Relaties Relaties

Relaties

Zoon wil niet naar (bonus) oma

Mijn zoon van bijna 8 zit al een tijdje niet lekker in zn vel. Hij loopt tegen veel onrecht en oneerlijkheid aan en dit maakt hem boos en soms tot een echte boze bui aan toe.
Vorige week was hij bij de moeder van mn nieuwe partner. Dit is altijd heel goed gegaan. Ze waren een spel aan het spelen en volgens mn zoon ging t niet eerlijk en volgens oma heeft mn zoon gefoeteld. Wat mij betreft de heftige discussie niet waard. Uiteindelijk: zoon boos en wil niks meer,luisterd dus ook niet als hij naar de gang moet omdat hij van onmacht t spel door de kamer gegooid heeft. Wil helemaal niks en gaat zitten bokken. Oma belt mij op en ik moet hem komen halen. Ik geef zoon aan dat zn gedrag niet oke is,hij ruimt vervolgens t spel op en zegt sorry en tis klaar. Maar vervolgens komt Oma de dag erna zeggen tegen ons,dat ze dit gedrag niet normaal vindt en niet accepteerd enz. Heel drama,terwijl ik denk,laat gaan. We zouden gaan eten daar, maar dat was nu niet gewenst. Ik vind t allemaal wat overtrokken,maar goed.
Conclusie: mn zoon zegt nog net hallo als hij Oma tegen komt maar voelt zich er niet fijn bij en wil er ook niet naartoe.
Ik weet niet goed wat ik ermee moet want hij voelt zich duidelijk afgewezen. Wat ik begrijp.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-10-2022 om 23:12

Hoe lang kennen ze elkaar al?

Dan maar niet hè. Ik kan niet goed tegen volwassenen die ‘normaal’ kindergedrag niet begrijpen en er zulke grote woorden bij verzinnen. Daar moet je je kinderen tegen beschermen.

Je zoon is toch niet degene die niet wil? Dat is de bonusoma toch? Jullie zouden komen eten en dat was uiteindelijk niet gewenst. Hoe moet je zoon dan weten wat wel gewenst is? Ik denk dat hij voor een kind instinctief heel goed reageert: hij weet niet wat er verwacht wordt en dus maar niet. Wat verwacht de bonusoma nu eigenlijk verder van jullie en van hem? Weet jij dat? 

Misschien is ook oma wat aangeslagen door wat er gebeurd is, maar zij is als volwassene toch echt degene die nu initiatief moet nemen om tot een oplossing te komen. Misschien kun je eens aan haar vragen hoe zij denkt dat het verder moet en hoe zij verder gaat met hem. Mag jouw zoon daar nou nooit meer komen eten? Ik zou er ook geen zin in hebben.

Kp1985

Kp1985

31-10-2022 om 08:52 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 30-10-2022 om 23:12:

Hoe lang kennen ze elkaar al?

3 jaar nu

Kp1985

Kp1985

31-10-2022 om 08:55 Topicstarter

Ik ben ook van mening dat t een kind is en ben ook niet van plan om het af te dwingen. Als ie even niet wil,dan maar niet. Elk kind is wel eens boos maar om dan meteen zo kort door de bocht te reageren. Hij mag nu ineenswel weer komen,maar in eerste instantie had ze zoiets van ik kan niks met hem. Mn zoon is natuurlijk niet achterlijk dus die is er ook even klaar mee nu. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-10-2022 om 09:02

Kp1985 schreef op 31-10-2022 om 08:52:

[..]

3 jaar nu

Dat is dus al best lang? Heeft oma vaker dit soort acties? Ik vind de reactie van de oma vreemder dan die van je kind. 

MRI

MRI

31-10-2022 om 10:42

wil zoon nou niet naar oma (titel) of wil oma niet dat kleinzoon komt?

Op een laag pitje dan maar. Wat vind je partner er van?

Heeft hij nog andere oma's? Als het contact met de andere oma's goed is dan zou ik verder niet te veel investeren in de bonus oma.

Van wie heb je gehoord hoe het gegaan is? Van je zoon of van oma? Soms kunnen verhalen vanuit verschillende perspectieven nog wel eens uiteenlopen.
Als het zo is gelopen zoals je zegt (kind biedt excuses aan en ruimt zelf de rotzooi op) dan is de reactie van oma erg overtrokken. Speelt er niet nog iets anders? Was er al onvrede of liep er iets niet lekker en was dit misschien de bekende druppel?
Ik zou toch op een rustig moment het gesprek met oma willen aangaan geloof ik. Om te kijken wat er nu precies speelt.

Het is echt onnodig van beide kanten om hier heel lang boos over te blijven. Vooral van oma zou ik een volwassen opstelling verwachten als je zoon sorry heeft gezegd en de zooi heeft opgeruimd.
Als ze dat niet accepteert, moet ze het niet gek vinden als je zoon voorlopig geen zin heeft in oma.

dan

dan

31-10-2022 om 12:25

rutiel schreef op 31-10-2022 om 12:22:

Van wie heb je gehoord hoe het gegaan is? Van je zoon of van oma? Soms kunnen verhalen vanuit verschillende perspectieven nog wel eens uiteenlopen.
Als het zo is gelopen zoals je zegt (kind biedt excuses aan en ruimt zelf de rotzooi op) dan is de reactie van oma erg overtrokken. Speelt er niet nog iets anders? Was er al onvrede of liep er iets niet lekker en was dit misschien de bekende druppel?
Ik zou toch op een rustig moment het gesprek met oma willen aangaan geloof ik. Om te kijken wat er nu precies speelt.

Soms kan iets heel anders overkomen dan het bedoeld is en dan krijg je misverstanden, in dit geval ook zeer pijnlijk. Dus ook een gesprek met bonusoma lijkt me een goed idee. 

Leene

Leene

31-10-2022 om 12:57

Bonus oma lijkt mij in dit geval ook niet het goede woord. Sowieso krijg ik een beetje de kriebels van al dat bonus gedoe. 
Een bonus is iets extra's wat vaak wordt gewaardeerd, in dit geval lijkt het mij voor een kind alleen maar lastig om dit extra erbij te krijgen..kinderen krijgen na een scheiding vaak met een hoop 'bonussen' extra te maken. 
Het lijkt mij beter om eens te kijken waardoor je zoon niet zo lekker in zijn vel zit, je zoon heeft wel wat extra steun nodig zo te horen. Beter daar druk over maken dan om veel moeite te doen om dit weer recht te breien. 
Zeg tegen je schoonmoeder dat hij niet zo lekker in zijn vel zit, dat hij al sorry heeft gezegd en dat hij wel weer zal bij trekken

Kp1985 schreef op 31-10-2022 om 08:55:

Ik ben ook van mening dat t een kind is en ben ook niet van plan om het af te dwingen. Als ie even niet wil,dan maar niet. Elk kind is wel eens boos maar om dan meteen zo kort door de bocht te reageren. Hij mag nu ineenswel weer komen,maar in eerste instantie had ze zoiets van ik kan niks met hem. Mn zoon is natuurlijk niet achterlijk dus die is er ook even klaar mee nu.

Je kind begrijpt die omslag natuurlijk niet. Die hangt puur op zijn gevoel nog de situatie dat oma boos is, hem niet wil zien en niks met hem kan. Logisch ook. Oma zal met hem moeten praten en hem met haar gedrag moeten laten zien dat ze om hem geeft en milder is geworden. Daarbij moet ze hem niet de schuld geven. 

Ik vind het volkomen logisch dat je kind niet wil. Het voelt gewoon niet veilig en zonder verzoeningsgebaar van oma’s kant is het dat ook niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.