Relaties Relaties

Relaties

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2014 om 23:54

Zieke schoonmoeder, oude schoonvader

Zondag hoorden we dat mijn schoonmoeder waarschijnlijk een gezwel in haar buik heeft. Ze blijkt vocht in haar buikholte te hebben en ze is kortademig. Beide wijzen op een gezwel. Ze is daarvoor onder de scan geweest. Donderdag horen mijn schoonouders de uitslag.

Misschien ben ik voorbarig, maar zit me nu af te vragen wat ik kan doen om ze een handje te helpen. Dagelijks langsgaan kan niet. Daarvoor wonen we net even te ver en bovendien werk ik. Dus vraag ik me af of een huishoudelijke hulp via het CAK iets zou kunnen zijn voor mijn schoonouders. Ik weet bijna zeker dat mijn schoonouders moeite zullen hebben om daarin mee te gaan. Mijn schoonmoeder is nogal eigenwijs. Maar mijn schoonvader kan het allemaal niet in zijn eentje, dat bleek zondag ook wel.

Ik heb normaal niet zo'n moeite om een gesprek te voeren, maar ik heb nu het gevoel dat ik wat meer druk moet uitoefenen om bepaalde zaken toch geregeld te krijgen. In aardige taal dus vertellen dat het mooi geweest is en dat ze hulp moeten aanvaarden van professionele zorgverleners.

Is hier ervaring met dit soort gesprekken? is mijn vraag.

mmmm.....

Je zou het gewoon eens kunnen vragen. Of het zin heeft dat je ze helpt met het aanvragen van een schoonmaakhulp via de WMO. En mogelijk een paar keer in de week tafeltje dekje.
Toch zou ik de regie zoveel mogelijk bij henzelf laten. Niets zo ergerlijk als dat anderen voor jou gaan beslissen wat er moet gebeuren. En helaas wil dat nog weleens in een soort ergerlijke strijd ontaarden met bejaarde ouders.
Is het mogelijk om hulp te bieden met boodschappen doen? Als nog iemand dat kan doen, dan kun je dat 1x per 14 dagen doen. En er gewoon wat extra tijd voor uittrekken om een lijstje te maken voor de hele week.
Via de huisarts kun je zonodig wijkzorg regelen.
Het is allemaal wel een vreselijk bureaucratisch gedoe. En het kost ook een behoorlijke eigen bijdrage.

Tonny

Tonny

17-06-2014 om 08:26

Sterkte!

Dat wordt een intensieve tijd. Eerst maar eens vragen hoe ze het zelf gedacht hadden. Is er een stichting welzijn in hun woonplaats, dan kun je daar eens heen samen met hen. Buitenstaanders kunnen extra gewicht in de schaal leggen, als het om eigenwijsheid gaat. Veel wijsheid gewenst !!

Farasha

Farasha

17-06-2014 om 09:34

Ouderenadviseur

Goede tip van Tonny. Zoek uit welke organisatie het maatschappelijk en welzijnswerk doet in hun gemeente. Vaak hebben zij ook ouderenadviseurs (maatschappelijk werker speciaal gericht op ouderen) in dienst. Deze weten precies welke (on)mogelijkheden er zijn voor je ouders én hebben veel ervaring in het omgaan met en overtuigen van mensen die eigenlijk hulp nodig hebben maar niet willen.

Sterkte met alle geregel en bezorgdheid.

Luisterend oor

Soms is een luisterend oor alleen al heel erg fijn. Hoe verwerken zij de diagnose? Welke zorgen hebben ze? Hoe zien ze de toekomst? Ik weet niet of jullie relatie dergelijke gesprekken 'toestaat', maar ik kan me voorstellen dat hier (naast alle praktische zorg) ook een behoefte kan zijn. Gewoon erkenning van het verdriet dat een ziekte met zich mee kan brengen. En dat kan per telefoon!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2014 om 22:42

Telefoon

Oh ja, we bellen donderdag natuurlijk ook over de uitslag, maar mijn schoonmoeder is nogal doof dus een goed gesprek met haar wordt het dan niet. Als de uitslag slecht is, wat ik wel verwacht moeten we misschien meteen de koe maar bij de horens vatten. Mijn schoonmoeder heeft een rijbewijs, maar mijn schoonvader niet, dus boodschappen doen is wel een idee. We moeten maar eens kijken.

Annet

Annet

17-06-2014 om 22:51

Misschien een goed moment voor jouw man voor een rijbewijs

Het is een investering, zeker als je dat verder niet nodig hebt. Maar als schoonouders een auto hebben, kun je met een rijbewijs makkelijker wat opvangen.

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 12:58

tuurlijk annet

Los van het geld: waar haal je dat rijbewijs even vanmiddag?

caton

caton

18-06-2014 om 13:40

heb je tijd?

Als je donderdag tijd en gelegenheid hebt, zou ik er heen gaan. Bij een goede uitslag samen blij zijn, bij een slechte uitslag kan je tot steun zijn. Maar ik weet natuurlijk niet hoe je agenda er uit ziet. Veel sterkte in ieder geval.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2014 om 21:44

Annet

Man is 54 en is zelf niet meer gezond. Fietsen is al teruggeschroefd naar sporadisch. Dus rijlessen nemen gaat 'm niet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2014 om 21:46

Caton

Ik denk dat we wel in het weekend kunnen gaan, maar zomaar op donderdagavond wordt een beetje lastig. Dat is ons probleem deels ook. Woonden ze maar bij ons in de stad

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 10:12

Kaaskopje

Ik hoop dat het allemaal goed is.

Wij hebben dit ook meegemaakt. Bij ons was het slecht nieuws. Het ging om mijn schoonvader en mijn schoonouders wonen 1,5 uur bij ons vandaan. Mijn man is bij alle ziekenhuis afspraken met een oncoloog geweest. Dat was nodig want mijn schoonmoeder hoorde maar de helft. Mijn schoonzus kon het emotioneel niet aan dus er moest iemand mee die kon luisteren. het daarna kon uitleggen en beslissingen kon nemen.

Het was een hele zware periode voor iedereen. Maar het was zo belangrijk dat mijn man daar was. Niet altijd leuk voor ons thuis want hij is een keer daar een paar weken gebleven maar het was belangrijk en achteraf voelt het goed.

Praktische dingen:
Nu niet druk over maken. Ik was verbaasd hoeveel er vanzelf geregeld werd (door de huisarts, door het ziekenhuis, door thuiszorg). Boodschappen kan je vaak ook laten bezorgen door de winkel (Albert Heijn, de Boni etc. ) Er is heel veel mogelijk.

Ik duim voor je dat het goed nieuws is vandaag.

Mijntje

Mijntje

19-06-2014 om 10:34

beetje laat maar

ik hoop dat er een ander familielid, buur of vriend mee kan gaan met het gesprek. Het is echt belangrijk dat er iemand bij is die vragen kan stellen en alles kan onthouden. Als een uitslag niet goed is hoor je door alle emoties maar een fractie van wat er wordt gezegd.
Voor die slechtweergesprekken maakte mijn man altijd wel tijd (vorig jaar zijn vader), hij kan nu vandaag weer aan de bak, voor zijn broer.

En je kan niet meer doen dan je kan: doordeweeks op afstand steunen, in het weekend langs en evt. boodschappen brengen, schoonmaken en ook die dingen proberen te regelen, als zij dat zelf niet kunnen.

Sterkte vandaag!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2014 om 19:43

Eigenlijk weten we nog niet veel

Mijn man heeft net gebeld. Ze moet dinsdag weer komen, dan gaan ze het vocht uit haar buik halen en ik begrijp dat ze dan pas (of weer?) onder de scan gaat. Veel meer is er nu niet besproken, dus dinsdag maar weer even afwachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2014 om 19:44

Mijntje

Ik begrijp dat de broer van je man ernstig ziek is?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2014 om 01:31

Update

Nou, nogal sneue ontwikkelingen... Schoonmoeder is ongelukkig gevallen en ligt nu in het ziekenhuis met een gebroken heup. Bovendien hebben ze te horen gekregen dat ze kanker heeft, wat eigenlijk al de verwachting was. Daar kan ze wel weer bovenop komen, maar we maken ons wel zorgen. Ze is een stoere, maar wat kun je op die leeftijd nog allemaal aan?
We weten nu wel dat ze al een huishoudelijke hulp hebben. Mijn man heeft er nog maar eens naar gevraagd. Dat is positief. Schoonvader hoeft dat dus niet alleen te doen. Schoonmoeder moet zo'n anderhalve maand revalideren in een verpleegtehuis. Voor haar vervelend natuurlijk, maar voor mijn schoonvader denk ik nog erger. Ik vraag me ook af hoe dat revalideren zal verlopen. Ze liep al niet helemaal lekker meer.

Samengevat is het er dus niet beter op geworden. De trein zal weer een trouwe klant aan ons krijgen.

Mijntje

Mijntje

13-07-2014 om 08:22

Kaaskopje

Ja en hier is de update dat hij intussen is overleden, afgelopen week de begrafenis. Dat is een half jaar na mijn schoonvader. Allemaal heel naar en opeens heel snel gegaan.
Heel veel sterkte met je schoonouders, wat een zorgen allemaal. Ik hoop dat het hier even rust blijft binnen onze families.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2014 om 23:07

Oh erg!

Ik had je reactie eerder al gelezen Mijntje, maar ben daarna niet meer tot antwoorden gekomen, sorry.

Gecondoleerd, wat een nare tijd maken jullie mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2014 om 00:42

Voor wie het niet heeft meegekregen in een ander draadje

mijn schoonmoeder is vorige week zondag overleden.

De korte versie is dat ze zoveel uitzaaiingen in haar lichaam bleek te hebben dat daar geen kruid meer tegen opgewassen was. En toen kreeg ze er nog een herseninfarct bij ook. Dat alles dus bovenop de gebroken heup. De situatie was echt heel naar voor haar. Ze kon niet meer praten, niet meer eten, omdat voedsel in haar longen terechtkwam... het werd dus echt lijden. Gelukkig voor haar heeft dat vrij kort geduurd. Afgelopen weekend hebben we afscheid van haar genomen.

Kaaskopje

Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder. Hoe moet het nu verder met je schoonvader? Sterkte met alles.

skik

Ja Kaaskopje

Aan een kant maar goed dat het niet al te lang meer heeft geduurd. Sterkte want er komt dan weer veel op je af zeker nu je schoonvader alleen komt te staan.

Jaina

Jaina

03-09-2014 om 15:27

Wat verdrietig

Gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder,
moge het eeuwige Licht haar verlichten.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2014 om 23:32

Dank jullie wel

en Jaina, speciaal bedankt voor jouw woorden. Mijn schoonmoeder was overtuigd katholiek-gelovig en zou je woorden waarderen.

We maken ons ernstig zorgen over schoonvader. Ik heb de plaatselijke zorginstelling een mail gestuurd met de vraag wat de mogelijkheden zijn. Hij heeft bijvoorbeeld aangegeven zijn hoognodige medicijnen niet meer in te nemen, want wat heeft het voor zin. Als hij beslist dat hij achter mijn schoonmoeder aan wil gaan, dan is dat op zich zijn beslissing, maar ik heb echt het gevoel dat hij weer meer plezier in zijn leven zou hebben als hij weer naar onze stad zou kunnen verhuizen en meer gezelschap zou hebben. Zoals het nu is, alleen in een flatje in een stad waar hij persoonlijk weinig band mee heeft... dat loopt niet goed af.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-09-2014 om 07:58

Ach Kaaskopje

Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder.
En wat naar voor jullie om nu zulke zorgen te hebben over je schoonvader. Zijn er wel mensen bij hem in de buurt die een oogje in het zeil kunnen houden?
Ik vind dat altijd zo naar bij oude mensen als één van de twee wegvalt. Zeker als je al echt op leeftijd bent kan ik me voorstellen dat je er dan helemaal geen zin meer in hebt en dat je liever achter je geliefde aangaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2014 om 01:17

Dank je Dendy

Mijn schoonvader heeft attente buren en hij wordt iedere week opgehaald voor de koffie-ochtend bij de pastoor, dat is het wel zo'n beetje. Voorheen gingen mijn schoonouders in de provincie met de auto op visite bij mensen, maar met het wegvallen van mijn schoonmoeder is dat over en uit. Schoonvader heeft geen rijbewijs. Dat beperkt hem, maar ik denk ook dat dat wel zo veilig is. Maar het samen rondkeutelen zal hij enorm missen natuurlijk.
Mijn schoonzus heeft inmiddels uitgevogeld dat hij toch niet wil verhuizen. We zullen vaker naar hem toe moeten dus. Dat doen we met alle liefde uiteraard, maar vaker dan in het weekend zal het niet worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.