Relaties Relaties

Relaties

Wel of niet naar begrafenis/crematie

De vader van mijn hulp is overleden. Hulp werkt al aantal jaren bij me. Om haar een vriendin te noemen gaat te ver, maar we mogen elkaar graag, en bepraten best wel eea bij een bakje koffie. Ook de plotselinge en slopende ziekte van haar vader natuurlijk.

ze stuurde me over de app een afbeelding van de kaart. Uitvaart en condoleance is morgen. En nu weet ik opeens niet wat ik moet doen. Wat hoort? Ik kende haar vader niet. Ken ook haar moeder niet, man niet. Is een kaart per app een uitnodiging?

Ik googelde wat op etiquette en werd daar ook niet veel wijzer van. Gevoelsmatig wil ik niet perse bij de dienst zijn. Voelt een beetje alsof ik daar niet hoor. Niks te zoeken heb. Alleen naar de condoleance dan? Inkeert niet of dat 'hoort' of kan, en daarnaast..Ik heb over de app al,uitgebreid contact met haar gehad de laatste week , omdat ze natuurlijk niet kwam werken.....zowel net voor het overlijden vsn haar vader, als nu, deze week met de uitvaart. Ik heb haar dus ook al gecondoleerd, meegeleefd met alle paniek toen hij opeens het ziekenhuis indraaide en noem maar op. En als ik zou gaan, doe ik het dus alleen voor haar, en niet voorvallen andere nabestaanden, die ik helemaal niet ken.

Ik neig dus naar niet gaan. Maar op een of andere manier voelt dat ook raar vanwege die kaart die ik ( over de app) wel gekregen heb...

Wat zouden jullie doen?

Ingrid

40er

40er

26-10-2016 om 15:38

Condoleren

Ik zou gaan condoleren. Een kleine moeite en het word op prijs gesteld.

Theekopje

Theekopje

26-10-2016 om 15:41

Nee

Ik zou niet gaan maar een kaart sturen. Of als ik iets extra wil doen, bloemen.

Triva

Triva

26-10-2016 om 15:43

nee

Ik zou een kaart sturen. Een kaart per app is ook vaak om te laten zien wat de keuze is voor kaart en die is juist niet naar jou verstuurd dus ik zie dat niet als een expliciete vraag om te komen. Overigens zie ik een rouwkaart ook niet altijd als een uitnodiging maar soms ook als kennisgeving en dan volstaat een kaart ook prima.

bieb63

bieb63

26-10-2016 om 15:44

lastig,

maar ik heb voor mezelf voorgenomen, dat ik echt niet naar elke begrafenis/crematie ga die voorbij komt. Hoe ouder je wordt hoe meer dat er zijn. En daarbij kan ik ook niet elke keer vrij nemen w.b.t. werk. Verder is een kaart niet per definitie een uitnodiging, wél een aankondiging dat je, indien gewenst, en indien het niet in besloten kring is (wat dan kan ook nog natuurlijk) welkom bent. Zo zie ik dat.
Uiteraard ga je wel naar begrafenissen/crematies van (dierbaren)van mensen die dichtbij je staan (voor zover gewenst).
Maar het blijft lastig.

bieb63

bieb63

26-10-2016 om 15:46

en daarbij

Sommige mensen hebben enorm veel contacten: veel vrienden kennissen, veel goede collega's, veel contacten met buren enz enz. En daarbij nog (soms grote) familie. Het is echt onmogelijk om naar élke begrafenis te gaan. Een goede vriendin van mij (met een enorme hoeveelheid contacten via allerlei wegen) bijna wekelijks een aankondiging. Dat kan natuurlijk niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-10-2016 om 15:47

wel gaan

Ik zou wel gaan, naar de condoleance. Gewoon, omdat jouw hulp dat waarschijnlijk enorm zal waarderen. Dat zou voor mij reden genoeg zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2016 om 16:10

Wel gaan

Het is niet je schoonmaakster die overleden is, maar wel iemand die haar zeer dierbaar is. Ga erheen. Zij zal het ontzettend waarderen en jij zit niet met het gevoel dat je het toch had moeten doen als ze weer komt poetsen.

Ik vind het feit dat ze je een appje gestuurd heeft een teken dat ze vindt dat je het moet weten, je erbij betrekt, omdat jullie er met enige regelmaat over gepraat hebben tijdens de koffie en je er graag bij wil hebben. Ik zou geen onderscheid maken tussen een kaart en een appje. Wie weet heeft andere familie buiten de kaarten om ook zo wat eigen uitnodigingen verstuurd.

Triva

Triva

26-10-2016 om 16:24

hmm

Ik vergelijk het maar met werkgevers, die van mijn man en mij zijn niet op de begrafenis/condoleren geweest.

Verder vind ik niet dat als iemand een appje stuurt dat diegene daarmee zegt dat die jou er perse bij wil hebben. Zoals ik al zei: soms is het ook om de kaart, de afbeelding, de foto etc erop te laten zien.

Lente

Lente

26-10-2016 om 16:42

Hier wel collega's en werkgever

Mijn ervaring is dat de werkgever/leidinggevende en directe collega's op een begrafenis komen van de ouder van die collega. Niet altijd, het is geen vaste regel.

IngridT

IngridT

26-10-2016 om 16:43 Topicstarter

Nou.

Volgens mij is de stand ongeveer 50-50....

Dat helpt echt..,..

Ingrid

Astrid

Astrid

26-10-2016 om 16:46

Wel gaan

Ik zou wel gaan of haar opbellen of appen als ik zou twijfelen. Mijn ex werkt bij een groot bedrijf maar zijn naaste collega's en baas, ook de directeur waren op de begrafenis van zijn ouders en dat werd erg gewaardeerd.

Bij mijn schoonmoeder ook een afvaardiging van het verpleeghuis en ook dat vind de familie fijn.

Dus ja, zelf zou ik gaan maar bij twijfel even bellen wat de bedoeling is. Heb ik bij een kennis ook gedaan toen ik twijfelde kort geleden.

Astrid

Astrid

26-10-2016 om 16:47

Vond...niet vind

.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2016 om 16:48

Als ik een beetje zou kunnen

zou ik naar de uitvaart gaan. Vooral omdat je het zo goed met elkaar kunt vinden en je het er met elkaar over het hele gebeuren gehad hebt. Ook al heb je niet direct een vriendschappelijke band met je hulp, je hebt wel een goede persoonlijke band.
Dat zou voor mij reden genoeg zijn om naar de uitvaart te gaan, ook als ik geen kaart krijg, maar het bv wel in de krant staat. Als ik organisatorisch gezien halsbrekende toeren moest uithalen om er naar toe te kunnen zou ik naar de condoleance gaan.

Daarbij zou ik in tegenstelling tot Triva het sturen van de kaart per app wel opvatten als een persoonlijke uitnodiging. Ik heb weer het idee dat mensen uit kostenoogpunt minder kaarten versturen maar meer via de mail en app doen. Maar goed, dat zegt vooral wat over mijn manier van interpreteren.

Aagje

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-10-2016 om 17:11

Wel gaan

Ik zou, als het enigszins zou kunnen wel gaan. Ik herinner me van de uitvaarten van mijn ouders hoe fijn ik het vond dat er mensen waren die mijn ouders niet of nauwelijks kenden, maar die er waren, omdat ze mij kennen.

Ik kan het niet precies omschrijven, maar juist dat medeleven was heel mooi.

Ik zou wel gaan

Maar, als dat kan, alleen naar het condoleren. De hele uitvaart zou voor mij ws als te intiem voelen.
Ik kan me er verder niet veel bij voorstellen dat iemand een kaart alleen maar zou willen laten zien? Zonder dat dat (tevens) een uitnodiging is, hoe vrijblijvend misschien ook.

Dat je haar al gecondoleerd hebt, maakt verder niet uit. Zoveel mensen zullen haar allang gecondoleerd hebben, en toch bij de uitvaart zijn. Je gaat om je medeleven te betuigen, niet meer en niet minder.

Als je er niet uitkomt, zou ik zo redeneren: is het erg als ze je niet verwacht, en je bent er toch? Hoe zal ze dat opvatten?

Is het erg als ze je wel verwacht/op prijs stelt dat je komt, en je bent er niet? Hoe zal ze dat opvatten? En hoe voel jij je dan de eerste keer dat je haar weer op de koffie hebt?

Tonny

Tonny

26-10-2016 om 17:46

Wel gaan

Naar de condoleance, niet naar de uitvaart zelf. Weet zeker dat ze het zeer zal waarderen dat je de moeite neemt.
Een hulp in huis is een ander soort contact dan wat je hebt met een werkgever, het is persoonlijker en je deelt tussen de bedrijven door veel met elkaar.

Astrid

Astrid

26-10-2016 om 18:04

Daarom

Daarom ...als een werkgever van een groot bedrijf al komt...dan met een hulp die met je klikt al helemaal.

IngridT

IngridT

26-10-2016 om 18:10 Topicstarter

Oke. Helder.

De condoleance is voorafgaand aan de dienst. Dus daar kan ik in elk geval heen. Dienst zelf vind ik een beetje lastig. Het is ook een beetje raar om weg te gaan ofczo. Msch laat ik het wel afhangen van de sfeer morgen, en hoe het dan voelt.

Dank. Het heeft toch geholpen, al jullie input.

Ingrid

tante Sidonia

tante Sidonia

26-10-2016 om 19:27

waarschijnlijk niet hoor

als je naar de condoleance bent geweest en men verplaatst zich naar een andere ruimte voor de uitvaartsdienst dan kun je er gemakkelijk tussenuit piepen.
Aprt trouwens, dat de condoleance eerst is. Ik weet niet beter of het is als laatste.

IngridT

IngridT

27-10-2016 om 17:39 Topicstarter

Dank jullie wel.

Ik ben erg blij dat ik gegaan ben.

Ingrid

Tonny

Tonny

27-10-2016 om 17:49

Mooi Ingrid!

Goed besluit.

Fijn

Je hulp vast ook!

lian

lian

27-10-2016 om 20:07

ook

Je bent al geweest maar ik zou ook naar het condoleren gaan en naar de dienst. Ik weet nog hoeveel troost mijn schoonmoeder kreeg uit alle condoleances en hoe blij ze was dat de kerk zo vol zat na het plotselinge overlijden van mijn schoonvader. Als je kunt gaan, gaan.

IngridT

IngridT

27-10-2016 om 21:08 Topicstarter

Het was ontzettend druk.

de condoleance was vóór de dienst, en er waren zoveel mensen dat dat allemaal een beetje uitliep. Ik kwam als een van de laatste gasten binnen, en het voelde echt niet goed om linea recta om te draaien en weer naar huis te gaan. Dus ik ben gebleven. Was prima. Vind het ook wel fijn dat als ik haar volgende week weer zie we even kunnen napraten, en ik kan vertellen hoe mooi ze gesproken heeft....

Ingrid

Tonny

Tonny

27-10-2016 om 22:11

Napraten

Van grote waarde dat je haar kon horen spreken - zo'n kostbaar en uniek moment. Fijn dat je erbij was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.