Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Priscilla88

Priscilla88

22-06-2018 om 16:23

Vriendin wil niet betalen

Ik weet niet zo goed wat ik met de volgende situatie aan moet.

Ik ken dit meisje al vanaf mijn 15e, en toen ik 2,5 jaar geleden ging samenwonen met mijn vriend, wilde zij een aantal spullen van de imboedel (bed, bank en rolgordijnen) van me overnemen.
Samen kwamen wij een bedrag over een van €280,-

Echter, wist ik dat zij het financieel niet makkelijk had, dus toen zei vroeg of ze het in gedeeltes mocht betalen aan mij, en in mei van haar vakantiegeld zou ze het resterende bedrag ineen overmaken, ging ik akkoord.
De eerste 6 maanden betaalde zij netjes €5,- per maand, maar toen hield het ineens op.

Ik appte haar erover, toen zei ze dat er onverwachte financien bij waren gekomen (schulden) en of ze tot mei niet hoefde te betalen en dan de overige €260,- mocht betalen
Ik geloofde haar en zei dat dit prima was.
Mei brak aan, en weer kwam er geen appje van haar kant, maar ook geen geld. Maandelijks appte ik haar met de status maar elke keer kwam er een smoes, ze had gewoon geen geld.
Vorig jaar juni kwam er na een gesprek in 1x €30,- binnen, en we maakten de afspraak dat zij weer zou beginne met €5 per maand te betalen, en dat ze me zou appen, als dit een keer niet zou lukken.

Vervolgens hoorde ik weer niets tot ik in maart weer boos moest worden. Toen kwam de belofte dat zij vanaf mei weer zou gaan betalen.
1 juni heb ik haar weer geappt met de vraag of ze nu al een keer wist wanneer ze wél kon gaan betalen.
2 weken later mocht ik een appje ontvangen met; 'Nee'
Nu app ik haar al dagen achtereen, heb zelfs inmiddels gedreigd met verdere stappen te ondernemen, maar ze negeert tegenwoordig mijn appjes gewoon.

Is er iemand, die weet wat ik hieraan kan doen ? Het gaat om €230 euro wat ik gewoon veel geld vind om zomaar te laten schieten!

@Emma

@Emma

22-06-2018 om 16:51

vriendin

Als ik je verhaal zo lees lijkt het me dat zij inmiddels geen vriendin meer is.
Heb je iets op papier staan van de lening aan haar? En dan nog, het zal je niet veel helpen want ze betaalt het niet terug.
Stuur haar een mail waarin je vertelt wat het voor jou betekent dat zij valse beloftes doet. De vriendschap lijkt me daarmee verbroken. Neem je verlies en leer door schade en schande dat je niet meer zomaar iemand (of een vriendin) geld gaat lenen.
Ze heeft structureel geldproblemen, dat is duidelijk, anders had ze jou ook niet om geld gevraagd. Misschien krijg je nog wel ooit iets terig. Ik zou er niet op rekenen.

Al 2,5 jaar?

Iets dergelijks hebben wij ook meegemaakt. Na 3 maanden nog geen geld te hebben ontvangen was ik er wel klaar mee. Ik vraag er niet meer naar. Het is ondertussen meer dan een jaar of 5 geleden en soms maken we nog een praatje als we elkaar tegenkomen.
Ik kan me niet voorstellen dat je kan genieten van spullen die niet betaald zijn, maar goed, misschien ligt ze er niet van wakker, op het bed van jou dat niet betaald is.

Als jij verdere stappen wilt ondernemen kan je dat doen, ik heb het niet gedaan, maar er wel van geleerd.
Ik zou me er maar bij neer leggen en wie weet ligt er ooit een enveloppe op je deurmat met het geld.
Misschien juist als je er niet meer naar vraagt en in de negeer- en loslaten stand gaat.

Bregje

Bregje

22-06-2018 om 23:19

hier met schoonzus

Hier had mijn schoonzus echt duizenden euro's geleend maar we hebben nooit iets teruggezien, en toen we er voor de honderste keer naar vroegen zeiden ze dat ze de band van onze bruiloft betaald hadden en dat het daarmee klaar was.. maar dat hebben wij zelf betaald. Natuurlijk nooit iets op papier gezet.. op basis van vertrouwen.

Nu 10 jaar laten hebben wel daardoor al 7 jaar geen contact meer..

Blijkbaar hebben ze zo bij haar ouders tienduizenden euro's af handen gemaakt..

Stel

Priscilla88, stel dat ze die spullen (bed, bank en rolgordijnen) niet overgenomen had, wat had je er dan mee gedaan? Blijkbaar kon je ze niet plaatsen in je nieuwe woonplek. Ik denk omdat je al een bed en een bank had en dat de rolgordijnen niet pasten.
280 euro is veel geld voor jou, maar blijkbaar ook voor haar. Ik denk dat je je verlies moet nemen, blij kunt zijn dat je iemand aan een (voor jou niet bruikbaar) bed en bank hebt geholpen (voor 50 euro) en dat je moet ophouden met elke maand berichtjes sturen.

Tsjor

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-06-2018 om 12:15

eens met Tsjor

Het is sowieso niet fijn steeds geappt te worden over iets lastigs. Kun je beter eens afspreken, samen wat eten, en dan eens praten over de kwestie.

Geld lenen aan vrienden en familie geeft vaak gedoe. Doe het alleen als je het prima kunt missen - want vaak zal het een lange weg zijn om het terug te krijgen - als dat al gebeurt.
Geld lenen zal veelal voelen als ongelijkheid, kwetsbaarheid, afhankelijkheid. Daar wordt niemand blij van.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 12:26

Nou ja weet je, kunnen missen....

Vrienden van ons hebben wel eens een keer flinke pech gehad, waardoor ze zelfs geen geld meer hadden voor boodschappen te doen. Wij hebben ze toen geld geleend om de rest van de maand door te komen. En dit geld overigens ook weer terug gekregen.

Maar als dat niet het geval was, dan ligt dat toch niet zo zwart-wit als hier gesteld wordt. Wij waren de maand best doorgekomen zonder dat bedrag, maar het was voor ons ook best een smakje geld. Teveel om zomaar weg te geven. Geld lenen gaat ook over afspraken maken. En over vertrouwen. Als dat vertrouwen beschaamd wordt, speelt er echt meer dan alleen dat stomme geld.

Bed en bank over

Maar als je al een bed en een bank hebt en je kunt een bed en een bank laten staan, dan is dat toch wat anders. Het gemiste geld is theoretisch: de spullen zouden die waarde hebben kunnen opbrengen. Op papier wel, in werkelijkheid niet.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 12:40

Eens

Maar heeft wellicht nog wel Marktplaats waarde, die wellicht zeer welkom is.
Je kunt niet over de inhoud van andermans portemonnee oordelen.

Goede tip voor volgende keer

Zet je spullen op marktplaats en vraag vriendin om daar te reageren.
Irritante tip: betalingsverzoeken sturen.
Persoonlijk zou ik er anders mee omgaan en blij zijn dat ik een vriendin, waarvan op dat moment al bekend is dat ze krap bij kas zat, heb kunnen helpen aan een bank, een bed en rolgordijnen; terwijl ik zelf al een bank en een bed heb.

Tsjor

Dappertje

Dappertje

23-06-2018 om 16:51

Omdraaien

Maar daar gaat het toch niet om. Je spreekt af dat je spullen van iemand overneemt voor een x bedrag en vervolgens wordt die afspraak niet nagekomen. Maar als ik hier zo de reacties lees (niet alle) dan moet TS niet zo zeuren en hoe ze het wel in haar hoofd haalt om geld te vragen aan een vriendin terwijl de spullen over zijn. Ik vind dat erg raar.

Priscilla, is het nog een idee om haar op te zoeken en haar te vragen hoe het kan dat zij haar afspraken niet nakomt? En Anders zou ik ook gewoon je verlies nemen en ja, voor mij zou de vriendschap over zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 18:12

Juist ja dappertje

Ik gun ook iedereen mijn overtollige spullen, en ik hoef daar ook echt geen geld voor.
Maar weet je, ik kan me dat veroorloven.

Als ik echter krap bij kas zit en spullen over heb, zou het zomaar kunnen dat ik daar wel geld voor wil hebben. Ook van vrienden. 280 euro is een smak geld. Voor sommige mensen meer dan een maand eten. Daar wordt nu wel erg makkelijker over gedaan.

Als vriendin het geld er niet voor heeft, had ze dat eerlijk moeten aangeven. Dan hadden TO en vriendin andere afspraken kunnen maken. Of had TO een andere bestemming kunnen zoeken voor haar spul.

Wel accepteren maar dan niet over de brug komen is niet oké!

Werkelijke reden achterhalen/automatisch laten overschrijven

Ik ben ook altijd blij als ik iemand met mijn overtollige huisraad een plezier kan doen, maar het gaat hier niet over mij. TS is een stuk jonger, en het geld groeit haar niet op de rug.

Wat mij wel verbaast is het luttele bedrag dat maandelijks afbetaald moet worden. Je moet wel heel erg aan de rand van de financiele afgrond staan wil je 5 euro merken in je portemonnee. De kwestie uitpraten onder een etentje zit er dan ook niet in. Of het moet een stamppot thuis zijn, met een euroshopper rookworst. Tweehonderdtachtig euro in het handje is een heel bedrag, maar over zoveel termijnen uitgesmeerd vervliegt het,

Ik vraag me af waar bij jou de pijn zit. Gaat het echt om het geld, of is het het geschonden vertrouwen?

En waarom betaalt je vriendin niet? Is haar financiele situatie echt zo penibel dat die 5 euro per maand er niet af kan? Moet ze naar de voedselbank? Schaamt ze zich misschien? Of erger je je groen en geel omdat jij haar ondertussen met steeds weer nieuwe kleding en dure telefoons ziet lopen terwijl jij op je geld zit te wachten?

Of, is ze gewoon heel slordig, en vergeet ze het. Dan is een maandelijks automatisch overmaken een oplossing.

Persoonlijk zou ik geen zin hebben om iedere maand weer achter 5 euro aan te zitten. Maar ik zou ook iemand met andere ogen bekijken. Als ik zo zou balen als jij zou ik vriendin uitnodigen, en vragen of ze het terplekke die automatische overschrijving wil regelen.

Triva

Triva

24-06-2018 om 02:38

Kenfan

Ik dacht hetzelfde mbt de 5€ maar na nog eens lezen was het 5€ pm tot aan het vakantiegeld.

Kan niet betalen

Lijkt me eerder een gevalletje: kan niet betalen. Misschien wel makkelijk, maar ik had het wel opgegeven om daar nog geld voor te krijgen en het haar verder kwijtgescholden.
Van een kale kikker enzovoort.

Ik denk sowieso als je aan bekenden en familie zaken verkoopt of uitleent, geen aanrader, dat je daar toch wat eerder op afschrijft en alleen doet als je het je financieel kunt permitteren.

Ik heb het nog steeds andersom. Ik heb ooit eens voor iemand een hele hoge telefoonrekening betaald. Dat heeft ze me tot het laatste dubbeltje terugbetaald. Ik had het haar kwijt moeten schelden. Ze is er al heel lang niet meer.
Maar het was iemand die een heel gezin met veel gedoe en hard werken overeind hield. Ik denk er nog wel eens aan.

Wat is geld. Het is een middel. Het zou de relaties niet moeten verstoren. Daar ben je ook zelf bij.

Dees

Dees

24-06-2018 om 14:52

Appen

Nou AnneJ als je met de vriendin kunt appen zal de vriendin een mobiel abbo hebben of iig de beschikking hebben over een wifi netwerk en dus geld voor dat soort zaken over hebben.

Met andere woorden dan heeft ze ook geld om haar schulden af te betalen.

Ely

Ely

24-06-2018 om 14:55

De waarde op papier

Is natuurlijk wel waar maar wellicht had Priscilla andere keuzes gemaakt als ze op voorhand had geweten dat dit uit zou draaien op een gift. Bijvoorbeeld zelf minder geld uitgeven of het aan een ander verkopen. Zo heb ik ooit in krappe tijden iets gekocht wat eigenlijk boven budget was maar een vriendin bood aan iets anders van mij over te nemen waardoor het netto heel aanlokkelijk was. Had ik dat nieuwe gekocht, krabbelde vriendin terug. Vond ik echt wel zuur. Ik ging er niet failliet aan maar zonder de deal met vriendin in t vooruitzicht had ik destijds de nieuwe aankoop niet gedaan.

Dees

Dees

24-06-2018 om 16:14

Ze heeft het geld heus wel

@ely Nou precies! En voor zotte is het om.pricilla aan te vallen dat ze wil dat haar vriendin zich aan de afspraak houdt.

Wat een gezeur zeg, die vriendin belazerd de boel en dat doet ze blijkbaar bewust anders had ze dat geld allang betaald maar nee ze gaat gewoon weer andere schulden uit in de veronderstelling dat Pricilla geen deurwaarder op haar afstuurd.

Ik had het niet gepikt! Tot ze betaald had was ik iedere week of dag lang gegaan tot ik het geld had.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-06-2018 om 16:40

Nou

Na 2,5 jaar denk ik idd dat je je verlies moet nemen. Ik zou er in ieder geval niet meer achteraan gaan. Maar oké vind ik het niet want alles wijst er op dat ‘vriendin’ niet van goede wil is.

De oplossing van Dees zou ik alleen voor kiezen als dat gemiste geldbedrag ervoor zou zorgen dat ik zelf in de problemen zou komen. Anders zou ik een ander echt niet op die manier achter de vodden zitten. Ik weet dan dat ik het gelijk aan mijn kant heb, maar zet op een gegeven moment niet meer alles op alles om het te krijgen. Dan maar de eer aan mezelf houden.
Zoals Tsjor er over spreekt, dat ts dan maar blij moet zijn dat de spullen bij iemand zijn die ze hard nodig heeft, vind ik ook niet heel reeël. Dat houdt geen rekening met geschonden vertrouwen, want daar gaat het volgens mij in zo’n situatie ook om. Zelf verkoop ik ook eigenlijk nooit wat, ik geef het liever weg als een ander er wat aan heeft en word er blij van als een ander er plezier van heeft. Maar dat kun je niet beslissen voor een ander, dus ik zou daar niet van uitgaan bij een ander.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-06-2018 om 21:31

Ik wel

Ik heb ooit iemand (een kennis) een luttel bedrag geleend, met een strikte betaalafspraak. Al gauw bleek dat ze helemaal niet van plan was om deze afspraak na te komen en dat ze bij wel bijna iedereen een soortgelijke schuld had.
Iets van het ene gat dempen met het andere.

Ik ben van hele groep de enige geweest die zo goed als alles teruggekregen heeft. Juist door er consequent op terug te komen en iedere dat ik haar zag er naar te vragen. Daar voel ik me echt niet flauw voor. En dat helpt dus blijkbaar.
Het ging mij niet om het bedrag, maar om het principe. Je gaat niet bij iemand om geld schooien als je al weet dat je het geld toch niet hebt.

Er waren in die groep mensen bij die het geld nog veel harder nodig hadden dan zij, en die toch bereid waren om haar geld te lenen. Ik heb het geld dat ik teruggekregen heb in een envelopje bij een van hen in de brievenbus gegooid.

Voor haar had ik best een tas boodschappen willen kopen, maar niet zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.