Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

mamamikkie

mamamikkie

10-01-2010 om 14:22

Bijbel [als Gods Woord?]

N.a.v. bovenstaande vraag over een bijbeltekst vraag ik mij af wie er op Ouders Online nog meer waarde hecht aan de Bijbel als God's Woord? Hoe en op welke wijze beleef je dat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

21-01-2010 om 21:58

Anna, deborah...

en die Deborah komt voor in een zeer woest verhaal.

In het geslachtsregister van Jezus wordt een aantal vrouwen nadrukkelijk genoemd, en allemaal hebben ze een bijzonder levensverhaal. Zo'n register is niet een simpel rijtje namen, er zit iets achter. Het illustreert dat God allerlei mensen inschakelt, die mensen wellicht niet zo geschikt zouden vinden voor een eervolle positie. Natuurlijk alles gezien in de cultuur van destijds, maar het kiezen voor de zwakke partij is iets wat nog steeds bepaald niet vanzelfsprekend is!

In het NT komen ook verscheidene invloedrijke vrouwen voor.

tonny

tonny

21-01-2010 om 22:01

Het offer van abraham

Als je dit verhaal nauwkeurig leest en let op de vertaling van de benaming van God, dan zie je dat in het eerste gedeelte een naam staat die God, Heer en rechters kan betekenen. Deze persoon roept Abraham zijn zoon te offeren. Iets wat in die cultuur heel gewoon was, er zat voor Abraham niets anders op.
Als hij dat inderdaad blijkt te willen doen, lees je over een andere godsnaam, JHWH, de God van het verbond. Deze grijpt in, en hier blijkt dat JHWH (in het Nederlands vertaald als HERE of HEER met kapitalen) beslist geen kinderoffer wil!

Het is niet het verhaal van God die Abraham op de proef stelt.
Abraham dénkt dat God dit van hem vraagt.
Maar nee, zeker niet!!

Carmen

Carmen

21-01-2010 om 23:30

Rugby

Ik stelde de vraag omdat ik weleens de volgende verklaring heb gekregen: De duivel heeft al die oudere elementen neergelegd om de mensen om de tuin te leiden. Ik was dus benieuwd wat voor verklaringen anderen zouden hebben. Jouw uitleg vind ik ook niet bepaald sluitend, maar wel iets beter dan die over de duivel.

Carmen.

Begrafenis

Ja, die ken ik, dat is één familie die volledig onder controle staat van een volledig geschifte pater familias. Wat dan wel weer mooi is is dat er een paar jaar geleden een actie was van Hell's Angels, die die gekken volgden en, telkens ze zo'n begrafenis wilden verstoren er met loeiende motoren omheen gingen rijden zodat hun getier verloren ging in het kabaal.

Janna3

Janna3

22-01-2010 om 09:09

Geerke en sterke vrouwen

Hoewel logisch om Geerke en sterke vrouwen in een adem te noemen hier toch antwoorden op twee vragen.
De Koran is pas eeuwen na het Oude Testament ontstaan en bevat inderdaad een deel van het bijbelboek Genesis, alsmede overeenkomsten in de verhalen over de dag des oordeels, bepaalde profeten en misschien een verwijzing naar de kerstnacht. Maar omdat er zoveel eeuwen tussen zit is aannemelijk dat juist het OT en NT de bronnen waren voor sommige verhalen in de Koran. Ze zijn dus niet onafhankelijk van elkaar ontstaan.
Verder, over sterke vrouwen, vergeet Esther en Judith niet. Aan hen is een heel bijbelboek gewijd. Judith redt haar volk niet op de meest ethische manier, maar het was voor een goed doel...

Janna

Inderdaad Janna, veel sterke vrouwen in de bijbel....! Maar ik noemde alleen Anna en Deborah, omdat iemand schreef dat profeten allemaal mannen zouden zijn. En Anna en Deborah waren profetessen. Maar er zijn veel meer sterkte vrouwen in de bijbel te vinden.
Ik weet erg weinig over de koran, dat kan natuurlijk ook dat die OT/NT verhalen daarvoor de basis zijn geweest.

Letterlijk

De tekst van de bijbel letterlijk nemen lijkt me niet verstandig. Er staan veel bekende vertaalfouten in en vast ook een boel onbekende! Hier een bekende:
Op oude schilderijen wordt Mozes bijna altijd met hoorntjes afgebeeld (bijvoorbeeld duidelijk te zien in het schilderij van José de Ribera). Dit is het gevolg van een foutieve vertaling van Exodus 34:29 uit het Hebreeuws. קרן ("karan") betekent zowel hoorn als (licht)straal (beide enkelvoud).

Anoniempje

Ik krijg de indruk dat jij 'Volgens Maria Magdalena' (en hoogstwaarschijnlijk ook andere boeken) hebt gelezen van Marianne Frederiksson. Ik herken je gedachtengang. Had ik ook na het lezen van dit boek. Overigens vele van haar boeken. Prachtig en stof tot nadenken.

Anoniempje

Anoniempje

27-01-2010 om 09:36

Voor heli [met naschrift]

Niet te geloven maar ik moest een andere login aanmaken om dit te kunnen beantwoorden want Ouders Online heeft mijn account gesloten. Beetje flauw dat ze dat hier niet eerlijk vermelden en het laten lijken of ik gewoonweg niet meer reageer. Hoe bedoel je censuur

Ik hoop dan ook dat je dit leest voor ze ongetwijfeld ook dit account zullen verwijderen.

Nee, ik ken dat boek niet. Is het een Nederlandse schrijfster?

Van de Forumbeheerder: Er is geen sprake van 'censuur', zo gaan wij niet te werk met het beheer. Ouders Online heeft inderdaad het account van anoniempje verwijderd, omdat zij niet bereikbaar bleek te zijn op het mailadres dat in haar registratie stond. Het is ons standaardbeleid dat het account dan verwijderd wordt. Wij verwachten van al onze Forumdeelnemers dat ze bereikbaar zijn, en als het nodig is hun mailadres aanpassen in hun gegevens.

Anoniempje

Ten eerste, ik kan me niet voorstellen dat ze je account gesloten hebben... heb je al een mailtje gedaan om te vragen of dat echt zo is? Misschien ergens een foutje gemaakt?

Ten tweede, ik herken je 'gedachtengang' als het gaat om de vraag hoe de bijbel en/of het Christelijk geloof eruit had gezien als vrouwen meer invloed hadden gehad. En dat kwam vooral na het lezen van de boeken van Marianne Frederiksson. Als je googled op haar naam, dan zul je vele van haar titels tegen komen. Ze was trouwens Zweedse.

En verder voor de duidelijkheid: Hoe jij verder over geloof, reïncarnatie, denkt en er over schrijft; zo voel ik het beslist niet!
Het ging me in mijn posting dus met name over de invloed van vrouwen.

Anoniempje

Anoniempje

27-01-2010 om 11:39

Voor heli

Ik ben bang dat ze het toch echt zomaar gesloten hebben. Er is niet meer op in te loggen en dat volgde snel op het verwijderen van een van mijn berichten. Beetje flauw van ze, maarja, dat recht hebben ze uiteraard. Het is hun site.

Ik zal er eens op googlen en het even opzoeken in de bibiliotheek, mits ze het boek daar hebben. Bedankt voor de tip.

Voor mij is de bijbel heel belangrijk, ik zie het ook echt als God's woord.

Ik lees er regelmatig in, maar meer nog lees ik boeken die over God gaan, vaak is dat een stuk makkelijker te begrijpen.

Zo heb ik al een aantal boeken over openbaringen gelezen, want de tekst in de bijbel is idd erg moeilijk te begrijpen.

Groetjes Milou

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.