Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vriendschap: Hebben jullie tips hoe om te gaan met deze situatie?


Anne-8 schreef op 27-11-2023 om 12:34:

[..]

Ik kan je verzekeren dat ik de leeftijd van de middelbare school al lang gepasseerd ben. Ik zie het maar als een comlpiment...

Ik ben toen het gesprek nadien wel aangegaan, maar het laat een aantal koud. En de anderen gaan daar niet tegen in, maar proberen de groep bij elkaar te houden.

Nou, dan is het overduidelijk toch? Dit lijken me geen goede vrienden. De mensen die het koud laat al helemaal niet, maar diegenen die proberen de groep bij elkaar te houden vinden de aso's in het gezelschap belangrijker dan jij, klaarblijkelijk. 

Nog erger, ze hadden achter jouw rug om goedkopere (?) kaartjes gekocht voor het evenement want je hebt ze daar gezien. Dat lijkt me nog veel erger dan het geld. Of is het niet zo gegaan? 

Het gedoe met die kaartjes is een aantal jaren geleden, maar de laatste tijd merk jij dat je buitengesloten wordt. Heeft dat met elkaar te maken of groei je wat los van de vriendengroep omdat je er niet meer zo bij past? Is het wel een vriendengroep waar je graag nog bij wil horen of is het beter om ze los te laten? 
Kortom, overheerst het kaartenincident jullie vriendschap? 

dan

dan

27-11-2023 om 13:18

Ik zou toch wat meer afstand gaan houden, je lijkt je niet meer echt fijn te voelen in de vriendengroep en je hebt het gevoel buitengesloten te worden. 
Zijn de partners ook met elkaar bevriend?

Anne-8

Anne-8

27-11-2023 om 13:21 Topicstarter

troelahoep schreef op 27-11-2023 om 13:15:

[..]

Nou, dan is het overduidelijk toch? Dit lijken me geen goede vrienden. De mensen die het koud laat al helemaal niet, maar diegenen die proberen de groep bij elkaar te houden vinden de aso's in het gezelschap belangrijker dan jij, klaarblijkelijk.

Nog erger, ze hadden achter jouw rug om goedkopere (?) kaartjes gekocht voor het evenement want je hebt ze daar gezien. Dat lijkt me nog veel erger dan het geld. Of is het niet zo gegaan?

Het is zo gegaan. Of de kaarten goedkoper waren weet ik niet, maar ze hebben ze wel zelf gekocht.

Anne-8

Anne-8

27-11-2023 om 13:25 Topicstarter

wil40 schreef op 27-11-2023 om 13:17:

Het gedoe met die kaartjes is een aantal jaren geleden, maar de laatste tijd merk jij dat je buitengesloten wordt. Heeft dat met elkaar te maken of groei je wat los van de vriendengroep omdat je er niet meer zo bij past? Is het wel een vriendengroep waar je graag nog bij wil horen of is het beter om ze los te laten?
Kortom, overheerst het kaartenincident jullie vriendschap?

Klopt. Dat buitensluiten gebeurd sindsdien. Je vragen zijn terecht! 

Het lastige is dat ik de vrienden al sinds de middelbare school ken. Ergens vind ik het jammer dat los te laten.

Anne-8

Anne-8

27-11-2023 om 13:26 Topicstarter

dan schreef op 27-11-2023 om 13:18:

Ik zou toch wat meer afstand gaan houden, je lijkt je niet meer echt fijn te voelen in de vriendengroep en je hebt het gevoel buitengesloten te worden.
Zijn de partners ook met elkaar bevriend?

Klopt, maar die sluiten af en toe aan. Ik vermoed dat de partners elkaar meer als kennissen zien. Dat geldt in ieder geval voor mijn eigen partner.

Anne-8 schreef op 27-11-2023 om 13:26:

[..]

Klopt, maar die sluiten af en toe aan. Ik vermoed dat de partners elkaar meer als kennissen zien. Dat geldt in ieder geval voor mijn eigen partner.

Dat kun jij ook doen he, gewoon af en toe meegaan als ze iets heel leuks gaan doen, en de overige keren blijf je thuis.  Niet te veel meer in investeren.

Wat een achterbakse rotstreek: jou met een flinke kostenpost laten zitten, en dan zelf achter je rug om goedkope kaartjes scoren .Dat zou voor mij al meteen einde oefening van de "vriendschap" zijn geweest. 
Het klinkt inderdaad alsof je er maar een beetje bijhangt. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is een stukje jeugd los te laten, maar het zou mijn eergevoel te na zijn. Richt je op nieuwe vrienden die je wel waard zijn.
Wat gebeurt er als je wel mee mag, ben je dan ook degene die de meeste rondjes betaalt?

Anne-8

Anne-8

27-11-2023 om 17:26 Topicstarter

kenfan schreef op 27-11-2023 om 14:03:

Wat een achterbakse rotstreek: jou met een flinke kostenpost laten zitten, en dan zelf achter je rug om goedkope kaartjes scoren .Dat zou voor mij al meteen einde oefening van de "vriendschap" zijn geweest.
Het klinkt inderdaad alsof je er maar een beetje bijhangt. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is een stukje jeugd los te laten, maar het zou mijn eergevoel te na zijn. Richt je op nieuwe vrienden die je wel waard zijn.
Wat gebeurt er als je wel mee mag, ben je dan ook degene die de meeste rondjes betaalt?

Bedankt voor je bericht. Ik ga je advies opvolgen! 

Ik neemt tegenwoordig niet meer het initiatief om iets voor te schieten. Als anderen betalen vraag ik direct daarna of ze een tikkie die ik dan betaal. De kosten voor de rondjes worden meestal gesplist door het aantal personen. Gelukkig wel! 

Misschien zou je met een paar mensen apart bespreken hoe zij de verbinding in de groep ervaren. En een voorbeeld noemen, waaruit jij de interpretatie trekt dat je wordt buitengesloten. Kijk eens hoe daarop wordt gereageerd. Misschien is het in werkelijkheid wel anders. 
Om nu na jaren dat kaartverkoop incident nog te gaan benoemen, gaat wel ver. Je kan dit ook beschouwen als een eigen misser en dit accepteren (onbetrouwbare kaarten via een doorverkoopsite). Dat niet iedereen daarom jouw deze schade terugbetaald, tsja, jij hebt die verantwoordelijkheid toen op je genomen. Zou dit loslaten. 

Labyrinth schreef op 29-11-2023 om 21:39:

Misschien zou je met een paar mensen apart bespreken hoe zij de verbinding in de groep ervaren. En een voorbeeld noemen, waaruit jij de interpretatie trekt dat je wordt buitengesloten. Kijk eens hoe daarop wordt gereageerd. Misschien is het in werkelijkheid wel anders.
Om nu na jaren dat kaartverkoop incident nog te gaan benoemen, gaat wel ver. Je kan dit ook beschouwen als een eigen misser en dit accepteren (onbetrouwbare kaarten via een doorverkoopsite). Dat niet iedereen daarom jouw deze schade terugbetaald, tsja, jij hebt die verantwoordelijkheid toen op je genomen. Zou dit loslaten.

Ik ben het wel eens dat je het geld niet meer kunt terugvragen na zo'n lange tijd, maar volgens mij heeft de vriendengroep achter de rug van TS kaartjes gekocht terwijl ze hadden afgesproken dat zij dat zou doen. Dus ik zou niet zeggen dat dit een misser van TS was, destijds. 

Dat komt mij wel over als buitensluiten, vooral ook omdat ze blijkbaar geen contact meer erover hadden gehad en zij de anderen tegenkwam op het evenement terwijl ze dacht dat die anderen er niet heen gingen. Zoiets vind ik vrij onvergeeflijk voor mensen die je je vrienden zou noemen, maar goed. Misschien zijn er wel meer dingen gebeurd waardoor TS twijfelt aan deze vriendschap bovendien? 

Je bent nu zelf ouder en je rakelt iets op wat op de middelbare school is gebeurd? Wat heeft dat met ouderschap te maken of ben je onzeker geworden daardoor? Waren het wel echt je vrienden of wou je er graag bijhoren? Totaal niet waard om je hier nog druk om te maken vooral als je nu zelf een ouder bent en je eigen kind een goed voorbeeld moet geven!

Ik zou een situatie van jaren geleden ook niet meer als voorbeeld nemen. Wel recente voorbeelden van buitensluiten. En hoe dat voor jou voelt.

Ik vind het ook niet netjes dat ze jou met de kaartjes en de kosten hebben laten zitten en zelf andere kaartjes hebben geregeld en gegaan zijn zonder dat te communiceren. Maar ik denk dat je dat verlies moet nemen. 

troelahoep schreef op 29-11-2023 om 22:59:

[..]

Ik ben het wel eens dat je het geld niet meer kunt terugvragen na zo'n lange tijd, maar volgens mij heeft de vriendengroep achter de rug van TS kaartjes gekocht terwijl ze hadden afgesproken dat zij dat zou doen. Dus ik zou niet zeggen dat dit een misser van TS was, destijds.

Dat komt mij wel over als buitensluiten, vooral ook omdat ze blijkbaar geen contact meer erover hadden gehad en zij de anderen tegenkwam op het evenement terwijl ze dacht dat die anderen er niet heen gingen. Zoiets vind ik vrij onvergeeflijk voor mensen die je je vrienden zou noemen, maar goed. Misschien zijn er wel meer dingen gebeurd waardoor TS twijfelt aan deze vriendschap bovendien?

Zoals ik het vanuit het perspectief van de vrienden heb begrepen is dat to de verkeerde kaarten (in ieder geval vertrouwde ze de kaarten niet) had gekocht en dat zij toen zelf voor de zekerheid een kaart bij de reguliere kaartverkoop hebben gekocht. Dat zij dit niet met elkaar hebben besproken en eventueel de kosten hebben gedeeld, ik snap dat dit doorspeelt. Lijkt me ook een vriendengroep (middelbare schooltijd) die vrij oppervlakkig is gebleven en waar sowieso weinig vertrouwen is, omdat daar nog het groepsproces zo grote rol speelde. Vrienden die je na de middelbare schooltijd maakt daar is die middelbare school-groepsproces er niet. Als je dit incident niet achter je kan laten, zou ik ook stoppen met deze groep. Afscheid nemen is een beetje sterven, maar hier kan je ook van gaan opleven

Volgens mij is gaat het om mensen die ze al vanaf de middelbare school kent (dus al heel lang) en is dit voorval een paar jaar geleden gebeurd. Zo lees ik het tenminste. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.