Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Inéz

Inéz

24-11-2008 om 17:57

Wat moet ik met mijn man (of hij met zichzelf)

Ik ben inmiddels 10 jaar getrouwd, toffe man. De laatste tijd irriteer ik me steeds meer aan hem. Ik ben jarenlang een onzekere en afhankelijke vrouw geweest, maar na afgelopen winter keihard richting burnout te zijn gegaan en vervolgens therapie, gaat het erg goed met me. Eindelijk niet meer op hem hangen, maar het heft in eigen handen nemen. Zelf actie ondernemen ed.
Goed, het gezin loopt, er is rust (tropenjaren gehad ivm kind met beperking), heerlijk.
Alleen ik merk sinds september steeds meer dat mijn man in een soort cocon raakt. Zijn werk is niet leuk (nieuwe baan sinds dit voorjaar) en hij solliciteert dus. Maar hij blijft maar zuchten 'wat moet ik toch met mijn leven'. Tja. Ik veronderstelde weleens dat hij nu in elkaar zakt, nu hij niet meer overal verantwoordelijk voor is (zo ben ik in elkaar geknalt toen het eindelijk goed ging met onze kinderen).
Goed, ik probeer hem veel ruimte te geven. Maar het gevoel, de wereld/ons gezin gaat langs hem heen, blijft. Aan tafel zit hij naar buiten te staren, reageert weinig op wat de kinderen zeggen (en dus blijf ik corrigeren) en hij zucht maar, de hele dag door.
Nu wordt het dus zo erg, dat hij ook dingen laat liggen en dat brengt ons momenteel op financieel vlak aardig in de problemen, ondanks dat ik hem meerdere malen dingen vraag of aan herinner.
Ik weet niet goed meer wat ik moet doen, ik heb meerdere keren gevraagd of hij ook niet naar de therapeut wil, maar dat wimpelt hij af. Ik neem veel uit handen (zo kan ik tegenwoordig omgaan met de decoupeerzaag, de schuurmachine en het nietpistool LOL). Maar moet ik nu ook nog de financiën gaan regelen? Dan doet hij nl helemaal niets meer in dit huishouden en ben ik bang dat hij helemaal de boel laat hangen.
En verder: geen lieve opmerkingen meer naar mij, geen sex meer dit hele jaar niet, hij raakt me vrijwel niet aan en wel veel commentaar: 'dat is niet waar, dat doe ik wel, weet je wel wat je zegt...'
Kortom, wat moet ik doen?

Inéz
(ik ben dus heel erg het type, zet je schouders eronder en niet zeiken, doorgaan. Die baan is nu eenmaal niet heel leuk, maar daar kun je nu niets aan veranderen. Punt. Maar jaaaa, ik heb makkelijk praten zegt hij dan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

24-11-2008 om 19:41

Je schreef het zelf al

Je schreef : Ik ben jarenlang een onzekere en afhankelijke vrouw geweest, maar na afgelopen winter keihard richting burnout te zijn gegaan en vervolgens therapie, gaat het erg goed met me. Eindelijk niet meer op hem hangen, maar het heft in eigen handen nemen. Zelf actie ondernemen ed.

M.a.w. de balans in jullie relatie is verstoord.
Eerst was hij de man, de sterke, de regelneef, degene die het roer vast hield, en die nodigwas.

Nu ben jij voor jezelf gaan zorgen, je hebt verantwoording voor jezelf genomen, en je hebt hem minder nodig voor alledaagse praktische dingen.
Je pakt zelf het klusmateriaal, je zorgt en doet zelf weer.

En je man? die is met een nieuwe baan begonnen, en nu blijkt dat hij baan die niet leuk vind, en als klap op de vuurpijl is hij thuis ook niet meer zo hard nodig, want jij zorgt weer voorjezelf, en je hebt hem in prakties opzicht niet zo hard meer nodig...

Nu kun jij 2 dingen doen...Of doorgaan met hem alles uit handen nemen, en hem nog passiever later worden, of hem confronteren met zijn verantwoordelijkheden naar jou en jullie gezin toe

Hoe dan ook, vroeg of laat moet er gesproken worden, en vroeg ook laat zal die confrontatie komen van jou ergernissen naar hem toe. Daar zak hij waarschijnlijk dan ook wel van schrikken.

Praat dus met hem. Schrikken doet hij toch, en dat nu vroeger of later is, dat maakt de inhoud van jou irritatie niet minder.
Laat hem dus nu maar schrikken, des te eerder is hij aan de gedachte gewend, en kan hij daar mee leren omgaan.

Jolanda

Marieke

Marieke

24-11-2008 om 21:28

Burn out

Je schrijft dat jij een burn out hebt gehad en jullie samen een hectische en zware periode hebben gehad in het gezin. Kan het zijn dat je man nu aan de beurt is met een burn out?
Marieke

mijk

mijk

25-11-2008 om 14:45

Hier

mijn man heeft een flinke depressie gehad in de tijd dat ook nog ons eerste kind geboren werd. Toen het met hem beter ging, ben ik op het voorstel van zijn therapeut ook met therapie begonnen en dat was veel harder nodig dan ik dacht. Het was ook voor man nuttig dat hem ingepeperd werd dat ik het ook heel zwaar gehad had in die periode..

Mijk!

Als je het omkeert

denk ik wel dat Inez haar man wat tijd moet gunnen. Als je zelf tien jaar op je man geleund hebt zou je man toch wel even een dippie mogen hebben? Het is pas vanaf september.

Hiermee wil ik niet het probleem onder de mat schuiven maar het is een bekend fenomeen dat als je zo nauw met elkaar verbonden bent de een instort als het wat beter gaat met de ander. Alleen maar met een pakket eisen naar de echtgenoot stappen vind ik dan wat kort voor de bocht.

Inéz

Inéz

25-11-2008 om 21:50

Geen depressie

Dank voor de snelle reacties, fijn.
Even voor alle duidelijkheid, hij heeft geen depressie en ik denk ook niet dat hij hard op weg is naar. Ik ben al tijden aan het bepeinzen wat het nou is, is het alleen maar de onvrede en stress om de baan of is het meer. Ik denk ook zeker dat hij nu onbewust de ruimte neemt om in elkaar te storten en dat gun ik hem van harte. We hebben ook 10 jaar een foute rolverdeling gehad (nu zet ik mezelf overigens wel heel zwart wit neer hoor) en dat verander je ook niet zomaar.
Mijn zorg is wel dat we doorschieten in een omgedraaide rolverdeling zoals Magnolia noemde. Gaat hij nu volledig op mij leunen of was hij altijd al iemand die weinig initiatief nam? Ik weet het gewoon niet goed, omdat ik altijd allang blij was dat hij zoveel dingen regelde die ik niet durfde. In elk geval is het zoeken naar hem de ruimte geven en toch aan de andere kant wel stimuleren. Helaas ervaart hij dat grofweg gezegd dat ik weer aan zijn kop zit te zeuren en trekken (gelukkig heb ik vandaag een enorm financieel debacle kunnen afwenden, maar dat was wel gevolg van zijn laksheid).
Overigens heb ik vanavond genoemd dat ik vind dat hij iets met zichzelf moet gaan doen en dan antwoord hij voorzichtig 'ja dat zou ik misschien eens moeten doen'. Verder praten wil hij niet, te moe (en dan weer die enorme zuchten).
Laat ik anders maar beginnen met heel veel begrip tonen en regelmatig wat credit geven, ga maar op de bank zitten, ik breng de kinderen wel naar bed enzo. (maar dan gaat er iets van binnen enorm in opstand, ik heb het ook pittig hier thuis en met mijn opleiding...)
Wordt vast vervolgd.

Even meedenken

Je zou je man dus ruimte willen geven en wel je eigen grens in de gaten willen houden. Het is een ruimte met beperkingen. Misschien moet je nagaan wat de dingen zijn waar je echt hels van wordt, en dat met hem bespreken. Dan heb je meer geduld voor de andere hebbelijkheden.

Wij hadden ook een beetje jullie patroon en ik heb me zeker wel een jaar aan mijn man geergerd. Maar ik houd ook heel veel van hem. Hij blijft wel altijd voor me open staan, dat maakt het makkelijk. Maar de ruimte die hij nodig had, dat saaie bestaan met die bizarre hobbies, dat heb ik nooit echt kunnen volgen. Zijn ding..

mijk

mijk

26-11-2008 om 20:30

Weet je het zeker?

Misschien heb je een heel duidelijke reden om zeker te weten dat het geen depressie is..maar het lijkt me voor een leek niet de makkelijkste diagnose om te stellen........

ayla

ayla

27-11-2008 om 10:55

Waarom geen depressie?

Hoe kun jij beoordelen dat het geen depressie is. Alleen een psycholoog kan dat. Ik vind dat nogal makkelijk gezegd. Met de dingen die jij zegt en beschrijft zou ik toch eens die kant op gaan denken. En geef je man de kans en ruimte om verdrietig te zijn. Iedereen verwerkt dingen op zijn eigen manier. Hij is sterk geweest in de periode dat jij het moeilijk had, je zegt het zelf, kind met beperking, tropenjaren. Er zijn zat mensen die op het moment zelf sterk zijn maar erna de klap krijgen en het niet meer zien zitten. Probeer dingen eens vanuit zijn oogpunt te bekijken. Praat eens met hem, probeer te begrijpen wat hem dwars zit. En neem dingen over, als dat moet dan moet het

Inéz

Inéz

28-11-2008 om 13:59

Niet

Hij is niet depressief, die conclusie hebben we samen al lang getrokken (daarvoor vind hij het leven nog veel te leuk), maar het is een combinatie van factoren.
Naast de baan die veel te druk voor hem is en ook werk wat niet geweldig is, 5 dagen in de week en het feit dat hij nu een terugslag heeft van alle jaren, maakt dat hij er nu zo bij zit. De afgelopen dagen hebben we er regelmatig gesprekjes over gehad, hij gaat hard nadenken over wat sessies bij een therapeut of iets van supervisie gericht op zijn werk én we gaan weer aan de slag met onze relatie. En dat laatste meer gericht op de leuke dingen zoeken met elkaar. We merken ook dat het belangrijk is dat hij zijn grenzen aangeeft naar mij toe.
Overigens: ik probéér met hem te praten, maar als de ander niet open is.....Het komt allemaal wel weer goed, het gaat tijd kosten, we praten in elk geval weer met elkaar.

mijk

mijk

28-11-2008 om 17:40

Een depressie is meer dan het leven niet leuk vinden

het kan ook zijn dat je jouw leven neit leuk vind.. Ken je deze zelftest: http://www.psychischegezondheid.nl/depressiezelftest Doe hem iets.

Er zijn absoluut mensen met een depressie die het bed niet meer uitkomen en het leven uit willen stappen maar er zijn ook een heleboel andere varieteiten. Van het soort waarvan je alsmaar tegen je zelf zegt ja ik moet me nu toch eens herpakken en genieten van mijn leven want ik heb een heel leuk leven maar dat dan dus gewoon niet lukt..

Maar eh goed dat hij die therapie overweegt! En dat jullie in gesprek geraakt zijn..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.