Relaties

Fotolijst
16-06-2009 om 18:19
Vriendin houdt meer van mij dan ik van haar
titel zegt het al: ik heb een vriendin die veel om me geeft, en ik minder om haar. Het is voor allebei een vervelende situatie, denk ik. Het feit dat onze zoons al vanaf hun 4de bevriend zijn maakt het moeilijk: we worden altijd uitgenodigd, ze zijn ontzettend aardig, maar, als ik heel erg eerlik ben, vind ik haar niet echt slim of interessant Ze is heel erg lief en hartelijk, maar ik weet werkelijk nooit een gespreksonderwerp met haar, behalve de kinderen en haar familie: ze leest niet, heeft niet veel hobbies, pffff....En bovendien beschouwt ze me toch enigzins als haar beste vriendin terwijl zij dat absoluut niet voor mij is. Nu zijn er problemen met haar zoon, hij is even weg logeren bij vrienden, ik wordt gevraagd om me ermee te bemoeien en eigenlijk heb ik er helemaal geen zin in. Aan de andere kant wil ik haar niet finaal kwetsen, maar gewoon een beetje afstand nemen. Hoe kan ik dat doen?
Fotolijst

Manda Rijn
17-06-2009 om 10:02
Raar hoor
om haar zo neer te zetten, ik lees ook geen boeken, althans zeer zelden, ik heb ook niet veel hobbies. Heeft ze gezegd dat zij jou beschouwt als haar beste vriendin aangezien je concludeerd dat het voor jullie allebei een vervelende situatie is ??
Deze kwestie moet toch niet al te moeilijk zijn, je bent zo goed in het omschrijven van een ander en diens problemen dat je zelf ook wel kan verzinnen hoe je die afstand schept.

rutiel
17-06-2009 om 11:38
Lastig
Lastige situatie, fotolijst. Ik denk dat er een heel groot gebied zit tussen helemaal afwijzen en je opwerpen als beste vriendin. Grenzen stellen is noodzakelijk, lijkt me. Wat wil je precies? Het contact helemaal verbreken? Haar af en toe toch bezoeken en dan maar genoegen nemen met wat oppervlakkigere gesprekjes?Nu je zo concreet om hulp gevraagd wordt, is volgens mij bij jou een duidelijke grens overschreden. Dit wil je niet. En - hoe moeilijk ook - dat zul je aan haar duidelijk moeten maken.
Maar het blijven lastige kwesties!
Sterkte, n@nny

Rafelkap
17-06-2009 om 11:43
Even wachten
Ik vind het lullig om in "moeilijke tijden" een vriendschap te laten verwateren. Als je dat wilt zou ik even wachten.

Onyx
17-06-2009 om 12:49
Fotolijst
Volgens mij maak je het probleem veel te groot en daardoor onnodig zwaar. Je kunt een flink aantal pluspunten opnoemen aan jouw vriendin en je wilt haar niet kwetsen. Verbreken van de relatie is dus niet aan de orde.
De wekelijkse telefoongesprekken zijn te belastend voor jou. Het is niet meer en niet minder dan dat. Focus je daar liever op, in plaats van te gaan afmeten wie het meest van de ander houdt en dat vervolgens te gaan analyseren middels vergelijkingslijstjes.
En of het een zonde is dan wel jij een bitch zou zijn is eigenlijk ook niet zo heel interessant, toch?
De enige manier om de frequentie van de telefoontjes omlaag te krijgen, want dat wil jij, is een alternatief voorstellen aan jouw vriendin. Jouw vriendin ja, want dat blijft ze gewoon, alleen dan een beetje anders.
Idee: nodig haar uit voor een keertje uit eten of stadten. Maak het bij die gelegenheid echt gezellig, ook voor jezelf! En zeg dan dat je het veel leuker vindt om zo'n afspraak met haar te hebben zo eens per 4 a 6 weken om dan lekker bij te kletsen, dan de telefoongesprekjes die er nu zijn. Voorgaande met (echt!) enthousiasme brengen en meteen een nieuwe date afspreken. De eerstvolgende keer dat ze haar wekelijkse telefoontje weer pleegt, zeg jij dat je nu geen tijd hebt, maar... we zien elkaar toch dan en daar?
Opgelost!
Onyx

Manda Rijn
17-06-2009 om 16:28
Eens met laika
de manier waarop je haar omschrijft, hoe je over haar denkt, nee dat vind ik niet samen gaan met het andere woord 'vriendin' wat je in dezelfde posting zegt. Jij hebt vast te lang de indruk gewekt wel ook voor haar een echte vriendin te zijn.
ik denk dat je voor de jongens best nog een leuk contact kan houden, zoals goede kennissen dat doen maar je moet zoals altijd bij jezelf blijven en dat zou zijn dan ook wel doen zodra ze doorkrijgt wat jij wil.

Massi Nissa
17-06-2009 om 21:02
Ja ik herken het wel
Misschien dat Fotolijst het niet op zijn allerhandigst heeft verwoord, maar ik herken het probleem wel. Het kan echt gebeuren dat iemand jou als haar dierbaarste hartsvriendin is gaan beschouwen, terwijl jij gewoon meelevend en vriendelijk zat te wezen. Ik zie dit op het schoolplein ook vaak: een groot verschil in de mate van affectie tussen meiden onderling.
Fotolijst, je zit een beetje vast. Je kunt het naar mijn mening niet echt maken om tegen haar te zeggen je de boel op een lager pitje wilt zetten. Zij is dol op jou en ze is een lief mens. Ik vind die oplossing van Onyx super. Ik zou het op mezelf gooien: ik ben de laatste tijd wat moe /druk in mijn hoofd / gestresst, ik wil nu een poosje 's avonds de telefoon niet meer opnemen / vroeger naar bed / mediteren (omcirkel wat gewenst is) en zou het geweldig vinden, juist in het kader van de broodnodige ontspanning, als wij een keer in de maand samen gaan koffiedrinken bij La Place (ofzo).
Groetjes
Massi

albana
19-06-2009 om 08:38
Ken het ook wel
Ik herken het ook wel, wat fotolijstje beschrijft....Wij hadden in ons vorige huis ook een buurvrouw die mij als d'r 'beste vriendin' beschouwde. En 't was écht niet dat ze niet aardig/vriendelijk was, maar ik héb al een aantal vriendinnen (sommigen van kind af aan) waar ik m'n hart kan uitstorten, mee kan shoppen, kan lachen en huilen. Alles goed en wel, maar ergens komt er ook een einde aan m'n dagelijkse tijd. Ik vondt het ook erg moeilijk om haar enigzins op 'afstand' te houden. Onze dochters waren ook nog 's dikke vriendinnen dus als ik haar zou kwetsen/er zou ruzie komen zou dat z'n weerslag ook nog 's hebben op de kinderen (waarschijnlijk). Ik zag mezelf regelmatig met haar zitten en dacht dan : " Wat doe ik in hemelsnaam ? " Net of ik in een of ander toneelstuk akte zoveel speelde. Ik was/kon mezelf gewoon niet zijn bij haar zoals ik dat bij mijn vriendinnen wel kon zijn...eigenlijk was dat de kern van het verhaal.
Hoe ik ook m'n best deed om uitnodigingen 'af' te houden of contact te vermijden of om nee te zeggen tegen dingen. Ze bleef aandringen...op een gegeven moment wordt het dan gewoon genant om altijd maar nee te zeggen.
Lastig, lastig.lastig.
Het loste zich op een gegeven moment vanzelf op, toen we verhuisden. Toen kon ik haar wat makkelijker 'ontwijken'. Hoewel...ze heeft/hebben het nog wel een tijdje volgehouden om onuitgenodigd elke verjaardag hier te verschijnen (zucht). Dochters vriendschap met hun/haar dochter werd ook minder (ouder, voortgezet onderwijs, andere hobby's etc.). Als we elkaar tegenkomen doen we nog gewoon vriendelijk en gewoon, maar that's it. Laatst op een feestje van mensen die zij ook kent kwam ze mij haar nieuwe 'beste vriendin' voorstellen...Iemand die in het straatje achter ons woonde. En ik voelde de opluchting door m'n lijf gaan. Nu pas geloof ik dat ik er werkelijk van 'af' ben. Het is écht erg moeilijk als iemand meer aan jouw hecht/klit als jij zou willen en je wil die iemand ook nog niet kwetsen....Ik ben erg blij voor ze dat ze iemand heeft gevonden die 'beter' voor haar kan zijn dan ik. Ik geloof ook oprecht dat deze 2 vriendinnen goed bij elkaar passen en veel bij elkaar kunnen vinden. Dat is op zich toch mooi om te zien?
Ik heb haar ondertussen al een paar keer gezien met d'r beste vriendin en het ziet er heel relaxt, gezellig uit.
Mooi, ik gun het haar zeker.
groeten albana

lamp
23-06-2009 om 00:27
Andere kant
Ik wil toch even reageren op de vorige berichten.
Ik zit aan de andere kant. Ik probeer al van kind af aan contacten te houden, ben heel sociaal en heb mensen om me heen nodig. In al die jaren heb ik geen soort van beste vriendin kunnen vinden. Dat maakt me wel eens verdrietig omdat ik wel met een goede vriendin belangrijke dingen zou willen delen. maar ja de contacten via school en sport en uitgaan vind ik ook leuk. Het is alleen zo alleen maar voor de lol er zit geen diepgang in.
Het heeft denk ik voor een groot deel met egoisme maar ook met begaafdheid te maken deze scheefgroei. Blijkbaar heb je het een hele periode tijd gehad en het prima gevonden en het aan laten modderen totdat het jou niet meer uitkwam door tijdgebrek, andere prioriteiten etc..
Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je eerlijk bent en dat je inderdaad bepaalde momenten inplant omdat je al zo druk bent met je vriendinnen. Mensen die hun eigen ding dienen en geen rekening houden met anderen, zouden mijn vriendin nooit kunnen zijn. Misschien ben jij wel degene die hoge verwachtingen aan vriendinnen stelt, want wat is er mis met tig vriendinnen die elk hun speciale ding hebben en waarmee je verschillende dingen onderneemt. Ik vind het zo bekrompen dat iemand in een profiel moet passen om vriendin te zijn.
Succes ermee.
lamp