Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Wat doen jullie samen op een doordeweekse avond?

Hallo allen,




Ik vroeg me af wat jullie in de avond, als de kinderen boven zijn of in bed liggen, en na een drukke werkdag, wel en niet doen met je partner. 

Voor mij geldt dat ik het liefst zo min mogelijk doe. Ik heb een hele leuke maar ook drukke baan, met veel denkwerk en contact met collega’s, kortom veel prikkels. Als het avond is wil ik dus het liefst zo min mogelijk doen, alleen zijn en zo min mogelijk interactie. Ik vind het fijn om met mijn hobby bezig te zijn (tekenen en schilderen). Qua samenzijn met mijn man is het voor mij voldoende om in een ruimte te zijn en onze eigen dingen te doen. Iets samen doen (een spelletje, een diepgaand gesprek), hoeft voor mij niet zo nodig en kost me na zo’n drukke dag ook teveel energie.

Mijn man wil juist wel samen dingen doen en heeft behoefte aan meer contact.

Het wordt alleen niet echt concreet wat we dan zouden kunnen doen. Hij doet geen voorstel en ik ook niet (want ik heb ook helemaal geen behoefte om iets te doen namelijk).

We draaien dus rond in een cirkel. Ik merk ook hoe vaker hij vraagt of ik wil praten en iets iets wil doen, hoe minder zin ik er in heb. 

Mijn vraag is nu: is dit herkenbaar en zo ja, hoe vullen jullie de avonden in zodat jij en je partner daar allebei tevreden mee zijn?






Afwisselend hier. 2 a 3 keer in de week (doordeweeks) gamet hij met vrienden en doe ik wat voor mezelf, meestal tv kijken ofzo. Andere avonden doen we samen een spelletje of kijken we een film. 

Wij kijken samen een tv programma dat we van tevoren hebben opgenomen. Anders zien we elkaar bijna helemaal niet meer op een dag. En dan kan de hond nog even bij ons liggen voor hij naar bed gaat.

Is het een optie om samen een halfuurtje te wandelen? Dan kun je samen de dag doornemen en het maakt je hoofd wat leger en dan kun je daarna misschien wel rustig schilderen terwijl hij zelf iets doet.

wij wandelen 's avonds. Soms kijken wij samen een serie op Netflix. 

Bankhangen 😉.
We lopen rond half 8/8 uur nog even een rondje met de hond, komen thuis en trekken wat makkelijks aan en gaan dan in de woonkamer zitten. Kop thee, tv. Ik zit te handwerken.
We zijn beiden 1 avond in de week weg.

Kind naar training brengen/halen en dan een rondje wandelen of boodschappen doen, zelf sporten, iets kijken op tv, een goed gesprek hebben we ook regelmatig, maar niet echt gepland. Vooral als er iets speelt of een van ons zit ergens mee, dan hebben we het daar over.

Een ommetje/bakkie thee/opgenomen tv-programma of film zien. Of lekker vroeg naar bed voor wat extra intimiteit. Gewoon eerst lekker lui liggen en daar de dag wat doornemen, dan rust je uit en komt er vaak wel geknuffel of wat meer uit voort.

Plannen maken voor de volgende vakantie, een menu bedenken voor volgende week, hobbyen, muziek luisteren, met de hond wandelen, goed gesprek over van alles en nog wat, sporten, samen of apart met vrienden optrekken, cursus, lezen (krant of boek), journaal kijken…
We sluiten de dag vaak af met een of meer afleveringen van een serie, die we in bed kijken.

Het lijkt me heel lastig om een relatie te onderhouden als je doordeweeks ‘s avonds eigenlijk geen behoefte hebt aan samenzijn. Of liever: als een van de 2 daar geen behoefte aan heeft. Ik zou me als partner dan denk ik toch afvragen of mijn partner zijn prioriteiten wel op een rijtje heeft, als zijn baan blijkbaar belangrijker is dan ik…

Mijn ex man wou ook niet zoveel. Die zat het liefst achter z'n krant (die bestonden toen nog🙃) met een sportprogramma op tv. En hij wou 't liefst met rust gelaten worden. Sja, het is nu mijn ex man. 

Hier liggen de kinderen nooit meer eerder in bed... Dus wij gaan dan soms samen een eindje wandelen. 
Verder hebben we elke avond met de kinderen die dan thuis zijn een gezamenlijk moment. Vaak (meestal) is dat een spelletje doen, soms iets kijken op een scherm en er is altijd thee en vaak iets chocolade-achtigs iets bij betrokken

Hoeveel druk werkdagen in de week heb jij geen behoefte aan iets gezamenlijks? Als dat het grootste gedeelte van de tijd zo is lijkt me dat best lastig. Ik denk niet dat je man onredelijk is dat hij graag iets gezamenlijk doet, hoeft niet heel veel te zijn denk ik? Hier hetzelfde als wat ik genoemd: een wandelingetje na het eten (om wat te kletsen), boodschappen doen voor het eten (ook om wat te kletsen) een bordspelletje, serie kijken, legpuzzel maken, intimiteit. Ook wel samen kijken naar vakanties of andere dure aankopen. Niet allemaal elke avond en ook niet de hele avond, maar 5 van de 7 avonden wel iets van dit.  

Wat voor gezamenlijke dingen zou je man willen doen? Hij doet geen voorstel zeg je, maar heb je het wel eens gevraagd? Misschien kan hij poseren voor jouw tekeningen, terwijl hij tv kijkt? 

Ik zou het ook wel apart vinden als mijn man helemaal geen behoefte had om samen dingen te ondernemen. Een keer sporten, een flinke ronde met de mountainbike maken of iets met vrienden doen helemaal prima, maar als hij elke avond de hort op zou zijn of zich terug zou trekken zou ik dat niet gezellig en ook wel vreemd vinden. Andersom idem dito.
Nu moet mijn man ook wel eens iets van nakijkwerk doen in de avond, maar dat doet hij vrijwel nooit de hele avond. Hij maakt altijd wel wat tijd vrij voor dochter en/of mij. 

Bij ons vind ik de avonden vaak lastig. Ik wil 'savonds graag 'iets doen' waar ik overdag door mijn baan niet aan toekom. Bij voorbeeld hobby, vriendin/familie bellen, of forums als deze bijlezen/reageren), administratie of tja, iets huishoudelijks. Tegelijk vind ik het ook belangrijk om tijd met man (en eventueel aanwezige volwassen zoon(s)) door te brengen. 
Dat vind man ook, maar zijn invulling van samen zijn is altijd tv kijken. We kijken heel veel netflix&co, quizzen, reisprogramma's, semi-wetemschappelijke programma's enz, enz. Daarnaast kijkt hij graag veel sport.
Tot op zekere hoogte vind ik scherm kijken ook leuk, je bent ten minste bij elkaar en aan quizzen kun je samen meedoen. Tegelijk vind ik het een schijn-samenzijn. Samen lachen of griezelen geeft het gevoel dat je samen bent, maar het voorkomt ook dat je echte gesprekken voert. Man breekt gesprekken vaak af met een flauwe grap, of een sssst, je praat door de tv heen. Gesprekken heb ik wel vaak met mijn zoon, als mijn man er niet bij is. Zoon heeft daar juist wel behoefte aan en dat is fijn. Overigens voeren we aan de eettafel ook wel gesprekken hoor, over de werkdag, de actualiteit en eventuele plannen.

Helaas ben ik zelf 's avonds vaak te moe om nog echt ingespannen met mijn hobby's bezig te zijn. Ik ga dan ook maar voor de tv zitten, vaak in combi met een handwerkje of met het te vouwen wasgoed. Doe ik toch iets. 
Het is trouwens een voordeel dat het zomer is. Dan blijven we langer in de tuin zitten na het eten en raak je makkelijker aan de praat, al dan niet met een spelletje erbij. 

Wij leven vaak in de avond een beetje los van elkaar, zeker als ik gewerkt heb, heb ik ook geen behoefte aan van alles samen. Ik begrijp je wel, Stormvogel.
Bij ons gaat het echter prima, wij hebben een mooie afwisseling van samen en apart (we wonen wel gewoon samen) wat ook mijn man prima bevalt.
Lastiger is het als de behoeftes verschillen.
Als ik met mijn hobby; tekenen/schilderen bezig ben dan zit hij wel vaak in de zelfde ruimte om tv te kijken of te lezen. Af en toe praten we dan wat.
Wat doet jouw man verder? Kan het zijn dat hij te weinig afleiding heeft overdag?

Wij ruimen na het eten samen de keuken op en gaan daarna een half uurtje met de hond wandelen, dan bespreken we o.a. zaken waar onze kinderen niet bij hoeven te zijn en lachen we om de gekke capriolen van de hond. Daarna kijken we soms samen tv, maar vaak zijn we bezig met onze eigen dingen. We sporten allebei één avond in de week en in het weekend doen we samen boodschappen en gaan we er vaak even opuit, nu de kinderen oud genoeg zijn om alleen thuis te blijven is dat veel gemakkelijker. We gaan ook af en toe een avondje uit eten en/of naar het theater, maar we hebben als we samen thuis zijn allebei niet de behoefte om dan samen iets te doen, zoals een spelletje of samen een film kijken. 

Als onze dochter op bed ligt drinken we samen thee en dan praten we meestal bij. De rest van de avond ben ik meestal aan het lezen of handwerken maar we zitten dan wel samen op de bank en praten ondertussen. Soms kijken we (afzonderlijk) een film op de iPad maar zeker niet elke avond want dat is niet zo gezellig. We gaan altijd tegelijkertijd naar bed en daar praten we ook nog. Best veel contact dus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.