Relaties

Asper
26-08-2011 om 12:36
Vraagje ivm asperger
Graag had ik van ervaringsdeskundigen geweten of een facebook pagina iets is voor een persoon met asperger Of of dit hem waarschijnlijk toch moeizamer zou afgaan (ik ken iemand met asperger en deze persoon heeft bvb ook moeite met het reageren op sms-jes, het chatten ed ligt hem ook niet echt . Zou facebook voor hen ook minder te bieden hebben ? Zou hij bvb wel iets kunnen hebben aan het lezen bij vrienden, maar niet goed eigen dingen weergeven ??

Rafelkap
29-08-2011 om 17:26
Optie
Heb je ook aan de optie gedacht dat deze 'asperger' jouw misschien niet zo geinteresseerd is in jou als jij in hem? Want dat jij geinteresseerd bent in hem weten we nou wel. Negeren wordt ook vaak gedaan als je niet durft te zeggen dat je hem/haar niet ziet zitten. Bij een 'asperger' is het dan meteen z'n stoornis
Heeft hij trouwens wel een diagnose?

Tirza G.
29-08-2011 om 17:51
Asper
Ik bedoelde niet dat ik hem als circusattractie zie, ik bedoel dat jíj hem zo behandelt. Als een heel bijzonder geval, wat je helemaal wilt doorgronden omdat je het proces wat in zijn hoofd gebeurt zo razend interessant vindt. Hij is dus voor jou een 'projectje'. Je stelt hier vragen, waarop je de antwoorden eigenlijk al zou moeten kennen als je daadwerkelijk zo enorm geinteresseerd bent in Asperger. Op een heleboel van je vragen is het antwoord namelijk: nee, dat kan/doet/snapt iemand met Asperger niet. Je wilt hem doorgronden, omdat je hem wilt repareren. Nou, dat gaat niet gebeuren.
Het woord 'spontaan' en Asperger in één zin is om je te bescheuren als het niet zo triest was.
Tirza

Leen13
29-08-2011 om 22:50
Relatie
De vriendin van zoon is neurotypical mogelijk ass in de familie. Ze kunnen elkaar goed accepteren en plezier maken en vriendschappelijk zijn. Zoon vraagt daar ook openheid in en legt uit hoe het bij hem werkt.
Als je hem zomaar vraagt of hij meegaat naar de winkel kan hij enorm moeten nadenken omdat hij de context niet begrijpt.
Voor mij is dat meestal de supermarkt maar niet altijd dus ik geef hem ook te vage informatie. Kan zijn dat we in die week besproken hebben dat hij nieuwe gympen nodig heeft maar die klik maakt hij niet spontaan.
Voor hem is de winkel te algemeen, dan moet hij nadenken of hij kan beredeneren wat voor winkel dat zou kunnen zijn gezien het zijn moeder betreft en welke winkels ik mij mee bezig houdt en of er een winkel is die vanzelfsprekend is.
Dus ja, je kunt de reactiesnelheid wel verhogen door zelf concreet te zijn: ga je nu, of om 16.00 uur, mee naar de schoenenwinkel voor een paar nieuwe gympen die je nodig hebt voor de sport op school.
Of je zegt eerst: je nieuwe gympen! -want daar gaat het om- Gaan we nu naar de winkel?

Leen13
29-08-2011 om 22:52
Reactiesnelheid
Wel controleren of hij niet opgesloten zit in een ander onderwerp of bezigheid. Dus het woord gympen even laten resoneren tot hij opkijkt. Even wachten en dan de winkel voorstellen. Even wachten en dan zijn reactie.

Asper
31-08-2011 om 12:42
Info
Dank voor de info Annej, zulke info is echt wel handig en nodig om te leren kennen bij een asperger vriend, dat maakt het toch gemakkelijker om zijn gedachtengang te begrijpen en er beter mee om te kunnen, wat moet dat soms toch vermoeiend voor hen zijn. Het spijtige is eigenlijk dat hij al zoveel ervaring heeft met negatieve reacties op zijn manier van doen en laten, volgens mij vooral omdat veel mensen niets afweten van hoe het in elkaar zit (en natuurlijk ook omdat het echt niet gemakkelijk is altijd) Maar zulke praktijk-info maakt het gemakkelijker, het is ook fijner ervan uit te gaan geen reacties te krijgen, dan is het toch nog verassend als je met veel vertraging zo heel duidelijk, nuchter zonder poespas wat te horen krijgt
en aan iemand anders (ik weet de nick niet meer) in smoesjes is hij echt niet sterk, dat ligt er steeds zéér dik op, zodat het bijna lief is zo'n verfoemeld smoesje te krijgen (dan moet ik steeds inside glimlachen)

Leen13
01-09-2011 om 15:46
Vrienden
...Let wel: mensen met Asperger hebben geen behoefte aan vrienden. Ze zijn het liefste op zichzelf....
De meeste mensen met Asperger die ik ken willen juist wel contact maar het lukt ze soms niet al te goed en dat is juist de frustratie van iemand met Asperger.
Maar mijn insteek is dat ze het wel kunnen leren in elk geval begrijpen hoe het zit.
Zoals niet Aspergers ook kunnen leren hoe je je kunt inzetten voor het communiceren met iemand met Asperger. Dat kan een waardevolle les voor jezelf zijn. Ik zelf heb er veel van geleerd. En het kan juist ook je vaardigheden om met gemiddelde mensen om te gaan of met gemiddelde kinderen flink vergroten vanwege het inzicht dat je opdoet en je opmerkzaamheid die zich ontwikkeld.
En ik snap best dat Asper daar wat door geintrigeerd is. Waarom zou je dat afkammen?

Asper
02-09-2011 om 12:39
Vrienden
Je zegt dat ze geen behoeften hebben aan vrienden maar wel contact willen, hoe bedoel je dat ?
Ik ben er nl ook heel zeker van dat hij niets liever zou willen als ook contact houden, misschien wel met een zekere afstand (vanuit de tegenslagen en frustraties uit het verleden?)
Het is trouwens voor ons beide een zeer leerrijke ervaring, onbekende dingen in andere contexten te ontdekken

Leen13
03-09-2011 om 14:56
Ik herhaalde een opmerking eerder in dit draadje. en daar reageerde ik op. De behoefte aan contact en de pogingen daartoe zijn soms aandoenlijk. wil wel maar gaat onhandig.
Overigens kan die zekere afstand van alles betekenen en heeft niet in eerste instantie te maken met ervaringen in het verleden.
Er is behoefte aan voldoende afstand in tijd en ruimte om weer af te koelen van contact omdat ze er zo voor in de houding moeten staan en het zoveel inspanning kost.

Leen13
03-09-2011 om 14:59
De binnenkant
en het kan allemaal moeilijk te vatten zijn want het gebeurt toch aan de binnenkant van hun hoofd en jij staat erbij te raden of kan het niet aannemen of geloven.
Nog steeds als ik wel eens een argeloze opmerking maak over de manier waarop mijn kinderen in elkaar steken kunnen omstanders met ongeloof reageren. Ja, want je ziet het niet aan de buitenkant.

Leen13
04-09-2011 om 11:34
Contactmomenten
Je kunt het makkelijker maken door contact te hebben op vaste momenten. Dat sprak vroeger meer vanzelf. Je zag elkaar in de kerk, op de vereniging, op het werk.
Ik heb weleens een eetgroep gehad waar achteraf iemand meedeed die op een vergelijkbare manier functioneerde.
elke week op dezelfde avond of per 14 dagen. Maar het moet wel van henzelf uitgaan of ze moeten er de motivatie voor hebben. Ik heb een jaar lang ex gevraagd om de kinderen 1x per week bij hem thuis te eten te vragen en het is er werkelijk nooit van gekomen. Zat er niet in blijkbaar. Misschien had ik ze gewoon moeten brengen en er zelf routine in brengen. Desnoods met patat mee of zo.

Asper
04-09-2011 om 11:58
Koud-warm
vanbinnen komt hij ergens wel warm over, maar hij kan dat zo moeilijk overbrengen, Hij ging een gebeurtenis beschrijven,dat vroeg veel tijd eer het ervan kwam, maar hij bedoelde er veel mee....toch kwam het verslag zelf koud en emotieloos over, terwijl hij er toch wat mee wou zeggen, moeilijk toch wel, Ik denk ook wel dat je omgeving jouw reacties vaak niet kunnen inschatten als ze het niet kennen Ook vind ik het een beetje vreemd hoe hij (normaal ogend) functioneert op zijn werk, en hoe raadselachtig in het gewone leven. Ja hij wil alles waarschijnlijk liefst heel gestructureerd...

Leen13
05-09-2011 om 01:27
Normaal
Dat normaal doen kost heel veel energie en lukt op het werk waarschijnlijk ook niet altijd helemaal goed. Sommige mensen met Asperger kunnen een baan dan ook niet volhouden of worden gepest. Maar als het een goede organisatie is en het werk ligt ze goed dan kunnen ze enorm productief zijn door een goede focus. En het zijn vaak ook geen types die de hele dag bij de koffiemachine leuteren met de rest. Dat kan ze een voordeel geven op de werkvloer. De vrije ruimte en zeker de privetijd is een stuk moeilijker te behappen en vraagt veel improvisatie en flexibiliteit wat moeilijk is voor miemand met Asperger.
Ze komen vaak beredeneerd over en dat is het ook. Dat is niet per se koel maar ze uiten zich op een intellectuele manier en niet met lichaamstaal of intonatie. In algemene zin dan want er zijn natuurlijk ook grote verschillen tussen mensen met Asperger. Maar zoals je het opschrijft kan het heel goed bij het beeld horen.

mirreke
07-09-2011 om 16:43
Is twitter iets?
Ik ben vanwege onze ASS zoon met twitter begonnen, omdat ik info zocht en ook wel lotgenoten, korte tips ed. Daar kom ik zeer regelmatig jongeren tegen met zelf autisme. Blijkbaar werkt deze vorm van communiceren voor deze jongeren iig vrij goed. Ik zie werkelijk iets van een (vluchtige) community ontstaan. Bijzonder, maar ook leerzaam voor mijzelf bv. Iets voor de betreffende persoon met Asperger?