Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vriendschap of niet meer?

Hallo Allemaal,

ik heb even jullie advies nodig want ik weet niet zo goed meer wat ik kan doen of dat toch het beste is om de vriendschap te beëindigen.
ik doe dit niet om iemand zwart te maken maar ik weet het niet zo goed meer.

Sinds mijn middelbare heb ik altijd een beste vriendin gehad, na de middelbare is zij gaan werken en ik verder gegaan op het MBO zelf ben ik nu sinds een 1,5 jaar 40 uur in de week aan het werk en zij 24 uur.

nu ik 40 uur in de week werk heb ik zelf een stuk minder tijd om af te spreken en dat is begrijpelijk daarnaast probeer ik altijd tijd voor anderen vrij te maken en dus ook voor haar maar dat lukt dus niet altijd.

Ik en mijn vriend hebben sinds kort een koophuis waarvoor wij vanalles moeten regelen en daar zit ook wat tijd in, daarnaast heb ik een nieuwe baan gekregen waarbij ik ook 40 uur werk. ik heb haar vaker uitgelegd dat ik nu wat minder tijd heb om af te spreken en dat ik dat niet elke week meer kan, afgelopen tijd heb ik nog wat gedronken met haar en films gekeken en dat was allemaal goed en gezellig,

laatst kreeg ik ineen keer een bericht van haar: als ik niet meer tijd voor haar vrij maak dat ze niet weet wat ze wil, ze heeft zelfs gezegd dat ze op vakantie wil, maar ik heb haar eerlijk gezegd dat het dit jaar niet gaat lukken inverband met alle kosten voor ons koophuis daarentegen had ze vorig jaar de kans van mij gekregen om mee te gaan en dat wou ze totdat ze op het laatste moment afzegde.

nadat ze dit had gestuurd ben ik weer langs haar gegaan en haar uitgelegd dat het niet gaat lukken inverband met het koophuis en heb ik haar ook laten zien wat voor huis we nu hebben daarna zijn we wat wezen drinken en een film wezen kijken. en toen leek ze het te begrijpen. Altans dat dacht ik... want ik heb haar ook gezegd dat ik het jammer vind dat ik nu minder tijd heb.

want nadat ik bij haar was geweest kreeg ik 2 dagen erna weer berichten dat ik teveel aan mijn toekomst denk en dat ik geen tijd voor haar maak, en dat ze niet weet wat ze wil met me.

hierop heb ik gereageerd dat ik altijd tijd probeer te maken maar dat het tegenwoordig gewoon wat lastiger is. sinds ik dit had gestuurd heeft ze me twee weken genegeerd.

Daarna stuurde ze me uit het niets, dat ze haar ex vriend wil aanklagen omdat hij langs haar huis rijd, maar ik weet dat hij daar een paar straten verderop werkt al 6 jaar en zij weet het ook, maar ze ziet het als stalking, die jongen daarentegen heeft niks verkeerds gedaan en doet niet meer dan alleen naar zijn werk rijden. ( het is nu 2 jaar uit tussen hun ze zijn goed uit elkaar gegaan.)

ik heb tegen haar gezegd dat ze hem los moet laten en verder moet gaan, want ze zoekt zelf het contact en stuurt verzoeken naar hem nu wil ze dus dat ik mee ga doen om wraak te nemen maar ik doe daar afstand van en heb ook gezegd dat ik me er buiten laat. dus ze heeft tegen me gezegd dat ze dit niet leuk vind en negeert me nu alweer bijna een week.

ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik moet doen en wat ik tegen haar kan zeggen want alles wat ik doe of zeg lijkt fout.

wat zouden jullie doen in deze situatie ( ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om het in het kort te verwoorden)

Hoe oud zijn jij en je vriendin? Het klinkt nogal puberaal, om eerlijk te zijn. Vriendschappen komen en gaan, misschien is deze op weg naar de uitgang.

Oliviacarter

Oliviacarter

29-01-2024 om 19:01 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 29-01-2024 om 18:47:

Hoe oud zijn jij en je vriendin? Het klinkt nogal puberaal, om eerlijk te zijn. Vriendschappen komen en gaan, misschien is deze op weg naar de uitgang.


ik snap je reactie ik ben zelf 23 en zij is 24 ik vind het zelf ook een vervelende situatie en snap dat het puberaal overkomt, zelf heb ik er al over proberen te praten met haar maar ik denk niet dat ze het wil begrijpen 

Volgens mij ben jij duidelijk geweest naar haar toe. Je hebt minder tijd om met haar af te spreken. Misschien kan je nog duidelijker zijn en haar vertellen dat jij met haar ongeveer om de twee/drie/vier weken kan afspreken. Ook in een vriendschap hebben we niet recht op de tijd van een ander. Je bent niet haar bezit, ook niet na zo'n lange vriendschap.
Zij mag reageren op jouw boodschap. Dat doet ze nu met 'dat ze niet weet wat ze wil met me'. Dat is een onduidelijke boodschap, wil ze de vriendschap opzeggen, of probeer ze met deze opmerking je onder druk te zetten. Heb je haar gevraagd wat ze bedoelt met deze opmerking? Als je onder druk zetten is, dan zou ik dat benoemen. 

Als ik heel eerlijk ben, zou ik als ik dit meemaak, voorlopig met haar klaar zijn, en helemaal niet reageren. Laat zij maar vertellen wat 'ze met je wil'. 
Ik heb zelf een erge hekel aan claimende vriendinnen. 
 

Oliviacarter

Oliviacarter

29-01-2024 om 19:11 Topicstarter

Labyrinth schreef op 29-01-2024 om 19:01:

Volgens mij ben jij duidelijk geweest naar haar toe. Je hebt minder tijd om met haar af te spreken. Misschien kan je nog duidelijker zijn en haar vertellen dat jij met haar ongeveer om de twee/drie/vier weken kan afspreken. Ook in een vriendschap hebben we niet recht op de tijd van een ander. Je bent niet haar bezit, ook niet na zo'n lange vriendschap.
Zij mag reageren op jouw boodschap. Dat doet ze nu met 'dat ze niet weet wat ze wil met me'. Dat is een onduidelijke boodschap, wil ze de vriendschap opzeggen, of probeer ze met deze opmerking je onder druk te zetten. Heb je haar gevraagd wat ze bedoelt met deze opmerking? Als je onder druk zetten is, dan zou ik dat benoemen.

Als ik heel eerlijk ben, zou ik als ik dit meemaak, voorlopig met haar klaar zijn, en helemaal niet reageren. Laat zij maar vertellen wat 'ze met je wil'.
Ik heb zelf een erge hekel aan claimende vriendinnen.


Hey, ik heb het gevoeld dat ze met die reactie mij onderdruk wil zetten en daar kan ik enorm slecht tegen, heb het haar wel gevraagd maar sinds die tijd heeft ze me genegeerd vandaar en 2 weken later begon ze eigenlijk uit het niets weer tegen me te praten over haar ex maar daar heb ik zelf niet zoveel over uitgelaten. 

Het komt wel over als iemand die claimt 



Beetje onvolwassen van je vriendin. In het volwassen leven komen er verantwoordelijkheden bij. Dan heb je niet alleen maar tijd voor leuke dingen met vrienden. Zij werkt 24 uur en jij 40 uur. Dat betekent dat, zelfs als de omstandigheden verder hetzelfde zijn, zij wekelijks al 16 uur meer tijd heeft om af te spreken dan jij. 

Soms is het leven ook keuzes maken en prioriteiten stellen. Zij kiest ervoor om vooral leuke dingen te doen. Jij kiest voor stabiliteit en toekomst. Geen geld voor vakantie door het huis is een keuze die heel legitiem is. Ja, dat is een andere keuze dan zij graag zou zien, mag ze jammer vinden, maar daar gaat zij niet over. Mensen doen nu eenmaal niet altijd wat jij wil. Dat hoort ook bij volwassen worden, dat je dat accepteert.
Als zij het niet weet...ja, dan mag ze dat gaan bedenken en het laten weten als ze eruit is. 

Oliviacarter

Oliviacarter

29-01-2024 om 19:32 Topicstarter

MamaE schreef op 29-01-2024 om 19:13:

Beetje onvolwassen van je vriendin. In het volwassen leven komen er verantwoordelijkheden bij. Dan heb je niet alleen maar tijd voor leuke dingen met vrienden. Zij werkt 24 uur en jij 40 uur. Dat betekent dat, zelfs als de omstandigheden verder hetzelfde zijn, zij wekelijks al 16 uur meer tijd heeft om af te spreken dan jij.

Soms is het leven ook keuzes maken en prioriteiten stellen. Zij kiest ervoor om vooral leuke dingen te doen. Jij kiest voor stabiliteit en toekomst. Geen geld voor vakantie door het huis is een keuze die heel legitiem is. Ja, dat is een andere keuze dan zij graag zou zien, mag ze jammer vinden, maar daar gaat zij niet over. Mensen doen nu eenmaal niet altijd wat jij wil. Dat hoort ook bij volwassen worden, dat je dat accepteert.
Als zij het niet weet...ja, dan mag ze dat gaan bedenken en het laten weten als ze eruit is.

Ja zo denk ik er ook over!   op een gegeven moment bereik je die tijd dat je met je toekomst bezig gaat en meer richt daarop


denk dat ik deze week ook  contact met haar opneem en te zeggen dat ze zich mag gaan bedenken anders is voor mij denk ik snel de keus gemaakt, bedankt iniedergeval 😊 



je vriendin zit duidelijk in een heel andere fase van het leven. Ze heeft behoefte aan leuke gezellige vriendinnen-dingen zoals op de middelbare school of zo. Jij hebt veel verantwoordelijkheden (partner, koophuis  drukke baan).  Jullie behoeften sluiten slecht op elkaar aan, op dit moment. 
Later kan dat weer veranderen, dus ik denk dat het voor geen van beiden nodig is om echt een punt achter de vriendschap te zetten. Alleen moet zij gaan inzien dat ze voor bepaalde activiteiten andere vrienden moet gaan zoeken. Misschien is dat moeilijk voor haar. Want ze heeft jou en haar ex-vriend niet meer om op terug te vallen. Maar dat kun jij niet voor haar oplossen. Dat moet ze echt gaan inzien.

Mijn tip: maak concreet agenda's afspraken. Maar stop met haar pleasen en direct ingaan op haar claimgedrag. Levens veranderen. Kies voor je eigen rust. Vriendschap opzeggen hoeft niet, wel duidelijk maken dat jij haar graag als vriendin hebt en dat frequentie daar geen verschil in maakt.  Biedt haar en jezelf structuur en perspectief. Plan voor komend kwartaal 1x per maand een meidenavond in. Kom deze ook na. Stop met verdedigen van jouw drukke leven. Vertel het als feit. Je bent de komende maanden erg druk. Punt. Maandelijks uitje lijkt jou fijn en haalbaar. 

En wil zij de vriendschap opzeggen. Jammer, haar keus. Kwaliteit lijkt mij belangrijker dan kwantiteit van elkaar zien. 

als ik jou was zou ik de vriendschap niet opzeggen, dan ben jij de boeman. Anna Cara’s voorstel is een goede. Ik vind eens per maand erg weinig voor een beste vriendin, maar daar denkt iedereen natuurlijk anders over. Korte afspraken kunnen ook he? Even een uurtje een kopje koffie drinken en weer weg. Het hoeft niet meteen een hele avond te zijn. Misschien wil ze jullie wel helpen klussen. 

Ze is wel erg claimerig voor een beste vriendin. Ze lijkt ook niet te willen begrijpen dat jij tijd en geld nodig hebt voor je huis andere dingen dan haar. 

Lijkt me allemaal niet de beste basis voor een vriendschap. 

is er ook iets positief’s aan jullie vriendschap , heb je uberhaupt iets aan deze vriendschap of is het steeds dit soort gezeur? Zo ja, dan zou ik lekker verder met je eigen leven gaan in jullie nieuwe koophuis genieten en dan kan zij ook verder met haar eigen leven met haar ex bezig blijven. Wie heeft zin en tijd voor dit soort ‘vriendinnen’

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 30-01-2024 om 20:24:

is er ook iets positief’s aan jullie vriendschap , heb je uberhaupt iets aan deze vriendschap of is het steeds dit soort gezeur? Zo ja, dan zou ik lekker verder met je eigen leven gaan in jullie nieuwe koophuis genieten en dan kan zij ook verder met haar eigen leven met haar ex bezig blijven. Wie heeft zin en tijd voor dit soort ‘vriendinnen’

Precies dit ja. Vriendschappen komen en gaan en veranderen naarmate de tijd verstrijkt. Dat gebeurd in de beste vriend(in)nen groepen. Daar is niks geks aan. Hoe je daar mee om gaat, of in dit geval de vriendin, wel. Je kunt niet meer elk weekend de bloemetjes buiten hangen of in de kroonluchter gaan hangen bij wijze van spreken. Ook in onze vriendengroep zie je wel dat de 1 daar meer moeite mee heeft dan de ander en daardoor veranderen binnen dit soort groepen de dynamiek ook: Mensen met kinderen bijvoorbeeld trekken toch meer naar de andere vrienden met kinderen, terwijl de kinderlozen 1 keer in de zoveel tijd klagen in een groepsapp waar we zijn en dat we iets missen. 

Dat is wat het is en dat moet je ook aanzien voor wat het is: Je zit in verschillende levensfases. Ik ben daar al heel lang mee gestopt met me daar wat van aan trekken en besloten dat ik alleen invloed heb op wat voor vriend ik zelf ben: Een vriend die je midden in de nacht kunt bellen. Daar voel ik me goed bij. En dat is wat ik een vriend te bieden heb. Als andere mensen vinden dat ik pas een goede vriend ben als ik elk weekend nog in die kroonluchter hang, dan is dat hun verwachting waar ik niet aan voldoe, niet mijn eigen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.