Relaties Relaties

Relaties

zowieZ

zowieZ

04-08-2017 om 21:03

Vader wil niet met gezin op vakantie, maar wel met anderen

Mijn man heeft geen baan en doet zelf gekozen vrijwilligerswerk. Daardoor konden we aan het begin van de schoolvakantie niet op vakantie. Hij had kamp met het jeugdwerk, waar hij dit jaar inmiddels zijn 3e kamp mee heeft doorgebracht, en daarnaast elke vrijdagavond, open dagen, klusweekeindes en dan zijn er ook nog 1a2 x in de week avondvergaderingen .
Onze zoon gaat al lang niet meer mee naar kamp of avonden, omdat hij het niet leuk vindt. Mijn man gaat dus op stap en op kamp met andermans kinderen.
Ik wilde een midweek naar nabij buitenland en mijn man boekte dat in het weekeinde. Ik heb het verzet, b&b gebeld, omdat we ook naar een evenement gaan, en ik weet dat er in het weekeinde lange rijen zijn. Mijn man zei 2 dagen geleden dat hij vrijdags niet kon, vanwege kindervakantiewerk, maar die vrijdag had ik bewust vrijgehouden. Alles in orde, denk je.
Nu zegt hij opeens dat hij de HELE week kindervakantiewerk heeft. B&b afbellen (voor 3 pers) wil hij niet, hij zegt dat wij (zoon en ik) alleen moeten gaan. Kindervakantiewerk afbellen wil hij ook niet.
Wat zou jij doen?

V@@s

V@@s

04-08-2017 om 21:10

zonder man gaan

en volgend jaar van te voren goede afspraken maken.

Lente

Lente

04-08-2017 om 21:33

Natuurlijk alleen gaan

En ik zou de reservering verlengen zolang als je vakantie hebt.
Dan kan hij altijd nog bekijken of hij ook komt.
Maar weet jij zeker dat je lekker weg bent.

Miekemieke

Miekemieke

05-08-2017 om 08:54

zonder hem

Ik zou zonder hem weg gaan, en niet alleen deze vakantie! Iemand die zo opgaat in andermans kinderen en het eigen kind niet belangrijk vind daar zou ik snel klaar mee zijn.

dejavu

dejavu

05-08-2017 om 09:15

Jakkes

Mijn vader was ook zo. Al zijn tijd strak hij in zijn vereniging en naar zijn eigen kinderen keek hij nauwelijks om. Wij noemden de kinderen bij de vereniging zijn "echte kinderen". En wij waren een soort stiefkindjes ofzo. Daar was hij leuk, aardig en vol inzet. Thuis was hij niet zo en was er niet voor ons. Mijn broer neemt het hem nog steeds kwalijk. Die relatie is nooit meer hersteld.
Nu is mijn vader acheraf gezien autistisch. Ik kan ook niet geloven dat iemand zomaar vanuit het niks zich zo gedraagt. Het is een soort onvermogen om je sociaal te gedragen (dus op alle vlakken, ook naar je gezin toe).
Ik weet niet of het bij jou zo erg is. Is dit een incident?

Lise

Lise

05-08-2017 om 10:04

gaan

Ik zou ook vooral gaan en het leuk hebben met je kind.

Je man zou ik vragen of hij zich realiseert wat voor indruk het maakt op zijn kind dat hij kiest voor het vakantiekamp in plaats van voor zijn eigen kind?
Dan ben ik wel benieuwd hoe hij reageert.

En ik het voor het eerst dat er zoiets "raars" gebeurt met je man? Is het naar jouw mening nou miscommunicatie (heeft hij het verkeerd begrepen qua periode en er daarom geen rekening mee gehouden)?

Wat zegt hij erover als jij zegt dat hij toch wist dat je het verzet had en dat jullie die dagen met zijn drieën weg zouden gaan? Hoe het kan dat hij zich dan in die periode opgegeven heeft voor het vakantiekamp?

Ik raag me echt af hoe dat gegaan is (in zijn hoofd).

Hebben jullie nog tijd/geld om op een ander moment met zijn drieën te gaan? Zou je dat willen? Is dat bespreekbaar met je man of wil hij helemaal niet met jullie/jullie zoon weg?

tante Sidonia

tante Sidonia

05-08-2017 om 10:18

uhhh

Heel apart!
In eerste instantie zou ik maar gewoon lekker op stap gaan met zoon en proberen er een leuke vakantie van te maken. Maar er zijn vlg. mij grote onderliggende problemen die opgehelderd moeten worden.

Hoe is jullie communicatie? Hij boekt iets, jij verzet het en dan is het toch niet goed. Hebben jullie wel eens gehoord van overleg? het eerste wat je doet als je samen een vakantie boekt is toch de data heel duidelijk vast leggen?

Ik vind het van jullie beiden respectloos overkomen als je zo maar iets boekt of iets verzet, zonder daar duidelijkheid over te creëren.

Maar het beeld wat je schetst van een man die liever de leuke vent uithangt bij andere kinderen en niet bij zijn eigen zoon vind ik toch echt wel ernstig. Wat krijgt je zoon voor boodschap mee als hij van zijn vader het idee krijgt dat de moeite niet waard is?

Heeft hij geen behoefte om bij jullie te zijn tijdens een vakantie? Wat zegt dat over jullie intieme relatie samen en wat zegt dat over hoe hij tegen zijn zoon aankijkt en het gezinsleven in het algemeen?

zebra

zebra

05-08-2017 om 11:53

samen met jullie zoon

ik zou samen met jullie zoon gaan en er iets leuks van maken.

Maar de totale gang van zaken bevreemd me nogal. Gebeuren zulke dingen vaker of is dit het gevolg van een ongelukkige communicatiestoornis waarbij er niet goed geluisterd is naar elkaars wensen en al geplande evenementen?

Naar jullie zoon vind ik het ook heel naar overkomen dat zijn vader de kindervakantieweek voor laat gaan ipv het erop uit trekken met zijn vrouw en eigen zoon.

Marie

Marie

05-08-2017 om 12:04

Belangrijk voelen?

Je man heeft dus geen baan en daardoor voelt hij zich niet gewaardeerd?

Zijn waardering en belangrijk gevonden voelen haalt hij blijkbaar uit zijn vrijwilligerswerk?

Dit zijn natuurlijk aannames van mij.

Ik denk dat daar de clou van het probleem zit. Jullie gezin is er immers altijd en `gewoon`, de kampen zijn ´belangrijk´.

Maar wat ik ook een beetje mis, is de planning in jullie gezin. Jullie hebben geen familieplanner of -agenda waar jullie allemaal de afspraken voor de komende tijd in zetten? Dan had jij kunnen zien wanneer de kampweken zijn en hij had kunnen zien wanneer jullie eigen vakantie is. Dan had hij daarop kunnen anticiperen?

Kun je niet aan iemand anders van de organisatie vragen of je man echt heel nodig is die week? Als ze zeggen dat ze het ook zonder hem redden, deel je je man gewoon mee dat hij mee moet op vakantie?

Lise

Lise

05-08-2017 om 12:13

Marie

"Je man heeft dus geen baan en daardoor voelt hij zich niet gewaardeerd?

Zijn waardering en belangrijk gevonden voelen haalt hij blijkbaar uit zijn vrijwilligerswerk?"

Ik dacht ook al dat dat mee kan spelen.

Maar dan nog is de hele gang van zaken vreemd. Sowieso qua communicatie over de data. Daar gaat iets mis.

TO, fijn als je dat kunt toelichten en daarnaast kunt aangeven of er vaker rare dingen spelen of dat dit het eerste incident is.

"Kun je niet aan iemand anders van de organisatie vragen of je man echt heel nodig is die week?"
Oei, dan behandel je je man wel als kleuter/kind. Hoe zou jij het vinden als je man op JOUW werk iets zou checken en jou dan zou zeggen dat je iets wel of niet kunt doen. Ik weet niet of zo'n actie de relatie nou bevordert. Of je daarmee toont je man serieus te nemen en te vertrouwen.
Je kan je man natuurlijk ook vragen of hij ECHT nodig is en dat expliciet wil navragen (en of hij andere kinderen DUS belangrijker vindt dan zijn eigen zoon).

tante Sidonia

tante Sidonia

05-08-2017 om 12:49

uh marie

Eens met bovenstaande post.

En ...'je deelt je man mee dat hij mee moet op vakantie'??? Echt? Werkt dat zo bij jou?
Mijn man zou heel hard moeten lachen.
En gelukkig. Want ik wil ze niet -te -volgzaam.

Marie

Marie

05-08-2017 om 12:53

Werkt hier ook niet hoor

Mijn man is ook niet zo volgzaam hoor. Maar gelukkig kunnen wij wel goed overleggen en afspraken op elkaar afstemmen. Vakantie is het laatste waar wij ruzie over zouden maken.
Maar kan me voorstellen dat je soms wel moet overgaan tot wat meer drastischer maatregelen als gewoon overleg niet meer werkt.

zebra

zebra

05-08-2017 om 14:42

data

hoelang doet je man dit vrijwilligerswerk al? Sinds dit jaar of al veel langer? En is die kindervakantieweek altijd op een vast moment in de zomervakantie dus bijvoorbeeld de laatste week van de schoolvakantie? Hier wordt elk jaar een kindervakantieweek gehouden en dat is volgens mij altijd in de voorlaatste of laatste week van de schoolvakantie. Dan zou je er zelfs al wat rekening mee kunnen houden als je je vakantie aanvraag indient op je werk. Het lijkt me zo zonde dat je tijdens je vakantie zo weinig tijd met je gezin kunt doorbrengen vanwege andere bezigheden.

Voor dit jaar heb je er nu niks meer aan maar het is aan te raden om zulk soort evenementen al zo snel mogelijk op een jaarplanner te zetten. Ook evenementen die voor de rest van het gezin belangrijk zijn zodat het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer plaatsvindt. Dit is het praktische deel maar ik denk dat jullie sowieso eens rond de tafel moeten om voor iedereen duidelijk te krijgen wat de wensen zijn. Wil je man wel met het hele gezin weg?

ZowieZondag

ZowieZondag

16-08-2017 om 18:33

Zo ging het verder met de vakantie

@Zebra,
Je vroeg of ik de kindervakantieweek vantevoren kon inboeken:
De kindervakantiewerkweek staat los van het andere vrijwilligerswerk. Ik kon dus niet vantevoren weten dat en voor hoeveel dagen hij zich had aangemeld.

@Marie,
je vroeg of we een gezinsplanner hadden:
Ja, we hebben een gezinskalender in de keuken hangen. Daar is niets opgezet (gebeurt vaak).

@Diverse mensen die vroegen naar de communicatie:
Natuurlijk heb ik wel overlegd voordat ik de vakantie verzette. Toen hoorde ik dat het om 1 dag zou gaan. Dat het de hele week zou zijn, hoorde ik pas daarna. Dat gebeurt heel vaak. Zo heb ik net gehoord dat kindervakantiewerk ook vanavond tot 10 uur zal zijn (1uur geleden).

@Dejavu,
Bedankt voor je steun. Natuurlijk leidt deze situatie voortdurend tot oneindigheid. Ik voel me daarin erg alleen, maar het wordt vaak voorgespiegeld alsof ik iemand iets niet gun en alles voor mezelf opeis.

Hoe is het nu afgelopen:
Mijn man heeft zelf de b&b afgebeld (zonder overleg) maar alleen zichzelf afgemeld, zodat ik en mijn zoon met twee overbleven om op "vakantie" te gaan. Ik was verbaasd, want ik dacht dat als hij iets zou regelen, dat wij met zijn 3-en konden gaan. Toen onze zoon het hoorde was hij erg teleurgesteld. Dat heeft eindelijk een kwartje doen vallen bij mijn man blijkbaar, want nu heeft mijn man drie dagen geleden wél opeens verzet voor ons alledrie tegelijk.
Je begrijpt, na al dat gehannes durf ik bijna niet meer naar de bb&b!

Angela

Angela

17-08-2017 om 09:42

Toch eens goed om de tafel gaan zitten

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie binnenkort toch echt eens goed om de tafel gaan zitten en afspraken maken. Het is gewoon niet handig dat hij constant zijn eigen plan trekt en jullie daar de dupe van worden, dat snapt hij toch ook wel?
Ik had zo'n ex, hij liep voor iedereen (en vooral zichzelf) het vuur uit de sloffen en het gezin, ach, dat telde niet zo mee. Dus altijd zijn pleziertjes eerst en als er tijd over was, dan waren wij aan de beurt, hier hebben we zo vaak ruzie over gehad, dan ging het weer een tijdje goed tot hij weer een nieuwe superleuke-gave-enthousiasmerende hobby had. Wij stonden dan weer achteraan in de rij. Los van het feit dat hij er veel mee bezig was, was hij er ook mee bezig (door er over te praten) als we samen wat deden. Bijv. over tuinieren praten overal en nergens waar hij volkstuinen zag, of hij had weer een nieuwe hobby, ik zeg maar wat; jeu-de-boule en dan moesten we overal banen bekijken, als het mooi weer was en we waren eens een keer (uniek moment) met het gezin ergens anders heen, dan zei hij iets van 'mooi jeu-de-boule weertje' ....dingen die mij het gevoel gaven dat hij toch liever ergens anders was. (ik heb even andere voorbeelden proberen te verzinnen ivm herkenbaarheid) de echte voorbeelden waren treffender.
Enfin, praten hielp hier wel, al was het tijdelijk, weet niet wat het toch met hem was (we zijn om een andere reden gescheiden trouwens, maar dit gedrag telde wel mee in de strubbelingen)

klaartje

klaartje

17-08-2017 om 12:00

vaag

Ik vind het allemaal een beetje vaag. Er komt telkens tijd bij. Ik zou zeggen tegen mijn man vul in op de familieplanner wanneer je weg bent en dan de vakantie erna boeken (als dat nog kan).

Bij ons is het eerste afspraak staat (uitzonderingen in goed overleg).

Maar kindervakantieweek tot 22.00 uur? Dat is wel heel laat voor een kinderweek...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2017 om 12:29

Wat niet in de agenda staat

Vindt niet plaats. Dat is hier de basisregel.

Maar ik heb zomaar het idee dat het ook een kwestie van niet willen is, bij jouw man....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.