Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vraag voor dames in de (beginnende) overgang..



Hoe kijken/keken tegen jullie partner aan met betrekking tot intimiteit/sex?

Mijn vriendin (47) lijkt in de overgang te zitten. Veel pijn in haar buik, stemmingswisselingen, onregelmatige menstruatie en ook 0,0 affectie meer richting mij. Haar letterlijke worden zijn "ik heb geen behoefte aan je"
Dit laatste is in 2-3 weken op komen zetten.
Nu begrijp ik dat het voor haar enorm verwarrend is, want zijn het de overgangs hormonen, of is de koek gewoon op, maar datzelfde geldt dus ook voor mij.
We hebben er uitvoerig over gesproken en ze zegt ook steeds maak je niet druk, komt goed, maar dat is voor mij op dit moment lastig te bevatten.
We wonen niet samen dus nu afgesproken om haar rust te gunnen en elkaar even niet te zien/niet bijelkaar te slapen.
Ze heeft ook met alles en iedereen erover gesproken om maar zoveel mogelijk tips etc te krijgen.
Ik vind dat lastiger, vandaar mijn vraag hier want ik maak mijzelf gek met 1000001 gedachtes die door mijn hoofd schieten....


dit speelt pas 2-3 weken? Wat is precies je probleem? 

Sinds ik via de overgangspoli (verwijzing door huisarts) hormonen speciaal op overgang gericht krijg, heb ik geen last meer van stemmingswisselingen. Dat zou ik je vriendin willen adviseren. Menstruatie komt dan ook weer onder controle qua ritme. Als partner zijnde zou ik het gebrek aan libido niet persoonlijk opvatten. Ben zelf van mening dat dit dus niet 'vanzelf' goed komt. Use it or loose it. Als je nooit meer gaat knuffelen/strelen/zoenen/seksen dan verdwijnt het. Blijf dus wel actief op dat gebied, maar dan aangepast op minder snelle opwinding van je vriendin dus meer tijd aan besteden. 

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 14:38:

dit speelt pas 2-3 weken? Wat is precies je probleem?

Dat had ik even over het hoofd gezien...hoe weet je dan dat het overgang is, TO? Even geen zin is niet per se overgang. Te veel stress of zo?

DJ-75

DJ-75

05-09-2022 om 14:59 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 14:38:

dit speelt pas 2-3 weken? Wat is precies je probleem?



Als je partner zegt dat ze op dit moment geen affectie behoefte heeft, dat is toch best wel een dingetje zeg maar...
In combinatie met dat ze nu even niet de verliefdheid voelt...

DJ-75

DJ-75

05-09-2022 om 15:00 Topicstarter

madee schreef op 05-09-2022 om 14:42:

[..]

Dat had ik even over het hoofd gezien...hoe weet je dan dat het overgang is, TO? Even geen zin is niet per se overgang. Te veel stress of zo?

Ze heeft allerlei klachten die duiden op de overgang en ook de leeftijd ervoor zeg  maar.

Maar je vraag gaat dus niet per se over de overgang en de kwalen die je vriendin ervaart, alswel het negatieve stuk waar jijzelf last van hebt?

Wat wij herkennen zegt niets, het is voor iedereen anders. 
Kunnen jullie niet eens samen naar een overgangsconsulente toe?

Er passen heel veel verschillende klachten bij de overgang. Ik zou als ik jouw vriendin was eens bij de huisarts langsgaan. Misschien verwijst die door naar een overgangsconsulente. Ze zou ook kunnen denken aan voedingssupplementen (mijn zus en ik slikken bijvoorbeeld iets van Lucovitaal, maar er zijn er meerdere. Wij merken dat de opvliegers beduidend minder zijn sinds we dit slikken, dus het doet wel wat). Verder kan ze via de huisarts ook (weer) aan de anticonceptie gaan. Sommigen zij blij met een Mirena-spiraal, anderen juist met de pil. Dat doet in ieder geval wat aan die onregelmatige cyclus, want daar kun je ook behoorlijk van uit het lood raken.

Ik ben in ieder geval blij voor jou dat ze het met 'de hele wereld' bespreekt op zoek naar tips, daar concludeer ik uit dat het niet is omdat ze gevoelens heeft voor een ander. Maar ik ben het helemaal eens met Madee dat de keuze om elkaar even niet te zien niet logisch is, en naar mijn idee ook zeker niet gaat helpen. Tenzij jullie relatie puur om de seks draait? Dan kan ik me er wat bij voorstellen. Maar ik hoop dat jullie elkaar wel wat meer te bieden hebben dan alleen dat. Dan vind ik elkaar voorlopig met rust laten alleen omdat je vriendin even geen fysieke behoefte aan je heeft echt een heel domme oplossing. Het lijkt mij een recept voor definitief uit elkaar groeien. Maar misschien is dat precies waar je vriendin op uit is? Langzaam dood laten bloeden? Ik zou als ik jou was dit niet accepteren. Als het echt de overgang is, en dus tijdelijk, dan zou ik juist investeren in de relatie in plaats van hem on hold te zetten.

Overigens had ik zelf last van enorme moodswings, haalde me allerlei rare dingen in mijn hoofd. Zoals suïcidale gedachten en dat mijn man beter af zou zijn zonder mij dus ik heb hem in die tijd wel eens voorgesteld om uit elkaar te gaan zodat hij iets beters kon zoeken... Dus als er zoiets speelt, is het al helemaal belangrijk dat ze een bezoek aan de huisarts brengt. Ik zou nog eens met haar in gesprek gaan.

En als antwoord op je vraag: ik heb niet merkbaar minder behoefte aan fysiek contact met mijn man. Wij knuffelen juist heel wat af, en meer...

DJ-75 schreef op 05-09-2022 om 14:59:

[..]



Als je partner zegt dat ze op dit moment geen affectie behoefte heeft, dat is toch best wel een dingetje zeg maar...
In combinatie met dat ze nu even niet de verliefdheid voelt...

Nou en...is het zo erg om even geen affectie behoefte te hebben en je niet verliefd te voelen? Hoe lang zijn jullie al samen? 

Als het nooit meer terugkomt is dat zeker een ding maar het speelt pas 2-3 weken. 

Als je er nu al zo'n drama van maakt....

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 16:34:

[..

Als het nooit meer terugkomt is dat zeker een ding maar het speelt pas 2-3 weken.

Als je er nu al zo'n drama van maakt....

Nou zeg dat wel. Twee drie weken? En meteen meeslepen naar de poli en de consulente en pillen en supplementen om dat libido maar gauw weer omhoog te krijgen? 


ik zit middenin de overgang en heb heel veel last van moodswings gehad. Met het uitproberen van verschillende medicatie voel ik me iig psychisch een stuk beter. Libido is alleen nog steeds weg. Knuffelen doen we wel veel. 

Mijn man vindt het vooral belangrijk dat ik me oké voel met mijn lijf en emoties en stemmingen en dringt niet aan op ‘doe maar eens dit of dat’. Hij vindt het wel jammer, maar respecteert ook dat in >20 jaar huwelijk er mindere perioden zijn, die heeft hij zelf namelijk óók. 

Als je je na twee-drie weken al druk maakt ga je zware tijden tegemoet hoor. 

Ginevra schreef op 05-09-2022 om 16:47:

[..]

Nou zeg dat wel. Twee drie weken? En meteen meeslepen naar de poli en de consulente en pillen en supplementen om dat libido maar gauw weer omhoog te krijgen?


ik zit middenin de overgang en heb heel veel last van moodswings gehad. Met het uitproberen van verschillende medicatie voel ik me iig psychisch een stuk beter. Libido is alleen nog steeds weg. Knuffelen doen we wel veel.

Mijn man vindt het vooral belangrijk dat ik me oké voel met mijn lijf en emoties en stemmingen en dringt niet aan op ‘doe maar eens dit of dat’. Hij vindt het wel jammer, maar respecteert ook dat in >20 jaar huwelijk er mindere perioden zijn, die heeft hij zelf namelijk óók.

Als je je na twee-drie weken al druk maakt ga je zware tijden tegemoet hoor.

Nou Ginevra en Gingergirl, TS heeft het ook over erge buikpijn, onregelmatige menstruatie en stemmingswisselingen. Had hij het nou alleen over libidoverlies gehad, dan had je een punt gehad. Maar het gaat dus om meer. TS heeft alleen last van onzekerheid vanwege dat libidoverlies, wat ik me goed voor kan stellen als dat zo plotseling opkomt en er naar aanleiding daarvan meteen besloten wordt elkaar maar even niet te zien... 

Jonagold schreef op 05-09-2022 om 16:56:

[..]

Nou Ginevra en Gingergirl, TS heeft het ook over erge buikpijn, onregelmatige menstruatie en stemmingswisselingen. Had hij het nou alleen over libidoverlies gehad, dan had je een punt gehad. Maar het gaat dus om meer. TS heeft alleen last van onzekerheid vanwege dat libidoverlies, wat ik me goed voor kan stellen als dat zo plotseling opkomt en er naar aanleiding daarvan meteen besloten wordt elkaar maar even niet te zien...

Lees de titel en 1e zin even.

Lees daarna even over 0 affectie, duurt 2 a 3 weken, hij haalt zich dingen in zn hoofd, afgesproken elkaar even niet te zien.

En dan gaat het over haar hoofdpijn,  buikpijn denk je?😉

Jonagold schreef op 05-09-2022 om 16:56:

[..]

Nou Ginevra en Gingergirl, TS heeft het ook over erge buikpijn, onregelmatige menstruatie en stemmingswisselingen. Had hij het nou alleen over libidoverlies gehad, dan had je een punt gehad. Maar het gaat dus om meer. TS heeft alleen last van onzekerheid vanwege dat libidoverlies, wat ik me goed voor kan stellen als dat zo plotseling opkomt en er naar aanleiding daarvan meteen besloten wordt elkaar maar even niet te zien...

Ja maar wiens beslissing is dat om elkaar maar even niet te zien? Kan ik er niet duidelijk uit opmaken. Zoals ik het lees geeft vriendin juist aan " maak je niet druk " wat TO vervolgens wel doet. Lijkt me niet handig. Veranderingen horen bij het leven en de overgang en verandering van gevoelens ook. 

Aanvulling op mijn eerdere reactie: 
Of vriendin van TO neemt door de overgang haar leven onder de loep en vraagt zich af of ze nog wel een leven leidt wat ze leuk vindt/waar ze achterstaat. En heeft daarom rust aan lijf en hoofd nodig. Misschien wil ze straks eigenlijk wel een relatie waarbij ze samen kunnen zijn zonder dat er altijd maar zin in seks moet zijn...of een andere carrière/bedrijfstak. 

Max88 schreef op 05-09-2022 om 17:51:

En dan gaat het over haar hoofdpijn, buikpijn denk je?😉


Precies. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.