Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

stil standing

stil standing

26-05-2009 om 23:56

Woonlasten na scheiding, man wil niks betalen

Ik zet dit even hier, wij zijn wel gescheiden inmiddels maar zitten via de koopwoning nog aan elkaar vast helaas. Wij kunnen absoluut niet meer met elkaar praten, ik walg van hem, hoe hij mij en de kinderen heeft laten stikken.

Ik woon samen met de kinderen nog in de koopwoning die op ons beider naam staat. Mijn inkomen is lang niet genoeg om van rond te komen, toch doe ik het al anderhalf jaar zonder enige financiele steun van hem. Hij weigert gewoon te helpen. Mag dit zomaar? Het huis staat in de verkoop maar er komt geen respons op, het kan dus nog wel een jaar gaan duren voor het verkocht wordt.
Hij heeft zichzelf mooi ingedekt, heeft niks op naam staan, geen inkomen of bezit. Heeft zwarte inkomsten. Ik krijg dus ook geen alimentatie. Ik draai gewoon overal alleen voor op. Als ik gewoon vertrek wat gebeurt er dan? Ik kan het niet lang meer opbrengen, financieel niet en emotioneel ook niet.

En hij heeft nergens last van....

O ja, hij wil wel in de evt winst delen en wil omgang met de kinderen, maar niet voor ze dokken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

27-05-2009 om 09:30

Wsnp

"Ik woon samen met de kinderen nog in de koopwoning die op ons beider naam staat. Mijn inkomen is lang niet genoeg om van rond te komen, toch doe ik het al anderhalf jaar zonder enige financiele steun van hem. Hij weigert gewoon te helpen. Mag dit zomaar?"
Ja. Of beter gezegd; je mogelijkheden om er iets aan te doen zijn beperkt, want je ex heeft geen wit inkomen.

"Als ik gewoon vertrek wat gebeurt er dan?"
Jullie blijven allebei schuldenaar. Zomaar vertrekken heeft geen zin.
Je kunt het volgende overwegen: Je kunt wel stoppen met de hypotheek betalen. Aangezien jullie allebei schuldenaar zijn, zal de bank bij jullie beiden proberen geld te halen. Dat gaat bij jou makkelijker dan bij hem (jij hebt inkomen, hij officieel niet), maar het zal hem, als hij die niet al heeft, iig een bkr notering opleveren. De werkelijk interessante vraag is, of je kunt aansturen op executieverkoop, waarna er wellicht veel restschuld overblijft en jullie samen in de WSNP (schuldsanering) komen. WSNP is heel zwaar, vooral voor jou, maar ook voor hem...

Vic

Vic

27-05-2009 om 09:39

Bouw je geen vordering op?

Het lijkt me dat WSNP een optie is waar niemand op zit te wachten. Ik vroeg me af of je op deze manier niet een vordering op je ex krijgt. Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk, maar blijft je ex nu niet zijn helft aan jou schuldig? Als dat zo is, kun je dat t.z.t. verrekenen met de overwaarde en krijgt hij daar niets van. Ben je al eens bij een advocaat geweest hiermee?

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2009 om 12:27

Lastig

Vic:
"Ik vroeg me af of je op deze manier niet een vordering op je ex krijgt. Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk, maar blijft je ex nu niet zijn helft aan jou schuldig?"
Dat is niet zo duidelijk, vooral omdat je allebei hoofdelijk aansprakelijk bent voor het geheel. De vraag is ook of zo'n vordering inbaar is.
Dit soort situaties (gezamenlijke schuld en een ex die officiele geen rooie cent heeft) duiken vaker op en pakken zelden erg rechtvaardig uit.
Er is blijkbaar overwaarde (dat had ik gemist); het zou helpen als ex beseft dat een executieveiling in zijn nadeel is, omdat er dan (meestal) minder of geen overwaarde overblijft. Tegelijk maakt dat de situatie makkelijker; gewoon de vraagprijs van het huis verlagen en het verkoopt hopelijk sneller.

stil standing

stil standing

27-05-2009 om 12:48

Twee kwaden

Tinus, er is geen overwaarde. Ik heb de vraagprijs al verlaagd tot onder het hypotheekbedrag. Hij leeft in lalaland en denkt dat er nog wel winst kan worden gemaakt.

We hebben allebei een eigen advokaat, ik ga informeren hoe het zit met die evt vordering.

Om me heen krijg ik het advies toch weg te gaan en de boel te laten klappen. Dan komt er een executieverkoop en een schuld. Maar wordt die schuld dan verdeeld? Komt hij dan ook zeker in de schuldsanering? En wat zijn de gevolgen dan voor hem als hij toch niks heeft, wat voelt hij van die schuld? Hij woont samen en zij betaald alles zogezegt.

Ik wil natuurlijk liever geen schuld en in de schuldsanering maar vandaag of morgen loop ik hier toch vast en dan heb ik niks meer, en moet ik hals over kop verhuizen naar een woning die ik waarschijnlijk niet wil. Ik wil niet leven met deze dreiging, ik heb zo'n behoefte aan rust en mijn eigen plan trekken.

amk

amk

27-05-2009 om 12:57

Niet per definitie

de schuld wordt niet per definitie verdeeld. Jullie blijven beiden voor het hele schuld bedrag aansprakelijk.
Wel kun je via de rechter proberen de schuld te verdelen en met die gerechtelijke uitspraak proberen de bank zo ver te krijgen dat jij voor zijn deel uit de hoofdelijke aansprakelijkheid wordt ontslagen.

Niet helemaal waar

Als het huis verkocht wordt en er blijft een restschuld over, dan zijn jullie inderdaad beiden 'aansprakelijk' maar als jij alleen de WSNP in gaat, en hij besluit omdat niet te doen, zal jij voor de hele schuldbedrag aansprakelijk gesteld worden. Dan heeft de bank toch de zekerheid om een groot gedeelte terug te krijgen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.