Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Mathilde

Mathilde

21-08-2016 om 00:06

Twijfels na midlife crisis en ontrouw

Dag,
Ik wil hier graag mijn verhaal kwijt en ben benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaringen of een goed advies.
Negen maanden geleden vertelde mijn man voor mij totaal onverwachts dat hij verliefd was op een andere vrouw. Hij was kort daarvoor een paar dagen naar het buitenland geweest voor werk en daar heeft hij haar ontmoet. Ze zijn met elkaar naar bed geweest en hebben in de twee weken erna veel app-contact gehad. Toen vertelde hij het mij, uit zichzelf. Ik was natuurlijk boos, verdrietig en in paniek. Hoe kon dit gebeuren? Achteraf zijn er zeker dingen te noemen die niet meer helemaal lekker zaten in onze relatie, maar het was allemaal zeker niet slecht.
De dag nadat hij me dit had verteld zijn we samen gaan praten over de situatie en onze relatie tot nu toe. Dat waren moeilijke, maar ook mooie gesprekken. Tegelijkertijd vroeg mijn man zich ook af of hij wel door wilde gaan met het werk dat hij al jaren doet, stelde hij zich vragen over de manier waarop hij zijn leven in het algemeen inrichtte enz. Heel veel kenmerken uit het lijstje midlife-crisis waren aanwezig.
Eerst wilde hij dat woord niet eens horen, later wel wat meer en toen heeft hij een paar gesprekken met een psycholoog gehad. Uit deze gesprekken bleek voor hem dat hij thuis niet weg wilde. Ook heeft hij dingen geleerd over zijn eigen manier van reageren binnen onze relatie en in het algemeen dat hem veel inzicht heeft gegeven. Aansluitend hebben we een korte relatietherape gevolgd en daaruit was (ook zijn) conclusie dat we samen verder wilden.
En dat doen we ook, we hebben samen in de afgelopen maanden veel samen ondernomen, praten veel, hebben het prima in bed enz. Niks te klagen zou je zeggen. En toch...
Het valt mij op dat mijn man heel vaak vrolijk, blij is en dan ook veel contact met mij zoekt. Lichamelijk, een hand op mijnent in het voorbijgaan, een kus onder het koken enz. En dan opeens slaat zijn bui om en lijkt het wel of hij me ontwijkt. Dan is hij afstandelijk en beleefd.
Er zijn verschillende momenten geweest in de afgelopen maanden dat hij letterlijk heeft uitgesproken dat hij met mij verder wil, dat hij onze relatie heel waardevol vindt enz. Maar ook zijn er gesprekken geweest waarin hij min of meer aangaf dat toch niet helemaal zeker te weten.
En dat vind ik moeilijk. Ik merk dat ik hele dagen bezig ben met het peilen van zijn stemming. Als hij vrolijk en toeschietelijk is, ben ik het ook, maar zodra zijn bui omslaat, slaat bij mij de onzekerheid weer toe.
Een ieder die ons zou zien zou in eerste instantie denken dat we nu een top-relatie hebben. Maar bij mij blijft er een knoop in mijn maag zitten. Wil hij echt wel verder of zegt hij het alleen om zichzelf de tijd te geven dit verder uit te zoeken? Houdt hij echt wel van mij?
Ik ben zo benieuwd of er mensen op dit forum zijn die deze situatie herkennen of met mij mee willen denken en me advies kunnen geven. Dankjewel alvast!

Herkenbaar

Mathilde, ik herken veel in wat je schrijft. Mijn man hield zijn twijfels helaas voor zichzelf en inmiddels zijn wij verder van elkaar af komen te staan. Mijn verhaal kun je lezen in het draadje, Help, zit muurvast.
Ik herken van mijn man ook veel kenmerken van een MLC. Ik weet dat het bestaan van zo'n crisis omstreden is, en zou er ook niet zo in 'geloven', ware het niet dat ik echt sprakeloos de kenmerken heb gelezen toen ik die voor het eerst onder ogen kreeg. Er vielen heel veel puzzelstukjes op hun plaats - en dat worden er steeds meer.

Als ik een ding heb begrepen uit de info over een MLC (en alles wat daar onder schuilgaat), is het wel dat jij als vaste partner geen invloed hebt op wat er bij je man gebeurt. Dit proces voltrekt zich bij hem. Je best doen om hem te overtuigen zal je uitputten en onzeker maken. Maar deze fase bij hem gaat niet over jou. Het gaat over hem, wat hij wil met zijn leven. Concentreer je op jezelf. Je hebt geen invloed op zijn keuze. Maar dat gezwalk is verschrikkelijk, ik weet t. Maakt zo onzeker....

Ik vond deze site heel informatief: www.get-real.info

Els

Els

21-08-2016 om 11:09

Te veel

Mathilde, ik zou, als ik jou was zeker het draadje van moederziel lezen. Veel reacties en ook veel ervaringen waar jij je voordeel mee kunt doen. Het belangrijkste wat direct in mij opkomt als ik jou verhaal lees (en dat past ook bij wat moederziel schrijft: je kunt zijn proces niet beïnvloeden) is, dat je (veel te veel) alleen met hem bezig bent. Ga met je zelf bezig. Wat wil jij? Wat wil jij nog meemaken in je leven, hoe voel jij je. Je mag ook boos zijn, verdrietig zijn. En je mag (moet) dat ook aan hem laten merken. Het is goed om te kijken hoever jullie 'samen' zijn geworden en niet meer op zich zelf staande, en daarmee voor elkaar interessante, mensen.

Mathilde

Mathilde

21-08-2016 om 19:04

Bedankt

Bedankt, ik ga meteen eens lezen. Misschien kunnen we elkaar helpen. En ja, ik weet dat ik me nu vooral met mezelf bezig moet houden, maar dat vind ik zo moeilijk.... Toch bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.