Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Donna! schreef op 22-05-2024 om 17:40:

[..]

 Er zijn weinig mannen/vrouwen die eerlijk toegeven waarom ze een affaire hebben gehad nadat ze betrapt zijn. Vergeet ook niet dat je partner niet alleen jou maar ook zijn affaire partner heeft voorgelogen al die tijd. Het is niet onbewust hoor een affaire aangaan en het is zeker niet alleen omdat je slecht over jezelf voelt en een oppepper nodig hebt. Het ontstaat meestal omdat er gevoelens zijn ontwikkeld voor een ander, dit is iets wat we liever als partner niet willen horen/accepteren. In theorie wordt er vaak gezegd dat je er samen sterker uitkomt na een affaire maar ik heb het nog niet meegemaakt in mijn omgeving dat een relatie echt herstelt na een affaire. De meeste die na een affaire toch blijven en afstand nemen van hun affaire partner, die doen dat niet omdat ze opeens heel veel van hun partner houden maar meer omdat ze alles wat ze hebben opgebouwd niet kwijt willen raken. De affaire blijft altijd in hun achterhoofd en als ze de stap niet zetten voor wat voor reden dan ook, zullen zich altijd afvragen hoe de relatie met de affaire partner zou zijn. Sommige, krijgen zelf spijt van hun besluit om te blijven en de relatie loopt meestal na een tijdje stuk. 100% vergeven voor het vreemdgaan doe je als bedrogen partner ook niet, ook al kun jezelf dit overtuigen. Tussen weggaan en blijven, vind ik blijven de moeilijke keuze!

Nog een aanvulling: het zegt niet zoveel dat jij het niet hebt meegemaakt in jouw omgeving dat een relatie kan herstellen. De relaties waar het goed mis gaat komen in het nieuws en in de geruchten die rondgaan. 

In ons geval weet niemand iets van de affaire. Alleen Ik, man, Truus en man van Truus, en dit zal vaker voorkomen. Alleen 2 goede vrienden die wij echt vertrouwen zijn op de hoogte. 

Dus om voor anderen te oordelen is kort door de bocht. Ik denk dat je juiste een betere relatie kunt krijgen na herstel van bedrog. Dat voelt hier zo. Nu na 2 jaar en vele achtbanen verder, voelt het intenser, intiemer, meer verbinding en meer diepgang. En ik kan eindelijk loslaten en niet krampachtig knijpen/ proberen controle te houden. 

Ik voelde namelijk aan dat er iets niet klopte, dus werd hierdoor onzeker soms en ging zijn vrijheid beperken. Nu zie ik in hoe fijn het is vrijheid te ervaren. Ik moet er niet aan denken om een bezitterige partner te hebben. En zo'n partner wil ik zelf ook zijn voor hem. Hij weet nu wanneer het voor mij moeilijk is en voel dan ook zijn steun en aandacht.

Donna hoe bedoel je dat een affairepartner ook is voorgelogen? Die weet over het algemeen wel dat er een vaste partner is. En het is een misverstand dat iedere minaar(es) denkt of wil verder gaan met de ander. Genoeg die gewoon bij hun eigen partner willen blijven of single zijn. Een affaire is echt niet voor iedereen reden om samen verder te gaan met de affaire partner. 

Ik denk dat er samen succesvol uitkomen zeker mogelijk is maar heel erg lastig. Het vraagt van de bedrieger jarenlange inzet. En van de ander vergeving en acceptatie (dat je nooit alles zult weten). Velen begrijpen of kunnen die jarenlange inzet niet opbrengen. Met therapie erbij. Dan is het overgaan tot de orde van de dag. Terwijl vergeten nooit mogelijk is. 

Ik persoonlijk denk ook dat het een proces van groei is. Persoonlijke groei. Kan bijna niet anders. Er wordt zo'n spiegel voorgehouden. Als bedrogene gebeurd er zoveel in je leven. Je leven staat op zijn kop en je kan bijna niet Nders dan dingen aanpakken.
En als je dan die groei doormaakt kan het ook gewoon zo zijn dat je samen niet meer gelijk loopt.
Dus dat het dan niet perse komt omdat je de ontrouw niet achter je kunt laten maar omdat je op persoonlijk vlak en wat je verder wilt in het leven niet meer matched .

Het is wel zo..maar dan spreek ik even namens mijzelf . Dat als er iets speelt.. en je heb woorden of een conflict dat het bedrog toch altijd weer opsteekt of naar boven komt. Herkennen jullie dat?

Yessie2000 schreef op 25-05-2024 om 11:58:

[..]

Nog een aanvulling: het zegt niet zoveel dat jij het niet hebt meegemaakt in jouw omgeving dat een relatie kan herstellen. De relaties waar het goed mis gaat komen in het nieuws en in de geruchten die rondgaan.

In ons geval weet niemand iets van de affaire. Alleen Ik, man, Truus en man van Truus, en dit zal vaker voorkomen. Alleen 2 goede vrienden die wij echt vertrouwen zijn op de hoogte.

Dus om voor anderen te oordelen is kort door de bocht. Ik denk dat je juiste een betere relatie kunt krijgen na herstel van bedrog. Dat voelt hier zo. Nu na 2 jaar en vele achtbanen verder, voelt het intenser, intiemer, meer verbinding en meer diepgang. En ik kan eindelijk loslaten en niet krampachtig knijpen/ proberen controle te houden.

Ik voelde namelijk aan dat er iets niet klopte, dus werd hierdoor onzeker soms en ging zijn vrijheid beperken. Nu zie ik in hoe fijn het is vrijheid te ervaren. Ik moet er niet aan denken om een bezitterige partner te hebben. En zo'n partner wil ik zelf ook zijn voor hem. Hij weet nu wanneer het voor mij moeilijk is en voel dan ook zijn steun en aandacht.

Ik heb het over mijn omgeving, niet over anderen die ik niet ken. In mijn omgeving zijn er mensen die ik ken waarbij de affaire jaren geleden heeft plaatsgevonden. Ondanks dat ze bij elkaar zijn gebleven, is de affaire nooit echt vergeven. Het blijft een smet op de relatie, en niet iedereen kan zich daarover heen zetten. Daarom zeg ik; Tussen weggaan en blijven, vind ik blijven de moeilijke keuze!

Izza schreef op 25-05-2024 om 13:44:

Donna hoe bedoel je dat een affairepartner ook is voorgelogen? Die weet over het algemeen wel dat er een vaste partner is. En het is een misverstand dat iedere minaar(es) denkt of wil verder gaan met de ander. Genoeg die gewoon bij hun eigen partner willen blijven of single zijn. Een affaire is echt niet voor iedereen reden om samen verder te gaan met de affaire partner.

Ik denk dat er samen succesvol uitkomen zeker mogelijk is maar heel erg lastig. Het vraagt van de bedrieger jarenlange inzet. En van de ander vergeving en acceptatie (dat je nooit alles zult weten). Velen begrijpen of kunnen die jarenlange inzet niet opbrengen. Met therapie erbij. Dan is het overgaan tot de orde van de dag. Terwijl vergeten nooit mogelijk is.

Niet elke minnaar of minnares verwacht meer van een affaire, en sommigen hebben daar zelfs geen behoefte aan. In mijn geval was het anders. Mijn ex had de affaire geïnitieerd en zijn minnares probeerde het zo veel mogelijk af te houden omdat ze geen affaire wilde met een getrouwde man. Toch deed hij allerlei beloftes aan haar. Uiteindelijk moest ik hem loslaten omdat hij voor haar koos. Wat ik probeer te zeggen, is dat vaak de minnaar of minnares de schuld krijgt, terwijl zij ook in een web van leugens kunnen worden getrokken. Natuurlijk weten ze waar ze aan beginnen, maar dat geldt ook voor de getrouwde partner. Ik vind dat de minnaar of minnares, ondanks dat ze weten waar ze aan beginnen, niet de volledige schuld moeten krijgen, vooral niet wanneer de affaire onder valse voorwendselen door de getrouwde partner in stand wordt gehouden. 


Elpisto schreef op 24-05-2024 om 13:05:

[..]

Noem het hoe je het noemen wil natuurlijk, maar emotioneel vreemdgaan heeft wel een wat andere betekenis dan met iemand het bed in duiken, ook al was het 1 keer.

Het bed induiken is niet emotioneel vreemdgaan inderdaad. Ik doelde op het chat/virtuele contact erna.

Ben nu 6 weken verder en ik voel mij nog steeds zo ontzettend slecht. Slecht concentreren, vroeg wakker, slecht eten. Het beheerst mij hele dag. Ik had echt niet verwacht dat dit mij ooit zou overkomen met mijn vrouw. Maar het is wel gebeurd. Heb nu, naast relatie-therapie, ook gesprekken met de GGZ praktijk-ondersteuner bij de huisarts.
Als ik hier leest dat dit soms een jaar duurt, moet daar niet aan denken. 

We hebben goede gesprekken en willen beide wel verder maar toch blijft die twijfel heel de dag. Ik wil voor mezelf voorkomen dat ik dit ooit nog mee ga maken, het gekwetst worden. Maar als je de liefde opzoekt gaat dat gewoon niet. Je loopt altijd een risico.

Donna! schreef op 25-05-2024 om 14:41:

[..]

Niet elke minnaar of minnares verwacht meer van een affaire, en sommigen hebben daar zelfs geen behoefte aan. In mijn geval was het anders. Mijn ex had de affaire geïnitieerd en zijn minnares probeerde het zo veel mogelijk af te houden omdat ze geen affaire wilde met een getrouwde man. Toch deed hij allerlei beloftes aan haar. Uiteindelijk moest ik hem loslaten omdat hij voor haar koos. Wat ik probeer te zeggen, is dat vaak de minnaar of minnares de schuld krijgt, terwijl zij ook in een web van leugens kunnen worden getrokken. Natuurlijk weten ze waar ze aan beginnen, maar dat geldt ook voor de getrouwde partner. Ik vind dat de minnaar of minnares, ondanks dat ze weten waar ze aan beginnen, niet de volledige schuld moeten krijgen, vooral niet wanneer de affaire onder valse voorwendselen door de getrouwde partner in stand wordt gehouden.


In mijn geval had de minnaar helemaal geen behoefte aan een affaire na de ONS. Dat is misschien wel het geluk want anders had ik misschien buiten gestaan. Maar zij bleef contact zoeken en proberen af te spreken. Ze zat op een roze wolk en vond die spanning, aandacht, etc. fijn. Ze wist heus wel dat het niet goed was en ze het huwelijk, kinderen, etc. op het spel zetten maar die andere gevoelens hebben dan toch de overhand.

Ik neem het hem dus niet kwalijk want zij heeft het initiatief altijd genomen. 

Sander2k24 schreef op 27-05-2024 om 13:49:

[..]

Het bed induiken is niet emotioneel vreemdgaan inderdaad. Ik doelde op het chat/virtuele contact erna.

Ben nu 6 weken verder en ik voel mij nog steeds zo ontzettend slecht. Slecht concentreren, vroeg wakker, slecht eten. Het beheerst mij hele dag. Ik had echt niet verwacht dat dit mij ooit zou overkomen met mijn vrouw. Maar het is wel gebeurd. Heb nu, naast relatie-therapie, ook gesprekken met de GGZ praktijk-ondersteuner bij de huisarts.
Als ik hier leest dat dit soms een jaar duurt, moet daar niet aan denken.

We hebben goede gesprekken en willen beide wel verder maar toch blijft die twijfel heel de dag. Ik wil voor mezelf voorkomen dat ik dit ooit nog mee ga maken, het gekwetst worden. Maar als je de liefde opzoekt gaat dat gewoon niet. Je loopt altijd een risico.

Is in begin inderdaad heel erg overweldigend. Het beheerst dan even alles. Ik kon ook mezelf totaal niet concentreren. 

Ik had het ook totaal niet verwacht en het zet je leven op zijn kop. In mijn geval weet niemand het (mijn eigen keuze), dus moet ik ook nog doen alsof er niets aan de hand is. 

Goed dat jullie in hulp gezocht hebben.

Lees dat je heel realistisch bent: mooi gezegd: "als je de liefde opzoekt laat je altijd een risico".  1 troost: je zal merken dat het ook groei zal brengen. Tenminste zo voel ik dit. En lees dit ook bij anderen terug.

Anna Cara

Anna Cara

27-05-2024 om 15:53 Topicstarter

Een tip voor wie verder is gegaan met zijn partner: bekijk eens de youtube posts van Judith Bruin van site Beminjezelf. Zij plaatste korte video's genaamd Vreemdgaan. Deel 1 tm 4. Zowel voor bedrogene als de vreemdgaander. Fijne nuchtere vrouw. Met respect naar beiden. Ik vond hoe zij het aanvliegt en dingen uitlegt verhelderend. Link naar eerste: 


https://youtu.be/73O88sMe1a4?feature=shared

Sander2k24 schreef op 27-05

Ik neem het hem dus niet kwalijk want zij heeft het initiatief altijd genomen.

OMG En hij was weerloos of zo?

Pippeltje schreef op 27-05-2024 om 17:20:

[..]

OMG En hij was weerloos of zo?

Ik begrijp dat het raar klinkt. Hij heeft natuurlijk ook schuld aan die ONS en dat hij zijn eigen gezin op het spel heeft gezet vind ik ook kwalijk. 

Maar daarna zocht zij steeds contact en zou graag af willen spreken. Hij bracht het onderwerp op iets anders en heeft meerdere keren aangegeven er geen interesse in te hebben. Dat heeft wel een een verdere afbreuk voorkomen.

Pippeltje schreef op 27-05-2024 om 17:20:

[..]

OMG En hij was weerloos of zo?

OMG Nu lezen we ALTIJD dat de minnares geen schuld treft want die heeft geen relatie met de partner, je woede moet gaan naar de partner en niet naar de minnares etc etc etc en nu Sander aangeeft dat hij de minnaar niks verwijt is t ook niet goed. Misschien omdat t in dit geval om een man gaat?

miss1984 schreef op 24-05-2024 om 23:02:

Hoi Sander, heb je het idee dat het een aandachtshunkering is? Weet je wat er aan vooraf gaat wanneer ze hier weer naar op zoek gaat? Veel sterkte. Wat verdrietig en moelijk voor je.

Zoals hierboven in het YouTube filmpje wordt toegelicht, er miste dan iets. Wat er aan vooraf ging is het gemist van gezien, gehoord en geliefd voelen. Toen was daar ineens die ander die dit wel gaf. Nu dit weg is gevallen is ze weer terug bij af maar zal het van mij moeten komen.

Sander2k24 schreef op 27-05-2024 om 13:49:

[..]

Het bed induiken is niet emotioneel vreemdgaan inderdaad. Ik doelde op het chat/virtuele contact erna.

Ben nu 6 weken verder en ik voel mij nog steeds zo ontzettend slecht. Slecht concentreren, vroeg wakker, slecht eten. Het beheerst mij hele dag. Ik had echt niet verwacht dat dit mij ooit zou overkomen met mijn vrouw. Maar het is wel gebeurd. Heb nu, naast relatie-therapie, ook gesprekken met de GGZ praktijk-ondersteuner bij de huisarts.
Als ik hier leest dat dit soms een jaar duurt, moet daar niet aan denken.

We hebben goede gesprekken en willen beide wel verder maar toch blijft die twijfel heel de dag. Ik wil voor mezelf voorkomen dat ik dit ooit nog mee ga maken, het gekwetst worden. Maar als je de liefde opzoekt gaat dat gewoon niet. Je loopt altijd een risico.

Je hebt (zeker in een lange relatie) helaas geen garanties dat zoiets nooit zal gebeuren. Mensen denken dat zaken als een huwelijk, kinderen een lange relatie of mooie woorden hen wel zal behoeden maar een misstap is zo gemaakt. Ik heb gezien dat het iedereen kan treffen. Als dit een eenmalige gebeurtenis is zou ik kijken hoe jullie hier samen uit kunnen komen. Erg jammer om jullie relatie hier volledig voor op de kop te gooien. Maar dat werkt alleen als jij kunt vergeven (vergeten doe je het nooit). En zij aan jullie relatieproblemen wil werken. Dat zij continu contact bleef zoeken en eigenlijk een vervolg wilde (als ik dat goed begrijp) geeft namelijk wel te denken. Er zaten voor haar zaken in het contact die ze wilde behouden en niet met jou kon vinden of bespreken. 

Sander2k24 schreef op 27-05-2024 om 20:12:

[..]

Zoals hierboven in het YouTube filmpje wordt toegelicht, er miste dan iets. Wat er aan vooraf ging is het gemist van gezien, gehoord en geliefd voelen. Toen was daar ineens die ander die dit wel gaf. Nu dit weg is gevallen is ze weer terug bij af maar zal het van mij moeten komen.

Precies er zat iets in de relatie niet goed. Anders kan er nooit een derde tussen komen. Zie jij wat er mist tussen jullie? En wil en kan jij dat ook geven? Anders bestaat natuurlijk best kans op herhaling. Of een relatie waarin jullie gewoon niet gelukkig zijn. Stel jezelf de vraag waarom jullie in de relatie willen blijven. Uiteindelijk wil je toch iemand die gaat voor jou als persoon en niet iemand die zijn leven wil behouden en jou daarbij neemt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.