Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Gepke

Gepke

16-09-2017 om 17:45

verjaardagen en cadeautjes en zo

Mijn zus viert binnenkort haar verjaardag en ze hebben aangekondigd dat ze de verjaardagen van alle huisgenoten in een keer vieren, haar man de drie kinderen en zijzelf dus.
Nu heeft ze mij een lijst gestuurd met cadeauwensen en eigenlijk verwacht ze nu ,lees ik tussen neus en lippen door, van mij dat ik de cadeautjes ga coordineren in de de familie (mijn broers) en met nog een paar vriendinnen van haar. Ben ik nu zo'n zeurpiet dat ik me daardoor belast voel en eigenlijk ook een beetje geirriteerd? Voor het karretje gespannen?
Ik moet erbij vertellen dat ik momenteel oververmoeid ben, tegen een lichte burnout aan, misschien dat dat meespeelt.
Maar hoe regelen anderen dit soort zaken?
Zelf regelen wij het eigenlijk altijd binnenshuis met elkaar, mijn man of ik coordineren voor elkaar en samen voor de kinderen. Jullie?

Bregje

Bregje

16-09-2017 om 17:49

Cadeau

Kun je het niet gewoon eerlijk zeggen dat je hier niet op zit te wachten? Je kunt toch beter eerlijk zijn anders ben je elk jaar de pineut?

Wij doen onderling geen cadeautjes, eigenlijk vier ik mijn verjaardag niet eens. Alleen de kinderverjaardagen vier ik. Mensen weten wel wat ze leuk vinden anders vragen ze het en dan geef ik ze wat tips.

Heb jij om die lijst gevraagd?

Zo nee, best onfatsoenlijk om je wensen ongevraagd door te geven. Ik zou dan bijna van de weeromstuit iets kopen dat niet op de lijst staat.
Zo ja, er wat uitkiezen en terugsturen meer niet. En pas als ze vraagt om coördinatie (hoe groot kan je iets maken?) van die lijst dan zeggen dat je dat nu niet kan. Is moeilijk, ik weet het, ik raak vaak verzeild in dit soort situaties, iets met grenzen stellen...

gepke

gepke

16-09-2017 om 18:09

en narcis

wat bedoel je met ;'hoe groot kan je iets maken'?

Zo groot

Het feit dat een cadeaulijst gecoördineerd zou moeten worden.

gepke

gepke

16-09-2017 om 18:42

narcis

dus je zegt dat je zelf ook vaak in dit soort situaties verzeild raakt en dat het temaken heeft met grenzen en vervolgens zeg je iets in de trant van dat ik maar overdrijf en het groter maak?

Vesta

Vesta

16-09-2017 om 18:52

niet

Je zegt zelf dat je tussen de regels leest dat je de coordinatie zou moeten doen. Wat tussen de regels staat is geen vraag maar een aanname en daar moet je juist niet op acteren.

Niet na vragen gewoon helemaal niets doen, als ze dan gaan vragen dan is het enige antwoord: dat lees ik helemaal niet zo, ik coordineer het niet.

Ik heb gemerkt dat toen ik oververmoeid/burn-out/overwerkt, geef het beest (het is zeker geen beestje) een naam was ik overal van aannam dat ze van mij verwachten dat ik iets deed terwijl dat eigenlijk niet zo was. En dat door dingen gewoon niet te doen het best goed kwam. Anders dan wanneer ik mijn energie er in had gestoken waardoor het tot perfectie werd gedaan, maar meer dan goed genoeg.

En in een antwoord naar je zus zou ik zeggen dat je hoopt dat het een leuke verjaardag wordt en dat je iets leuks voor ze zult kopen. En meer niet. Want als jij de hint uitspreekt is het geen hint meer maar wordt het een vraag en een belofte.

Oeps, dat bedoel ik helemaal niet!

Ik heb me niet goed uitgedrukt blijkbaar. Jij overdrijft niet, maar je zus met haar lijst waarvan ze verwacht dat jij het coördineert maar dat niet duidelijk en open aan je vraagt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-09-2017 om 19:21

Niet zo moeilijk toch?

Je stuurt gewoon een reply dat je je best zal doen voor een leuk kado en that's it.

Wat idioot zeg, een cadeaulijst. Heeft ze dat uit zichzelf gestuurd?

Dees

Dees

16-09-2017 om 19:48

1 feest 1 cadeau

Beantwoord met "bedankt voor de lijst, ken je de website wwww.lijstje.nl ik zou hem daarop overnemen zodat iedereen kan afvinken als ze iets kopen, is het de bedoeling dat ik kies voor wie ik een cadeau koop? Of moet ik een gezamenlijke cadeau kopen ivm het gezamenlijke feest"

Ik irriteer me er persoonlijk altijd aan als mensen 1 feest geven voor 5 verjaardagen en er wel vanuit gaan dat alle mensen den cadeau voor iedere jarige meeneemt (zeker als ze met lijstjes gaan werken).

Lou

Lou

16-09-2017 om 19:54

Uitspreken

Ik zou het denk ik toch uitspreken. Het is je zus, die weet ook wel dat jij tussen de regels door kan lezen. Deze cadeaulijst coördineren red je niet, punt. Het voelt aan als een last en zo kun je het ook vertellen. Je kan nog aanbieden de mail naar iemand door te sturen maar that's it.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2017 om 21:31

Tip van Dees

Als je de tip van Dees combineert met de reactie van Lou, kun je dat neerzetten als: zus, het wordt een beetje teveel van het goede voor mij om dit te doen, maar weet je wat je kunt doen?... en dan kom je met www.lijstje.nl.

Ik verbaas me ook een beetje over de opdracht. Alsof ze een ceremoniemeester aanwijst. Het zijn hún verjaardagen.

Pug

Pug

17-09-2017 om 08:04

lijstje

Ons wordt altijd gevraagd om een lijstje en ik zet alle dingen dan online op zo'n gratis site. Ook voor 5 man kun je een lijstje maken of desnoods 5 lijstjes. Iemand die iets koopt kan het dan digitaal doorstrepen.

Het is wel wat werk om te maken, dus dat zou ik aan de zus zelf overlaten. Dan kan ze daarna de inloggegevens aan de familie mailen, en zelf in de gaten houden of er iets bij moet of af moet.

gepke

gepke

17-09-2017 om 11:01

bedankt

voor de tip van lijstje online, dat is inderdaad behoorlijk handig!

KInderachtig getut

Wij bundelen altijd de verjaardagen in de familie. Gelukkig maar, want we wonen niet om de hoek, en zo blijft het ook leuk. Bij een kroonjaar worden er nog wel eens wat inspanningen verricht, de pubers schuiven we een envelopje toe, en voor de broers en zussen is het devies"onze komst is jouw kado".

Wat een kinderachtig getut zeg die lijstjes. Gewoon negeren. Voor een volwassene volstaat een aardige attentie, flesje wijn,bosje bloemen. Ze gaat niet trouwen en ze gelooft ook niet meer in Sinterklaas. Of stel voor dat ze bij jou haar schoen mag komen zetten met lijstje en winterpeen en de volgende dag gevuld mag komen halen. Mits er ferm gezongen is. De pepernoten liggen al weer op de schappen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-09-2017 om 14:39

lijstje.nl

prima methode. Je kunt berichtjes plaatsen om eventueel met iemand anders samen iets te kopen/geven.
Laat je zus dat mooi zelf aan de slag gaan. Het is geen trouwerij of zo, kom nou.

En nog wat.
Ik vind er niks aan, iedereen tegelijk verjaardag vieren. het wordt knap onpersoonlijk. Het is weliswaar efficiënt (je hoeft er maar één keer heen) maar het is geen verjaardag (=geboortedag) meer. Het is een gezinsfeest. Geef ze dan een gezinscadeau, een dagje uit of zo.

Net zo iets als juffendag. Allemaal feest maar je bent niet jarig.

Helena

Helena

17-09-2017 om 15:26

o makkelijk Gepke

Gewoon negeren die lijst. Je kunt hem wel als inspiratie gebruiken, maar je bent geen ceremoniemeester van een bruiloft, dus je hoeft anderen niet te mailen.

Je koopt wat je zelf wil. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar misschien gezamenlijk een spel zoals Carcassone of Kolonisten van Catan. En voor de ouders een bos bloemen, plant of fles wijn.

Wat Vesta schrijft zit wat in. Door je huidige gemoedstoestand zie je het allemaal als een berg op je afkomen. Dan kun je twee dingen doen: je druk gaan maken, aan haar verzoek voldoen en je een heleboel werk op de hals halen waar je geen energie voor hebt of je laat het van je afglijden en negeert het briefje. Ik adviseer het laatste.

Gezinsfeest

Die bundelverjaardagen heten bij ons inderdaad in de wandelgangen familiefeest. Het toeval wil dat de verschillende gezinnen in onze grote familie een aantal jarigen in dezelfde maand hebben, mooi verspreid over het jaar en dat we die aangrijpen om elkaar weer eens te zien. Dat is dan vrij langdurig en uitgebreid, inclusief de avondmaaltijd. Dat had ik echt niet zes keer per jaar willen doen, en dan nog een kinderfeest. De eigenlijke verjaardag vieren we gewoon met het eigen gezin. Hoe persoonlijk wil je het hebben.

Elke verjaardag aflopen is misschien leuk als je bij elkaar in de buurt woont en een verjaardag niet meer omvat dan een kopje koffie en een stukje taart eten. Als ik een verjaardag in de familie heb zit ik al dik drie uur in de auto. Die rijdt ook niet op water, dus dat was ook een reden om van kadootjes af te zien. Naast dat iedereen al genoeg spullen heeft.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-09-2017 om 17:13

Zo...

Net de uitnodiging voor een verjaardag hier in huis verstuurd. Met een link naar lijstje.nl, "voor de mensen die imspiratie zoeken". Ons andere jaarlijkse feestje is voor de rest van het gezin. Met drie jarigen in een week en familie die op gemiddeld een uur rijden afstand woont is voor iedereen een eigen feestje niet realistisch. Families van beiden kanten krijgen graag lijstjes, en iets om te kiezen en dat werd heel lastig te regelen. Met deze oplossing is iedereen blij.

Yura

Yura

29-09-2017 om 13:49

Coordineren

Ik weet niet hoe ze coordineren bedoelt? Willen ze grote cadeaus die je gezamenlijk moet geven of gaat het om de lijst. Sowieso is lijstje.nl dan handig. Daar kun je goedkopere cadeaus (voor 1 persoon) en duurdere op zetten (van meerdere personen). Ik ben ook altijd een beetje degene die gezamenlijke cadeaus regelt, omdat ik ook een paar jaar thuisblijfmoeder was, dan verwacht iedereen dat van je blijkbaar. Zowel in diverse vriendenkringen, als in de familie of zelfs bij mans werk. Ik was het op een gegeven moment wel een beetje zat. Je moest steeds achter je geld aan en vaak krijg je uiteindelijk niet eens alles terug. Dus ik ben gewoon steeds vaker iets van onszelf gaan kopen en als dan iemand vraagt: Doen we nog wat voor een cadeautje? (waarmee ze bedoelen: ga jij nog iets regelen?) dan antwoord ik: oh wij hebben al wat gekocht. Inmiddels werk ik weer, dus antwoord ik gewoon: ik heb nu geen tijd drukdrukdruk je moet het zelf ff regelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.