Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

wat te doen na misbruik ???

goedemiddag,
ik weet niet goed of ik in de juiste rubriek zit maar ik zit met het volgende dilemma.
ik ben er begin dit jaar achter gekomen dat mijn vader vroeger mijn beide zussen langdurig heeft misbruikt.
nadat ik daar achter ben gekomen heb ik mijn vader hier middels een brief mee geconfronteerd.
ik ben daarna nog eenmaal daar geweest maar zat daar echt met een walgelijk gevoel en pijn in mijn buik.
ik heb toen het besluit genomen om alle banden met mijn vader te verbreken mijn kinderen komen daar nu ook niet meer mijn moeder komt nog wel bij ons maar mijn vader niet meer zie hem af en toe op verjaardag bij andere familie maar heb dan ook geen contact met hem.
nu zit ik met het volgende moet ik mijn kinderen nu wel contact met hem laten hebben en wat zouden jullie doen met bijvoorbeeld kerst mijn zussen hebben nog wel contact met hem en zouden graag met de hele familie iets gaan doen ik heb hier totaal geen behoefte aan want ik kan die man wel uitkotsen.
moet ik nu al mijn eigen gevoel aan de kant zetten en dus mee gaan met een kerstuitje of moet ik mijn eigen gevoel volgen en dit niet doen ???
en moet ik mijn kinderen nu wel of geen contact met hem laten hebben ???
ik vind dit zelf erg lastig en weet niet goed wat ik moet doen het vertrouwen is van mijn kant volledig weg.
ik heb mijn kinderen uitgelegd dat opa vroeger dingen heeft gedaan die gewoon echt niet kunnen en mogen maar met name de oudste wil graag weten wat dat dan is ik heb hem uitgelegd dat hij daar nog te jong voor is maar hij lijkt hier niet helemaal genoegen mee te kunnen nemen hoe zouden jullie dit aanpakken
ik hoop op een aantal reacties
alvast bedankt groet arno

Weet je het zeker?

Weet je zeker dat hij gedaan heeft wat je zegt?

Ik vind het namelijk heel vreemd dat juist je zussen nog wel contact hebben. Het eerste gevoel dat ik (op grond van eigen ervaring) krijg bij dit verhaal is dat je zussen je een verhaal verteld hebben om de band tussen jou en je vader te breken, bv omdat jij een betere band had dan zij.

Zou zoiets kunnen of is het echt klip en klaar dat hij dit heeft gedaan?

Idem Emine

Daarnaast, is er toen actie ondernomen?
Zijn je ouders indertijd uit elkaar gegaan toen dit vermeende uitkwam?
Is er een rechtzaak/veroordeling geweest?
Welk antwoord heb je op je brief gekregen?
Was het sexueel misbruik, of bedoelden je zussen eigenlijk een soort van Assepoester?
Hoeveel van de herinnering van je zussen is waar, en hoeveel is er in de jaren erna bijverzonnen?

Voordat jij, in principe als buitenstaander, overgaat tot zo'n heftige conclusie en veroordeling, mag je jezelf eerst wel even heel goed informeren.

Dalarna

Dalarna

13-10-2013 om 09:09

Waarom

Waarom hebben je zussen nog wel contact, weet je dat? Hebben zij ook kinderen (dochters)?

Gesprek

Ga het gesprek aan met je zussen.
Vraag ze wat er gebeurd is vroeger (als je dat niet weet), hoe zij dingen hebben ervaren en hoe ze dit verwerkt hebben.
Ik vind het vreemd dat ze contact hebben, maar het kan zijn dat ze het verleden hebben verwerkt en achter zich hebben gelaten omwille van hun moeder (wist die van het misbruik?) en kinderen.
Voor jou is het nu allemaal nog heel recent en heftig omdat je het nog maar net weet. Doe niets overhaast. Maar mocht je er van overtuigd zijn dat er seksueel misbruik heeft plaats gevonden dan zou ik wel voorzichtiger zijn met mijn kinderen.

arno1

arno1

13-10-2013 om 11:48 Topicstarter

waarheid

het misbruik is zeker waar hij heeft dit ook zelf toegegeven.
de reden dat mijn zussen nog al is het zeer oppervlakkig contact hebben komt denk ik omdat het inmiddels ongeveer 30 jaar terug is dat het gebeurt is en omdat hun kinderen het niet weten en zij hun kinderen opa en oma niet willen onthouden
ze zijn er wel bij als hun kinderen daar zijn kinderen zijn niet alleen met opa ondanks dat mijn zussen ervan overtuigd zijn dat hij het niet meer zal doen ( ik ben hier dus niet zeker van )
mijn moeder weet het pas sinds kort hij heeft haar dit verteld nadat ik hem mijn 2e brief heb gegeven waarin ik aangaf alle contact met hem te verbreken.
zij heeft besloten om bij hem te blijven ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat dit natuurlijk gevolgen heeft zo ziet zij mij en mijn kinderen niet vaak meer.

mijn dilemma is dus moet ik nu wel of niet de kinderen contact met hem laten hebben ( ik ben bang dat als mijn kinderen oud genoeg zijn om te weten wat er gebeurt is zij het mij kwalijk nemen dat zij evengoed contact met hem hebben gehad terwijl ik wist wat er gebeurt is )
waar ik ook mee zit is moet ik nu kerstfeest gaan vieren met zijn allen en hem ontlopen of moet ik gewoon mijn eigen gevoel volgen en dit niet doen
ik wil ook geen egoist zijn die alleen aan zijn eigen gevoel denkt ( maar ben ik dan een egoist als ik dat doe )

zoals jullie kunnen lezen zou ik graag nog wat tips en meningen van jullie horen.

ik moet trouwens zeggen dat het mij uitermate goed bevalt om geen contact meer met hem te hebben

gr arno

eerst zelf

Je hebt het zelf onlangs gehoord. Ik denk dat het tijd kost om het te verwerken. Tot die tijd zou ik afstand bewaren, ook al om geen zaken kapot te maken die niet nodig zijn.
Het is 30 jaar later en ik kan me wel iets voorstellen bij je zusters. Ze willen toch zoveel mogelijk een normaal leven en een opa en oma voor de kinderen. Maar zijn voorzichtig en nemen geen risico.
Denk eerst zelf na en laat je geschoktheid zakken.
Misschien wil je eerst nog met iedereen een keer spreken of misschien wil je het juist zo min mogelijk nog bespreken.
Ik kan me voorstellen dat het schokkend is om te horen.
Niet veel tips hier maar dan om het eerst voor jezelf op een rijtje te krijgen. Ik zou even geen afspraken maken.

Knurf

Knurf

13-10-2013 om 13:35

niet vreemd hoor Emine

'Ik vind het namelijk heel vreemd dat juist je zussen nog wel contact hebben.'

Uit ervaring (in mijn familie) weet ik dat dat helemaal niet vreemd is. Juist mensen die misbruikt zijn, zitten in een soort loyaliteits-band met de misbruiker, en zijn vaak vergevingsgezinder dan de familieleden die daar net buiten staan. Soms omdat ze denken dat zij deels schuld hadden, soms omdat de misbruiker ze het gevoel heeft gegeven dat zij speciaal waren, en misschien ook wel omdat ze denken dat er helemaal niks overblijft als ze de misbruikende ouder de deur wijzen (emotioneel gezien dan).

Tante Tiny

Tante Tiny

13-10-2013 om 14:48

Nog niets definitief beslissen

Ik zou aan je familie zeggen dat je nog niet toe bent aan een goede beslissing over wel/geen familiefeesten. Daarom kom je dit jaar in ieder geval niet.....
Neem de tijd om alles te laten zakken.

arno1

arno1

13-10-2013 om 17:56 Topicstarter

moeilijke keuze

mijn dilemma is dus moet ik nu wel of niet de kinderen contact met hem laten hebben ( ik ben bang dat als mijn kinderen oud genoeg zijn om te weten wat er gebeurt is zij het mij kwalijk nemen dat zij evengoed contact met hem hebben gehad terwijl ik wist wat er gebeurt is )

iemand van jullie hier nog een idee/mening over
hoor graag hoe jullie hier over denken
gr arno

Knurf

Knurf

13-10-2013 om 19:27

hangt van de mate van contact af

Je kunt best contact met iemand hebben zonder meteen de kinderen in een lastige positie te brengen. Een verjaardagfeest met jullie erbij (en andere visite) is dan geen probleem, een nachtje logeren wel.

tja

Je kunt iemand uiteindelijk niet blijven straffen. Jammer dat het in het verleden niet tot een zaak heeft geleidt, dan had hij zijn straf mogelijk gehad en dan kon je er een punt achter zetten.
Zorg wel dat je kinderen nooit alleen met hem zijn. En ik zou inderdaad ook moeten nadenken wat je dan je kinderen vertelt. Misschien hebben je zussen een acceptabele verklaring zonder dramatisch te doen of je kinderen angstig te maken.

Yura

Yura

14-10-2013 om 09:15

Niet vreemd

Het contact blijven houden zie je juist heel veel. Ik ken een gezin waar moeder vroeger door haar vader was misbruikt. Ze heeft het altijd stil gehouden en gedaan alsof het een volkomen normaal gezin was. Haar beide kinderen zijn dus ook weer misbruikt door hem. Het kwam pas aan het licht toen de kinderen al lang volwassen waren. Verstandig dus dat je zussen hun kinderen niet alleen laten met hem, het was misschien wel zo netjes geweest als ze jou ook ingelicht hadden, want jij hebt dit tnt wel gedaan. Ik neem aan dat jij een man bent? Aan je nick te zien. Dat zal dan de reden zijn dat jij geen slachtoffer bent geworden. Ik kan me er alles bij voorstellen dat je geen contact meer wilt met je vader, hij komt wel heel makkelijk weg voor alles zo. Bedenk dat als het kerstfeest verpest wordt dat dat niet jouw schuld is, maar die van je vader.

100%mama

100%mama

14-10-2013 om 10:32

geef jezelf

eerst de kans om het te verwerken, praat er desnoods over met een therapeut. Pas dan kan je de beslissing maken om je kinderen wel of niet meer met hem te confronteren. De opmerking dat je iemand niet voor altijd kan blijven straffen die je is gegeven vind ik persoonlijk wat moeilijk. We praten hier niet over een diefstalletje, maar misbruik van een kind (kinderen in dit geval). Of het egoistisch is om je kinderen hun opa te ontzeggen? Weet je, je weet nooit of je de juiste keus hierin maakt, maar volg je hart, dat is de beste keus....heel veel sterkte.

arno1

arno1

14-10-2013 om 19:53 Topicstarter

ben inderdaad een man

bedankt voor de reacties,

ik denk inderdaad dat ik mijn hart moet volgen in deze.
dat houdt dus in geen contact meer ook niet met mijn kids.
ik heb alleen het gevoel dat mensen een beetje gaan drammen ahhh alleen met kerst kan toch wel nou anders valt de familie helemaal uit elkaar dat soort dingen
helaas is mijn zoon tijdelijk uit huis om een goede diagnose te stellen hoe wij hem het beste kunnen helpen hij heeft adhd en was enige tijd terug erg depressief (komt helaas veel voor in familie moeders kant) daar heeft hij ook gesprekken met o.a. een psycholoog daar gaf hij aan dat hij soms best verdrietig is dat hij opa niet meer ziet en dat snap ik wel maar contact gaat tegen al mijn gevoel in
maar uiteraard ook daar weer drammen dat contact misschien wel beter zou zijn en u denkt zwart / wit bla bla

dat wordt echt vervelend natuurlijk wil ik het beste voor mijn kids maar mijn gevoel zegt me dat geen contact het beste is
is dat egoistisch of juist niet heeft iemand daar nog een mening over ????

alvast bedankt voor jullie reacties

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-10-2013 om 22:01

Nee joh

Dat is niet egoïstisch. Dat is je goed recht.

Voor je zoon vind ik het wel sneu. Is het niet mogelijk om het contact tussen hem en zijn opa via je zussen te laten verlopen? Of vertrouw je dat niet?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-10-2013 om 23:50

nee, je doet

het vlg. mij heel goed!
Je zussen hebben nog een soort ongepast loyaliteitsgevoel naar je vader, misschien vanuit een rol die ze vroeger hadden als kind. Ik bedoel; dat ze eigenlijk nog niet goed uit hun rol zijn gestapt en van een afstand kunnen kijken naar de relatie met hun vader. Feit dat hij door deze daad hen een soort minderwaardigheidscomplex heeft bezorgd van waaruit zij het contact niet durven verbreken. Jouw moeder neemt hierin ook stelling door bij de man te blijven die zijn dochters misbruikt heeft. Door haar stellingname bevestigt zij eigenlijk het eens te zijn met man: dat deze vrouwen, meisjes toendertijd eigenlijk de moeite niet waard zijn: het maakt niet uit of je ze kwetst tot in het diepst van hun ziel.

Jij daarintegen neemt wel duidelijk stelling. Dit alles natuurlijk ervanuit gaande dat je alles zeker weet.
Jij laat zien dat jij wel je zussen de moeite waard vindt: jij doet niet mee aan dat rare incestueuze spel om de dader ongemoeid te laten en de slachtoffers mede te dwingen in hun onderdanige rol.

Je doet er heel goed aan, als jij dit zo voelt om zo te handelen als je hart je ingeeft.
Dat je je kinderen het contact met hun opa ontzegt is ook een goeie duidelijke stap. Jij laat zien dat jij onder geen enkele voorwaarde je kinderen daaraan blootstelt. Heel goed.

Je moet nagaan dat mensen die gehoord hebben van een of andere pedofiel die in de buurt komt wonen allemaal uit hun dak gaan, actie op touw zetten en hun kinderen niet in de buurt laten komen om ze te beschermen.
Dat je zussen niet zo panisch reageren is kenmerk van het feit dat ze nog steeds gevangen zitten in het loyaliteitsconflict. Zouden ze ook hun kind met een gerust achterlaten in de buurt van een andere pedofiel? Waarschijnlijk niet.
Overigens is het niet handig als jij dit zo aankaart bij je zussen; voor jou is het denk ik het meest handig als je consequent handelt naar je vader: het doet zoals je het voelt maar ook zo naar je zussen en moeder. Maar je daarbij wel ook zo neutraal mogelijk opstelt. Ik wens je veel wijsheid en sterkte. Je zult je misschien op een vreemde manier eenzaam voelen binnenje familie.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-10-2013 om 23:58

oh ja en...

wat vind je vrouw er eigenlijk van? Of is de moeder van je kinderen uit beeld.
Wat je je kinderen erover kan vertellen is inderdaad heel moeilijk. Het is misschien heel genant naar je zussen en vooral raar naar de neefjes en nichtjes, maar ik ik zou toch overwegen ze iets te vertellen. Je kunt er ook voor kiezen gewoon vol te houden aan je stelling dat ze daar nog te klein voor zijn. Gewoon zeggen dat er 'grote-mensen-problemen ' zijn tussen opa en zijn kinderen. Ooit gaan ze het begrijpen, en zullen ze doorvragen. Door geen antwoord te geven of door de hele situatie zullen ze dan toch begrijpen wqt er is gebeurd.
Je kan er ook voor kiezen om te vertellen dat opa de kinderen pijn heeft gedaan, zonder verdere uitleg. En dat jij niet wil dat opa dat ooit bij hen zal doen.Dat is de reden tenslotte.

Yura

Yura

15-10-2013 om 08:35

psycholoog

Sorry hoor wat een gezeik van die psycholoog. Als opa dood was moest hij het er ook mee doen, soms heb je nou eenmaal geen keus depressief of niet. En zwart/wit denken? Ja gek he, de man is een pedofiel, daar neem je je kind toch niet mee naartoe? Wat hierboven wordt gezegd als een pedofiel ergens komt wonen staat een heel dorp op zijn kop, nu wordt het binnenskamers gehouden, weggemoffeld en moet je niet zo moeilijk doen. En ja erg jammer van die kerst, maar dat had opa 20/30 jaar geleden maar moeten bedenken dan en je moeder kort geleden toen ze besloot dat ze het niet erg vindt om met een pedofiel getrouwd te zijn.
De post van Polletje is heel goed, sluit me daarbij aan.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

15-10-2013 om 09:23

soortgelijke situatie

Ik ken iemand die in een soortgelijke situatie zat. Haar broer bleek vroeger het slachtoffer van haar vader, dat hoorde ze pas veel en veel later. De vader zit nu vast omdat hij meer slachtoffertjes heeft gemaakt. Die vriendin heeft de banden verbroken (al voordat hij vast kwam te zitten, toen ze hoorde van haar broer), ook het contact van haar kinderen met hun opa. Zij vertrouwde hem gewoon niet meer en heeft dit ook haar kinderen uitgelegd.
Haar zus heeft nog wel een tijd contact blijven houden, en zij heeft haar kind het bij mijn weten niet vertelt, het contact was wel op een laag pitje.
Het was en is voor mijn vriendin iets heel moeilijks, zo ongelooflijk veel schaamte, onbegrip en woede naar haar vader toe, ze kan er met bijna niemand over praten.
Ik snap heel goed dat jij net als zij de banden verbreekt. Ik zou wel de reden noemen, zoals Polletje Piekhaar hier vertelt, en zelf evt. hulp zoeken hoe hiermee om te gaan.
Heel veel sterkte!

arno1

arno1

16-10-2013 om 17:42 Topicstarter

fijne reacties

bedankt voor jullie duidelijke reacties.
hier kan ik zeker wat mee ik ben dus geen egoist
dat wordt me hier wel duidelijk.
mijn vrouw staat zeker achter mij in mijn besluit maar zegt wel dat als het voor mijn kinderen echt beter zou zijn dat zij onder begeleiding van iemand het nog wel zou willen toelaten dat mijn vader contact met mijn kinderen heeft
zelf ben ik daar heel duidelijk in geen contact meer
zelf zoek ik hier verder geen hulp in ik heb heel duidelijk mijnkeuze gemaakt en moet zeggen dat ik hier verder geen last van heb gelukkig
maar nogmaals dank voor de fijne en duidelijke reacties !!

gr arno

Mari

Mari

17-10-2013 om 19:10

Ik begrijp je heel goed

Ik had een vriendin die me vertelde dat haar zoon misbruikt was door haar ex. Die man had het ook toegegeven. Na een tijdje (paar maanden of zo) vroeg ze me of ik op haar verjaardag kwam. Ja, haar ex zou er ook zijn. Ik kon dat niet opbrengen. En heb dat ook gezegd. Sorry dit stuit me zo tegen de borst, ik kan geen gezellige verjaardagpraatjes gaan zitten houden hoor. Het verbaasde haar hogelijk (zij zat nog behoorlijk in de ontkenning) En in jouw geval Arno gaat het om je eigen vader en je eigen zussen. Eigenlijk vind ik dat je heel dicht bij je gevoel mag blijven en daar voor uit mag komen (niet tegen je kinderen natuurlijk maar wel tegen je vader en zussen).
Sterkte ermee

Renata

Renata

07-11-2013 om 16:26

Leeftijd kinderen

En hoe oud zijn de kinderen? Een goede vriend van mij hoorde samen met zijn broer op zijn 18e dat zijn moeder misbruikt was door haar vader. Hij had al die tijd gemerkt dat er iets vreselijks was en snapte niet waarom hij zijn opa niet meer mocht zien. Maar hij voelde zich al niet prettig bij zijn opa thuis als kind en was blij als hij naar huis ging. Toen hij hoorde waarom, wilde hij niets meer te maken hebben met die opa en oma.

Ik zou voor mezelf kiezen en geen contact meer willen. Ik zou mijn kinderen een kinderversie vertellen. En ik zou me niet meer druk maken over 'kerst' en de 'familie'. Want wat die man gedaan heeft geeft ook weinig blijk van familiegevoel. Hij heeft zijn eigen dochters voor het leven ernstig beschadigd. Gezellig kerstdiner?!

Mee eens

Beste arno, het idee om in een gezin gezllig kerst te gaan zitten vieren waarin zoiets gespeeld heeft is voor mij onvoorstelbaar. Je zou de film festen eens moeten zien. Dat is een film waarin precies dit speelt. Echt de moeite waard. Het idee alleen al om zo toneel te moeten gaan spelen lijkt me onmogelijk. Vind jou de enige gezonde opvatting erop na houden. Heel triest maar die man is niet te vertrouwen en heeft iets verschrikkelijks gedaan waarvoor hij eigenlijk in een cel thuis hoort. Het spijt me heel erg voor jou dat je vader dit je zussen aangedaan heeft. Ken je de film trouwens?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.