Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Freya

Freya

31-05-2017 om 21:04

Een dagje 'mee' vasten met vriend


Angela67

Angela67

03-06-2017 om 18:54

Jo posting #25

"Moslims in o.a. Nederland moeten zich dagelijks schikken naar een maatschappij met Westerse normen. Overigens is daar helemaal niks mis mee. Maar waarom dan wel vraagtekens zetten als een Westerse jongen zich voor 1 dag in een Moslim verplaatst? Is daar dan wel wat mis mee?"

gr Angela

Jo

Jo

03-06-2017 om 18:56

@ Ad Hombre

Een Orthodox Koptische Soedanees/Egyptenaar heeft het in zijn landstaal (Arabisch) gewoon over Allah.

Dus geen angst zaaien

Amsterdamse

Amsterdamse

03-06-2017 om 19:02

Moslims moeten zich schikken?

Jemig Jo, wat klink je opgefokt.

Zo'n uitspraak, moslims moeten zich schikken naar westerse maatschappij, euh ja, als ze in een westerse maatschappij wonen lijkt me dat normaal. Atheisten schikken zich dagelijks naar een christelijke maatschappij, en christenen die in moslimlanden wonen ..., etc

Het lijkt bijna alsof je het er niet mee eens bent, dat je er kwaad om bent. Waarom zeg je eigenlijk zoiets?

Jo

Jo

03-06-2017 om 19:22

@ Amsterdamse

Ik schrijf toch dat daar niks mis mee is!

Waarom lichten mensen 1 zin er uit en vergeten de context!

Daar kan ik dus wel opgefokt van worden. Van selectief lezen.
En dan ook nog met een beschuldigend vraag aan mij stellen.
How low can you fall?

Jo

Jo

03-06-2017 om 19:48

@ Angela

Sorry over het hoofd gezien, maar ja was ook niet aan jou gericht.

TS heeft het over een hele goede vriend die aan het vasten is.
Dus ja, waarom niet een dagje solidair zijn met je vriend.

Jij komt er tussen met een ander voorbeeld en voelt je aangesproken over iets dat ik aan @ Tsjor schrijf omdat je zoon in soortgelijke situatie zit.

Ik schrijf je nu wat persoonlijks, ga aan je zoon vragen waarom hij een dagje zou willen vasten!

En stel je zelf de vraag waarom je er zo moeilijk over doet.

Als het te warm is om vol te houden, nou dan houdt hij het toch niet vol. Geen probleem toch!

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2017 om 19:55

"Een Orthodox Koptische Soedanees/Egyptenaar heeft het in zijn landstaal (Arabisch) gewoon over Allah."

Ik had het over Maleisië als voorbeeld van wat fanatici met de koran in de hand kunnen aanrichten. Aan voorbeelden helaas geen gebrek.

Merkwaardige reactie weer, de bekende knee-jerk die islamapologeten steeds weer vertonen. Vaak zijn de westerse apologeten nog erger dan de fanatici zelf.

Jo

Jo

03-06-2017 om 20:43

@ Ad Hombre

Bedoel je met je laatste alinea mij?

Als dat zo is dan heb je waarschijnlijk dit teken, , gemist in mijn posting.

Nog waarschijnlijker............ je hebt een hele posting gemist.

Praktijk

'Zonder dat er gelijk wordt gesuggereerd dat een vastende Moslims slaap te kort heeft, minder presteert, zich niet zouden realiseren dat er ook een nog een Openbaar Leven is deze maand etc. etc.'
Dit is mijn praktijk, dit zijn de problemen die moslims noemen, de discussies die ik aan moet gaan om te bewerkstelligen dat er toch gewoon doorgewerkt wordt en de verklaringen die ik krijg als iemand zich niet kan concentreren. Van moslims die vasten. Ik sluit mijn ogen en oren niet, niet voor de mooie dingen, maar ook niet voor de praktische problemen.

Tsjor

Tsjor

Ik weet niet wat jouw praktijk is, maar mijn moslim studenten komen inderdaad met deze "argumenten" aan, mijn moslim collega's absoluut niet. Die gaan de discussie ook aan met de studenten

Amsterdamse

Amsterdamse

03-06-2017 om 21:05

Was geen beschuldigende vraag

Ik vraag me af waarom je zoiets zegt, waarom dat in de discussie opgevoerd moet worden. Als je het toch normaal vindt, waarom haal je het aan?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2017 om 21:07

Sorry, ik ben niet helemaal in topconditie.

Jo

Jo

03-06-2017 om 22:43

@ Amsterdamse

Voor jou het advies om voordat je ergens aan het einde van een topic reageert ook de voorgaande berichten te lezen. Dan jezelf de tijd gunnen om het tot je door te laten dringen. Als je dan nog een zinnige vraag hebt dan geef ik je er met alle plezier antwoord op.

Jo

Jo

03-06-2017 om 22:59

@ Ad Hombre

Geen probleem, zal de warmte wel zijn

Angela67

Angela67

03-06-2017 om 23:27

Lezen is moeilijk. Ik zeg dat ik een wedstrijdje ramadannen bizar vindt. Topicstarter (en dat is niet Tsjor) vraagt zichzelf af wat ze ervan moet vinden. Jij reageert in dit topic, ik ook. Mijn herkenning en link met dit topic is groter dan die van jou. Ik hoef niet te vragen wat mijn zoon vindt van de uitnodiging voor de Challenge, het gaat hier over wat ik als volwassene vindt van de Challenge bij jonge pubers. Jij maakt er meteen een heel verhaal van ook ver Ramada in het verleden en nu en in de toekomst. En dat een wedstrijdje tussen jongens nergens over gaat. Nou daar gaat het toch juist wel over? het gaat om het concept dat je de Ramadan kunt gebruiken om geld voor een goed doel op te halen (?), Om mee te leven met vrienden (?) Etc.
Gr Angela

Angela67

Angela67

03-06-2017 om 23:29

Ik vind dat verder niet dat mijn zoon het wel of niet moet doen overigens. Dat is dus voor mij niet een vraag. Misschien voor topic starter nog wel?
Gr Angela

Jo

Jo

04-06-2017 om 01:20

@ Angela

Mijn laatste poging om je iets duidelijk te maken.

Een Moslim is zo wie zo al verplicht om een deel van zijn bezittingen af te staan aan de armen.
Een Moslim mag niet gokken of weddenschappen af sluiten. Dus in mijn ogen is zo'n Challenge waarbij geld de "inzet" is absoluut not done....

De Ramadan Challenge is iets dat enkele jaren geleden is ontstaan in Amerika en heeft totaal geen religieuze aard of waarde.

Wat de oorspronkelijke gedachte bij de bedenkers is geweest daar kan ik niet eens naar raden omdat ik het zelf uit religieus standpunt niet kan plaatsen.

Ik ben geen verhalen verteller, elk woord dat ik schrijf is weloverwogen. Ik kan er verder ook niks aan doen dat jouw verwachtingen anders zijn dan de werkelijkheid.

Ik krijg ook geen "kerst gevoel" als ik in december een dennenboom met ballen in huis zet.

By the way TO heeft niet gesproken over Ramadan Challenge / geld voor een goed doel als tegenprestatie. Evenmin over religieuze aspecten. Dat zijn zaken die jij er bij hebt gehaald.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-06-2017 om 10:33

Zou je je opgefokte toon tegen me kunnen matigen? Je komt zeer onaangenaam over.

MarSy

Herkenbaar. Maar wil je het daarmee wegzetten als smoesjes? Ik zie de daling in concentratie en energie plaatsvinden. En als je rekent hoeveel nachtelijke uren er over blijven om te slapen, dan kan ik me dat ook zonder veel inspanning voorstellen.

Tsjor

Angela67

Angela67

04-06-2017 om 11:27

Jo

Kijk, nu komen we ergens. Jij roept de hele tijd dat je niets met wedstrijdjes van doen hebt, maar je weet er juist veel meer van hetgeen precies past in dit topic. Ik had er heel toevallig iets over gelezen op maandag (doelstelling: geld voor goed doel inzamelen door een niet-islamitisch gelovige te vragen een dag mee te vasten) en op dinsdagmiddag vertelde m'n zoon dat een jongen uit zijn klas hem had voorgesteld om woensdag ook te vasten. Daar stopte zijn uitleg, dus zij hebben het overduidelijk niet over de 'doelstelling' ervan gehad etc. Dat kan, prima, vond ik allemaal o.k. Toen kwam dit topic, waarbij jij stelselmatig op vrij agressieve toon ruimte opeist voor Ramadan, terwijl de vraag is: zo'n uitdaging, wat vind jij ervan als jouw kind die vraag krijgt, wat is je mening erover?

Ik begrijp uit jouw uitleg (eindelijk! had dit eerder gepost) dat deze 'challenge' geen basis heeft in een onderliggende geloofsdoelstelling en/of dat het aansluit bij een goed islamitisch gebruik. In je reacties laat je duidelijk merken eigenlijk helemáál geen zin te hebben om wéér te moeten zeggen dat er ruimte moet zijn voor Ramadan etc. en dat ál die domme Nederlandse, niet-gelovigen, gwoon moeten weten wat jij als kenner wel weet. Dat is het 'agressieve' aspect aan je postings. Alsof ik jou persoonlijk aanval.

Dus als ik schrijf: ik begrijp niet waar het wedstrijd element vandaan komt en vind het niet passen bij zoiets als 'vasten' en 'dichter bij god komen' e.d. dan had je toch makkelijk jouw stukje kunnen typen over waar dit dan vandaan kwam? En ja ik had het ook kunnen googlen, natuurlijk, maar in dit geval dacht ik dat ik jarenlang iets gemist had en dat iedereen die Ramandan challenge kent en dat ik de enige was die het raar vond. Niet dus, nou, weer een raadsel opgelost

gr Angela

ps topic starter spreekt over 'uitdaging'. De letterlijke vertaling van 'challenge'. Het doet me dus eerder denken aan die bucket challenge

Ad Hombre

Ad Hombre

04-06-2017 om 11:36

Angela

De woorden challenge en prank zijn hier in huis bij de kinders tegenwoordig erg populair. Dankzij youtube vermoed ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 11:41

Mag ik als conclusie trekken

wat de 'uitdaging' betreft, dat er van een mug een olifant gemaakt is?

Ik moest er gister overdag wel aan denken. Ik had zomaar een voor mijn doen actieve dag, 's Morgens een stuk lopen en 's middags een paar uur slenteren bij een evenement. Ik had geen water mee in de middag en kreeg een droge mond. Terwijl ik na de wandeling nog water heb gedronken. Geen vocht mogen lijkt mij echt afzien op warme dagen. Ik heb begrepen dat je wel je mond mag spoelen, zolang je het maar niet doorslikt. Informatie komt van moslims.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 11:59

Tsjor

Als je heel erg vroeg moet eten, als scholier, dan duik je vervolgens toch weer even lekker je bed in? Of zou niemand dat doen? Hoe zouden krantenbezorgende scholieren hun korte nachtjes volhouden?

We hebben nu een periode achter de rug dat men pech had omdat het in de periode met steeds langere dagen/kortere nachten en meer warmte viel, maar het gaat nu weer járen duren dat het gunstiger valt. Volgend jaar valt de Ramadan net voor de kalender-zomer, dus wat temperatuur en de tijd betreft nog wat ongunstig. Vervolgens valt heel veel jaren in de lente/winter/herfst. Ik hoop dat je oud wordt, maar het is de vraag of je de volgende zomer-ramadans nog mee zult maken (dat geldt ook voor mij).

Jo

Jo

04-06-2017 om 12:05

Angela

Even in het kort...

Mijn antwoord was gericht aan TS en aan diegenen die voorstelden om toch maar een glaasje water te drinken als het te warm is.
Als 2 pubers een uitdaging aan gaan dan hebben zij daar onderlinge afspraken over gemaakt. Als het een dagje mee vasten betreft, geef ik aan wat de regels van het vasten zijn, dus geen glaasjes water als je dorst krijgt.

Omdat jij later in het topic met vragen komt over de geld kwestie met betrekking tot de uitdaging en je vraagtekens hierover heb ik je daarop geantwoord. Mij was totaal niet duidelijk wat jou nu eigenlijk dwars zat. Misschien moet je deze hele topic van voor af tot het einde eens doornemen.

De term "Ramadan Challenge" heb ik vorige week voor het eerst gehoord. Voor mijn info heb ik ook moeten googlen. Dus waar jij te lui was heb ik wel die moeite genomen. Neem mij niet kwalijk voor jouw gebreken.

Omdat ik als afvallige Moslima wel enige kennis heb over de Islam heb ik dit hier gedeeld. Daar mag je over vinden wat je wilt, maar "ruimte eisen voor de Ramadan" is wel erg vergezocht. Enkele aanhakers en slecht lezenden hebben dat "afvallige" niet gelezen en hakken graag.

Pirata

Pirata

04-06-2017 om 12:16

waar bemoei je je mee?

Ik snap niet waar je je mee bemoeit eigenlijk met je gezeur over dat water. Alsof wij niet weten dat moslims tijdens de Ramadan overdag geen water drinken. Laat die tieners dat lekker zelf uitzoeken, in samenspraak met de ouders en wat die verantwoord achten. Daar hebben we jouw belerende gedoe niet voor nodig.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-06-2017 om 12:28

Aha!

Daar is de aap uit de mouw!

Jij denkt dat wij (de 'slecht lezenden') denken dat jij (nog steeds) moslim bent en dat we daarom op je hakken. Omdat je moslim bent, dus.

Stel je niet zo aan, zeg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-06-2017 om 12:36

Echt niet

Je hebt moslims die hun geloof als a la carte zien, en de regels toepassen die bij hen passen. Prima wat mij betreft, maar de meeste moslims die ik ken zijn een stuk 'strikter', je mond spoelen met water kan dan dus echt niet, tenzij je onwel wordt. Ik ken iemand die zelfs zijn speeksel niet doorslikt.

Kaaskopje

In het noorden van Noorwegen zijn er tijden waarop de zon helemaal niet opkomt. Ik denk, maar zeker weten doe ik dat niet, dat mensen dan ook de tijden van Saudi Arabië aanhouden, anders blijft er geen vastentijd over. Het is gewoon een voorbeeld van een aanpassing aan een andere situatie. Het is een discussie, een proces, wat je volgens mij aan moet gaan als je een andere cultuur in gaat (zeg ik op basis van eigen ervaring). Ik ga niet over de uitkomst daarvan. Maar het voorbeeld van Noorwegen laat wel zien dat er andere oplossingen mogelijk zijn. Of je die aanvaardt of niet is niet aan mij.

Tsjor

Tsjor, dat klopt,

Als je boven de poolcirkel woont houd je nu idd de mekka-tijden aan. ( of zoiets. In ieder geval het moment dat de zo'n opkomt en ondergaat op een afgesproken islamitisch belangrijk punt) Toevallig van de week over gehad met een collega die moslim is. Overigens, als je op de zuidpool woont ( of ergrns anders waar het nu 24 uur per dag donker is) doe je klaarblijkelijk hetzelfde...mekka-tijden aanhouden. Het moet njet te moeilijk of onmogelijk worden, maar met te gemakkelijk kom je dus ook niet weg.

Ingrid ( a-theist, maar altijd geïnteresseerd in van alles))

Tsjor

Eigenlijk zie ik het wel als smoesjes. Dat komt ook door hoe mijn moslimcollegas er tegrnaan kijken. Overigens ben ik de beroertste niet en wil best ergrns rekening mee houden.

Had bijv een sport en spel les waarbij een leerling duizelig werd van de inspanning, dat je dan even gaat zitten lijkt mij logisch. Maar bijvoorbaat niet mee willen doen "want ik doe aan de ramadan" vind ik een smoesje en accepteer ik niet.

Met betrekking tot concentratie : die is bij mijn leerlingen sowieso laag, dat ligt niet aan de ramadan dus ik heb altijd zeer wisselde werkvormen en geef ook ontspanning tijdens de lessen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 15:10

Tsjor

Bij de Poolcirkel is het zo extreem, zomers en 's winters, dat zelfs mensen die streng in de leer zijn, er vast begrip voor hebben, dat de tijden aangepast worden. In Nederland is het nog te overzien, hoewel ik de tijdsduur dat je geen vocht tot je mag nemen wel erg lang vind. Ik zou om eerlijk te zijn niet weten waarom er een proces van verandering in Nederland op gang zou moeten komen. Als je erover valt dat sommigen minder geconcentreerd raken, of toch ziek worden naar het einde van de ramadan toe, dan kan ik nog wel wat bedenken.

De manier waarop mensen hun geloof willen praktiseren hoort naar mijn gevoel tot de persoonlijke vrijheden, waar we in Nederland dacht ik achter staan. Als een gemeenschap zélf besluit om een traditie aan te passen aan de omstandigheden is dat prima. Het lijkt me een goed idee om ons daar, wat de Ramadan betreft, als niet-moslim buiten te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.