Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Benieuwd

Benieuwd

03-04-2010 om 18:15

Als je niet in jezus gelooft, wil god je niet in de hemel hebben.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2010 om 14:28

Weten wat god vindt

Wat Manda zegt vind ik dus ook. God vindt dit, God heeft het beste met mij voor, God heeft '..' gebruikt, enz.. Hoe wéét je dat? Mensen hebben die neiging ook bij kunstenaars. 'Hij bedoelt er dit mee'. Zou het écht? Wie weet heeft hij in een dolle bui gewoon een klodder op het doek gekwakt, kan toch ook? En misschien heeft hij helemaal geen dieperliggende gedachte achter een dichtregel, maar vond hij het gewoon mooi. Als ik iemand hoor praten over mij "Oh, dat bedoelt ze zo" dan is dat soms echt zo, maar vaak ook niet. Mensen moeten niet voor een ander in willen vullen wat diegene denkt. (ik trap er ongetwijfeld ook te vaak in hoor om dit te doen) Hoe kun je als gedachtenlezen bij mensen al zo vaak verkeerd gaat in vrédesnaam geloven dat je weet hoe God denkt en handelt? Ten eerste heb je daar uiteraard het geloof bij nodig, je moet geloven dat God bestaat, maar ten tweede zie ik dat soort invulling van wat God allemaal niet denkt en doet meer als 'de wens is de vader van de gedachte'. Als ik het maar hard genoeg zeg komt het vast wel uit, of is het vast wel waar.

Veerle

Dat is een duidelijke uitleg. Bedankt voor de moeite want het is wel een heel verhaal geworden.

Ik begrijp er overigens nog steeds bar weinig van. Gelukkig heb ik niet de drang zoals Kaaskopje heeft om mensen van het tegendeel te overtuigen. Maar ik sta wel achter de gedachtegang van Kaaskopje wat betreft het scheppingsverhaal bijvoorbeeld. Best een mooi verhaal, maar wel pure fantasie natuurlijk.

Het liedje wat je als laatste hebt opgeschreven vond ik erg mooi en ook heel waar. Dankjewel hiervoor

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2010 om 15:45

Pilsje

Ik bijt dan ook maar regelmatig op mijn tong in plaats van er te pas en te onpas aan toe te geven Gelukkig staan man en ik op dit gebied volledig op 1 lijn en kunnen we tegen elkaar onze verbazing/verbijstering uitspreken. Dat helpt. Ik weet dat ik de mening van iemand anders moet respecteren, maar ik vind het soms zo onvoorstelbaar dat volwassen mensen zich niet realiseren dat de kennis zoals we die nu hebben van de ontwikkeling van de aarde en het leven erop, botst met de inhoud van de bijbel. Maar ook met wat onze hersenen met ons doen waardoor we dénken dat er iets bijzonders gebeurt, maar dat niet zo is. Of dat tegenslag of voorspoed een speling van de natuur kan zijn of het resultaat van eigen gedrag en inspanning. Het verlies van een baby is niet 'God zal er wel iets mee bedoelen', maar domme pech. Een tweeling is niet 'God gunt ons zoveel babygeluk', maar een leuke speling van de natuur. Oh heden, draaf ik ongemerkt toch weer door...

veerle4

veerle4

08-04-2010 om 16:56

Kaaskopje

Ik denk niet dat het zin heeft om elkaar het tegendeel te willen bewijzen...dan wordt het een welles nietes en dat is zinloos.
maar je vraagt Hoe weet je nou dat God het beste met je voor hebt.

daar staat de bijbel vol mee dat God Liefde is..........En Iemand die van je houdt heeft het beste met je voor.
en hoe weet je dat ie `` misschien wel gebruikt heeft om iemand iets duidelijk te maken?

Tja ...daar heb je idd ten eerste het geloof voor nodig...
maar ook zie je in de Bijbel dat God vaak spreekt...via mensen......
ik toets veel dingen voor mijzelf aan de Bijbel,en bid ervoor,of God het wil bevestigen als het van Hem komt.

Ik weet dat jij het niet gelooft.
maar ik geloofen ervaar dat Hij dat regelmatig doet.

maar als jij dat anders ziet is dat jou goed recht.

veerle4

veerle4

08-04-2010 om 16:57

Pilsje

graag gedaan

liefs veerle

Ontdek dit draadje nu pas (teveel met de quiz bezig geweest in g

Oh ik ontdek dit gesprek nu pas!
Ik ben druk alles aan het lezen vanaf het begin, en ben nu bij de eerste posting van Pippin, op 4 april geloof ik ("moeilijk").
Wat zeg je het daar goed!!!! Zo is het inderdaad, ik kan me hélemaal in je vinden!!!
Wou ik even kwijt. Nu ga ik verder! Tot nu toe geniet ik ervan want het is een leuk gesprek!!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2010 om 18:57

Veerle

Er is een tijd geweest dat ik het echt graag wilde geloven. Ik ben bij Youth for Christ geweest, ging in die tijd wel eens naar de kerk, zat op bijbelstudiegroepjes. Maar ook daar vond ik dat er apart werd omgegaan met het inpassen van het geloof in het echte leven. Zo werd mij gezegd dat mijn wens om desnoods alleenstaande moeder te worden als ik rond mijn dertigste nog geen man had verwezen naar 'je weet toch dat de duivel daar achter zit'. Mijn familie is niet van de zwarte kousen kerk maar wel 'stevig' gereformeerd en ook daar heb ik gezien hoe je beperkt wordt door wat men als 'christelijk' ziet. In de jaren erna ben ik er meer en meer van overtuigd geraakt dat geloven iets is wat mensen 'bedacht' hebben om alles wat met het leven te maken heeft verklaarbaar te maken. Doe daar de evolutie bij en dan is mijn plaatje rond. Ik heb nog even gedacht dat ik dan misschien agnost ben, maar ook daar zet ik nu mijn vraagtekens bij. Het zoeken naar iets goddelijks is naar mijn gevoel een zoektocht naar iets wat niet buiten je ligt maar in jezelf. Streven naar een goed mens zijn. Ik heb dus een andere ontwikkeling door gemaakt waardoor ik juist van het geloof verwijderd ben geraakt.

Kaaskopje en wonderen

Het is niet zo dat álle christenen geloven dat tegenslag "God zal er wel iets mee bedoelen" betekent. Zo komt het wel een beetje over.
Persoonlijk vind ik het jammer om al het wonderlijks af te doen met "het is iets dat onze hersenen met ons doen".
Mijn vriendin is net bevallen. Een wonder? Iets leuks van de natuur? Iedereen denkt daar het zijne of hare van, en dat is prima. Ik zie het als een wonder van God.
Zonder dat ik antwoord heb op de vragen waarom de een wel en de ander geen baby krijgt, bijvoorbeeld.
Dat kan voor mij naast elkaar bestaan.

En vast bedankt

...voor het respectvol dicussiëren tot nu toe, mensen.
Ben ik heel blij mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2010 om 20:15

Hersenen

Geerke, bij 'iets wat de hersens met ons doen' denk ik aan bijvoorbeeld een bijna-dood-ervaring. Men denkt een glimp van de hemel te zien, maar het is feitelijk een proces in de hersens door zuurstofgebrek. Ik bedoel dit niet speciaal naar jou toe maar in het algemeen: als gelovige kun je dit soort kennis negeren omdat je er persé de hand van God in wilt zien, maar wat heb je daaraan?
De geboorte van een baby is met of zonder daar God bij te noemen wat mij betreft een wonder. Ik kan daar alleen maar ontzag voor hebben. Toen wij onze baby verloren, heb ik ook verzucht 'waarom overkomt dit ons?', maar die vraag doet er niet toe, dat realiseerde ik me gelijk eigenlijk. Het is geen straf, het is geen 'leermoment', geen 'het is zo bedoeld'. Het gebeurt gewoon, jammer genoeg.

Waarom

De waaromvraag heb ik mezelf eigenlijk niet gesteld (mijn moeder als voorbeeld die die vraag ook niet stelde toen ze ziek werd). Ik geloof niet dat God dat heeft veroorzaakt dus dan hoef ik Hem ook niet te vragen waarom.
Daarnaast begrijp ik het ook als mensen zich die vraag wél stellen.

Veerle4

Veerle4

08-04-2010 om 22:41

Sorry meiden ot

ben net thuis...lange avond geweest....ben moe ...heb de laatste berichten gelezen...maar even geen puf om te reageren!
Hopelijk morgen ergens effe tijd
voor nu weltrusten!

Veerle4

Veerle4

09-04-2010 om 09:15

Wat me opvalt.....my 2 cents...beetje mijmeren....

is dat als het over christenen gaat ,erover gesproken word als een pot nat.
Als er een aantal Christenen zijn die met hel en verdoemenis "zieltjes proberen te winnen ",dan word er zo tegen alle christenen aangekeken.
Zo zal het vast ook andersom zijn...
Ook ik betrap mezelf erop dat ik regelmatig spreek over : de meeste niet gelovigen of mijn ervaring met nietgelovigen....(we generaliseren allemaal zo snel)

Maar....
Net zogoed als dat er een verschil bestaat tussen mensen die niet in God geloven,
bestaat er ook verschil tussen christenen....
omdat we allemaal uniek zijn, en gewoon naast onze overtuiging ook nog gewoon mensen zijn.
En tis jammer als we dat met zijn allen uit het oog verliezen.

Ik heb geleerd toen ik tot geloof kwam....dat het evangelie van Jezus een hele mooie byzondere boodschap is (althans voor mij is het dat).
Na jaren mijn teleurstelling in mensen te koppelen aan
dat evangelie kon ik die boodschap gewoon niet vatten...

pas jaren later mocht ik ontdekken dat die boodschap gewoon een prachtige boodschap is die los staat van wat mensen daar van vinden,maar dat sommige mensen er iets gruwelijks van weten te maken...
door bijv. jou als mens niet in je waarde te laten,
door je te veroordelen met hun vingertjes te wijzen enz.
Uiteindelijk is Jezus boodschap er een van Liefde....
en ik denk dat dat te vaak vergeten wordt waardoor mensen angst gaan zaaien....angst sluit toch alle liefde bij voorbaat al uit?

Veerle,kaaskopje,geerke

ik heb die preek geluisterd, mooi om ook eens een ander soort dienst te horen en een heldere preek! Bedankt oor de tip.
En idd. Geerke dit draadje is zo lang, en gaat zo respectol, heel mooi om te zien/lezen..ik geniet!Ik praat graag over mijn geloof ,maar mijn man gelooft in de evolutie, zoals we hier discusieren doen we thuis regelmatig
Niet in de zin van elkaar overtuigen,wel elkaar de logica van je eigen mening willen duidelijk maken..dat kan met humor en respect, net als hier deze keer!

Kaaskopje, er is een mooi/byzonder wetenschappelijk boek over hersendood/bijna-doodervaring, van Pim van Lommel, eindeloos bewustzijn. Heel boeiend, hoe hij alles mogelijkheden naast elkaar zet, en dat zuurstoftekort valt te betwijfelen/bediscusieren als oorzaak.

Ik ben ondertussen benieuwd, wat ''benieuwd'' van deze discussie vindt?

En toch....(duscussie ff opporren)

Joh 3:16-18...Wie in de Zoon gelooft wordt niet veroordeeld, wie niet gelooft is reeds veroordeeld.
Ik antwoordde in het begin van dit draadje met wat mij geleerd is en waar ik in geloof, MAAR TOCH....

Ik heb die vraag van ''benieuwd'' vaker gesteld,toen ik 5 jaat terug naar de kerk ging; hetzij in een andere context. Mijn man gelooft niet, maar ik zou het zo naar vinden om aan de kinderen te vertellen dat papa dus niet in de hemel mag komen. Als antwoord heb ik gekregen dat mijn man (en kinderen) geheiligd zijn, door dat ik geloof. Dus zou mijn man in de hemel komen...(kan je ook nog over discusieren,of je die conclusie mag trekken).
Maar op de Dag des Oordeels wordt iedereen berecht.De gelovigen zijn geheiligd.Jezus kan peilen wat er in iemands (ongelovig) hart is omgegaan.Hij zal elk woord, elke daad beoordelen.
Dan vraag ik me af: iemand zoals mijn man, een in-goed mens, die mij als gelovige stimuleert,rpect heeft,en ook zelf wel wil geloven,maar durft/kan (nog) niet, nooit tegen God is...dan is het toch mogelijk dat Jezus ook een plaats voor hem heeft; dat mijn man een positieve beoordeling krijgt?! (mat. 12:36-37)''Over elk ijdel woord zullen zij rekenschap moeten geven,want naar uw woorden zult u veroordeeld worden''
Dan is er toch nog ruimte??

Ik kan me voorstellen dat je als gelovige ''meteen door mag''en als ongelovige extra beoordeelt/gewogen wordt, maar misschien alsnog doormag?

Pippin

Pippin

09-04-2010 om 10:51

Rugby

Zoals jij in je laatste posting schrijft, die gedachtengang is mij niet onbekend. (en ik heb ook een 'ongelovige' als man)
Maar weet je waar ik altijd zoveel moeite heb? Het is allemaal zo werelds geredeneerd. Vanuit onze denkkaders maakt de mensheid er een soort rechtzaak van. Of een hemelpoort met Petrus als uitsmijter. Of een 'verschijnen voor de troon van God'. Sommige gelovigen gaan heel ver in hun voorstelling van het hiernamaals. Veel te ver vind ik. De uitspraken over hel en verdoemenis uit de 'Bondskerk' van mijn jeugd vind ik bijvoorbeeld bijna godslasterlijk. Als kind schreeuwde het al in mij: 'Hoe kan jij dat nu weten dominee! Je fantaseert maar een end weg over de ruggen van 'ongelovigen'!'
Ik geloof niet dat het er bij God zo werelds aan toe gaat. Ik denk de hemel voor ons onvoorstelbaar is. Ik vermoed dat veel dingen die hier belangrijk schijnen, daar helemaal niet meetellen. (Ik weet bijna zeker dat de kléding die je draagt een van dat soort dingen is. Man man, wat kunnen sommige mensen zich dáár druk om maken zeg!) En omdat we ons daar toch niets bij voor kunnen stellen, duikel ik maar een hele hoop vertrouwen in God op en laat ik het allemaal maar aan Hem over.
Ik stel het me altijd voor, dat als ik sterf, ik in het hiernamaals kom en dat ik dan denk: 'Ooooooh, vandaar, nu snap ik het, nu valt alles op zijn plek.!' Maar het zal een 'oplossing', een 'weten' zijn, dat ik mij nu niet voor kan stellen. Als een compleet andere dimensie waar ik me met mijn beperkte, aardse geest geen voorstelling van kan maken.

tonny

tonny

09-04-2010 om 11:42

Andere dimensie

Zoiets denk ik ook, Pippin. Wat er na dit leven is, en hoe/wie God is, daarvan kunnen wij ons alleen zeer menselijke voorstellingen maken, we zijn nu eenmaal beperkt. Eerder in deze draad zeiden verscheidene mensen dat je erg voorzichtig moet zijn met zeker te weten 'wat God wil/ bedoelt'. Dat denk ik ook.
En schermen met bijbelteksten, ga dat uit de weg. Lees alles in zijn context, probeer uit te zoeken wanneer en voor wie teksten geschreven zijn. Je kunt niet alles zomaar 1 op 1 overzetten naar nu.

De RK kerk had vroeger (?) als visie dat de bijbel geen geschikte lectuur is voor 'leken'. Dat lijkt erg bevoogdend, maar er zit wat in - de bijbel is bepaald geen eenvoudig boek.

Zie onder ogen dat je eigen visie hoogstwaarschijnlijk niet 'de waarheid' is. Laat ruimte voor andere opvattingen. Blijf leren en lezen.
En maak je niet te druk!

Pippin natuurlijk!

je hebt helemaal gelijk. Ik heb op n ander forum deze discussie ook gestart en daaronder had ik geschreven wat jij zonet antwoordde...
Dat is ook de basis, zo denk ik ook, wij zijn maar heel klein en denken als mensen...
Maar toch, t houdt me wel eens bezig, niet denkend dat ik HET antwoord vind...
EENS zal ik de kennis hebben, en ik bsef dat ik het dan ook allemaal niet meer nodig heb, maar dat het gewoon GOED is..ik kijk ernaar uit!!

Rugby

Ik snap je vraag wat je man betreft heel goed. Ik hoop dat het zo is zoals jij hoopt. Kinderen gaan altijd naar de hemel, heeft iemand mij wel eens gezegd. Mijn man gelooft en daar ben ik heel blij mee. Ik heb geleerd van de (fictie!) verhalen van "De Laatste Bazuin" dat het best zo kan zijn dat je gelooft maar dat het niet in je hart zit zeg maar. Hoe leg ik dat uit. Nouja, dat is eigenlijk ook wat ik als antwoord naar mijn kinderen zou geven denk ik, als ze ooit komen met de vraag wie wel wie niet in de hemel:
"In de bijbel staat dat als je gelooft in God en in de redding door Jezus, dat je dan in de hemel komt. Maar weet je, wij kunnen daar niets over zeggen want wij kunnen nooit in iemands hart kijken. Sommige mensen zeggen of doen dingen anders dan ze van binnen zouden willen. God kan wel in ieders hart kijken. En daarom is Hij ook degene die beslist. Wil iemand écht bij God horen, dan geloof ik dat je daar ook zult zijn, nu en na je dood ook. Wil je echt niet bij God horen, nou ja, dan misschien niet. Maar dat mag God verder allemaal uitzoeken."

Geerke

dank voor je positieve reactie. Ik maak mijzelf dan ook niet (echt) zorgen om mijn man.Ik vertrouw op God en leg daar mijn vragen en zorgen neer. Het gaat naar Zijn plan en dat kan ik Hem wel toevertrouwen idd.
En daarbij : mijn man kan natuurlijk nog wel gaan gelven, hij wil wel en hij denkt over de alpha cursus na; hij is al gegroeid en er gebeurt al zoveel in die paar jaar, daar ben ik dankbaar voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2010 om 21:15

Wat ik onthouden heb

Ik ben niet zo tekstvast als jullie, maar ik meen mij te herinneren dat er ergens in de bijbel staat dat als je van het bestaan van God/Jezus hebt geweten, maar daar niets mee hebt gedaan je kans op de hemel eigenlijk verkeken is (heel erg vrij vertaald), maar als je onwetend bent mag je gewoon naar de hemel, want hoe kun je iemand die onwetend is dat kwalijk nemen (ook weer naar mijn vrije vertaling)? Met andere woorden: de hele geciviliseerde wereld zou in God cq Jezus moeten geloven, want iedereen heeft in principe hier kennis van kunnen nemen. Mensen die verstoken zijn van deze kennis, diep in een oerwoud of zo, mogen dus wel door.

Veerle4

Veerle4

09-04-2010 om 23:12

Kaaskopje

Er staat idd ergens in de bijbel (ook ik weet even niet zo goed welke teksten dat in is terug te vinden)
dat Jezus pas terugkomt op aarde als werkelijk iedereen op aarde (dus ook in die rimboe,heel vrij vertaald
van hem gehoord heeft en de kans heeft gekregen om de keuze voor Jezus te maken of niet te maken.

Overigens staat er ook ergens:
Wie niet voor Mij is ,is tegen Mij.

By the way...ben ik net zo nieuwsgierig als ...was het Rugby??....wat de starter van dit draadje vind over het verloop van de draad en de diversen uitspraken die gedaan zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2010 om 00:29

Wie niet voor mij is ,is tegen mij.

Ja, ik ken deze zin. Niet zo tolerant eigenlijk. Waarom zou ik tégen Jezus zijn als ik ervoor kies geen volgeling te zijn. Ook het idee dat Jezus pas komt als iedereen de keus heeft kunnen maken is door 'de mens' aangegrepen om de wereld over te trekken om zieltjes te winnen. De angst voor moslims is .... dat ze de wereld over zullen trekken en niet eerder tevreden zijn dan dat iedereen moslim is. Wie heeft er gelijk? Ik kan me niet voorstellen dat God het zo bedoeld heeft (om er toch maar even zo over te praten) als hoe het uitgepakt heeft. Ook niet dat mensen die voor Mohammed gekozen hebben en niet voor Jezus bommen gooien voor 'de goede zaak'. Wie zegt dat God beiden, Jezus en Mohammed, niet ingeschakeld heeft om de mens bij Hem te brengen?
Missiewerk heeft de mensen waar het op losgelaten is zoveel schade toegebracht. Fijn dat heel Zuid Amerika nu Katholiek is, maar is dat echt in het voordeel geweest van de oorspronkelijke bevolking? Je zou toch bijna zeggen dat God 1 foutje heeft gemaakt in de schepping van zijn tot in de puntjes geniale wereld: Hij heeft ons niet erg slim gemaakt, waardoor we veel verkeerde beslissingen nemen.

tonny

tonny

10-04-2010 om 09:35

Andersom

de tekst staat er ook andersom, kijk naar in vers 40. Geciteerd wordt uit het evangelie van Marcus (het oudste van de vier die in het NT staan)

'Johannes zei tegen hem: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten omdat hij zich niet bij ons wilde aansluiten.’ 39 Jezus zei: ‘Belet het hem niet. Want iemand die een wonder verricht in mijn naam kan onmogelijk het volgende moment kwaad van mij spreken. 40 Wie niet tegen ons is, is voor ons. 41 Ik verzeker je: wie jullie een beker water te drinken geeft omdat jullie bij Christus horen, die zal zeker beloond worden.'

tonny

tonny

tonny

10-04-2010 om 09:36

Tip voor het zoeken van teksten (o.t.)

probeer eens www.voorleesbijbel.nl. Je kunt daar op woord zoeken in OT, NT en de deuterokanonieke boeken. En je kunt je ook laten voorlezen, zoals de naam van de site al zegt.

tonny

tonny

tonny

10-04-2010 om 09:43

Missiewerk heeft schade gebracht...

... maar ook goeds, in de vorm van ziekenhuizen (en scholen). De kerk was eerder met ontwikkelingswerk dan de seculiere wereld. Ik vind het verbazend dat er in de eeuwen voor de onze mensen waren die zich een leven lang in tropische temperaturen hebben ingezet voor de medemens daar. En dat gebeurt nog steeds, denk bv aan schepen als de Anastasis van Marcy Ships.

Dat er in het contact met andere culturen enorm veel missers zijn gemaakt, zeker. Maar tot de jaren 70 van de afgelopen eeuw (!) waren andere culturen voornamelijk ver-van-mijn-bed-show. Pas sinds die tijd leven vertegenwoordigers van andere culturen/ godsdiensten overal in eigen land. En pas de laatste 45, 50 jaar is steeds gebruikelijker geworden om als Westerse toerist allerlei landen over de hele wereld te bezoeken - voor die tijd beperkte men zich tot Luxemburg, België en enkele andere Europese landen.

Maar we dwalen af, excuus!

Indrukwekkende tekst tonny

wouw wat een mooie Bijbeltext Tonny, dankjewel.Ik kende de tekst niet, altijd fijn om weer iets nieuws te ontdekken!!Heel bemoedigend zo'n positieve text toch?!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2010 om 00:38

Andersom en groot deel o.t.

Misschien hebben katholieken wel een beetje gelijk en is de bijbel te ingewikkeld voor ´de gewone man´
Ik besef dat ik wat kort door de bocht reageer. Natúúrlijk kun je niet stellen dat de invloed van westerse hulpverleners/geloofsverkondigers alleen maar ellende heeft gebracht, maar je kunt je ook afvragen of het goed is dat de missie/zending onderwijs in de 'rimboe' ging verzorgen. Dat klinkt misschien heel raar, maar als een volk goed functioneert binnen de eigen tradities, is het dan persé nodig dat zij ónze tradities en óns onderwijs overnemen? Is een mens die álles van de natuur weet en daardoor in zijn levensonderhoud kan voorzien hulpbehoevend? Ik zie uiteraard het voordeel van onderwijs, maar was het niet ons westerse idee dat een inheems volk in de rimboe op ons onderwijs zat te wachten?
Voor de gemiddelde inwoner van Nederland zijn ver-weg landen nog steeds de ver van mijn bed show omdat er aan die bestemmingen een aardig prijskaartje hangt en Europese landen dus de enige betaalbare vakantiebestemmingen zijn. Maar gelukkig heeft wel bijna iedereen een tv, zodat je toch veel van al die ver weg landen kunt zien
Ik ben misschien teveel ingegaan op onze aanwezigheid in verre oorden, maar dat komt voort uit het feit dat ik vind dat wij de mensen in die landen ons geloof opgedrongen hebben, en bepaald niet altijd goedschiks. Als het aantal mensen die tot het christelijke geloof komen via 'toevallige' verspreiding groeit heb ik er niks op tegen, als mensen zelf nieuwsgierig zijn... prima. Maar zo is het niet altijd gegaan.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

11-04-2010 om 12:15

Nobele wilde (ot)

"als een volk goed functioneert binnen de eigen tradities, is het dan persé nodig dat zij ónze tradities en óns onderwijs overnemen? Is een mens die álles van de natuur weet en daardoor in zijn levensonderhoud kan voorzien hulpbehoevend"

Klinkt toch een beetje als "nobele wilde"-romantiek. Op het gebied van geneeskunde, hygiëne, besmettelijke ziekten en landbouw geloof ik niet dat alle niet-westerse volken al "álles" wisten wat er te weten viel.

Bastet

Bastet

11-04-2010 om 15:29

Aan de andere kant......

Sommige stammen,bijv. in het Amazonegebied,kregen juist te kampen met westerse ziektes nadat zij in contact kwamen met mensen uit het westen.Voor hen was het bepaald geen zegen,kennis maken met het westen.En ja,zij konden al eeuwen prima vooruit met hun eigen manier van leven.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.