Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Miss Sas

Miss Sas

17-12-2014 om 18:26

Zie tegenop de kerstdagen met schoonouders en schoonbroer

De komende kerstdagen verblijven we man en ik en onze 2 dochters bij mijn schoonouders. Zal even kort de situatie schetsen bij me schoonouders het jongere broertje van mijn man eind 20 met een baan maar een zwarte drinker woont nog bij zijn ouders.

Mijn schoonbroer heeft de afgelopen jaren door zijn drink gedrag zichzelf zwaar in de problemen gebracht oa rijbewijs kwit openbaar dronkenschap etc etc. En dit doet mijn man ook enorm veel pijn schoonbroer wordt ook erg vervelend en agressief als hij gedronken heeft ruzie zoeken etc etc. Het is ook afgelopen jaar dit jaar tussen mijn man en zijn broertje tot een vechtpartij gekomen waarbij mijn man zijn broertje heeft geslagen. Hij heeft het wat dat aangaat ook helemaal gehad met zijn broertje schoonmoeder probeert het dan altijd weer te goed te praten en dan draait mijn man weer bij.

Maar mijn man heeft aangegeven aan mij als hij zijn broertje weer alcohol ziet drinken en vervelend gaat gedragen dat hij dan hem weer gaat slaan en hem gaat zeggen dat hij zijn broertje niet meer is. Ben zo bang dat dit gaat escaleren bij het kerstdiner. Hoe kan ik er voor zorgen dat de kerstdagen gezellig gaan verlopen?!

Hortensia

Hortensia

17-12-2014 om 18:33

Jij moet het gezellig laten verlopen?!?

Waarom gaan jullie dan?

Je zegt ook: "Hoe kan ik er voor zorgen dat de kerstdagen gezellig gaan verlopen?"

Niet, vrees ik. Als broertje gaat pimpelen kun jij dat niet verhinderen én het gezellig houden. Het is ook niet jouw verantwoordelijkheid om het gezellig te houden...

Je schoonouders kiezen voor hun drinkende zoon en praten het goed. Zolang ze dit blijven doen blijft het probleem bestaan.

Aan jullie in welke mate jullie hierin meegaan.

Alternatief scenario

Misschien kun je je voornemen dat je vertrekt als schoonbroer dronken zit te worden. Onmiddelijk. Dat zal iedereen begrijpen na de scene van vorig jaar. En dan thuis iets lekkers in de vriezer waar je de gezelligheid gewoon voortzet. Man instrueren om het los te laten en naar huis te gaan voor het escaleert.
Misschien valt het wel mee.
En als man het nu al te spannend vind en zich op loopt te winden zou ik toch overwegen om het maar een jaartje over te slaan. Dan is het gewoon niet meer leuk. Of vraag schoon ouders bij jou zelf thuis zonder schoonbroer.

Mijntje

Mijntje

17-12-2014 om 18:51

genant

Je kan er niets tegen doen dat je zwager in zijn eigen huis drinkt, wel kan je opstappen als hij daardoor vervelend gaat doen.
Als hij bij jullie thuis is kan je hem geen drank serveren.

Als het enigszins kan zou ik de afspraak veranderen naar gewoon een visite van een paar uur. Het lijkt me erg vervelend voor je om je man in het gareel te moeten houden (bijna net zo genant als een dronkenlap, toch?)
Waarom nodig je ze niet om bij jullie te komen, dan kan je tenminste zorgen dat je zwager niet drinkt.

geen wijn op tafel bij het kerstdiner

En anders komen jullie niet

Schoonbroer uitsluiten met Kerst zou ik zeker niet doen. Maar drank vermijden, in elk geval zolang jullie er zijn. lijkt me een wijs besluit.

Slaan leidt tot niks. Of het nou kerst is of een doordeweekse maandag.

vlinder72

vlinder72

17-12-2014 om 20:27

Geen drank

Geen drank en als dat niet mogelijk is dan eten jullie niet mee en vertrekken jullie voor het avond eten naar huis. Als zwager zelfs niet voor een avond de fles kan laten staan heeft hij echt een probleem.

En een keer een kerstdiner met Jip en Janneke bubbels is ook gezellig.

Suze

Suze

17-12-2014 om 21:22

Schoonouders

Wat vervelend voor jou.
Tips hiervoor gegeven zijn prima. Niet erin meegaan (dus thuis uitnodigen of afspraak maken: geen drank) of vertrekken als jullie het daardoor zelf niet (meer) leuk vinden.

Maar laat je ouders eens kijken naar wat afleveringen van Verslaafd. Ze helpen hun zoon er echt niet mee als ze alles steeds sussen en goedpraten. Zo komt je zwager nooit van zijn drankprobleem af. En sowieso flink vervelend voor je man, want je schoonouders lijken "partij" te kiezen voor je zwager.

Wil jij zelf wel gaan (met het risico dat het niet leuk wordt) - durf je dat aan? Zou het lukken afspraken te maken met je schoonouders? Als dat niet lukt, lukt het dan met je man te bespreken dat jullie gewoon NIET gaan deze kerst - dus OF bij jullie (met alle familie - en zonder drank) OF zonder familie, rustig thuisblijven? Of vind je man dat dat niet kan?....

Sukran

Sukran

17-12-2014 om 23:48

Dochters

Miss Sas, je schrijft dat jij en je man en jullie twee dochters naar schoonouders gaan. Hoe oud zijn de kinderen? Ik zou onder geen enkele voorwaarden mijn kinderen blootstellen aan dat soort gedrag onder het mom van gezelligheid. Je man die op voorhand al zegt dat hij gaat slaan als zijn broer weer drinkt, belooft ook niet echt veel goeds. Hoe dan ook, als je dan niet voor jezelf kiest, maak dan de keuze voor je kinderen. Geen leuke herinneringen aan kerst bij opa en oma, op deze manier.

Esmee

Esmee

18-12-2014 om 14:20

wat Sukran zegt ….

….dacht ik ook direct. Denk in de eerste plaats aan je kinderen! Ik weet niet hoe oud jullie dochters zijn, maar ik zou ook onder geen beding mijn kinderen bewust in zo'n situatie plaatsen (met een zwager die om het minste naar de drank grijpt en agressief wordt etc..etc...) waar het dus zeer waarschijnlijk ernstig uit de had kan lopen. Ik zou niet eens gaan.

Ely

Ely

18-12-2014 om 17:41

Huh?

Natuurlijk is het de fout van je zwager dat hij een alcoholprobleem heeft en misschien kom ik uit een ei maar ik vind bewust slaan echt geen optie. De aankondiging van jouw man om weer te gaan slaan vind ik dus onacceptabel, zeker omdat hij dus bewust hiervoor kiest waar zijn kinderen bij zijn.
Ik onderschat de problematiek van een alcoholprobleem niet, integendeel. Ik denk niet dat slaan ook maar iets zal veranderen.
Als zwager echt een probleem heeft zoals jij schetst vermoed ik dat eisen dat er geen drank op tafel komt niks zal uitmaken: zwager kan ook stiekem drinken.
Mijn advies is dan ook: weggaan -subiet- zodra het de verkeerde kant op dreigt te gaan en dit ook vooraf aangeven. Of helemaal niet gaan, ik weet niet wat jouw idee van gezellige kerstdagen is maat dit klinkt als een mission impossible

Net als anneJ

..zeg ik: zorg voor een alternatief thuis (diepvries, is de afhaal open?) voor het geval het daar mis gaat. Geef het een kans, en stap op zodra de afspraken overschreden worden. Prettige voortzetting, maar hier doen wij niet aan mee.

Lou

Lou

20-12-2014 om 11:50

Kies je eigen weg

In aanvulling op alle vorige reacties, even een mentale oefening: laat het probleem daar waar het hoort. Dat is niet bij jou. Het is namelijk niet jouw taak om te zorgen voor een gezellige kerst. Jij kan kiezen wat jij gaat doen in deze situatie. Zoals: ik ga naar huis. Of: ik ga dit jaar niet mee.

Ik zou niet eens gaan.

Ik denk dat ik mijn kinderen liever niet blootstel aan een dronken familielid, en al helemaal niet aan agressie tussen hun vader en dat dronken familielid.

Miss Sas

Miss Sas

23-12-2014 om 09:23

We gaan maar hebben afspraken gemaakt.

Heb met mijn man afgesproken dat we gaan maar zodra het dreigt mis te gaan dat we gelijk weggaan. En hebben ook voor de zekerheid eten in huis gehaald. Man zag ook we gelukkig in dat geweld niks oplost bij zijn broertje helemaal met 2 meisjes erbij van 6 en 3.

Barvaux

Barvaux

23-12-2014 om 09:33

hmm

Waarom hebben jullie het over broerTJE? De man loopt richting de dertig? Ik begrijp nooit waarom mensen het dan niet gewoon over broer hebben of is dat een dingetje van mij? Ik krijg altijd het idee dat mensen de ander klein willen houden en hem niet als volwassen zien.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-12-2014 om 09:33

kijk...

Goede oplossing! Misschien valt het mee. Zeker nu je op een lijn zit met man!

tante Sidonia

tante Sidonia

23-12-2014 om 09:37

barveaux

Ik heb een oudere en een jongere broer; een broer en een broertje dus! Mijn broers hebben ook een zus en een zusje! Heel liefdevol uitgesproken en we nemen elkaar allemaal serieus!

Barvaux

Barvaux

23-12-2014 om 09:48

liefdevol

Liefdevol uitgesproken is iets anders dan het gebruik hier: "Man zag ook we gelukkig in dat geweld niks oplost bij zijn broertje helemaal met 2 meisjes erbij van 6 en 3." Daar is niets liefdevols aan, houd het dan gewoon bij 'broer' (vind ik). Het is geen kleuter!

Moni

Moni

23-12-2014 om 09:53

Weet de familie ook wat jullie afgesproken hebben

Lijkt me wel handig vooraf te melden.

Barvaux (ot)

Ik heb mijn broer tot zijn veertigste broertje genoemd. Geen idee waarom, ik gebruik verder niet veel verkleinwoorden. Het zal wel gewoonte zijn vanuit de tijd dat hij echt klein was, omdat hij jonger is dan ik is hij nou eenmaal mijn broertje. Het hoeft dus niet altijd te zijn dat je iemand niet voor vol aan ziet.

skik

amk

amk

23-12-2014 om 10:50

Barveaux

soms is het heel handig, mijn ex heeft een broer, en een broertje dan weten we tenminste over wie we het hebben.

Ook bij instellingen zie je het vaak. De leefgroep van mijn zus is gestart als kindergroep, maar ja na een jaar of 15 zijn ze dan wel volwassen, maar werden en worden door ouders en groepsleiding aangesproken met: de kinderen. Dat gedrag vertonen ze ook, dus zo gek is het niet.

volgorde

Sommige mensen gebruiken het verkleinwoord om de volgorde in het gezin aan te geven. Anders niet. Niet kleinerend bedoeld.
Je broer is ouder en je broertje is jonger dan jij.

San

San

23-12-2014 om 13:31

verbazing..

Ik verbaas me er soms over hoeveel shit mensen pikken van hun familie met de kerstdagen.

Lekker thuis blijven, TS! Dit is voor niemand gezond

tante Sidonia

tante Sidonia

28-12-2014 om 11:26

en....

Hoe is het gegaan, TS?

Miss Sas

Miss Sas

29-12-2014 om 12:21

Hoe het gegaan is.

Schoonbroer was namelijk ziek dus die lag op ziek op bed. Dus dat was voor hem natuurlijk wel sneu. Maar voor mijn gemoedstoestand was het wel goed. Voor de rest hebben we een goede kerst gehad.

tante Sidonia

tante Sidonia

29-12-2014 om 21:14

haha...

Sneu voor hem, maar wel goed voor de harmonie dus?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.