Relaties Relaties

Relaties

anna

anna

24-09-2009 om 12:14

Zo verliefd maar zo in de war


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

25-09-2009 om 20:13

Anna

Dat is nou het mooie van dit forum, jij kent mij niet, ik ken jou niet. Dus wie weet wat ik al allemaal gedaan heb in naam der liefde. Je schrijft: ik heb er niet om gevraagd (om verliefd te worden). Tja, dat is iets wat ik zou analyseren. Blijkbaar wel, anders overkomt het je niet (mijn mening). En hij ook niet, schrijf je er ook nog bij. Ergo: jullie weten het van elkaar (althans, tot die conclusie kom ik). Dat vind ik al een "move", dat is geen stil verlangen meer. In je reactie aan Zonnetje schrijf je vervolgens dat de relatie met je eigen man veranderd is sinds de kinderen en dat deze man zoveel beter bij je lijkt te passen (of iets van die strekking). Tja. Dat lijkt mij een gigantische valkuil.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2009 om 20:15

Starry night (ot)

Weet ik niet - of je dat zo makkelijk kunt weerspreken. Biochemische processen in je hersenen blijken verantwoordelijk te zijn voor wat je voelt. En dat je hersens je lichaam volgen is ook aangetoond: als je paniekerig rond gaat hollen (voor de grap) raakt je lichaam ook echt in paniek (stress-response). Idem met lachen, huilen, etc. En dus ook met vlieft.

Tirza

Engeltje

Engeltje

25-09-2009 om 20:53

Onbewust

Ik geloof dat verliefdheid je in die zin 'overkomt', dat die chemische processen wel gestart worden, maar dat dat vaak voortkomt uit een onbewuste (wellicht zelfs zeer oude) behoefte. Je bewust worden van deze 'oorzaak' is een zoektocht. Ervoor kiezen om niet verliefd te worden lijkt me daarom ook zeer moeilijk.

Echter, je weet van jezelf wel heel goed dát je verliefd ben, en vervolgens is de keuze aan jou wat je ermee doet. Het is een prachtige kans om uit te zoeken waar deze (inderdaad soms bijna onweerstaanbare) behoefte vandaan komt. En iets te leren over jezelf.

Desalniettemin weet ik hoe moelijk dit kan zijn. Echter, zeker niet onmogelijk!

Veel sterkte Anna!
Engeltje

Dan zou het andersom ook kunnen (ot)

als ik maar wil kan ik helemaal verliefd worden op mijn postbode. Of kan iemand wiens huwelijk in het slop is geraakt gewoon weer helemaal vlinders in z'n buik krijgen.

Het lijkt me dat het niet zo werkt.

Ik ben ook maar 2x in mijn huwelijk verliefd geweest (ben al 18 jaar samen met mijn man). Beide keren gebeurde dat meteen bij de eerste blik, zonder dat ik een woord gewisseld had met die persoon. Dus..... hoe kwamen de biochemische processen toen precies op gang?

jippa

jippa

25-09-2009 om 21:33

Toelaten

Toch denk ik dat je wel ergens de knop omzet dat je verliefdheid "toelaat". Mij is het een keer overkomen. Dat betekende einde langdurige relatie. En ik behoor tot die zeldzame 15% waarbij de nieuwe vlam de nieuwe man werd. Inderdaad de liefde van mijn leven. Gelukkig waren er toen nog geen kinderen in het spel. Ik denk nu dat ik het gevoel niet meer toelaat.

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2009 om 00:00

En toch liat

gebeurt dat wel zo. Dat was ook wat ik bedoelde met acteurs. Die spelen flieft, gedragen zich flieft, doen verliefde dingen en het lichaam volgt. Legio voorbeelden lijkt me zo. Je moet het wel voeden, je verliefd gedragen dus. Alleen maar heeeeee postbodetje! denken is niet genoeg

Tirza

tonny

tonny

26-09-2009 om 00:06

Nou, da's mooi tirza

dus jij hebt dé remedie op ingeslapen relaties.

Gewoon heel flieft gaan doen en alles sal reg kom.

Tonny

Angie

Angie

26-09-2009 om 02:13

Uitleg over verliefd worden

leuk om te lezen. Hoop herkenning in wat hier allemaal gepost wordt:
http://relatie.rubriek.nl/relatie/liefde.asp
Lees oude postings over verliefd op een ander nog maar eens door met dit in je achterhoofd, en dan krijg je trek in borrelnootjes......

En het leert je relativeren, en inderdaad kun je er een stoffige relatie weer heel leuk mee laten worden Tonny

Angie

Yta Chalne

Yta Chalne

26-09-2009 om 08:02

Stout

He Angie, weer die koppeling borrelnootjes en zoiets ermstigs als verliefdheid. Dat mág helemaal niet van Starry starry night. En van teveel nootjes word je misselijk. Maar ik beken, 't is dat ik geen borrelnootjes of wijn mag, anders zou ik het een geweldige combi vinden.

Overigens, het zal dus gewoon zo zijn dat er inderdaad mensen zijn die wel en mensen die niet spontaan dat stofje aanmaken. Mensen die dat wel doen en dat weten van zichzxelf moeten dus extra alert zijn (en misschien is je partner inlichten dan geen gek idee)

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 10:16

Tirza (volgens mij is het niet ot, hoor

Het gaat hier toch over verliefdheid?
Ik sluit me wel aan met wat je schrijft (biochemische processen en zo), maar ik ben er zelf van overtuigd dat de een nu eenmaal ontvlambaarder is dan de ander, en dat het echt geen kattepis is die je even rationeel te lijf kunt gaan wannéér je ontvlamt. En zeker wanneer een huwelijk wat aan het sudderen is, kan ik me voorstellen dat het 'ineens' kan gebeuren.
Wat Anna omschrijft komt niet over als een puberale bevlieging, ik heb de indruk dat de verliefdheid gegroeid is, zoals hij dat ook kan wanneer je frank en vrij bent. En dat het kon groeien doordat het thuis een beetje was ingedut, dat komt helaas maar al te vaak voor.
Wat ik persoonlijk altijd een beetje scheef vind, is dat de liefde altijd bezongen wordt als iets prachtigs zolang het mag, maar zodra het niet mag is het ineens iets zmerigs en lachwekkends. En ik geloof gewoon niet dat het leven zo eenvoudig in elkaar zit. Ik geloof niet in De Prins Op Het Witte Paard, die ervoor zorgt dat je voortaan immuun bent voor andere leuke mensen. En als blijkt dat de relatie waar je in zit ook nog eens zo zo is, dan zie ik niet in waarom een buitenstaander dat zou mogen veroordelen.
Vaak is het echter zo, dat manlief thuis dan wel erg vanzelfsprekend en 'saai' geworden is (en jij ook voor hem waarschijnlijk, vergeet dat niet, maar dat dat niet per definitie hoeft te betekenen dat je niet meer bij elkaar past.
En dat de nieuwe liefde zo heftig is, ja, volgens mij ligt dat inderdaad aan het Verboden Vrucht-gehalte. Want, Anna, die heftigheid blijkt in deze rubriek altijd een rode draad als het om buitenechtelijke gevoelens gaat
Ik zou je aanraden, als je écht voor je huwelijk wilt gaan, om ernaar te streven deze man uit je leven te verbannen (ik hoop voor je dat dat mogelijk is) en je totaal op je man en je huwelijk te richten. Want die hebben kennelijk wat aandacht nodig. En dan kun je, los van die liefde, uitzoeken of 'het' er nog in zit.

Goh zeg

dat jullie dat kunnen, ik bedoel dat je niets zegt tegen je man. Ik zou de hele tijd een zwaar gevoel erbij hebben en zo wil ik helemaal niet met elkaar om gaan. Nu ben ik ook zelden echt verliefd dus misschien is het dan anders.

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 14:12

Manda rijn

Nou ja, 'dat jullie dat kunnen', ik persoonlijk ga uit van een hypothese hier. Maar ik zou een dergelijke zieleroersel dus inderdaad liever met me meedragen, dan dat ik hem - louter om me 'lichter' te voelen - zou delen. Met alle mogelijk zeer vervelende (kwetsende) gevolgen vandien.
Volgens mij is het zo dat het verliefd worden op een ander echt geen drama hoeft te zijn, en ook niet per definitie duidt op een slecht huwelijk, of zelfs maar 'dat er iets mis is'. Maar wél op het feit dat er duidelijk wat energie in gestoken moet worden.
Die energie kan volgens mij veel vrijer stromen wanneer het alleen om jou en je man/vriend gaat, dan wanneer je daar als een Zwaard van Damocles 'een ander' bij haalt.
Dan zou ik dat 'zware gevoel' met liefde even op de koop toe nemen

Maar ik denk echt

van zowel vriend als ik zelf dat het te merken is als 1 van ons verliefd is. De manier waarop wij met elkaar om gaan zou dan anders verlopen denk ik of je moet heel goed toneel kunnen spelen en dan zou je helemaal moeten afvragen of het niet tijd wordt voor therapie.

Maar goed, ik zie het gewoon zwaarder dan anderen blijkbaar.

Haha

ik ben namelijk uitermate high maintenance (quote mandavriend), kortom hij heeft niet eens tijd om verliefd te zijn want hij moet voor zijn 3 vrouwen hier zorgen.

fluitketel

fluitketel

26-09-2009 om 16:18

Uitspreken van gevoelens

in veel gevallen voel en merk je "gewoon" dat een ander verliefd op je is, zonder dat die persoon dat letterlijk tegen je verteld heeft. Dus het hóeft helemaal niet zo te zijn dat Anna en die man echt tegenover elkaar toegegeven hebben dat ze verliefd op elkaar zijn.

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 17:26

Fluitketel

Anna heeft aangegeven dat het niet is uitgesproken:
"Mijn leuke man en ik hebben niet met elkaar gedeeld wat we voor elkaar voelen. Maar we weten wel allebei dat het zo is."

Dirkje

Dirkje

26-09-2009 om 17:27

Anna

Ik ben het er mee eens dat het goed zou zijn om dit aan je man te vertellen. Het opbiechten van een verliefdheid is minder pijnlijk dan het opbiechten ontrouw. In dit stadium hoeft het nog niet een heel zwaar onderwerp te zijn Het feit dat je vertelt dat je verliefd bent maar er niets mee doet, zou je man vertrouwen kunnen geven dat hij van jou op aan kan. Daarnaast geeft het jullie samen de gelegenheid te zoeken naar wat er voor jou ontbreekt in jullie relatie en voor hem misschien ook wel. Kortom, het schept openheid en geeft jullie de gelegenheid te werken aan jullie relatie, zonder dat de gedachte van bedrog de zaak emotioneel verzwaart.
Groet en sterkte,
Dirkje

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 17:28

Manda rijn

Maar we gaan hier uit van een 'ingedutte' relatie, niet van jouw relatie

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 17:33

Dirkje

"Het feit dat je vertelt dat je verliefd bent maar er niets mee doet, zou je man vertrouwen kunnen geven dat hij van jou op aan kan."
Als ik even voor mezelf mag spreken: mij zou het op geen enkele manier vertrouwen geven als mijn man met deze fijne boodschap zou komen. Ik zou er verschrikkelijk onzeker van worden, mezelf afvragen wat ik fout deed, waarom hij die ander zo leuk zou vinden etc etc etc. Kortom, ik zou op geen enkele manier meer op een leuke manier aan het nieuw leven inblazen van onze realtie toekomen.
Ik vind het echt een enorme misvatting dat eerlijkheid onder alle omstandigheden het beste is. Soms kun je beter 'oneerlijk' zijn. Ervan uitgaande dat iets verzwijgen oneerlijk is, wat nog maar de vraag is.
Een leuke van Bomans: 'Wie eerlijkheid verwart met een door de feiten afgedwongen bekentenis, plakt het etiket van rozenwater op een beerput. Het etiket is lief bedoeld. Maar de put blijft stinken.'

Dirkje

Dirkje

26-09-2009 om 21:03

Starry night

De eerlijkheid waar ik het over heb is niet hetzelfde als eerlijkheid onder alle omstandigheden. Zeker niet.
En nee, ik sta ook niet te springen om van mijn man te horen dat hij verliefd zou zijn op een ander. En ik zou het ook echt niet hoeven te weten als het zou gaan om wat onschuldige vlinders en die hem niet laten twijfelen aan onze relatie. Maar als hij vanwege die verliefdheid wel twijfels zou krijgen over onze relatie (of misschien wordt hij wel verliefd omdat hij op de een of andere manier iets mist in wat wij hebben) dan weet ik het liever wel dan niet. Ook al is het niet leuk om te horen en ook al maakt het onzeker. Maar als je het niet weet zijn de risico;s veel groter. Dan weet je namelijk niet dat er een bedreiging is en een bedreiging waar je niet van weet, daar kun je niet tegen vechten.
Het feit dat het open en bespreekbaar gemaakt wordt geeft beide partners de mogelijkheid te vechten voor de relatie en het vuurtje op te stoken. Ook al is succes dan natuurlijk niet gegarandeerd, het geeft een relatie wel de beste kansen. Maar pijnlijk is het wel, daar heb je gelijk in.
Ik heb veel mensen gesproken die in situaties als deze voor een voldongen feit werden gesteld: partner verliefd geworden op een ander, daar zelf mee proberen een weg in te vinden en uiteindelijk werd dan vaak voor die ander gekozen. Ik hoorde ze allemaal zeggen: had ik het maar geweten, dan hadden we er teminste voor kunnen vechten....
Groet,
Dirkje

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 00:39

Deel 1

Als je verliefd bent op die leuke man maar de beslissing hebt genomen dat je huwelijk goed genoeg is om voort te zetten moet je jezelf vanaf nu gaan toespreken. Verzin maar iets waarmee. Tot hier en niet verder in ieder geval. Zolang verliefdheid heimelijk is is het verwarrend voor jezelf, als verliefdheid al een stapje verder is zoals bij jou (je zegt te weten dat het wederzijds is) zit je in de gevarenzone waar je je nu echt meteen uit terug moet trekken. Ga de nadelen in vredesnaam maar bedenken. Wat is er niet leuk aan die man? Desnoods zijn sokken, maar hemel hem niet meer op!

anonyma

anonyma

27-09-2009 om 01:09

Kan echt spontaan komen hoor...

...want ik zit er op het moment ook mee.
Collega, ik ken hem al jaren, ook voordat ik voor dit bedrijf ging werken. Op eens maakte het gewoon boom! Wederzijds. Als wij z'samen in een ruim zijn, sproeien de vonken ervan af. Stiekem oogflirten bij vergaderingen, leuke gesprekjes, maar verder gaan dan dat zit er voor mij niet in.

Ook al ben ik allang niet meer gelukkig in mijn huwelijk, ik blijf voor mijn kinderen.

Maar dit geflirt is op veel dagen mijn enige lichtpunt. Daarom blijf ik het doen, maar ga niet verder.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 01:27

Deel 2

Verliefdheid kan je op de raarste momenten overkomen en echt niet alleen maar omdat je je hersens daartoe opdracht geeft. Als je jezelf toestaat of er voor openstaat om verliefd te worden zal het je waarschijnlijk wel eerder overkomen dan wanneer je jezelf dat niet toestaat. Soms kun je een fase in je leven doormaken waarin je er meer voor open staat dan in andere fases. Jij zit nu blijkbaar in zo'n fase. Jij bent je bewust van hoe dat komt: het gaat niet zo lekker met je huwelijk.
Tonny maakte een opmerking die meer waarheid bevat dan ze zelf door had Gewoon maar flieft doen en alles zal reg kom. Zo simpel is het natuurlijk niet, maar als je de energie die je nu in je verliefdheid steekt aanwent om er weer iets van te maken met je man kun je verrassend ver komen.
Het kan bijna niet anders of je blokkeert nu je positieve gevoelens naar je man toe. Zonder dat je je dat misschien bewust bent belemmer je die positieve gevoelens met 'ik wil dit niet leuk vinden'. Probeer daar iets aan te doen. Draai de knop om naar 'ik wil dit weer leuk vinden'. Waarom werd je ook alweer verliefd op je man? Hij is die eigenschappen vast niet allemaal kwijt. Toon weer échte belangstelling, raak hem aan zoals dat normaal is bij mensen die elkaar graag aanraken. Niet met je vingertoppen, maar met je hele hand. Als je in bed ligt geniet er dan van om tegen hem aan te liggen. Laat het toe.
Het komt erop neer dat je actief je best moet gaan doen om de muur die je hebt opgetrokken weer af moet breken zodat je man en jij elkaar weer kunnen bereiken. Die leuke man moet dus echt de laan uit

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 01:51

Nou vooruit

Als ik dan net doe of ik een cursus geen dan ook maar deel 3:
Ik zou het je man niet vertellen. Misschien later, als je oprecht kunt zeggen dat je verliefdheid een bevlieging was die over is. Ik weet van mijn man dat hij vrouwelijke favorieten heeft. Daar kan ik helemaal mee leven. Sterker nog, in de meeste gevallen begrijp ik dat hij ze leuk vindt. Stel dat hij zou zeggen dat hij verliefd is op zo'n favoriet dan zou ik er niet meer zo begripvol op reageren, want daarmee doet hij mij pijn. Het omgekeerde geldt net zo hard. Ik zou hem pijn doen als ik vertel verliefd te zijn, maar dat zou wegwuiven met 'schrik maar niet hoor, dat gaat ook wel weer over'.

Vergelijking acteurs

Ik weet niet of die vergelijking helemaal opgaat: acteurs en actrices zijn charismatischer en mooier dan de gemiddelde persoon + ze kennen elkaar waarschijnlijk nog niet zo goed, dus alles is nieuw en spannend. Meer kans dat ze echt verliefd op elkaar worden dan een echtpaar dat elkaar al jaren kent en weer gaan doen alsof ze verliefd op elkaar zijn.

Fysieke aantrekkingskracht speelt wel een grote rol bij plotselinge verliefdheid. Mijn slachtoffer is een hele mooie man. Rationeel gezien zou ik niets met hem willen beginnen zelfs al waren we allebei vrijgezel. Gelukkig begint het steeds meer weg te ebben. Ik heb het geluk dat ik steeds meer negatieve dingen aan hem ontdek: vorige week zag ik hem met een peuk in zijn mond over het schoolplein lopen, bah! Ook heeft hij zijn haar in een heel fout kapsel laten knippen: heel kort van achter en een kuif, hij lijkt wel zo'n rocker uit de jaren '50.

Ik hoop dat je snel ook wat negatieve punten ontdekt en verder moet je jezelf elke keer streng toespreken dat je niet meer aan hem mag denken + hem mijden als de pest. Ook nooit aankijken, groeten, naar hem glimlachen enz. Dan maar onbeleefd. Hij zal misschien een beetje in de war zijn in het begin, maar waarschijnlijk begrijpt hij de boodschap wel. Als je niet voortdurend op glimlachen van hem getrakteerd wordt, wordt het ook gemakkelijker hem te vergeten.

anonyma

anonyma

27-09-2009 om 10:46

Glimlachen

Ja, dat glimlachen...hij heeft zo'n leuk en wat ondeugend glimlach en laat het ook vaak zien ook - en op eens was daar nog meer. Te gek. Gewoon van een op het andere moment.

Denk wel, dat hij al langer iets voor mij voelde, want hij was extreem blij te horen dat ik bij hetzelfde bedrijf ging werken. Hiervoor was hij een vluchtige bekende, ik kwam hem niet vaak tegen.

Behalve mijn beste vriendin weet niemand hiervan. Andere collegas hebben het gelukkig niet door (denk ik). Mijn dochter van 12 was laatst erbij toen ik hem tegen kwam in de stad, zij zei achteraf meteen: "Mam, hij flirt met je!" Alleen maar schouders opgehaalt en zo gedaan, alsdat het mij niks kon schelen.

Ben & Jerry's werkt trouwens ook niet in dit geval. Niet als je de volgende dag weer blootgesteld ben aan deze ondeugende van alles belovende glimlach...

anonyma

anonyma

27-09-2009 om 11:49

Trouwens...

...dacht ik ook niet, dat het mij kan gebeuren. Ik dacht met dat soort dingen voor altijd afgesloten te hebben.

Eigentlijk triest gezien mijn leeftijd. Ik ben 30. Maar ik stond er echt niet voor open en dacht niet, dat hierin iets zal veranderen, ooit. Ik val niet makkelijk verliefd. Ik vond deze man altijd al aardig, maar dat is toch iets anders. Misschien omdat ik hem nu beter ken, geen idee, maar vroeger was het altijd op het eerste gezicht verliefd vallen of helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 12:23

Het kan iedereen

op een zwak moment gebeuren en daar moet je niet moeilijker over doen dan nodig is. Zolang je alles maar weer in de juiste proporties weet terug te brengen.
Ik heb de aparte neiging om een lichte vorm van verliefdheid te voelen als ik iemand echt heel leuk vind, ook zonder daar verder iets mee te willen. Dan voel ik me ook beetje ongemakkelijk, moet uitkijken dat ik niet ga blozen, het is geen handige eigenschap. Ik ben altijd blij als ik door die fase heen ben en weer normaal reageer. Het zijn de mensen waarbij ik net iets meer opveer als ik ze tegenkom en net iets blijer ben als ik in hun gezelschap verkeer, maar verder absoluut geen bedreiging zijn voor mijn huwelijk.
Waarmee ik wil zeggen dat als je gevoelens voor iemand hebt dat niet meteen wil zeggen dat het verkeerd is, zolang je die gevoelens maar kunt plaatsen en zoals ik eerder zei in de juiste proporties terug kunt brengen. Als dat niet lukt moet je jezelf beschermen door het contact te vermijden.

Gaia

Gaia

27-09-2009 om 12:25

Anonyma

"Eigenlijk triest gezien mijn leeftijd. Ik ben 30."
Ik ben bijna 25 jaar ouder dan jij en mij overkwam het een jaar geleden ook. En weet je? Ik beschouw het als een cadeautje van het leven dat ik dit nog mag meemaken. Heerlijk en fantastisch, ik leef weer!
Gaia

anonyma

anonyma

27-09-2009 om 13:03

Gaia

Ik vond het triest gezien mijn leeftijd, dat ik hiermee al afgesloten had. Met 30 hoor je niet zo afgestompt te zijn, dat je iets heb van: "Ok, dat was het dus voor mij."

En inderdaad, ik voel ook weer, dat ik leef. Mijn vriendin zeggt: "Ook al doe je er verder niks mee, je bent opener en vrijer geworden, ziet er eindelijk een beetje gelukkig uit."

Ik verheug me elke dag op het werk, omdat ik hem dan weer zie en wij weer stiekem gaan oogflirten, kletspraatjes hebben als we elkaar tegen komen etc.

Het is net als stiekem een tafel chocola opeten - je schiet er verder niks mee op, maar je voelt je wel goed hierdoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.