Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

beertje

beertje

16-07-2009 om 18:28

Waarom kan ex -in mijn ogen- niet normaal met mij praten?

Ex en ik zijn 2 jaar uit elkaar. Het was een typisch gevalletje van "uit elkaar gegroeid zijn" waarbij ex totaal van mij vervreemde als het ware. Voor mijn gevoel heb ik nog geprobeerd om van alles te redden; ex was echter zeer besluitvaardig en zei letterlijk dat "het gezin hem benauwde". Hij wilde er definitief een punt achter zetten en zo geschiedde. We hebben 3 kids waar we ontzettend veel om geven. Ex ziet kids dus zeer regelmatig.

Ondertussen is alles in rustig vaarwater gekomen. Ik voel me na een hele moeilijke tijd, goed en opgelucht. Heb ondertussen ook een nieuwe relatie. Ik kan prima inzien waarom bepaalde dingen in mijn 1e huwelijk mis zijn gegaan en hoop daardoor ook van geleerd te hebben. Het is mij nu duidelijk dat ex en ik idd compleet andere mensen zijn en heel anders over bepaalde dingen denken. Wel blijf ik ons voor altijd verbonden zien door de kinderen. Bevalt me niet altijd maar het is niet anders. Nou ben ik zo een type die er het beste van wil maken en regelmatig even wil kletsen met ex over de kinderen (niet eens over wat anders!). Maar hij doet altijd zo afstandelijk...praat nooit uit zichzelf. Het meeste contact dat we hebben gaat via korte smsjes.

Als hij hier is, durft hij me soms niet eens aan te kijken. Of hij blijft eerst 10 minuten met 1 van de kinderen staan te praten voordat hij mij ook even "hallo" zegt. Dat is toch raar? Ik erger me er groen en geel aan. Communiceren gaat zo ontzettend lastig en dat zou toch niet moeten als je het gewoon over de kinderen hebt? Ik wil niet meer moeilijk doen! Hij is toch blij dat hij nu het leven lijdt wat hij zo graag wilde (meer vrijheid)....dan ben je toch gewoon in staat om normaal met je ex-vrouw over ditjes en datjes te kunnen praten (en dan zeker over de kinderen) of zie ik dat nou verkeerd?

Wie herkent dit verhaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elsbeth

Elsbeth

16-07-2009 om 21:32

Wat is normaal?

Je ex is afstandelijk, maar je schrijft in hetzelfde bericht wel dat jullie beiden ontzettend veel om de kinderen geven. Hij heeft blijkbaar een ander idee van normale communicatie dan jij hebt. Helaas (of misschien gelukkig) kun je andere mensen niet veranderen, hooguit jezelf. Ik ben al meer dan 6 jaar uit elkaar en ook mijn ex wil geen gesprek voeren over ditjes en datjes. Ik vind het wel best, zo lang ik geen gezeur heb (bijvoorbeeld rechtzaken), heb ik rust en de kinderen ook.
Hoe moeilijk het ook is, probeer het los te laten. Kijk naar wat er wel is. Hij geeft om de kinderen en heeft contact met ze.

Fem

Fem

16-07-2009 om 21:58

Met elsbeth eens

En eigenlijk geef je dat zelf ook al aan; jullie zijn twee heel verschillende mensen. Je ex heeft blijkbaar qua communicatie een andere behoefte dan jij. Accepteer dat. Ben inderdaad blij met wat er wel is; een goede communicatie m.b.t. de kinderen. Dat is het meest belangrijk. Dat je ex verder niet de behoefte voelt om over oppervlakkigheden te praten, kan ik me best voorstellen. Na jarenlang een diepgaande relatie te hebben gehad kan dat best behoorlijk vreemd aanvoelen. Ook wanneer je vrede met de situatie hebt.

regendag

regendag

18-07-2009 om 08:26

Oh ja (en man gezocht voor uitleg)

Ex en ik zijn al jaren gescheiden, allebei hertrouwd en er is nooit 'gedoe', maar mij aankijken, een normaal gesprekje over de kinderen, nee, dat lijkt te hoog gegrepen. Alsof er een gevaar in schuilt om normaal met je ex te praten, om de een of andere reden weet hij zich nog altijd geen houding te geven. Misschien dat er hier een man is die het kan uitleggen, want ik zie dit gedrag vooral bij mannen

Martje

Martje

18-07-2009 om 13:06

Hier ook zo'n ex

Kan me niet aankijken, wordt helemaal zenuwachtig als ik hem gewoon gedag zeg. Ja, hij is zoals Zonnetje: hij wil geen contact. Ik vind dat stom. Je heb potverdorrie een kind samen, zet je eroverheen. Vlucht niet.
Tja, wat Zonnetje zegt over de communicatie die ze niet wil vernieuwen, dat zal bij ex ook wel zo zijn. Maar dat je dan niet kan zeggen op het schoolplein 'ja, bla het is de wind die het koud maakt' of 'Truusje heeft het naar haar zin gehad op schoolreis'... Dat begrijp ik niet en dan heb ik ook het gevoel dat hij geen 'closure' heeft met de scheiding, maar het gewoon ergens geparkeerd heeft. Anders haalt hij toch gewoon zijn schouders over mij op?

Martje

Balletmama76

Balletmama76

18-07-2009 om 13:36

Ook zo'n rare ex

De eerste tijd naar de scheiding zijn we elkaar aan de keel gevlogen. Wij hadden bij bijna elk gesprek ruzie totdat dochterlief 5 werd en ik bepaalte communicatieregels opgestelt heb - geen oude koeien uit de sloot halen, onzere relatie is over, dus dat brengt geen winst meer, geen geruzie, maar gewoon normaal met elkaar praten.
Sindsdien geen ruzie meer, maar hij sloeg de andere kant op en begon erg flirty te doen tegenover mij, dat z'n nieuwe vriendin nooit mijn plaats zal innemen en dat soort opmerkingen. Vond ik toch een beetje raar, want wij zijn sinds 2002 uit elkaar, maar hij lijkt nog steeds geen closure te hebben gevonden. In elk geval, ik heb hem gezeggt, dat ik dat geflirt ook niet zo tof vind, hij was ff beledigt.
Maar nu gaat de communicatie best goed vind ik - meestal via telefoon en sms (hij woont in Duitsland), ik hou hem op de hoogde hoe het gaat met dochterlief en we kletsen ook over andere dingen. Ik vind deze relaxte omgang met elkaar erg leuk, maar het heeft lang geduurt om op deze level te komen.

Het enigste wat ik nog een beetje raar vind, is dat zijn nieuwe vriendin niet mag weten, hoe goed wij met elkaar omgaan. Maar dat is zijn relatie, dus zijn probleem. Ik kan wel aan zijn stem en manier van praten horen of zij ernaast zit, want dan praat hij veel formeler dan dat hij alleen is...

Martje

Martje

18-07-2009 om 18:29

Ja zonnetje

je hebt gelijk, eigenlijk wil ik ook geen oppervlakkig gesprekje, ik wil een diep en goed gesprek over ons kind en zijn problemen. Hij weet dat ook natuurlijk en wil daarom al geen oppervlakkig gesprek.
Toch vind ik nog steeds dat ook een goed gesprek zou moeten kunnen en dat beide ouders daar de meeste moeite voor moeten doen die ze kunnen. Vooral als het problemen gaat die in gezamenlijkheid opgelost moeten worden. Het gaat pot verdorrie om je kind

Martje

Vic

Vic

18-07-2009 om 19:35

Vergadering

Is het een idee om een of twee keer per jaar een gesprek te plannen over je kind en hoe het daarmee gaat? Je hoeft dat niet thuis op de bank te doen, als je afspreekt om ergens koffie te drinken is het gelijk een stuk formeler.

Martje

Martje

18-07-2009 om 20:47

Jahaa

dat vind ik een heel goed plan. Ik geloof zelfs dat ik vind dat ouders die gescheiden zijn dat verplicht zouden moeten doen. Maar mijn ex kan mij niet in de ogen kijken en wordt helemaal zenuwachtig en krampachtig als ik in de buurt ben en wil dat dus niet. Waarbij we weer terugzijn bij het beginonderwerp: exen die je niet in de ogen durven kijken. Ik begrijp het niet, ik kan iedereen in de ogen zien.

Martje

Martje

Martje

19-07-2009 om 01:14

Zonnetje

nee die 2x per jaar halen wij lang niet. Maar ja, het is grappig je lijkt denkt op mijn ex. Ik denk alleen maar: jezus man je verbeeldt je nogal wat als je denkt dat ik het met jou gezellig wil hebben terwijl ik alleen maar over de problemen van ons kind wil praten. Pfff.
Het zou niet over hem (of ons) moeten gaan. Zo confused zijn over aankijken, terwijl je je eigenlijk gewoon druk moet maken over het wel en wee van je kind (ik bedoel nu mijn ex hoor) ik weet niet. Gaat het dan niet over zijn ego ipv het welzijn van zijn kind?
Overigens ben ik ook benieuwd waarom iemand bang moet zijn dat het gezellig wordt. Wat is daar mis mee? Als het gezellig wordt zit dat blijkbaar toch in jullie gedragspatroon, dat vermijden lijkt met een kunstgreep.

Martje

Fem

Fem

19-07-2009 om 08:14

Gezellig

Denk dat het voor iedereen fijn is als het contact op een ongedwongen, informele manier kan. Maar als dat niet kan, waarom zou dat dan zo'n issue zijn? Dan is het er gewoon niet. Iets waar je mee moet dealen. Accepteren dat het zo ligt. Uiteindelijk is dat toch makkelijker dan je er druk om maken? Kost minder energie en geeft minder spanning.
Een persoon vol in de ogen aankijken, is deze heel dichtbij laten komen. Veel mensen hebben daar geen moeite mee. Anderen wel.
Als ik heel eerlijk ben vind ik het gegeven dat iemand zich druk maakt over het feit dat zijn of haar ex niet meer over wissewasjes wil praten, ervan getuigen dat er bij zichzelf ook nog geen sprake van totale closure is. Maar dat is ook niet gek. Ik vraag me af of het uberhaupt kan, dat iemand waar je zoveel mee deelt je totaal koud zal laten. Vaak voelen degenen die beamen dat het toch zo is, juist een enorm gevoel van wrok. Ook niet bepaald een teken dat er sprake van closure is.
Mijn ex en ik hebben (hoe wonderlijk) een vrij goed contact. We gaan samen naar ouderavonden. Hebben verder vrij informeel contact. Houden verder alleen contact over de kinderen of zaken die hen aangaan. Soms is dat gezellig, soms niet. Het mantra dat mij door dergelijke moeilijke momenten heen helpt is; Ergert u niet. Verwondert u slechts
Fem

Balletmama76

Balletmama76

19-07-2009 om 23:44

Op zich wel gezellig hoor

Ex en ik zijn zeker geen beste vrienden, maar we laten elkaar in de waarde.
Dus als hij bellt of n smsje stuurt, krijgt hij ook antwoord, als hij bellt kletsen wij ff over nieuwtjes die bij hem en bij ons zijn, nog best in een gezellige klets-modus.
Hij wil niks bepalen kwa opvoeding van dochterlief, maar wil wel weten hoe het met haar gaat en wat haar bezig houdt, en dat vind ik alleen maar goed, is ook voor dochterlief leuk, dat hij op deze manier belangstelling toont.
Hij zal nooit een perfecte vader zijn, maar je moet het beste ervan maken, he?

Op bepaalte manier is het nu wij allang geen stel meer zijn, zelfst makkelijker om met hem te praten dan vroeger toen wij nog wel een stel waren. We hebben geen verwachtingen meer aan elkaar, dus dat neemt al een heleboel spanning weg. Ik ken hem uiteraard al sindsdien ik 16 was, dus het is het altijd wel gezellig, om weer eens met elkaar te praten, omdat we elkaar natuurlijk heel goed kennen.

Over echt persoonlijke dingen praat ik uiteraard niet met hem, hij is wat opener, wat zijn prive-leven aangaat. Maar ff polshoogde nemen, wat de andere zo doet, is best gezellig.

Manlief vindt dat trouwens ook prima, want er is nooit stiekem gedoe geweest ofzo van mijn kant (ex zijn vriendin heeft er wel een probleem mee, omdat zij helemaal niet wil, dat hij contact heeft met mij).

willie

willie

20-07-2009 om 10:14

Lijkt me ook vreemd

Hier geen ervaring. Wel exen, maar geen kinderen mee en geen contact meer.
Lijkt me heel vreemd contact te ´moeten´ blijven houden met een ex. Je hebt toch een heel intieme relatie gehad, dat moet je gaan herinrichten. Kan me er alles bij voorstellen dat er exen zijn die dat heel lastig kunnen, en van daaruit maar liever afstandelijker blijven.
Want eerlijk gezegd, balletmama, lijkt het me bij jullie ook niet zo vanzelf gaan allemaal. Je schreef dat hij op een bepaald moment weer in de flirt-stand ging. En dat lijkt me iid moeilijk, hoe kom je weer dichter bij elkaar zonder te dicht te komen. En helemaal als er een hoop ellende is geweest, je bent natuurlijk ook niet voor niets uit elkaar.
Ik zou natuurlijk wel hopen dat het bij mezelf zou slijten en dat ik meer gewoon zou gaan doen na verloop van tijd, maar eerst flink afstand zou ik ook nodig hebben. Ik geloof dat ik anders bang zou zijn dat ik puur uit gewoonte mijn ex om de hals zou vliegen, dat ben je immers jaren gewoon.

Balletmama76

Balletmama76

20-07-2009 om 11:29

Gaat wel, maar heeft tijd nodig

Oh, het ging ook echt niet vanzelfst hoor - het duurde uiteraard 7 jaar, totdat normaal met elkaar praten mogelijk was. Hierin lange periodes van helemaal geen contact.

Maar begin dit jaar heb ik hem heel duidelijk gemaakt hoe en wat, en sindsdien geen geflirt meer, maar gewoon normale contact.

En natuurlijk is er veel naars gebeurt in onzer huwelijk, maar kijk, ik heb m'n leven helemaal nieuw ingericht en hier geen last meer van. Hij laat mij in m'n waarde en andersom. Hij vallt mij niet lastig en zeggt zelfst, dat hij geen recht op inspraak heeft in dochterliefs opvoeding, maar wel graag wil weten hoe het met haar gaat. En hiermee kan ik echt goed leven.

Morgana Fata

Morgana Fata

20-07-2009 om 16:01

Ik ook niet

Ik kan ook niet normaal doen tegen mijn ex. Ik kijk hem niet aan, deels om hem niet dichter bij mij te laten komen, en deels om mij niet dichter bij hem te laten komen (lees= fysiek aanval). Ik ben boos, en hij wil als soort vrienden door het leven gaan. Elkaar bellen als er wat is, op persoonlijk vlak, gezellig praten over onze nieuwe relaties, eventueel samen op vakantie... Voor alle duidelijkheid, hij heeft dus het nieuwe liefje al tijdens onze relatie opgescharreld. Walgelijke vent. Bovendien, de keren dat ik vriendschappelijk met hem deed waren erg gezellig, vond ik dan achteraf erg moeilijk; als het dan zo gezellig kan zijn, waarom moest je dan zonodig een ander? En daarnaast werd daar inderdaad misbruik van gemaakt. Komen de dingen die ik op die momenten gezegd heb, terug in brieven naar de advocaat enzo. Wederom, walgelijk vent.
Nee, voor mij nog geen closure. Maar hier is het nog vers, veel verser dan bij jullie. En zijn we dus niet in onderling overleg uit elkaar gegaan. Jij kan niet meer doen dan het accepteren lijkt me. Goed contact kan je niet afdwingen. Dus dan blijft alleen loslaten over. Heb je enig idee waarom je ex boos is?

Morgana Fata

Morgana Fata

21-07-2009 om 08:28

Vriendschappelijk.

In mijn geval vraag ik me vaak af, waarom kan mijn ex niet normaal doen? Hij doet zooo vriendschappelijk, flirterig. Net weer, krijg ik een knipoogje bij het weggaan. Kon me nog net inhouden om mijn middelvinger niet op te steken als antwoord. Vorige week kreeg ik al een aai over mijn rug. Ik wil dat helemaal niet meer. Hoe zouden jullie daar mee omgaan?

amk

amk

21-07-2009 om 09:47

Zeggen

ik zeg dan gewoon dat ik daar niet van gedient ben. Zonder er verder woorden aan vuil te maken.

De letterlijke tekst": zou je dat niet meer willen doen. Jij hebt tenslotte een relatie met een ander."

Balletmama76

Balletmama76

21-07-2009 om 09:53

Negeren of keiharde confrontatie

Jakkers, als hij mij zal aanraken, zal ik ook wegspringen, joh, maar gelukkig woont ie ver weg...
Op flirterig gedoe gewoon niet ingaan, of als je het echt irritant vind, gewon zeggen: "Je komt voor kindlief, niet voor mij, begrepen?"

Ex was hier nog nooit, maar toen hij zo flirterig deed, heb ik hem snoeihaard gezeggt, dat hij voor dochterlief op visite komt (als hij dan ooit komt, he) en niet voor mij. Want ik ken hem al...

Dat werkte. Hij was ff zwaar beledigt, maar is er tenminste mee gestopt. En nu doet ie gewoon normaal. Of hij echt niet meer wil of niet meer durft nu, weet ik niet. Maakt mij ook verder niks uit, zolang hij zich maar gaat gedragen.

Hij heeft nu wel de reality-check gekregen, dat ik echt niet meer het lieve en beetje naive meisje ben dat ik met 16 was, dat helpt ook. Moet eerlijk zeggen, dat ik in deze "relatie" met ex best dominant ben en zeg, wat ik wel en niet wil. Maar het helpt wel.

Fem

Fem

21-07-2009 om 13:06

Inderdaad zeggen

Ben duidelijk. Dat kun je alleen zijn als je zegt waar het op staat. Ben allereerst duidelijk naar jezelf. Ga na waar je grens ligt. Tot op welke hoogte ben jij gediend van contact? Vind je het prima als het contact informeel is, maar ben je niet gediend van fysieke aanraking? Zeg hem dat dan.
Ik denk dat je beter niet kunt zeggen; "zou je dat niet meer willen doen. Jij hebt tenslotte een relatie met een ander." Daarmee leg je het probleem bij hem. Botweg gezegd ben jij dan degene die zíjn grenzen bepaald. En blijkbaar ligt zijn grens niet bij het hebben van een relatie. Dat is dan zijn ding.
Hou het bij jezelf. Ik denk dat je beter kunt zeggen; "zou je dat niet meer willen doen, ik voel me er ongemakkelijk bij". En waarom je je er ongemakkelijk bij voelt, dat kún je hem vertellen. Maar alleen als je dat ook wilt. Het volstaat in dit geval prima enkel aan te geven waar voor jou de grens ligt.

Gianna

Gianna

21-07-2009 om 15:13

Vertrouwelijkheid die er niet meer is

Toen ex mij belde en telkens het gesprek opende met: "Met mij," heb ik hem gezegd dat ik dat niet wilde omdat dat een vertrouwelijkheid impliceerde die er niet meer was. Klaar. Soms vergist hij zich nog wel eens, denkt-ie dat hij met nieuwe liefde belt of zo, maar dat herstelt hij dan zelf....

Ik vind het ook vervelend als hij mij mailt met "Hoi Gianna," ik ben z'n vriendje niet. Verder sms't hij de kinderen met xxxxxx en hvj, papa. Vinden ze ook erg 'vies' want dat doet hij sinds háár.

Ik negeer ex zoveel mogelijk. Hij is mij niet waard gebleken en ik 'gun hem mij niet meer.' Dus leuk zijn voor hem: dacht het niet. Ik ben alleen nog leuk voor mezelf. Ik kijk hem ook niet aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.