Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Starry Night

Starry Night

29-11-2009 om 16:26

Belang van geloof binnen school


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Starry night en izar

mijn ervaring is dus precies andersom: ik heb op n chr. school gezeten en kreeg daar evoltutietheorie en het verhaal van de schepping. Maar op de obs van mijn man en van mijn dochter wordt niets over de schepping verteld, alleen over bigbang. Terwijl ik het ook eerder andersom zou verwachten.
En ja vloeken zal door vele, beschaafde mensen niet gewaardeerd worden, maar wie zegt er tegenwoordig nog wat van?!
Ik ben het met jullie eens, alleen is mijn eraring juist dat het anders gaat, helaas..

tonny

tonny

02-12-2009 om 23:20

Herkenbaarheid

In de nadere nuancering beschrijft Cobi wat ik bedoel - de herkenbaarheid die zeker voor jonge kinderen plezierig kan zijn en veilig zal aanvoelen. Je moet niet in zo'n sfeer blijven hangen, dat geeft een veel te beperkte blik op de samenleving.

Inderdaad, relativistisch opvoeding is een utopie. Elk mens heeft zijn/haar levensstijl, waarden, eigenaardigheden en overtuigingen, die geef je je kind mee en je kind zal te zijner tijd besluiten of er wat in zit - of totaal niet - of een beetje.
Als je gelovig bent, is dat iets wat je hart raakt en van daaruit je leven kleurt. Geloof is geen jas die je naar believen aan of uittrekt - en zo wordt geloof door niet-gelovigen soms wel benaderd.

En je hebt gelijk Cobi, zondagschoolliedjes bij moslimkinderen is heel raar. Ik snap ook niet dat die ouders voor zo'n evangeliserende school kozen. Of hadden ze er geen flauw idee van? De betrokkenheid bij het schoolleven liet weleens te wensen over?

tonny

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 23:22

Scheppingsverhaal

Het scheppingsverhaal kregen we op mijn basisschool bij godsdienstles. Heel veel christenen geloven trouwens gewoon in de Big Bang en in de evolutietheorie. Die passen gewoon in God's plan.

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 23:25

Jas

Maar Tonny, die jas hoef je toch ook helemaal niet uit te trekken? Maar hij hoeft je ook niet te verstikken, zodat je niks anders meer ziet of hoort.

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 23:28

Overigens

Ik haalde mijn werk aan. Ervaren degenen die voor gescheiden onderwijs zijn het daar ook? Dat het prettiger toeven is met gelijkgestemden? Ik namelijk echt volstrekt niet. Een klik wordt bij mij nooit veroorzaakt door levensovertuiging. Vaak weet ik het niet eens. En hoef ik het ook niet te weten. Als ik aan het werk ben, dan ben ik aan het werk.
Of vinden jullie dat iets anders?

Balletmama76

Balletmama76

03-12-2009 om 09:28

Gelijk gestemd

Manliefs oma is streng katholiek - maar op een erg prettige manier.

Als zij dingen uit zoals "Ik ga voor jullie bidden." komt dat nooit missionierend over, maar meer op een manier van "Jullie zijn dicht bij mijn hart, ik denk aan jullie."

Terwijl manlief en ik allebei atheist zijn, is zij een van onzere liefste gezinsleden en we hopen, dat zij nog heeeeeeeeel lang bij ons is!

Ik heb veel meer met haar dan met mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, die ook atheist is. Maar dat hangt meer van haar karakter af dan van haar geloof.

Maar ik ben toch al iemand, die graag verschillende typen mensen om zich heen heeft.

Maar ik weet ook, dat andere mensen er veiligheid uit scheppen, om vooral met gelijk gestemde mensen om te gaan - want natuurlijk heb je dan minder risico om elkaar zonder het te willen op de tenen te staan door opmerkingen.

Izar

Zo ervaar ik dat precies zo. In onze vriendenkring is maar één stel christelijk (zoals wij) de rest helemaal niet gelovig of nog een vaag restje katholiek. De samenbindende factoren zijn heel andere dan religieuze. Maar ik denk dat dat ook ligt aan de maatschappij en kerk die is verandert. Het jaren 50-60 gevoel zoals Cobi schetst herken ik in mijn eigen omgeving niet meer. Ik weet echter dat het wel bestaat op ander chr. onderwijs dat het reguliere pc.

Gelijk gestemd

Op mijn werk, een pc basisschool, geloven alle leerkrachten. Alleen we denken over een aantal dingen toch onderling anders. Dat maakt het wel interessant, er zijn nog wel eens leuke gesprekken en ieder heeft zo zijn eigen meningen en ervaringen die gedeeld worden.
Maar de basis, het geloof in God, is er wel bij iedereen. En dat vind ik heel erg prettig. Want dat betekent dat iedereen in de klas bidt en bijbelverhalen vertelt, daar zijn we het gewoon over eens. Ik zou wel kunnen werken op een openbare school of een pc/rk school die er niets (meer) aan doet, maar ik zou echt wel iets missen. Zowel het overdragen van het godsdienstonderwijs als die basis in je team.

Starry Night

Starry Night

03-12-2009 om 10:47

Maar geerke

Begrijp je dat ik het als atheïst eigenlijk wel leuk vind dat mijn dochter af en toe een leerkracht heeft die bidt. Gewoon omdat ze dan ziet hoe dat gaat en wat het voor iemand betekent? Ze raakt er duidelijk niet door bekeerd, maar ze aanschouwt het en voelt het ook wel in, heb ik het idee.

Ja starry

Dat begrijp ik wel. Nooit zo over nagedacht....!

Bastet

Bastet

04-12-2009 om 07:58

Cobi

Nee,ik ken hier vlakbij ook een PCschool met dergelijke innige banden....
Groetjes,bastet

Siena

Siena

04-12-2009 om 19:12

In mijn tijd

Mijn basisschooltijd op de obs ligt al weer ruim 30 jaar achter me. Wij kregen net als Hillary godsdienstles. Van een vrouwelijke dominee die daarvoor speciaal op school kwam. Ik ben daardoor redelijk thuisgeraakt in de bijbelverhalen. Les over islam en hindoeïsme, nee, dat was in die tijd nog wat minder maar aan een algemeen christelijke cultuurbasis werd dus best wel wat gedaan.
En over normen en waarden... schuin tegenover onze obs stond een katholieke school. En in de straat erachter een pc. Die van de pc, daar was geen enkel contact mee want die mochten niet praten met ons zondaars, daar zouden ze eens door besmet konden raken. Die van de katholieke school mochten dat blijkbaar wel, die stonden regelmatig te schelden bij het hek want wij openbaren waren toch wel een soort van minderwaardig volk, wij waren niet van een kerk en dat kon echt niet.
Mijn kinderen zijn dus absoluut naar een obs geweest. Met normen en waarden en een insteek van alle gezindten zijn goed.

Maylise

Maylise

05-12-2009 om 02:12

Wel respect voor geloof

Op de openbare middelbare school van mijn dochter werd afgelopen week gevraagd aan kinderen die moslim zijn of ze de vrijdag vrij wilden hebben ivm offerfeest. Ik vond dat wel mooi dat de school daar uit zichzelf aan dacht en dat de ouders het niet zelf hoefden aan te kaarten. Mijn dochter werd overigens meteen spontaan moslim en heeft vrijdag vrij gevraagd (en gekregen).

Toen mijn zoon (andere middelbare school, ook openbaar) dat hoorde is hij meteen naar de directie van zijn school gestapt om ook vrij te krijgen (was opeens ook spontaan moslim geworden). Dat kreeg hij ook meteen. Vond ik wel netjes van de school.Minder netjes van zoon maar enfin.

Toch in elk geval wel een teken van respect voor geloof.

Maylise

Hillary

Hillary

05-12-2009 om 14:50

1 mei

Mijn moeder had zo altijd vrij op 1 mei. In mijn jeugd had niemand dat meer helaas en tegenwoordig is dan altijd de mei-vakantie.

Maylise

Maylise

05-12-2009 om 17:11

Izar

Het was meer dat bij mijn zoon op school (hij zit nu in de vierde) ze het hier nooit over hadden gehad. Terwijl bij mijn dochter op school de docenten het uit zichzelf voorstelden. Ze dachten waarschijnlijk dat dochter ook moslim was want ze vroegen haar of ze ook vrij wilde. Mijn dochter zei dus ja ook al is ze helemaal geen moslim verder.
Toen mijn zoon dat hoorde ging hij ook gelijk op zijn school vragen en dat was geen probleem.
Het was gewoon nooit bij mij opgekomen verder dat dit vaak gebeurde. Op de basisschool wel maar op de middelbare school niet.

Maylise

tonny

tonny

05-12-2009 om 20:26

Zoon en dochter van maylise

waren dus nu vrij vanwege een islamitische feestdag (terwijl ze zelf geen moslims zijn). Hebben ze de dag toen ook met iets feestdag-achtigs ingevuld?
Ik zou als docent na het weekend vragen welke bijzonderheden er waren op deze vrije dag, namelijk

tonny

Maylise

Maylise

06-12-2009 om 02:21

Tonny

We hebben geen schaap geslacht (of laten slachten)
Mijn man is moslim en daarom ging de school er denk ik vanuit dat mijn dochter (met arabische achternaam) ook moslim is. Dochter vond dat een buitenkansje dus heeft het niet ontkend.

Wat mijn zoon dus weer oneerlijk vond en dus besloot hij ook die dag vrij te krijgen. Wat ik dan weer hypocriet vond van hem want hij roept al een jaar dat godsdienst opium is voor het volk en aanverwante Marxistische kreten. Alleen voor dat ene dagje ga ik me er niet mee bemoeien.

Overigens zijn we wel die avond bij mijn schoonzus gaan eten dus er was wel iets offerfeestsachtig aan de dag. Schoonzus had wel een schaap laten slachten dus volop schapenvlees. Alleen ik eet geen schaap en vind sowieso dat hele gedoe niks. Voor mij dus niet zo'n succes avond. Oh en schoonzus had de hele avond koran tv opstaan. Al met al zat er nog wel een religieus tintje aan de dag dus.

Maylise

Starry Night

Starry Night

06-12-2009 om 15:20

Hahaha

"Wat ik dan weer hypocriet vond van hem want hij roept al een jaar dat godsdienst opium is voor het volk en aanverwante Marxistische kreten."
Ach, een inventieve vorm van spijbelen dus, zullen we maar zeggen

Bastet

Bastet

06-12-2009 om 18:43

Inderdaad

Creatief spijbelen,dat is een vak apart hoor!
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.