Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Derek ogilvie ja of nee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

16-12-2009 om 19:22

Pfff

Ik twijfelde al of ik een bijbeltekst zou gebruiken in mijn post, ik wilde duidelijk maken dat het wel degelijk in de bijbel staat dat men zich niet met geestenbezweerders moet bezighouden. Maar ik ben helemaal geen bijbelteksten wonder.... En meestal krijg ik nauwelijks reacties op mijn posts hier....
In ieder geval zal ik (zonder bijbelteksten) proberen uit te leggen waarom ik geesten oproepen slecht vindt.
Volgens mij kun je helemaal niet met de overledenen praten, Yta haar posting deed me dat realiseren. Als er in de bijbel geesten genoemd worden, zijn dat kwade geesten, die mensen krankzinnig maken. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik vind het moeilijk om dit te geloven. Het menselijk brein kan rare dingen doen. Ik vermoed dat deze mensen psychische of neurologische ziekten hadden. Je zou zo'n ziekte dan 'een kwade geest' kunnen noemen, maar dat vind ik in deze tijd niet ethisch verantwoord.
In de bijbel wordt, voor zover ik weet, slechts 1 goede geest genoemd: De Heilige Geest. Die inspireert mensen tot goede daden, troost en geeft moed.
Ik geloof dat overledenen in een andere dimensie zijn, noem het de hemel. Bij God, alles is daar klaar en goed, het leven op aarde is daar niet relevant meer, onze tijdslijn is daar niet relevant meer. Vandaar dat je er niet mee kan communiceren. De overledenen hebben het goed. Wij mogen de overledenen loslaten. Mensen op aarde vinden dat moeilijk. Ze willen vasthouden.
De geestenbezweerders spelen in op/maken misbruik van deze behoefte. Of ze nu charlatans zijn, of zelf oprecht geloven dat ze met geesten communiceren, of dat ze toch wel gelijk blijken te hebben.
Geestenbezweren werkt namelijk verslavend. Als je eenmaal met je overleden geliefde hebt gecommuniceerd, wil je meer. Het weerhoudt mensen ervan om door te leven. Mensen blijven in het verleden leven, dat is niet Gods bedoeling volgens mij. Daarnaast maakt het mensen kwetsbaar voor angsten en oplichters.
Ik vind het wel moeilijk om hier een samenhangende post van te maken, omdat er twee dingen spelen. Enerzijds wat er wel of niet in de bijbel staat (en daar weet ik dus de finesses niet van) en anderzijds wat ik vind en geloof. Want ik ben Christen, maar ik geloof niet dat de bijbel van 'kaft tot kaft' waar is. Vandaar mijn titel pfff. Ik hoop dat er chocolade van te maken valt.

krin

krin

16-12-2009 om 21:05

Prima chocola, pippin

Ik snap je helemaal. Ik ben zelf niet gelovig, maar dat is wel wat ik tegen de Dereks en Chars heb: ze profiteren van verdriet.
Aan de andere kant - in feite zeggen ze altijd hetzelfde: het is goed zo, hij is gelukkig, je hebt jezelf niets te verwijten, je moet verder met je leven, hij wil dat je gelukkig bent.
Met die boodschap is in feite niet zoveel mis, toch?

Bijbelse uitleg

Raad vragen aan geesten/horoscoop etc. is niet goed, volgens de Bijbel,omdat je je afhankelijk moet weten van God en zijn Woord. Hij kent de toekomst alleen.
En probeer niet Zijn wijsheid te evenaren door achter de toekomnst te komen....Laat je leiden door Hem en nit door geesten, astrologen, horoscopen of pendels of whatever.

Het is niet zo dat de geesten automatisch weggaan door te stoppen met oproepen. De bijbel spreekt over goede geesten en boze geesten. God is de leider van de goede en satan is de leider van de boze geesten (dit laatste staat in de bijbel in het hoofdstuk Efeziers 2 vers 2)

Dit gebeurde heel lang geleden, maar ook toen probeerden mensen de toekomst te weten te komen en/of 'raad' te vinden door middel van allerlei manieren. De gevolgen waren dat ze boze geesten opriepen, wat dan weer angst in de harten van de mensen zaait. Zo noemt de bijbel ook allerlei andere vormen van occultisme (pendelen, hekserij, etc) Dus wanneer je angst hebt/krijgt na het glaasje draaien weet je wat er aan de hand is.

Even gogelen en je krijgt een zeer uitgebreide uitleg, waarom het volgens de bijbel niet goed is.
Het is een jezelf of/hoe jij de Bijbel letterlijk neemt.
Niet iedere christen neemt de Bijbel letterlijk.

tonny

tonny

17-12-2009 om 00:06

Hiernamaals

Gedachten over het hiernamaals verschillen, ook in de bijbel.

In het Oude Testament lees je weinig over een hiernamaals. Mensen werden te ruste gelegd bij hun voorvaderen en wat dat verder inhield, daarover lees je niet veel. Vooral rust.

In de tijd waarin de deuterokanonieke boeken werden geschreven, begon men het geloof verder te doordenken en kwam er besef van een leven na die leven, van God die macht heeft over de grens van het leven heen.
In het Nieuwe Testament is het leven na de dood geen vraagteken meer.

Dus ook als je de bijbel 'letterlijk' neemt, heb je met meerdere visies te maken. Ofwel voortschrijdend inzicht.

Zelf zal ik me niet bezighouden met programma's als Char en Derk dinges. Ik vind het allemaal afleidingsmanouvres.

Ik vertrouw mensen die het leven verlaten van harte toe aan God liefde. Geen idee hoe het leven na de dood eruit ziet, het ligt eenvoudigweg buiten ons bevattingsvermogen.

Bastet

Bastet

17-12-2009 om 08:04

Verslavend

Of je er nou in gelooft of niet,of je het goed vindt of niet,ik weet niet of het nou zo verslavend is.Ik ken mensen die na zo'n ervaring gewoon verder kunnen met hun leven,het maakt het dragelijker,als het ware.
Ik laat overledenen zelf liever met rust,niet zozeer vanuit mijn geloof,want ik ben neit gelovig,maar vanuit mijn gevoel.
Groetjes,Bastet

Pippin

Pippin

17-12-2009 om 14:03

Bastet

Ach, het hoeft natuurlijk niet verslavend te zijn, maar dat kan wel. (net als gokken, of vreemdgaan, vandaar mijn vergelijking)

Massi Nissa

Massi Nissa

18-12-2009 om 21:18

Even terug naar ogilvie

Ik vind hem een vreemd, sympathiek manneke. Toch vond ik het volgende filmpje veelzeggend:


http://www.youtube.com/watch?v=ziUN1jAm3Jg (deel 2 ook even bekijken). Als je daarnaast nog de aflevering van Zembla bekijkt waarin de coldreadingtechnieken van Char worden gefileerd, blijft er niet zo gek veel over van zijn gave. Al ben ik er vrij zeker van dat Ogilvie zelf geen oplichter is en oprecht gelooft in zijn eigen verhaal.
Wat ik erop tegen heb, is dat het niet klopt, of hij het nu van harte meent of niet. Het volk wil brood en spelen, mij best, maar zeg er dan bij dat het niet echt is. Het aanmoedigen van dit soort bijgeloof bij goedgelovige mensen draagt niet bij tot maatschappelijke of persoonlijke verlichting. Daarnaast is het triest omdat het weinig respect toont voor het verdriet van die mensen. Ik weet het, Ogilvie zelf zegt dat hij het juist doet om mensen te helpen. Tja, van mijn kant bekeken (ik denk dus dat er geen contact is met de overleden persoon in kwestie) is het zacht gezegd plat en onvriendelijk om mensen te laten geloven dat je in contact staat met hun overleden dierbaren.
Het lastige is dat Ogilvie zelf zo'n aardige vent is/lijkt. Bij Char heb ik dat helemaal niet, dat is een heks van de bovenste plank.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.