Relaties

vriendin
12-09-2009 om 06:32
Vriendin zegt afspraak af
Niet echt een serieus probleem, maar ik ben wel benieuwd wat jullie vinden.
Gisteren zou ik samen met een andere vriendin een avondje langsgaan bij een vriendin die momenteel aan het scheiden is. Haar bijna ex-man zou dat weekend de kinderen meenemen, dus wij zouden bij haar op bezoek gaan. Meestal is het heel gezellig als we met z'n drieeen samen zijn en lachen we heel wat af.
De vriendin belde echter op het laatste moment af: haar dochter had buikpijn en diaree en was daarom niet met haar vader meegegaan. Ze was bang dat haar dochter (6 jaar) de hele tijd om aandacht zou vragen, dus ze wou de avond afzeggen. We zouden om 20.30 bij haar komen.
Ik baal hier een beetje van omdat ze heel vaak dingen op het laatste moment afzegt. Mijn andere vriendin en ik hadden ons echt op dit avondje verheugd.
Als dat kind nou hoge koorts had, dan begreep ik het wel , maar buikpijn en diaree.... Ook hadden we allebei wel begrip gehad als ze zo af en toe naar boven zou moeten gaan en we konden altijd nog besluiten weg te gaan.
Ik baal hier echter een beetje van omdat dit niet de eerste keer is. We hebben allebei in het verleden die vriendin heel veel praktische hulp gegeven en zijn altijd een luisterend oor voor haar problemen. Als je een keer gewoon iets gezelligs met haar wil doen, haakt ze bijna altijd af met een smoes. Ze komt bijv. nooit op mijn verjaardag of mijn mans verjaardag, wil nooit een keer mee naar een film enz.
Ik heb eigenlijk niet meer zo'n zin in die "vriendschap" . Ik vind dat je ook plezier met iemand moet kunnen hebben. Ik ben geen professioneel hulpverlener.
Mijn andere vriendin vindt echter dat ik er niet zo zwaar aan moet tillen: gewoon een beetje afstand houden en zo af en toe toch met z'n drieeen koffiedrinken. Verder er niets van zeggen als ze weer eens afzegt: krijg je toch alleen maar ruzie van.
Wat vinden jullie?

Rafelkap
12-09-2009 om 08:34
Vriendin?
Dus jij bepaalt of haar kind ziek genoeg is of je vriendin wel een goede reden heeft om af te zeggen?
En eigenlijk wil je niet eens contact? Waarom ben je dan zo gepikeerd? En wat is dan het probleem? Je "doet" het toch niet voor de andere vriendin?

Jo Hanna
12-09-2009 om 09:07
Haak gerust af
Haak vooral af als je af wil haken maar leg het probleem niet bij haar neer.
Zij maakt gewoon haar eigen keuzes op grond van haar eigen overwegingen. Dat is haar goed recht. Jij krijgt kennelijk niet van die vriendschap wat jij ervan nodig hebt. Dat kun je op een vriendelijke, kwetsbare manier met haar bespreken en zien of je dichter bij elkaar kan komen. Maar nu leg je dat probleem bij haar neer: zij doet het niet goed, zij neemt altijd de verkeerde beslissingen, zij wil nooit leuke dingen doen, altijd alleen maar zwaar praten in de ontvangende zin (begrijp ik tussen de regels door). Het is jouw goed recht om dat niet leuk te vinden en om die reden een vriendschap te beëindigen. Maar hou het dan ook vooral bij jezelf.
Succes, Jo Hanna

Maxime.M
12-09-2009 om 14:57
Als het niet goed voelt...
Hoi,
Als het niet goed meer voelt in die vriendschap dan zou je inderdaad wat meer afstand kunnen nemen. Richt je op andere vriendinnen waar je je minder aan irriteert en probeer je vriendin te nemen zoals ze is, ook met haar eigenaardigheden. Het doet er eigenlijk niet eens toe wie er gelijk heeft, blijkbaar heeft zij een andere manier van doen dan jij en dat kan in de loopt der tijd gaan irriteren, of je groeit naar elkaar toe of wat van elkaar af.
Ik had ook zo'n vriendin, of eigenlijk ik heb haar nog steeds, maar zij is ook heel makkelijk met afsrpaken, ze heeft bijna het motto ' afspraken zijn er om af gezegd te worden" ...dus nu ik dat inmiddels weet hou ik gewoon een slag om de arm bij haar en ben ook makkelijker naar haar toe. (zeg dus ook makkelijker af als het niet helemaal uitkomt) dat doe ik naar andere personen minder. Tevens is mijn vriendin steevast een ruim een half uur te laat, dus als ik graag wil dat ze om 17.00 uur komt, dan spreek ik om 16.30 met haar af. (weet zij natuurlijk niet, anders komt ze alsnog te laat)
tja...ik zou dus adviseren, neem haar zoals ze is en je kan best eens zeggen dat je het heel jammer vind als ze weer eens afzegt. Maar sommige mensen veranderen toch niet dus kan je het beter accepteren of afstand nemen.
Maxime

triest
13-09-2009 om 20:25
Ook
"Ik heb eigenlijk niet meer zo'n zin in die "vriendschap" . Ik vind dat je ook plezier met iemand moet kunnen hebben. Ik ben geen professioneel hulpverlener."
Tja, zo'n "vriendin" had ik ook. Toen ik door een rottijd ging meldde ze me dat ik haar er niet mee moest belasten. Terwijl ik altijd naar haar verhalen over zieke schoonzus en vader had geluisterd.
Ik had toen zelf niet meer zo'n zin in die vriendschap..., geen contact meer opgenomen en heb haar ook nooit meer gezien na die tijd. Treurig hoor, blijkbaar was ze alleen maar vriendin in leuke tijden?