Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vriendschap: Wat kan ik het beste doen?

Hoi allemaal ik wil graag iets delen en heb het gevoel dat ik het nergens anders kwijt kan. 
Ik zit in een situatie wat ik erg lastig vind met mijn beste vriendin (althans ex bff)

Informatie:
Even wat informatie vooraf zodat jullie een idee hebben wat ik het over heb.  Het gaat over mijn beste vriendin die ik hier Lisa noem. 15+ jaar ken ik haar. Ze is altijd de enigste persoon in mn leven geweest die echt aan mij dacht en voor me klaar stond. Zij begreep mij compleet. Ik had ook andere vriendinnen maar ze begrijpen mij niet op zo'n level als Lisa. 

We hadden een gezamenlijk brste vriendinnengroep samen met Samantha. (Ook zij heet anders maar hier noem ik haar samantha.)
Samantha ging verhuizen naar andere plek in Nederland. We hielden contact en spraken regelmatig af. Ik en Lisa wonen dichtbij. Soms wilde Lisa gewoon eens een keer dat we iets met zn 2e deden. Ik vond dat nooit erg. Samantha daartegen voelde zich vaak buitengesloten. Dit heeft ze ook paar keer aangekaart. Ik begrijp Samantha compleet en wilde haar helpen. Lisa niet. Ik probeerde mijn best om Samantha bij de groep te betrekken wat uiteindelijk toe lijden dat ze vaak zielige filmpjes stuurde over eenzaam en buitengesloten zijn.

 Ik vond dit vervelend want ik kreeg het gevoel dat ik iets fouts deed terwijl ik haar wilde helpen. Lisa was degene die haar er nooit bij wilde hebben. Lisa zei ook heel vaak dat het gedrag van samantha toxic was en dat ik haar achter moest laten.  Ik kon dit niet want ik mocht samantha ook heel erg veel.  

Uiteindelijk stopte de vriendschap tussen Lisa en Samantha en zat ik er tussen in. Samantha zei meteen tegen mij dat ik nooit hoef te kiezen tussen hen en dat ik gewoon moet doen wat ik wil.

Na paar maanden was ik het zat en sprak ik samantha aan. Ze stopte ook het contact.

Na tijdje kreeg ik een relatie. Mijn eerste vriendje waar ik dolgelukkig mee ben. Lisa deed nog normaal. Ik werd uitgenodigd voor een feestje van een andere vriendin waar samantha ook bij was een het was gezellig.  Er kwam door een misverstand ruzie tussen mij en samantha waar ik niet overheen kon komen en hierdoor ook ruzie kreeg met de vriendin van het feestje omdat zij partij trok voor samantha. 

Ik zat zo mentaal zwaar daardoor dar ik alleen maar kon huilen. Dag 1 stond Lisa meteen aan de deur om mij te troosten. Wat een goede vriendin is ze toch! Echter zat ze me te vertellen dat Samantha toxic was en dat ik haar moet laten gaan. en dat het dan allemaal beter gaat en dat ik haar niet nodig had.  Ik geloofde haar omdat ik dacht dat ze mijn beste vriendin was een dat ze alleen het beste met me voor heeft.

Het zat me toch allemaal niet lekker. Het liefste wilde ik gewoon weer zoals het vroeger ging en dat we lekker normaal deden en het leek een gezellig hebben. Dag 2 van mij mentale breakdown zei Lisa opeens dat ik moest kiezen tussen haar en samantha en als ik weer bevriend zou zijn met samantha, lisa de vriendschap zou verbreken. Ik schrok zo erg van die opmerking dat ik weer een mentale breakdown nummer 2 kreeg. Ik zat zo hard te huilen dat ik mijn werk niet meer kon doen. Ze deed daarbij alsof er niets aan de hand was en negeerde mij compleet ondanks dat ik zo zwaar had. 

Ik wil niet kiezen tussen 2 beste vriendinnen. Mijn vriendje kwam me meteen steunen en zei al dat Lisa degene is die toxic was.

Na tijdje en na aantal therapie sessies gaat het wat beter. Ik heb met samantha kunnen praten en het kunnen oplossen. Lisa weet van niks. 
Nu is echter de situatie dat Lisa heel vreemd doet. Ze probeert mijn vriendje buiten te sluiten van de totale groep. Mijn vriend heeft het mentaal ook niet makkelijk en soms zijn problemen. Hij heeft veel negatieve ervaringen gehad en Lisa vond hem te negatief. Ze zei tegen hem dat het zijn eigen schuld is dat hij buitengesloten voelde en dat mensen niet met hem om willen gaan. Alle andere mensen vinden  dat onzin en vinden mijn vriend juist super aardig en leuk (heb dit na gevraagd) 

Na week kreeg ik te horen van andere dat Lisa hen probeerde overtuigen dat mijn vriend slecht voor me zou zijn omdat ik minder tijd zou hebben voor Lisa. 

Het klopt dar ik minder tijd ben gaan steken in Lisa en dat komt doordat ik graag dingen doe met mijn vriend en hij niks met haar te maken wil hebben na het buitensluit incident en als ik Lisa vraag om iets te doen ik altijd een nee kreeg met de reden "ik wil niet het 3de wiel zijn."

Ik en mijn vriend doen veel samen. Ook de vrienden die we hebben, delen we. Iedereen vind ons leuk koppel en zijn super blij voor ons dat we elkaar hebben gevonden. Ik heb iedereen apart gevraagd of ze zich het 3de wiel voelde of het vervelend vinden dat ik en mijn vriend zo vaak samen komen. Iedereen vond het geen probleem of vonden het juist leuk en zeiden "het is jullie relatie als jullie veel tijd in elkaar willen steken moet je dat ook doen "

Dus ik snap totaal niet waar Lisa vandaan komt of wat het probleem is tegen mijn vriend. Ze is mijn beste vriendin maar gunt me het geluk niet?

Ik ben met Lisa gaan praten over wat nu het probleem is.  Ze beweert dat ze mij vriend aardig vind maar dat hij verstikkend is over hij veel berichten zou sturen. (Enige wat hij heeft gestuurd en wat ik gezien heb is dat hij haar vroeg "hoe gaat het met je?" Waarop Lisa hem negeert. Lisa zei dat we niet meer 2 losse individuen zijn maar 1 en dat mocht niet volgens haar. Ik begrijp totaal niet wat ze bedoeld. We spendeerde teveel tijd met elkaar volgems haar waardoor mensen niet meer ons om willen gaan. (Dit was overduidelijk gelogen. mensen nodigen juist mij en mijn vriend vaak samen uit omdat ze hem ook als vriend zien.) Lisa wist niet dat ik dat wist en ik zei er verder niks over.  Ik kreeg een hele lijst van haar met dingen die ik moest veranderen in de relatie met mijn vriend. 

Mijn vriend is hierom super boos op haar en wilt dus niks met haar te maken hebben.

Na aantal dagen stuurde ze hem een bericht van "als je je niet aanpast willen mensen niet meer met je omgaan want je ziet alles te depressief" En "Yuki kon beter voor (naam jongen) kiezen dan voor jou."
Mijn vriend heeft erop geantwoord uit woede "jaloers omdat je bent vervangen?" 

Het lijkt echt alsof ze stik jaloers is op mijn relatie. Ze heeft zelf ook een relatie maar een afstand relatie en ze zien elkaar dus minder.  Ik kan mijn vriend iedere dag zien.

 Ik ben bij een therapeut geweest en hij vertelde mij dat dit gewoon manupalief gedrag is en dat ze mij wilt claimen en dat doordat ik nu een vriend heb dat ze jaloers is dat zij minder aandacht krijgt. Ik snap het echt niet.  Ze zou mijn beste vriendin zijn. Ze stond altijd klaar en hielp me met ontzettend veel en dit zware tijden (depressieve periodes) heen te komen. 

Soms als ik haar weer zie dan gaat ze super close doen met andere mensen en sluit ze mij een beetje buiten. En is ze happy "ohh wat ben ik blij dat ik nieuwe vriendjes heb gemaakt."

Ik hield me stil en kreeg via via te horen dat ze ook een ander stelletjes kapot heeft gemaakt met steuken. Mijn vriend is hierdoor erg bang dat dat ook bij ons gebeurd. 

Vooral omdat ik Lisa ergens niet kwijt wil.  Ik ken haar super lang en zij begrijpt me zoals niemand anders dat echt kan. Zij hielp me om mijn leven weer op rit te krijgen. Normaal gesproken word ik altijd door mensen aan de kant geschoven of vergeten.  Zij hield altijd bij uitjes rekening met mij zonder dat ik het hoefde te vragen. Ze was als een rots in de branding en kon dus niet geloven dat Lisa dit allemaal doet. Ik wil het eigelijk ook niet geloven maar toch gebeurd het. 

Ik heb dit zo vaak met mijn vriend besproken. Hij vertelde me dat hij mij nooit zal verplichten dat ik niet meer met haar mag omgaan. Maar dat hij het niet leuk zal vinden omdat hij echt bang is dat ik me laat inpassen die haar.  Hij denkt dat ik gewoon eerlijk moet zijn en de relatie met haar moet verbreken. 
Maar dan komen die mooie herinneringen en alles wat ze heeft gegaan weet omhoog en kan ik het toch niet en zit het als een knoop in mijn maag. Want ik heb toch alle red flags zien wapperen dat ze inderdaad toxic is.  En toch kan ik het niet. 

Het ruzie met Samantha voelde gewoon niet eerlijk en goed en heb het bijgelegd met Samantha en de vriendin van het feestje destijds. Ik heb ze een beetje uitgelegd wat er allemaal speelde.  Samantha begreep me gelukkig en zei dat ze nooit op mij boos was en dat het sjoelbak kwam door Lisa en ze was blij dat ik het ook begon te zien.  

Ik hield het beetje stil tot nu.

Ik hield de gesprekken met haar opervlakkig. En probeerde de boel te laten verwateren.  

Alleen werkte dat averechts hierdoor vond ik het toch stiekem lastiger om haar volledig los te laten. tijdens de gesprekken kwam naar voren dat ze soms alleen voelde. Ik vertelde haar dat ik haar begreep een dat ik dat ook voelde. (Ik mis de band die ik met haar had en het voelt alsof ik iets groots mis en dat ik er helemaal alleen voor sta.) Ze vertelde me dat ze trots en blij was om een nieuwe vriend te hebben. Ik vertelde haar dat het mij totaal niet lukt. (Ik ben sociaal awkward.) Toen vroeg ze waarom ik nieuwe vrienden zocht dus ik zei dat ik het mis om met iemand leuke dingen te doen.  

Ze kwam aan met "dat klinkt alsof je iets zoekt wat lijktn op wat wij hadden..." Ik deed alsof mijn neus bloedde en zei "hadden of hebben?" Hierop zei ze "yuki... als je vrienden wilt zul je toch echt meer moeten doen.  Het voelt voor mij alsof alles vanuit mij moet komen want iedere keer als ik je vroeg zei je nee." Dit klopt ze heeft me zo nu en dan gevraagd of ik me wilde naar een pretpark of iets anders terwijl ik met andere mensen had afgesproken. Dus ik zei "maar ik heb je ook uitgenodigd om dingen te doen maar ik krijg iedere keer te horen nee ik voel me dan het 3de wiel." Hierbij dacht ik van oke ik ga gewoon alles eruit gooien in een poging om echt achter te komen wat haar dwars zit een zei: "waarom lukt iedereen het wel om mijn vriend te accepteren en voelen ze zich niet het 3de wiel en vinden ze het leuk? Maar met jou lukt dat niet? Wat is het probleem? Ik en mijn vriend doen totaal niet klef als er iemand bij is. " hierop antwoordde ze "omdat ik dan mijn eigen vriendje mis." Ik was even sprakeloos. Dus ze maakt haar probleem een mijn probleem? Dus omdat zei koos voor een afstands relatie mag ik nooit iets met mijn vriend en vriendin iets doen? Ik kan begrijpen dat ze hem gaat missen maar dan kan ze dat toch meteen zeggen? Of meer tijd in hem steken? Ik zei " maar de keren dat ik je vraag om
Iets met zn 4e te doen samen met je vriend wijs je ook zelf steeds af? En dus omdat je hem dan gaat missen ga je tegen andere mensen zeggen dat mijn vriend slecht voor mij is?" Hierop zei ze dat ze dat nooit gezegd heeft een hoe ik erbij kwam en dat ze tegen hun zei dat ALS de relatie niet goed is yuki het niet durft uit te maken en ze langer depressief is.  (7 mensen in totaal hebben met verteld dat ze probeerde hun te overtuigen dat mijn vriend niet goed was en dat hub mij moesten overtuigen. de 7 mensen kennen elkaar niet dus het kan ook niet een complot zijn om van haar af te komen ofso. ) 

Ik was zo kwaad, verdrietig en teleurgesteld van het gesprek dat ik het niet meer weet. 

Ondertussen heeft Lisa gevraagd of ik boos was en excuses aangeboden. Ik weet niet of ze het echt bedoeld of niet. Ondertussen blijft het dubbel bij mij zitten.  Ik kan begrijpen dat ze misschien haar vriendje mist. Maar als dat waar is waarom zegt ze nee tegen dubbel date? Waarom als ik een andere 3de persoon erbij vraag (dus niet mij vriend maar bijvoorbeeld een andere vriendin) zegt ze ook nee. 
Waarom zou ze dan mensen opjutten dar mijn relatie niet goed is? 

Ergens zit ook een stemmetje dat het niet waar is en ze het gewoon de victim card trekt. 

Ik weet niet wat ik ermee moet doen.  Ik wil graag dat dit allemaal stopt maar ik wil haar ook niet kwijt. Ik wil het gewoon zoals het vroeger was. 

Wat zouden jullie doen?  


Als je een antwoord op je laatste vraag wilt, zou ik de tekst sterk inkorten. Weinig mensen zullen dit hele stuk lezen, ik niet in elk geval. Ik ben er aan begonnen, maar ben afgehaakt 

Met een tekst van, bijvoorbeeld,  20 regels, maak je het de lezer een heel stuk makkelijker. En de kans op een reactie groter.

Ik ben halverwege afgehaakt. Misschien kan je het samenvatten. Ik denk dat helemaal niemand geïnteresseerd is in alle details en de gehele voorgeschiedenis.

Wat is nou je dilemma en waar wil je iemands mening over horen?

Hoe oud ben je? Dit hele verhaal klinkt als een middelbare school drama en alsof je teveel soaps hebt gekeken. 
Je wilt alles weer zoals vroeger: dat gaat niet want vroeger is niet meer. 
Je kan geen keuze maken, je wil haar niet kwijt en ook weer wel. Tsja. Het leven is een en al keuzes maken. Én er dan vrede mee hebben en doorgaan.
Waarom kom je hier op het forum met je dilemma als je hier ook al een therapeut over spreekt? 

Luister naar je therapeut.

Als ik het zo lees heb je gewoon veel te veel tijd voor het eindeloos analyseren en met Jan en allemaal bespreken van ieder gedoetje met je zogenaamde vrienden.
Ga wat nuttigs doen! En dan liefst iets voor anderen, dan merk je vanzelf wat er wel en wat er niet toedoet in het leven

Erg lang, gedetailleerd verhaal.
Je 'vriendin' Lisa is geen vriendin. Omdat zij haar vriend mist mag jij ook niks en probeert ze je te isoleren.
Je wil dat het weer 'als vroeger' wordt maar dat wordt het natuurlijk nooit meer.
Mijn gevoel zegt: stop die 'vriendschap' met Lisa en geniet van je vriend en de andere contacten. Het is heel normaal dat je meer tijd doorbrengt met je vriend als hij er is. Met hem ga je een toekomst opbouwen, misschien wel ooit een gezin. Daar wil je die claimende vriendin toch niet tussen hebben zitten?

Je kunt best terug verlangen naar de vriendschap zoals die vroeger was, maar jullie zijn allebei nu ouder en veranderd en de situatie is veranderd. Die vriendschap komt nooit meer terug. Zo gaat dat met vriendschappen, wen er maar aan. Vrienden konen en gaan. 
Daarnaast heeft Lisa al een paar stevige dolken in je rug geplant door jou en je vriend zwart te maken bij andere vrienden en jou zo te isoleren van je overige vrienden. Dat doe je toch niet als vriendin? 

Ik zou het contact met Lisa op een héél laag pitje zetten en haar ook heel rustig maar beslist zeggen dat als ze nog één keer jou en/of je vriend achter je rug om zwartmaakt of een andere streek uithaalt, ze definitief bewezen heeft dat ze niet jouw vriendin is en dat je dan het contact verbreekt.

Lisa is geen vriendin en zou ik zoveel mogelijk uit mijn leven bannen. Zij heeft Samantha al weggejaagd en probeert het nu bij je vriend. 
Hoeveel red flags heb je nodig? Luister naar je therapeut. 

ehh... ik kwam niet door het verhaal heen, sorry. Ik wil best wel wat lezen maar graag iets korter en wat context (hoe oud zijn jullie ongeveer, waar ken je elkaar van, waarom kun je je verhaal alleen hier kwijt en niet bij de andere vriendinnen uit het groepje of je moeder etc)

Ik kwam er ook niet doorheen eerlijk gezegd...ik geloof dat ik mijn titel van koningin van het analyseren maar aan je ga overdragen

MamaE schreef op 11-01-2024 om 17:45:

Ik kwam er ook niet doorheen eerlijk gezegd...ik geloof dat ik mijn titel van koningin van het analyseren maar aan je ga overdragen

Hahaha, MamaE, wat heb je toch een heerlijke zelfspot! Ik vind wel dat jouw analyses altijd wel ergens over gaan, al word ik soms moe van jouw geanalyseer. Nee, het is meer dat ik me afvraag of je er zelf niet moe van wordt. 

Dit verhaal (ik ben ook afgehaakt na de helft) is meer op het probleemniveau van tienjarige meisjes. 

Annaniem2023 schreef op 11-01-2024 om 18:00:

[..]

Hahaha, MamaE, wat heb je toch een heerlijke zelfspot! Ik vind wel dat jouw analyses altijd wel ergens over gaan, al word ik soms moe van jouw geanalyseer. Nee, het is meer dat ik me afvraag of je er zelf niet moe van wordt.

Dit verhaal (ik ben ook afgehaakt na de helft) is meer op het probleemniveau van tienjarige meisjes.

Ja, ik word er zelf ook wel eens moe van. Het is enerzijds een overlevingsmechanisme om überhaupt te functioneren, maar anderzijds ook een vloek. Ik vraag me wel eens af hoe mijn man het met me uithoudt. 

MamaE schreef op 11-01-2024 om 18:05:

[..]

Ik vraag me wel eens af hoe mijn man het met me uithoudt.

Volgens mij heb jij heel veel 'gunnings'  zoals mijn zoon zou zeggen. 

En zelfs ik, ik ken je alleen van dit forum, houdt een beetje van je😍. Zoveel liefde voor je man en dochter, zó bereid om naar je mogelijke eigen aandeel in iets te kijken en daarmee aan de slag te gaan. Je doorzettingsvermogen en je optimisme. Ik denk dat ik die man van je wel kan begrijpen🙂.

TrefleQ schreef op 11-01-2024 om 19:50:

[..]

Volgens mij heb jij heel veel 'gunnings' zoals mijn zoon zou zeggen.

En zelfs ik, ik ken je alleen van dit forum, houdt een beetje van je😍. Zoveel liefde voor je man en dochter, zó bereid om naar je mogelijke eigen aandeel in iets te kijken en daarmee aan de slag te gaan. Je doorzettingsvermogen en je optimisme. Ik denk dat ik die man van je wel kan begrijpen🙂.

Ah wat lief! Ook wel waar hoor. Ik vind mezelf soms ook best een leuk mens of ik sta te kijken van mijn eigen flexibiliteit en redelijkheid. Soms ook niet.

Maar goed, mijn kind lijkt meer op me dan ik op sommige punten had gewild en toch is ze de allerleukste ter wereld.

En als ik toch te vermoeiend ben heb ik in ieder geval nog een huis met een bed waar mijn man ook in mag slapen en uitrusten van mijn vermoeiende analyses. Toch ook wel fijn. 

MamaE schreef op 11-01-2024 om 18:05:

[..]

Ja, ik word er zelf ook wel eens moe van. Het is enerzijds een overlevingsmechanisme om überhaupt te functioneren, maar anderzijds ook een vloek. Ik vraag me wel eens af hoe mijn man het met me uithoudt.

Omdat ie heel veel van je houdt! 
ik denk dat je grootste kracht is dat je geleerd hebt en ons hebt meegenomen in dat proces in hoe je naar jezelf kijkt en dingen anders durft te gaan bekijken en niet vasthoudt aan je overtuiging over hoe je eerst dacht. 
en natuurlijk je liefde voor je man en kind. Nu nog ervan overtuigd raken dat je al perfect bent hoe je bent. Ik heb veel van je geduld geleerd en in sommige situaties op mijn werk denk ik weleens aan jouw geduld en probeer ik wat geduldiger te zijn met zeurende klanten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.