Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Madelief

Madelief

19-02-2018 om 13:12

Wie is er ook no contact gegaan met een narcist of cluster b partner?


Madelief

Madelief

24-02-2018 om 21:03

Flanagan

Ja no contact gaan kan natuurlijk ook met iemand anders dan je partner... En het zal altijd pijn doen, denk ik, als je tot die beslissing moet komen. Ik hoop dat je fijne mensen om je heen hebt die je wel warmte kunnen geven.

Madelief

Dank voor je lieve reactie want het is niet helemaal in dezelfde orde als de strijd waar de andere forummers mee te dealen hebben.
Aan de andere kant ook weer wel, want de persoon is de moeder van mijn man en dat leidt tot loyaliteitsconflicten. Dus ook 'gevaar' uit een andere hoek en zodoende dubbelop.

Je wilt dan rust bewaren en met je gezin een gezellig en liefdevol leven leiden, maar jezelf ook niet 'opofferen'.
Het bij mijn standpunt blijven heeft de gezinsleden wel doen inzien dat het mij menens was zodat ze de stille wens 'bijdraaien) hebben laten varen. Dat heb ik als belangrijk ervaren; mij serieus nemen.

Doenja

Doenja

24-02-2018 om 22:07

Ook

Flanagan; ook bij mij was de grootste narcist de moeder van mijn man. Mijn man heeft ook narcistische trekken met wat autisme, en ging zowel gebukt onder zijn moeder als dat hij zelf zich narcistisch gedroeg. In tegenstelling tot jouw situatie steunde mijn man mij niet. T lag allemaal aan mij. Ook niet toen ze mij beschuldigde van diefstal van een waardevol voorwerp bij een klant tegenover andere klanten...en toen een coupe probeerde te plegen met mijn personeel om mijn bedrijf in handen te krijgen. Ook toen vond mijn man dat ik spoken zag en moest ik mijn excuses aanbieden en zijn moeder zeggenschap geven in mijn bedrijf. Wat volgde heb ik al heel wat pagina's hier over vol geschreven onder een andere nick. Doe ik nu dus even niet.
Flanagan, je mag in je handjes knijpen dat je gezin je steunt in je standpunt. Dat is zooo waardevol! Dat gaat je helpen. Mijn ouders hebben nu na al die jaren nog steeds schuldgevoelens dat ze niet hebben ingegrepen. Dat gevoel probeer ik bij ze weg te nemen, want ik zag het zelf niet eens toen ik er middenin zat.

Doenja,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb wel eerst een paar jaar moeten wachten voor die steun en inzicht van man op gang kwam. Het liefst stak die zijn hoofd in het zand. Die periode was erg onzeker maar ook helder; niet buigen!

Voorbeeld

@Doenja, de narcistische trekjes van je man waren waarschijnlijk gegroeid door het voorbeeld wat hij van zijn moeder heeft meegekregen. Maar het is inderdaad wel vreemd dat een mens die nare trekjes niet eerder ziet. Je wilt het niet zien want je gaat uit van het goede van een mens.
Soms kom je van een koude kermis thuis. En een ervaring rijker.

OOL

Ik heb in die tijd ook veel kracht kunnen putten uit de draadjes op dit forum, zo voelde ik mij niet zo alleen...
En op een dag merk je dat er rust in je leven is gekomen. Dat je het hebt kunnen loslaten op een manier waar je vrede mee hebt.

Madelief

Madelief

25-02-2018 om 14:51

artikel waarom narcisten geloofd worden

Ik vind het een beetje zwart-wit maar toch wel de moeite waard. Ik denk er iets anders over. Volgens mij worden narcisten geloofd omdat ze een sterkere energie hebben, bijvoorbeeld door het nauwelijks aanwezig zijn van een geweten...
Eenzijdigheid maakt krachtig natuurlijk. Maar goed: hier het artikel voor wie het interessant vindt.
https://thoughtcatalog.com/shahida-arabi/2018/02/why-do-people-believe-narcissists-rather-than-their-victims/?utm_content=buffer1dc63&utm_medium=shahida-arabi&utm_source=facebook&utm_campaign=staff-social

Sterk

Het maakt niet uit hoe sterk een narcist is. Het gaat er om hoe sterk je zelf bent.
Door de narcist aandacht te geven, wordt hij/zij sterker.

Madelief

Madelief

25-02-2018 om 15:27

Flanagan

ja dat is zo. En dat is ook waarom het spel met een narcist niet gespeeld kan worden. De enige manier is je er aan te onttrekken. Althans in persoonlijke verhoudingen.

maar het is ook weer niet zo. Soms kan je niet anders dat je verhouden tot een narcist. Zoals ik met mijn moeder.

Je kan niet tegen een kind zeggen: het gaat er om hoe sterk je zelf bent.
Dit artikel gaat ook over waarom mensen niet geloofd worden door hun omgeving.

En sommige narcisten zijn zo sterk dat ze die aandacht eisen en krijgen no matter what. Zie Trump

Kindertijd

Ik heb die ervaring in de kindertijd gelukkig niet hoeven mee maken.
Ik denk dat een kind sowieso niet snel gezien wordt.

Madelief

Madelief

25-02-2018 om 15:48

tja

"Ik denk dat een kind sowieso niet snel gezien wordt." Kijk en nu krijg ik de neiging om sarcastisch te worden en te zeggen 'oh nou dan maak het natuurlijk niet uit dat ik bij een narcistische moeder en een autistische vader ben opgegroeid" Vanuit een houding van 'het is niet uit te leggen wat het met je doet en wat het verschil is met gewoon niet zo gezien worden.
Maar dat wil ik niet zeggen want jij bedoelt dat misschien helemaal niet zo. En ik besef me mede door dit draadje dat vanuit mijn pijn reageren geen zin heeft en me vaak te fel maakt waar het wellicht anders bedoeld is dan hoe ik het opvat.
Waarom schrijf ik dit dan toch allemaal op? (want nu zie ik ook ineens dat ik me dus focus op de tweede zin van je posting terwijl je eerste echt meelevend is).
Nou omdat het allemaal zo raar en pijnlijk is geweest en die pijn er dus nog diep in zit. Dat het niet een beetje genegeerd worden was maar dat je een totale niet-persoon was. Een pop, een stuk vlees.
Sorry Flanagan, ik moest het even kwijt. Ik weet dat je het goed bedoelt.

Madelief

Madelief

25-02-2018 om 16:02

En ineens bedenk ik me

... dat zo diep willen dat men je begrijpt natuurlijk hetzelfde mechanisme is waardoor de narc je kon bespelen. Je wilt zo graag dat iemand je nu eens wel ziet. En ja, daarmee komt ook het besef dat je dat niet van de buitenwereld kan vragen, dat je dat je zelf moet 'geven'. Dat ben ik eigenlijk best al lang aan het proberen. want ik het dit inzicht eerder gehad.

Die behoefte is er, dat moet er ook mogen zijn van mijzelf... toen ik weduwe werd, kreeg ik medeleven en dat hielp me echt. Terwijl bijvoorbeeld de drager zijn van een levenslange onbegrepen ziekte gewoon veel zwaarder was dan dat. Voor hoe ik gevochten heb voor mijn kind met een geboortedefect krijg ik veel waardering. Terwijl dat minder zwaar was dan deze afgelopen jaren met een verhulde narcist.

Dat die behoefte niet altijd ingevuld wordt, moet ik ook accepteren. Ik ben heel blij met een forum als OOL en ook met specifieke groepen op het internet waar mensen elkaar kunnen steunen in hun onbegrepen gedoe.

En ik weet ook dat ik zulke groepen dan ineens niet meer nodig heb. Dat ik heb ik met die onbegrepen ziekte ook gezien: ineens denk ik dan "ja maar ik ben meer dan dat, ik ga weer wat anders doen"

Voor nu moet ik zeggen dat het echt niet slecht met me gaat. Sterker nog: het gaat iedere dag beter. Ik had erg tegen no contact opgezien maar ik voel me nu af en toe zelfs erg bevrijd. Heerlijk.

Flanagran

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat je ermee bedoelde met je uitspraak dat een kind sowieso niet zo gauw gezien wordt. Kun je dat uitleggen?
Een kind van een narcistische ouder heeft denk ik niet alleen het gevoel niet gezien te worden, maar dat het bestaat om opgeofferd te worden aan die ouder. En als het zich daarvoor beschermd, dan gaat daar zoveel energie in zitten dat het de ontwikkeling belemmerd.
Niet gezien worden op zich is natuurlijk ook al erg genoeg. Maar ik heb geen idee hoe je dat bedoelde.

Kind

Ik bedoel te zeggen dat een kind minder snel serieus genomen wordt dan een volwassene. ( de volwassene wordt al moeilijk geloofd , zie link #188),. En een volwassene heeft nog wel de leeftijd mee itt tot een kind.
Hoe vaak krijgt een kind niet te horen dat ze fantaseert? Dat de beschuldiging verzonnen is. Want hoeveel levenservaring heeft een kind nu eigenlijk...
Mensen willen graag niet moeten toegeven dat ze het niet gezien hebben dat een kind zo moet lijden. Familieleden kijken liever weg want in het huwelijk van een naaste komen, is zitten op een mierennest.
Zodoende is het moeilijk voor een kind om 'gered' te worden.

Achterdocht

Ik was wel even verbaasd over de achterdocht. Maar ook weer niet; achterdocht is een impulsieve manier van denken om jezelf te beschermen. Gegroeid door het leed.
Er bestaan ook mensen die het goed met een ander voorheeft.
Achterdocht is zo beklemmend.

Achterdocht

Achterdocht is als je een narcistische ouder hebt gehad functioneel denk ik. Mijn moeder had trouwens denk ik narcistische trekken. Maar achterdocht kan inderdaad ook wel onhandig zijn.
Wel heel fijn dat het nu helemaal duidelijk is wat je bedoelde. (Ik had ook niet door dat je tweede zin eigenlijk iets zei over de kinderen die een narcistische ouder hebben, waar het dan nog erger voor is omdat een kind toch al niet zo snel geloofd wordt. Ik dacht dat je dat bedoelde als: alle kinderen hebben het natuurlijk moeilijk, niet alleen kinderen met een narcistische ouder.)

Thera,

Als ik er zo had in gestaan, ( bagatelliserend) , zou ik dan niet dit draadje gewoon hebben genegeerd...

Ja

Maar ik gaf ook toe dat ik het gewoon niet snapte

Thera,

Dat had ik ook uit je reactie ' Achterdocht is ook wel eens onhandig.' Maar naast forummers zul je ook irl mensen tegen komen waar je mogelijk achterdocht voor voelt. Toch zijn de mensen die naar jou toekomen, mensen die het in principe goed met je voor hebben.

Boink

Boink

25-02-2018 om 20:21

Tja

Nu kom jij met dit geabstraheerde voorbeeld waarbij alleen naar míjn eerste reactie wordt gekeken op 'je vlucht in de armen van een narcist wordt gekeken, niet naar mijn bedankje en het verhaal dat er achter zit en vervolgens vind jij mij narcistisch.... hoe denk je dat nu voor mij voelt Boink?"

Waarschijnlijk wil je diep door laten dringen dat ik jóu onrecht aan doe en jóuw reacties begrijpelijk zijn. Je doet precies waar ik op wees. En nu bij Flanagan. Je hebt geen recht tot trappen naar wie je wil helpen. Ook niet om iemand emotioneel te bespelen en degene zich schuldig laten voelen.

Ik begreep Flanagan wel gewoon toen ze over het kind begon.

Wow zeg

Als ik Madelief was zou ik je negeren.

Van je af schrijven

@Boink, ik tok er niet zo zwaar aan omdat ik meer belang hecht aan het feit dat Madelief en Thera hun gevoel hier onder woorden kunnen brengen. Ik hoop dat dit helend door werkt in een verwerkinsproces.
Ik lees diepe vastzittende emoties en hoop dat ze door het schrijven bevrijding voelen, echte permanente bevrijding.

Madelief

Madelief

25-02-2018 om 21:00

Flanagan/ Boink

Dank je, het was totaal geen aanval op jou inderdaad. Ik had het net als Thera uitgelegd als 'nou ieder kind maakt niet- gezien worden mee' Ik had dus niet eens kunnen bedenken dat je het anders zou bedoelen, sorry. En ja dat zegt veel over dat ik zo gewend ben ontkend te worden in de ernst van de emotionele misbruik in mijn jeugd en niets over hoe wat jij zei. Ik hoopte ook eigenlijk dat ik dat al duidelijk maakte in mijn posting, het was het laten zien van mijn gevoel en het hielp om het te kunnen zeggen.

Boink ik heb jouw reactie niet gelezen, zag alleen die van Thera en besloot daarop dat ook niet te doen. Als jij alles van mij zo fout vindt, lees het dan niet. Dat ga ik ook niet meer met jouw postings doen.

Spannend

Als het goed is heb ik op korte termijn twee spannende gesprekken. Samen met mijn man die zijn stiltebehandeling voortzet. (Laat je hem dat doen, zou iemand kunnen denken en ja, dat laat ik hem heel actief doen. Dat ik hem dat heel actief, niet passief laat doen, is door mij af te sluiten van de negatieve gevoelens die ik hierdoor krijg, maar niet zelf uit te stralen: 'oke, dan niet, dan hoeft het ook niet meer hoor..')
Het ene gesprek is, met een kennis die m'n man erbij heeft gehaald en bij wie m'n man heeft geklaagd over mij en de kinderen. Hij wil met ons beide spreken. En mijn man staat op een niet al te lange wachtlijst voor een psychologenpraktijk. Dan zal ik er ook wel bij gevraagd worden. Omdat ik veel rustiger ben en veel meer snap van de situatie en van mijn gevoelens, heb ik er bijna een beetje zin in. Ik ga de term narcisme niet noemen, maar gewoon wat ik opmerk in onze relatie. Ik ga dit keer heel rustig blijven. Ik zal melden of dat ook echt gaat lukken.

Madelief

Madelief

25-02-2018 om 21:32

Thera

Wow dat is inderdaad spannend, maar je klinkt sterk. Als ik lang genegeerd zou worden, zou ik veel emotioneler zijn. Snel huilen en zo. Die kennis van je man heeft dus eerst met je man gesproken... is het dan niet handig dat hij ook eerst apart met jou spreekt in plaats van meteen met zijn drieën? Wel zo evenwichtig lijkt me. Geldt ook voor psycholoog wellicht.

Ik was niet volledig

Die kennis van mijn man heeft mij zelf al twee keer gebeld. Ik heb wel van alles aan hem verteld. Maar toch blijft het spannend hoe dat gesprek zal gaan. Bij de psycholoog wil ik dat eigenlijk niet. ik durf het op de een of andere manier wel aan. Ik heb al verschillende keren gemerkt dat het iemand in vertrouwen nemen toch anders uitpakt dan je hoopt. Hoe goed die mensen ook zijn. Het moet nu maar gewoon zicht aar worden, ik concentreer me vooral op mijn rustige gevoel.

Doenja

Doenja

25-02-2018 om 21:44

Zou ik niet doen

Thera, ik zou niet ingesprek gaan met die kennis van je man en je man erbij. Klinkt onevenwichtig. Of zorg op z'n minst dat jij ook een 'sterk' persoon meeneemt naar dat gesprek.
En heb geen illusie dat je opgeroepen wordt bij de psycholoog van je man. Dat is prive. Zal niet gebeuren. Wil je niet teleurstellen maar de realiteit voor ogen houden.
Hou voor ogen wat je nodig hebt om verder te gaan. Zoek n woning en kijk of je bijv. kunt terugvallen op je ouders voor morele en financiele steun.

Zich baar is zichtbaar

By the way, wie weet waar de term 'flying monkey' vandaan komt. Ik weet dat die kennis dus 'vliegende aap' is, maar ik weet niet waar de term vandaan komt...

Doenja

Mijn man kan zo een flatje huren, wij blijven dan hier. Ik heb meer inkomen. Niet veel.. maar genoeg.

Ik dacht dat dat wel gebruikelijk was, dat ze mij ook willen zien? De huisarts dacht dat ook..

Ms. Simone

Ms. Simone

25-02-2018 om 21:50

Wizard of Oz

Flying monkeys zijn de helpers van een van de heksen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.