Relaties Relaties

Relaties

Verslaafd aan spel en chatten met een "vriendin"

Goedendag,
Mijn man en ik zijn bijna 25 jaar samen en tot een jaar geleden dacht ik dat we gelukkig met elkaar waren. We hebben 3 nog jonge kinderen waarvan onze jongste echt een zorgenkindje is. We zitten echt niet in alles op een lijn, maar ik dacht dat we hier samen goed mee omgingen.

Een jaar geleden zat mijn man steeds vaker op zijn mobiel voor hem een heel leuk spel en dan ook chatten met mensen over de gehele wereld die het spel ook spelen. De telefoonnota werd maandelijks ook hoger en hoger. Blijkbaar om verder in het spel te komen dien je spullen te kopen, wat mijn man ook volop deed. Meerdere gesprekken met hem over het spel/chatten/uitgave besproken en dat ik dit niet fijn vond. Had het idee dat ik ipv 3 kinderen er nu 4 had. Hij keek totaal niet om naar ons. Helaas veranderde er niets. Ik hoopte dat het een fase was die vanzelf over zou gaan. Tot dat ik afgelopen jaar per toeval een berichtje binnen kwam op zijn telefoon die aan de lader lag in de keuken waar ik brood voor de kids aan het smeren was. Dit berichtje had ik nooit verwacht. Het bleek dat mijn man met deze vrouw heel intensief aan het chatten was. Wat hij niet met mij/ons deelde, deelde hij met haar. Hij was verliefd op die vrouw geworden die niet in Nederland woont en deed oa aan sexting met haar. Ik had dit nooit van mijn man verwacht. Voor mij voelt dit als vreemdgaan.
Mijn vertrouwen in hem is hierdoor heel erg geschaad.

Nadat ik dit en de andere berichten tussen hun had gelezen heb ik mijn man hiermee geconfronteerd en dat ik dit niet accepteerde.
Volgens hem stelde dit niets voor. Tot dat ik hem kon vertellen wat ik allemaal had gelezen. Hij was in de war en inderdaad verliefd op haar, maar het was mijn schuld. Blijkbaar had ik niet genoeg affectie en interesse in mijn man getoond.
Die dag heeft hij zich ziek gemeld bij zijn werk met burnout klachten.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Mijn man is alweer een tijdje volledig aan het werk, maar het spel spelen en daarmee chatten kan hij niet laten. Hij doet dit steeds stiekem, maar de telefoonnota verraad hem. Daarnaast haalt hij ook steeds het spel met de chatfunctie van zijn telefoon.
Inmiddels is het alweer drie keer uitgekomen dat hij weer met haar chat en elke keer gaat hij ermee stoppen, maar doet dit niet.
Hij doet mij daar heel veel pijn mee. Elke keer hoop ik dat het gestopt is en stel ik me weer open en we hebben het dan oprecht leuk, maar elke keer blijkt het leugen...
Ik heb me al ingeschreven voor een huurwoning met onze kinderen, maar de wachttijd duurt nog jaren. Hoe nu verder?
Ik voel me totaal niet gerespecteerd. 

Janneke, geef je grenzen aan en hou vast aan die grenzen. Nog 1x contact en je man vertrekt. Niet jij! Ben je mal. Hij misdraagt zich, hij mag vertrekken. Zeg het hem luid en duidelijk. Het is zijn keuze. Zij of jij.
Bereid alles maar voor. Maak foto's of kopiën van de papieren over jullie huis, saldo van alle bankrekeningen etc. Maak een tas voor hem en zet die bij de voordeur. Laat hem maar zien dat het menens is.

Hoi Janneke, 

Wat heftig. Het nare van dit soort (emotioneel) vreemdgaan is dat je man niet kan stoppen. Je man wil misschien wel stoppen maar het lukt hem niet. Of houdt het niet vol. Zijn hoofd en lijf zit vol met stofjes die gevoed worden. Het is een illusie, verliefd op een online vrouw. Maar het geeft hem steeds weer die rush. Net als drugs. 

Het zegt niets over jou. Maar wel dat je man die behoefte niet kan weerstaan. De verleiding. 

Ik snap dat je er klaar mee bent. Je niet gerespecteerd voelt. Mijn man is meermaals teruggevallen. Voelde zich schuldig maar deed het toch. Ze denken niet meer rationeel. Pas na afkicken (hele tijd geen contact) komt de realiteit in beeld. Ik snapte niet dat hij koos voor weer gedoe. 

Je man wil wel. Maar hij kan het nog niet vrees ik. Daar schaamt hij zich vast voor?

Ik adviseer je om contact op te nemen met een verslavingslijn. Vraag eens tips hoe om te gaan met zo iemand. 

Verder kun je wellicht wel een scheiding in gang zetten. En zet alle lijnen uit naar een woning krijgen. Je man moet zelf definitief willen stoppen. Heeft misschien hulp nodig. Zou hij naar een praktijkondersteuner gaan? Jij kan alleen grenzen stellen voor jezelf. En daarop handelen. Je bent geen spelletje. Je bent in real LIFE. Echt. 

Je man verandert niet. Alleen jij kan nu anders doen. 

Wat ga jij nu anders doen?

Toi toi. 

Wat heftig! Ik zou inderdaad de lijn van Anna Cara en Marianne volgen. Het is een verslaving, zowel het gamen als het verliefd zijn. Je man heeft flinke een wake up call nodig, want uit zichzelf stoppen lukt duidelijk niet.

Dus ga nog 1 keer het gesprek aan. Meld hem dat jij hier de grens trekt. Zeg dat jij denkt dat hij verslaafd is en dat hij hulp moeten zoeken om te stoppen. Hij kan naar de huisarts om een verwijzing naar hulpverlening te vragen.

Intussen laat je zien dat jij echt een grens trekt, en dat je de scheiding al in gang hebt gezet: inderdaad convenanten downloaden van internet en voor jezelf vast een beetje bepalen hoe jij de dingen zou willen regelen tussen jullie. Inschrijving voor de huurwoning erbij en de kopietjes van jullie bankrekeningen en zo.

Ik hoop intens voor je dat hij daardoor wakker geschud wordt en aan zichzelf gaat werken. En dat hij echt kan stoppen met zijn verslaving. Maar onthoud dat zolang jij niet echt een streep trekt er voor hem geen reden is om te stoppen. Tegelijkertijd, hij is verslaafd, hij doet dit niet om jou pijn te doen. Dat maakt het hopelijk voor jou minder pijnlijk. Het is geen afwijzing van jou, maar een vlucht uit de werkelijkheid, een vlucht weg van zichzelf vooral. Misschien helpt meelezen in het draadje 'Verder na ontrouw' je wel. Het kan namelijk wel, de relatie is niet per definitie over. Neem inderdaad zelf contact op met een verslavingsinstelling om te leren hoe jij hiermee om moet gaan. Ook jij kunt trouwens bij de huisarts terecht voor hulp.
Sterkte!

Janneke!

Janneke!

09-08-2022 om 17:11 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties!

Mijn man vind niet dat hij verslaafd is, maar nu op de camping is hij ook de hele dag met het spel bezig... (slapen hoeft ineens bijna niet meer, telefoon wordt niet onbeheerd neer gelegd) Gesprekken met praktijkondersteuner ggz vind hij daardoor ook niet nodig. Hij heeft geen probleem, ik heb er problemen mee....
De gesprekken die hij heeft ed zijn ook online en niet in het echte leven. Daardoor vind hij dat ook prima. Alleen wil hij niet dat ik dat zou doen.
Ik ga contact opnemen met de verslavingslijn hoe ik het beste met mijn man kan omgaan. Wat ik tot nu toe gedaan heb heeft niet geholpen.

Inmiddels heb ik gereageerd op meerdere huurwoningen, maar ik heb geen urgentieverklaring en zal gewoon moeten wachten net als de rest die woningzoekend is.

Het liefste zou ik willen dan mijn man ook echt begrijpt wat hij doet en hoeveel pijn hij mij  hiermee doet en ermee stopt.  Scheiden in het laatste wat ik wil, maar nu een jaar al in ellende zitten en niet zien dat er iets verbeterd wil ik ook niet.

Janneke!

Janneke!

21-08-2022 om 09:40 Topicstarter

Anna Cara schreef op 07-08-2022 om 21:15:

Hoi Janneke,

Wat heftig. Het nare van dit soort (emotioneel) vreemdgaan is dat je man niet kan stoppen. Je man wil misschien wel stoppen maar het lukt hem niet. Of houdt het niet vol. Zijn hoofd en lijf zit vol met stofjes die gevoed worden. Het is een illusie, verliefd op een online vrouw. Maar het geeft hem steeds weer die rush. Net als drugs.

Het zegt niets over jou. Maar wel dat je man die behoefte niet kan weerstaan. De verleiding.

Ik snap dat je er klaar mee bent. Je niet gerespecteerd voelt. Mijn man is meermaals teruggevallen. Voelde zich schuldig maar deed het toch. Ze denken niet meer rationeel. Pas na afkicken (hele tijd geen contact) komt de realiteit in beeld. Ik snapte niet dat hij koos voor weer gedoe.

Je man wil wel. Maar hij kan het nog niet vrees ik. Daar schaamt hij zich vast voor?

Ik adviseer je om contact op te nemen met een verslavingslijn. Vraag eens tips hoe om te gaan met zo iemand.

Verder kun je wellicht wel een scheiding in gang zetten. En zet alle lijnen uit naar een woning krijgen. Je man moet zelf definitief willen stoppen. Heeft misschien hulp nodig. Zou hij naar een praktijkondersteuner gaan? Jij kan alleen grenzen stellen voor jezelf. En daarop handelen. Je bent geen spelletje. Je bent in real LIFE. Echt.

Je man verandert niet. Alleen jij kan nu anders doen.

Wat ga jij nu anders doen?

Toi toi.

Hallo Anna Cara,

Hoe gaat het nu dan met jullie? Zijn jullie nog samen?

Hey Janneke, ja wij zijn samen. Maar dat is geen vast gegeven. Een relatie is een keuze. Blijven of gaan ook. Wat waren de tips van de verslavingslijn? 

Janneke! schreef op 09-08-2022 om 17:11:


Inmiddels heb ik gereageerd op meerdere huurwoningen, maar ik heb geen urgentieverklaring en zal gewoon moeten wachten net als de rest die woningzoekend is.

Het liefste zou ik willen dan mijn man ook echt begrijpt wat hij doet en hoeveel pijn hij mij hiermee doet en ermee stopt. Scheiden in het laatste wat ik wil, maar nu een jaar al in ellende zitten en niet zien dat er iets verbeterd wil ik ook niet.

Bovenstaand is begrijpelijk, op een gegeven moment moet het ook tot hem doordringen dat zijn acties consequenties hebben en jij je eigen grenzen gaat stellen, hoe verdrietig en moeilijk ook! Je kunt jezelf niet blijven wegcijferen.

Janneke! schreef op 09-08-2022 om 17:11:

bedankt voor jullie reacties!

Mijn man vind niet dat hij verslaafd is, maar nu op de camping is hij ook de hele dag met het spel bezig... (slapen hoeft ineens bijna niet meer, telefoon wordt niet onbeheerd neer gelegd) Gesprekken met praktijkondersteuner ggz vind hij daardoor ook niet nodig. Hij heeft geen probleem, ik heb er problemen mee....
De gesprekken die hij heeft ed zijn ook online en niet in het echte leven. Daardoor vind hij dat ook prima. Alleen wil hij niet dat ik dat zou doen.
Ik ga contact opnemen met de verslavingslijn hoe ik het beste met mijn man kan omgaan. Wat ik tot nu toe gedaan heb heeft niet geholpen.

Inmiddels heb ik gereageerd op meerdere huurwoningen, maar ik heb geen urgentieverklaring en zal gewoon moeten wachten net als de rest die woningzoekend is.

Het liefste zou ik willen dan mijn man ook echt begrijpt wat hij doet en hoeveel pijn hij mij hiermee doet en ermee stopt. Scheiden in het laatste wat ik wil, maar nu een jaar al in ellende zitten en niet zien dat er iets verbeterd wil ik ook niet.

Lieve schat, waarom zou jij verhuizen? Hij heeft de problemen veroorzaakt, als hij niet meewerkt aan een oplossing, mag hij vertrekken!

Kom in actie! Trek een lijn. Leg vanavond een invul- echtscheidingsconvenant op tafel en zeg dat je samen alvast wilt invullen waar jullie het over eens zijn. Wedden dat hij zich een ongeluk schrikt?

Hoe is het nu?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.