Relaties Relaties

Relaties

Vrienden betrapt

Hallo,

Na vaker mee te hebben gelezen, vandaag toch maar zelf een account aangemaakt. Ik ben een getrouwde moeder van twee kids (7 en 9) en wil graag mijn probleem aan jullie voorleggen. Ik weet niet zo goed wat te doen. Vorig jaar heb ik gezien hoe een getrouwde vriend een (met een ander getrouwde) vriendin zoende. Ik heb hen laten weten dat ik hen gezien heb. Met vriendin heb ik er later nog uitgebreider over gesproken. Zij kwam berouwvol over en gaf aan dat ze geschrokken was van haar actie. Het was in een dronken bui gebeurd maar zij vond dat (terecht) geen excuus. Echter, sinds ik hen betrapt heb, heb ik de indruk dat zij toch wel meer interesse in elkaar hebben. Ze waren altijd al feestnummers, vaak als laatste weg bij een feestje. Nu er weer (voorzichtig) feestjes plaatsvinden, zie ik weer gebeuren dat zij nog doorfeesten terwijl de rest (inclusief hun partners) naar huis gaat. Hoewel dit voordat ik hen heb zien zoenen ook gebeurde, geeft het me nu een raar gevoel. Ik heb het met mijn man besproken en hij vindt dat ik me er niet mee moet bemoeien. Maar ik kan het niet goed loslaten, zie ik spoken door die ene kus of is er daadwerkelijk sprake van een affaire tussen hen? Wat zouden jullie doen? Ik ben niet heel close met hen, vriendin zie/spreek ik vaker, maar dat contact is vaak redelijk oppervlakkig.

Adelaide

Adelaide

07-07-2020 om 11:19

Niet mee bemoeien

Het gaat je niks aan. Je hoeft geen moraalridder te spelen. Zij mogen zoenen met wie ze willen, ze mogen seksen met wie ze willen.
Wat heb jij ermee te maken als zij een affaire beginnen? Ze hebben jou toch geen huwelijkse trouw beloofd?
Wat zij in hun huwelijk afgesproken hebben gaat jou niks aan.

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 11:35 Topicstarter

Dank je wel

Duidelijk Mijn man zei ongeveer hetzelfde. Ik moet het dan gewoon zelf gaan loslaten en me er niet druk om (proberen te) maken...

Maro

Maro

07-07-2020 om 13:00

niet liegen

Ik heb altijd dit beleid in dit soort situaties: ik zal niet uit de school klappen maar als ik er rechtstreeks naar gevraagd zou worden, ga ik ook niet liegen.
Dus laten rusten verder voor nu

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 13:35 Topicstarter

Mee eens

Als er inderdaad naar gevraagd wordt ga ik niet liegen. Ik heb alleen de vriend en de vriendin laten weten dat ik hen heb zien zoenen, hun partners heb ik niet ingelicht. Maar voor mij voelt het nu of ik medeplichtig ben, omdat ik het idee heb dat het niet bij die ene kus is gebleven...

Maro

Maro

07-07-2020 om 13:42

"Maar voor mij voelt het nu of ik medeplichtig ben, omdat ik het idee heb dat het niet bij die ene kus is gebleven..."

Ja dat snap ik ook. Dat is het moeilijke in deze situaties vooral als je je indenkt hoe dat voor de bedrogen partner moet voelen. de zin "de partner hoort het altijd als laatste " dringt zich op. En ja de partner hoort het altijd als laatste omdat mensen als wij dit beleid voeren.

Maar wat moet je dan? Het wel zeggen? Misschien willen ze het helemaal niet weten. Hoe reageerden de 'bedriegers' trouwens toen je zei dat je het gezien had?

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 14:03 Topicstarter

Precies

Dat zorgt bij mij voor een rotgevoel, hoe zij zich moeten voelen. Maar inderdaad, wie weet willen de partners het niet weten. Als het eenmalig was, kan ik me dat ook voorstellen (ik hoop niet dat mijn man het ooit doet, maar van een slippertje wil ik niets weten).

De "bedriegers" waanden zich alleen en waren in een (behoorlijk) heftige zoen verdiept. Toen ik "He!" riep, schrokken ze en lieten ze elkaar direct los. Ik ben daarop weer weggegaan. Vriendin sprak ik de dag erna en ze voelde zich heel rot. Niet doordat ze betrapt was (ze gaf zelfs aan dat fijn te vinden, want wie weet wat er was gebeurd als dat niet het geval was...). Ze was duidelijk geschrokken van haar eigen gedrag en had enorm veel spijt. Ik weet dat het mijn zaken niet zijn, misschien speelt er nu helemaal niks en vertrouw ik hen niet doordat ik toevallig getuige was van hun misstap. Dus ik kan er nu inderdaad niks mee...

Miss

Miss

07-07-2020 om 14:37

Hoe goed

Ken je hun partners en heb je contact met hun?
Ik bedoel daarmee hoe diep is je band met hun partners?

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 14:46 Topicstarter

Het contact

Ik heb met alle vier contact, al heb ik het meeste contact met de vrouwelijke "bedrieger". Ik heb ook de beste klik met haar, ook al is ons contact over het algemeen oppervlakkig. Ik heb bij haar toen wel oprechte spijt gezien, we hebben er ook goed over gesproken. Daarna is het nooit meer ter sprake gekomen. Ik weet dan ook niet of haar man op de hoogte is of niet. Ik denk van niet, want anders zou hij haar vast niet alleen op een feest laten waar de mannelijke "bedrieger" ook nog is...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2020 om 15:16

Nou ik vind dat je het heel groot maakt

zowel wat er wel en niet gebeurd is en je eigen positie.

Vooropgesteld: ik ben geen fan van vreemdgaan en diep van binnen vind ik er ook vaak wel iets van als ik in mijn omgeving ervan hoor. Ik snap ook dat het niet fijn voelt. Maar dat betekent niet dat ik vind dat jij er iets mee zou moeten doen.

Je hebt ze innig zien zoenen met elkaar. Gebaseerd op wat je van hen weet, kun je dat terecht niet oké vinden. Al was het maar omdat je vriendin er van schrok en vond dat het eigenlijk niet kon. Maar tegelijk ben je niet verantwoordelijk voor hen, hun gedrag of hun relaties.
En verder weet je het niet. Je ziet dingen maar volgens mij weet je niet of dat echt is of jouw inlegkunde. Waarbij je nu een andere interpretatie hebt dan voordat je dit hebt gezien. Je hebt geen idee of die klopt. En het is ook niet aan jou om dat uit te zoeken, want ondanks je betrokkenheid gaat het je niet aan.

Tenslotte, van de gedachte dat jij medeplichtig zou zijn moet je heen gauw af. Je doet niets wat niet mag en je faciliteert niets wat niet mag. Het enige dat je niet doet, als je niets zegt, is klikken.

Nunie

Nunie

07-07-2020 om 15:45

Wel gedaan

Ik heb er ooit wel iets mee gedaan en dat heeft me een vriendschap gekost. Toch, ik zou het opnieuw doen als er hetzelfde zou gebeuren.

Ik had mijn beste vriendin geïntroduceerd in een al bestaande vriendenkring. Ze had al een relatie (over de grens, ik kende hem ook heel goed).
Inmiddels legde ze het aan met mijn neef, tegelijkertijd met een op liefdesgebied kwetsbare vriend. Ze was met 3 mannen tegelijk bezig tijdens een vakantie waar ook kinderen bij waren. Geen van de mannen wist het van de anderen.
Ik heb me geprobeerd in te houden, maar op zekere dag barstte de bom bij mij. Stoken in mijn kennissenkring, zo voelde het.

Oh ja, eerder was mijn (toen nog niet) ex al in haar bruine ogen verzwolgen geraakt.... dat heb ik haar nog vergeven trouwens.

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 16:09 Topicstarter

Aagje, dank voor je reactie

Klopt, ik heb één keer iets gezien, daarna eigenlijk nooit meer signalen gekregen dat er iets meer zou zijn. Dat hun partners geen argwaan (lijken te) koesteren zegt misschien ook wel genoeg. Ik zal inderdaad teveel invullen en spoken zien maar dat komt waarschijnlijk voort uit het gevoel wat ik heb overgehouden na die avond. Ik voel me er ongemakkelijk bij. Mijn man zegt ook dat ik het moet loslaten, dat ik niet verantwoordelijk ben, dat zij dat nog altijd zelf zijn. Ik wil zeker niet klikken maar voel me er gewoon niet fijn bij. Ik weet dat ik niet medeplichtig ben, maar het feit dat ik (vermoedelijk) meer weet dan hun partners voelt heel naar... Ik doe er niets mee, ga niet op onderzoek uit (integendeel!) maar het houdt me wel bezig als ik hen weer heb gezien op een feestje terwijl hun partners al naar huis waren...

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 16:11 Topicstarter

Nunie, dank je wel

Zo, dat is ook heftig zeg!! Ik vind dat wel een andere situatie, in zo'n geval zou ik ook zeker iets zeggen! Dat is inderdaad stoken in jouw kennissenkring. En dan ook nog met jouw (toenmalige) partner aanleggen... Mooie vriendin is dat...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2020 om 16:14

Sunny

Ik snap echt dat het rot en ongemakkelijk voelt. Maar zo te horen doe je het (naar mijn mening) praktisch gezien goed. Voor je eigen gemoedsrust zou loslaten een handige zet zijn. Ik hoop dat dat je lukt.

Sunny79

Sunny79

07-07-2020 om 16:35 Topicstarter

Dank je wel Aagje!

Inderdaad, ik hoop dat ik het los kan laten!

Miss

Miss

07-07-2020 om 20:53

Loslaten

Vond ik heel moeilijk. Ik heb jaren geleden zelf in zn soort gelijke situatie gezetten, vermeed haar want het deed me ontzettend veel verdriet te zien hoe ze haar partner bedrog en na enkele maanden stond haar man voor mijn deur met de vraag of ik meer wist.
Ik heb niet gelogen en heb er nooit geen spijt van gehad. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.
Lastige situatie Sunny. Probeer dichtbij jezelf te blijven en niet af te wijken van je eigen gevoel. Ik hoop in iedergeval voor hun partners dat er niets is want bedrogen worden, Poeh ik vind het één van de meest pijnlijke gebeurtenissen in mijn leven.

Adelaide

Adelaide

07-07-2020 om 22:32

Miss

Wij adviseren Sunny juist niet om “dicht bij zichzelf te blijven” als ik jouw zweverige vaagtaal goed interpreteer.
Haar zelf schreeuwt om hard naar de bedrogen partners te rennen en te gaan klikken en te laten zien dat zij wel weet wat wel en niet moreel juist is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2020 om 22:39

Adelaide

Jouw felle en veroordelende reactie is onnodig. Als haar zelf werkelijk schreeuwt om naar de bedrogen partners toe te gaan en te klikken, had ze dat al lang kunnen doen.

Ts vindt de situatie lastig en dat mag. Daar hoeft ze geen toestemming van wie dan ook voor te hebben. En ze mag zich afvragen wat het goede is om te doen. Dat het voor jou blijkbaar in 1 klap helder is wat wel en niet goed is, betekent niet dat dit voor haar ook zo hoeft te zijn.

@Emma

@Emma

08-07-2020 om 00:18

Mijn ervaring

Vertel het niet en vraag er ook niet naar bij je vriendin. Hoe minder je weet hoe minder er te liegen en te verzwijgen valt.
Dat jij het ongemakkelijk vindt zegt iets over jou. Probeer niet de held uit te hangen door de partner jouw "waarheid" te vertellen. Dat kan allemaal heel anders uitpakken en als het even tegenzit krijg jij de schuld.

Sunny79

Sunny79

08-07-2020 om 10:08 Topicstarter

Ik was niet van plan...

om naar de partners van te gaan en hen te vertellen wat ik heb gezien. Zoals Aagje zegt: dat had ik dan allang kunnen doen. Ik wil ook heus niet de moraalridder uithangen. Ik doe vaak genoeg dingen die niet de schoonheidsprijs, zoals de meeste mensen denk ik wel. Ik dacht er op dat moment echt niet aan om hun partners in te lichten. Nu nog steeds niet overigens, maar ik begon wel te twijfelen of ik er niet met vriendin over moest praten. Dankzij de reacties hier is me duidelijk geworden dat mijn man al die tijd gelijk had niet mee bemoeien, loslaten. Dank jullie wel allemaal dat jullie de moeite hebben genomen om mijn verhaal te lezen en erop te reageren! En ook bedankt voor de persoonlijke ervaringen. Als me er rechtstreeks naar gevraagd word zal ik niet liegen. Maar ik ga niets uit mezelf zeggen/vragen.

Dank jullie wel!!

Marit

Marit

09-07-2020 om 10:24

Hier

Een stel buren waar de man nogal een flirt te noemen is. En op feestjes nog weleens de grenzen wil opzoeken. Daar vond ik wat van . Totdat ik in gesprek met zijn vrouw hoorde dat zij een soort spelregels hebben samen, hij mag in de spelregels dus (oa) zoenen met een ander, zo bleek. Weer wat geleerd 😎

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.