Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

100%mama

100%mama

26-11-2013 om 11:02

Een hernia


Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2013 om 21:34

Hulp

Ik vind dit ook zorgwekkend. De zelfhulp- en spirituele goeroe industrie draait om het manipuleren en innemen van dit soort kwetsbare, getraumatiseerde mensen. En niet om deze mensen te helpen, nee, om via zelfverheerlijking onder het mom van "zelfrealisatie" materieel rijker te worden en zieltjes te winnen. Het is als bij een sekte. En het werkt net als bij welke verslaving en obsessie dan ook. Je wordt er niet beter van; integendeel. Je draait zo om de daadwerkelijke problematiek heen, steekt je kop in het zand en hoopt dat het vanzelf daardoor wel beter zal gaan. Helaas, dat gaat zo niet gebeuren. En je sleurt je geliefden en omgeving mee in je wa(a)ndenken.
Maar je kan eruit komen met de juiste hulp. Niet door het lezen van al die nonsensboeken! Een gedegen, betrokken en ervaren psychotherapeut of psychiater kan enorm helpen. Maar om die stap te zetten is heel eng want dan moet je met je billen bloot en je kwetsbaar durven opstellen. Je verantwoordelijkheid durven nemen, het slachtoffer voelen overboord kunnen gooien, vergeven en het heft in eigen handen nemen.
Echt, zoek hulp. Ook jij kan weer gezond en helder leren denken en functioneren. De weg die je nu bewandelt voert je alleen maar verder van de realiteit en van een echt zinvol bestaan.

Naar mijn idee

zijn er teveel mensen die de kop in het zand steken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2013 om 22:07

Struisvogelpolitiek

Het gaat niet om de andere mensen, het gaat om jezelf. Je eigen kop in het zand steken door je te focussen op de wereldproblematiek om je eigen pijn, ellende en frustratie te vergeten en dan denken dat je zinvol bezig bent is niet de manier om beter te worden of om een beter mens te worden. Je moet stoppen met de vinger te wijzen naar anderen en anderen de schuld te geven. Accepteer dat het mens-zijn gepaard gaat met menselijk zijn, for better and for worse. Je kan de wereld alleen helpen proberen te verbeteren door eerst aan jezelf te werken en jezelf te vergeven en jezelf te accepteren.

jasam ik volg je redenering op sommige punten wel

Hey Jasam, ik snap wel wat je hier bedoelt denk ik:

"En pas wanneer dat alles in harmonie met elkaar leeft, geen mens, plant of dier mishandelt, verdrukt, verminkt, verziekt, verpest of vermoord wordt, pas dan zal de energie van de Godheid volledig door alles heen stromen en zullen ziektes en ellende oplossen."

Weet je, ik noem het iets anders, maar het komt misschien op hetzelfde neer. De schepping, deze aarde, is onvolmaakt, en er zal een tijd komen dat alles anders is. Dat alles in harmonie samen leeft. Daar geloof ik in. Een Nieuwe Aarde.

Tot die tijd zal er naast vreugde ook verdriet zijn, naast gezondheid ook ziekte, naast overvloed is er honger, naast warmte en vrede ook kilheid en oorlog.

En ja vaak maakt de mens verkeerde keuzes. Sommige dingen zijn wellicht wel het gevolg van die verkeerde keuzes. Van een oneerlijke voedselverdeling in de wereld, van haat en jaloezie, van eigenbelang en de eerste en de beste willen zijn.

Ik denk dat jij bedoelt dat de mensheid, doordat ze onvolmaakt is, de ziekte in feite creeert. En dat ben ik niet met je eens. De ziekte is er, de onvolmaaktheid is er. En ja, we houden het misschien deels zelf in stand. Maar we kunnen niet perfect, volmaakt zijn. Niet op deze aarde.

Dat betekent niet dat we niets hoeven te ondernemen. We mogen vechten voor een beter wereld. Maar niet alles is volmaakt te maken. Niet alles dat gebeurt hebben wij in de hand, hebben wij gecreeerd. Als dat zo zou zijn, zouden we het ook samen kunnen oplossen! En ik geloof dat de mensheid dat niet zelf kan. Niet in deze wereld. Maar het wordt wel een keer allemaal Goed.

Voor als ik evt niet duidelijk ben: ook God veroorzaakt in mijn opinie de ziekte niet. Het is een deel van deze onvolmaakte wereld.

Angela67

Angela67

10-12-2013 om 23:18

geloven

Jasam,
inhoudelijk ben ik het niet met je eens, maar dat is niet de reden dat ik post, want ik vind het een groot goed dat iedereen vrij is in zijn of haar geloof. Ik vroeg me wel de hele tijd af wat er dan was waarom jouw postings toch zulke 'stekelige' gevoelens bij me oproepen. Dat is omdat je het zo stellig poneert. Ik lees nergens, maar dan ook nergens, 'ik ben van mening', 'ik geloof', 'ik realiseer me dat er ook andere verklaring zijn maar dit is degene waar ik de voorkeur aan geef', etc. Dat zou de inhoud van je boodschap niet anders maken maar het zou aangeven dat je toch ook ruimte ziet voor andere overtuigingen en is het misschien minder nodig om telkens weer zo stellig te zijn. Ik geloof zelf dat het onmogelijk is om ooit de waarheid te weten achter het hoe/waarom/wat van mensheid, toekomst, invloed daarop etc. dus ik vind dat iedereen echt zelf mag weten hoe dit te verklaren is. Maar van dergelijke stelligheid kan volgens mij nooit iets goeds komen.
Groet,
Angela

Eureka Geerke

Je begrijpt me tot op heden het best.
We mogen vechten voor een betere wereld.
De mensheid is slechts een rimpeling in het bestaan van het miljarden jaren universum. Laat het, door na te denken, meer dan een rimpeling worden. Als we zo doorgaan, zal het . tje "mens" op de bladzijden van de geschiedenis van het universum minder gaan betekenen dan de dinosauriers ooit hebben betekent.
Wij hebben bewustzijn, weten wat beter is om te doen en wat we beter kunnen laten, en toch denderen we gewoon maar door, ongeacht het resultaat.

Angela67

Angela67

10-12-2013 om 23:51

wijsheid in pacht

Jasam,
het steekt echt, dat je wederom schrijft alsof je de waarheid in pacht hebt. ik vermoed dat dat het meest 'veroordelende'is aan jouw geloof .. ..
Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2013 om 00:26

Jasam

Wat ik eraan kan doen, hoe ik dat kan doorgeven aan anderen, hoe ik mensen bewust kan maken van de enorme verschillen en oneerlijke verdeling, waarom de westerse wereld overspoeld wordt door mensen die een beter leven wensen voor zichzelf en hun familie, de onnadenkendheid op het gebied van keuzes die je kunt maken in wat je eet, en hoe bewust je bent van wat je je geest binnen laat via alle media. Hang je elke avond voor de beeldbuis en laat je jezelf volgieten met allerlei sh*t of ga je bewust op zoek naar een goed boek of goed programma.---

Jasam, waar jij je onprettig bij voelt mag je uiteraard veranderen naar een situatie waar jij je wel prettig bij voelt, maar van bovenstaande raak ik alleen maar geïrriteerd, doordat je je op het vlak van betutteling begeeft en je jezelf blijkbaar als intelligenter en beter denkend ziet ten opzichte van je medemens. Het komt nogal aanmatigend op mij over. Als dit niet is zoals je het bedoelt, zou je daar een verbeterpunt van kunnen maken.

Ik begrijp dat je het beter vindt als iemand een goed boek of programma uitkiest. Jij mag dat doen. Een ander mag de tv puur voor ontspanning en vermaak aanzetten. Ga jij voor een ander uitmaken wat 'goed' is? Wij 'hangen' inderdaad iedere avond voor de tv en daar voel ik mij totaal niet bezwaard over. Ik kijk naar programma's die ik als 'goed' aanmerk, maar ook (oh griebel) als léuk. Verantwoorde boeken lezen doe ik niet. Ik vind dat niet leuk. Alleen als ik speciaal in iets geïnteresseerd ben, haal ik daar weleens een boek over en lees dat hapsnap door. Vroeger was ik een enorme boekenworm. Het ene na het andere boek las ik en het liefst dikke pillen. Het kan verkeren.

Je schrijft dit: waarom de westerse wereld overspoeld wordt door mensen die een beter leven wensen voor zichzelf en hun familie===
Is dit zo raar? Iederéén wenst toch een beter leven voor zichzelf en zijn familie? Dat is heel menselijk. Dat staat niet in de weg bij de wens dat het een ander ook beter mag vergaan.

Wat de kop in het zand steken betreft: ik denk dat het heel verstandig kan zijn om je te beperken tot 'je best doen'. Niet iedereen is ervoor gemaakt om de wereld te verbeteren.

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2013 om 08:49

verklaring

jasam, ik merk in alles dat je probeert een 'verklaring' te verzinnen voor je eigen verdriet.
Ik denk niet dat dat de oplossing is, je ziet dat je hier al mensen 'kwijtraakt' met je theorieen, ik weet niet hoe dat in irl is maar die mensen rennen ook hard bij je weg.
Misschien kan je beter met je verdriet aan de slag. Niet in verklaringen denken, maar voelen, daar kan je begeleiding in zoeken.

Stenna

Stenna

11-12-2013 om 09:45

eten

"de vraag is meer, wat zouden we beter niet kunnen eten." Hmm, even denken: geen planten en geen dieren dus......

Rest my case

@Stenna

Wat dacht je van biologisch en onbespoten?
Zonder toergevoegde suikers, kleurstoffen en conserveringsmiddelen en lettend op waar E-nummers voor staan?

en ik heb echt de wijsheid niet in pacht, maar sluit mijn ogen niet voor wetenschappelijke onderzoeken (en kom nu alsjeblieft niet aan met Huub Stapels)

De waarheden die de wetenschappers aan ons melden zijn ongemakkelijk.

"The thruth is inconvinient"

Angela67

Angela67

11-12-2013 om 11:04

rest your case?

welke case? je gaat vrijwel nergens op in
wel tijd om lange stukken te typen over wat volgens jou de waarheid is maar geen tijd om in te gaan erop
voor mij hoeft iemand echt niet zijn of haar geloof te verdedigen, maar ik vraag me af wat je hiermee wilt? if it works for you, prima, maar hou het dan bij jezelf.
Angela

Tijgeroog

Tijgeroog

11-12-2013 om 12:44

Tsja jasam

Wat moeten we dan eten was ook mijn reactie. Je schrijft eerder dat er geen planten en dieren doodgemaakt zouden moeten worden, dat betekent dus dat je ze ook niet kunt eten. Dat overleven ze namelijk niet...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2013 om 13:54

Genezen

Het is heel belangrijk om behoorlijk nuchter te zijn, en jezelf niet te verliezen in allerlei esoterische leringen.
Je zult moeten blijven aarden, en niet gaan zweven in het spirituele, als een soort geluksroes, zodat je je aarding verliest.
Het gevolg daarvan kan een depressie zijn, en wereld vervreemding.
En wanneer je geen binding houdt met de omstandigheden, de context, de voorwaarden waarin je zwemt of wandelt (of je laat leiden door spiritualiteit), kan het wel eens fout gaan. Wanneer je te ver afdwaalt van je eigen bekende omgeving, wanneer je te lang in het water blijft en te ver weg zwemt of in onbekende stroming terecht komt, kun je het leven verliezen.
Dan kun je jezelf verliezen in hetgeen je aan het doen bent. Dan kun je doorslaan, met als eindresultaat dat je de verbinding met de realiteit verliest en alleen nog maar met je geest in het boven-normale, spirituele, niet-van-deze-wereld wilt vertoeven. Dan wordt het een vlucht uit de werkelijkheid in plaats van een waardevolle toevoeging aan die werkelijkheid. Je vervreemdt van jezelf, van het leven, van je familie, van je vrienden, van de rest van de mensen.

Stop met het lezen van al die boeken en zoek professionele hulp. De eerste stap op weg naar genezing en naar het worden van een beter mens is accepteren dat je ziek bent en dat je hulp nodig hebt. Dat is een teken van sterkte. Pas als jij geheeld bent, kan je een beter mens zijn en iets zinnigs voor anderen betekenen. Doe dit voor jezelf maar ook voor je kinderen!

Jasam

Jasam

11-12-2013 om 15:28

Ahh dus dat is de oplossing

Ik moet hulp zoeken en in psychotherapie, want er zal toch echt wel een draadje bij haar los zitten als je denkt dat alles in dit universum met elkaar in verbinding staat, en als je denkt dat gif, bommen, mishandeling en elkaar uitmoorden een effect heeft op de gehele mensheid. Knots!

Dan geeft me dat zeker ook gelijk een vrijbriefje om me daar dan maar niet druk meer over te maken.

Gelukkig er is genezing voor mij.

En ik mag gewoon doorgaan met consumeren, wat een rijkdom!

Stenna

Stenna

11-12-2013 om 16:06

biologisch en onbespoten wat?

biologische en onbespoten groente bedoel je? Dan maak je dus wel planten dood. Je pleit feitelijk juist voor kunstmatig gefabriceerd voedsel want voor ieder ander eten moeten ofwel planten ofwel dieren dood. En dan krijgen we dus nooit die Goddelijke energie door ons heen zodat we geen hernia meer hebben.

Ik kom heus niet met Stapel aan, ben zelf wetenschapper. Juist daarom houd ik niet van vage zweefverhalen.

De levende haven

Ik ben me er niet van bewust dat ik ergens heb gezegd dat je geen planten of dieren mag consumeren.

Ik vermoed dat jullie doelen op deze zin:

~En pas wanneer dat alles in harmonie met elkaar leeft, geen mens, plant of dier mishandelt, verdrukt, verminkt, verziekt, verpest of vermoord wordt~

Dan zal ik die even toelichten:
Je vermoord mensen, je oogst planten, je slacht dieren.

Wel kun je planten verminken met genetische manipulatie en pesticiden, je kunt dieren verzieken in de bioindustrie en het vlees verpesten met hormonen, voedsel en medicijnen en mensen vermoorden omdat je andere ideeen hebt.

Je leeft in harmonie met het vee als je de dieren het nodige respect geeft en je leeft in harmonie met de planten als je stopt met ze te besproeien met allerlei gifstoffen en er voor zorgt dat het grondwater schoon is, en de mens leeft in harmonie wanneer er respect voor alle leven is.

Stenna

Stenna

11-12-2013 om 17:49

wetenschap

feitelijk (en dus wetenschappelijk) gezien is oogsten, slachten en vermoorden hetzelfde. Dit is niet meer dan semantiek.

Stenna

Stenna

11-12-2013 om 21:28

nu de echte vragen graag

Toch nog even terugkomen op mijn eerdere vragen, want daar heb ik nog geen antwoord op. En ik bedoel ze serieus, dwz: ik snap het serieus niet, hoe de redenering dan precies loopt.

Overkomt een persoon nu ongeluk (hernia, aardbeving) door de eigen leefwijze en gedachten? Dus omdat je niet goed in je vel zit, negatieve gedachten hebt, slecht voedsel eet, etc. Of overkomt het je omdat het op de wereld niet goed gaat, we als gemeenschap niet goed leven en dingen verpesten, etc.?

Want als het laatste waar is: waarom vraag je dan naar de leefwijze en in haar vel zitten van de draadjestarter? Dat heeft dan toch geen zin, als zij beter gaat leven: de hele wereld moet eerst beter leven voor haar hernia over zal gaan, en iedereen’s andere ongeluk, ziekte, dood en aardbevingen? En wat ik in dat geval (het ligt aan de wereld cq ons allemaal) ook niet begrijp is waarom sommigen wel zoiets overkomt en anderen niet?

Maar als het eerste waar is, hoe roepen individuele personen dan ongeluk dat grote groepen treft over zich af? Dus hoe leidt de individuele leefwijze of negatieve gedachten van een persoon dan tot een aardbeving, oorlog of hongersnood die duizenden treft? Of bedoel je dat die duizenden dan allemaal gelijksoortig verkeerde leefwijzen en gedachten hadden (dan zijn we eigenlijk weer bij de laatste oorzaak).

Ik hoop dat je kunt antwoorden, ik begrijp de logica gewoon niet nl, vind het nogal tegenstrijdig ook. Ik hoop ook dat je niet antwoordt: allebei. Dat zou te makkelijk zijn en niet logisch. Hoewel dan wel beide vervolgvragen relevant zijn.

Hoi Stenna

Heel goeie vragen, ik ga je antwoord geven.
Morgen werken, maar ik kom er zeker op terug.
Weltrusten voor nu

Moeilijk om een begrip/gevoel in woorden te vertalen

Vooropgesteld, mijn waarheid hoeft jouw waarheid niet te zijn of te worden, het is hoe ik denk dat het zit, en ook ik kan ernaast zitten.
Er kunnen ziektes ontstaan door je eet en leefgedrag, ook door gedachtepatronen, en door levensomstandigheden. Voordat je de verantwoording voor elke ziekte buiten je eigen macht plaatst is het verstandig om te bekijken of je er zelf ook oorzaak van bent, of je leefomgeving en of je er zelf iets aan kunt veranderen.

Overkomt een persoon nu ongeluk (hernia, aardbeving) door de eigen leefwijze en gedachten?

Door onze manier van denken, leven en omstandigheden kunnen we ziektes bij onszelf creëren.
Als je vaak gedachten hebt als: Dat heb ik weer, ik krijg altijd griep of ik ben niet goed genoeg brengt ziektes met zich mee, ook stress en ongenoegen, ontevredenheid en afgunst kunnen ziektes veroorzaken. Dit zijn bewuste gedachten die zich vaak herhalen, en ons onbewuste gaat onze wens in vervulling brengen, want wij mensen zijn van het soort wat heel graag gelijk krijgt.
Als je dus herhaaldelijk de klaagwens uit: Ik heb altijd griep, ik krijg altijd hoofdpijn van.. zal je onbewuste er alles aan gaan doen om je de griep, de hoofdpijn te bezorgen.
Er gaan 10-duizenden gedachten per dag door je hoofd, die je niet allemaal kunt controleren, maar wees alert op de herhalende gedachten, en je herhaalde uitspraken die je doet, dat zijn de veroorzakers. Als je tegen 3 verschillende mensen eenzelfde uitspraak doet, controleer deze dan op waarheid en integriteit. Gaat deze uitspraak over iemand, en zou je deze uitspraak ook tegen die persoon zelf kunnen zeggen?
Stress, als je de oorzaak van de stress niet aanpakt gaat deze zich settelen in je lichaam, maag, darmen, schouders, rug klachten zijn het gevolg. Vandaar mijn vragen, gaat alles goed op relationeel, seksueel, financieel niveau (enz.), is er iets op dat vlak wat je zelf kunt aanpakken.
Wanneer je iets zegt of doet uit angst om iets te verliezen, om iemand te behagen (niet uit liefde maar om er iets mee te winnen), te krijgen, te behouden, te beïnvloeden of te controleren, zal pijn het resultaat zijn.
Het grootste gedeelte van ziektes zijn het gevolg van je eigen macht uit handen geven.

Dan heb je degeneratie ziektes, erfelijkheid.
Inherent aan de vooruitgang van de medische wetenschap is het ontstaan van degeneratie ziektes onvermijdelijk. Van nature overlijden de meest zwakke schepsels binnen onafzienbare tijd, maar door de geweldige medische kennis worden op grote schaal fantastische reddingen verricht. Fantastisch. Maar wel met als gevolg dat defecte cellen en genen worden doorgegeven aan volgende generaties.

De meeste ongelukken worden aangetrokken omdat men niet in het nu leeft, de gedachten zijn bezig met de toekomst of met een zaak uit het verleden. Men let niet op. Wel eens 100 km met de auto afgelegd van A naar B en gedacht, hé, ben ik er nu al, ik heb een heel stuk gemist? Waren je gedachten op dat moment bezig met het autorijden? Je neemt risico's als je je gedachten de vrije loop laat wanneer je met zaken bezig bent waar alertheid geëist wordt.

Dan de zorg voor alle mensen. De wereld is van iedereen en iedereen heeft recht op een basis bestaan. Eten, educatie, een veilig huis, sanitaire voorzieningen, medicatie en bescherming.
Wereldwijd zijn er momenteel 45 miljoen vluchtelingen, veelal zonder enige basisvoorziening.
Prioriteit van elke wereldburger zou het creëren van deze voorzieningen moeten zijn. 1,3 miljard mensen leven onder de armoede grens. Wat we onevenredig verdelen komt als geestelijke en lichamelijke armoede naar ons terug. Bij een humanitaire ramp, wordt er wat voedsel gedropt, er wordt wat puin geruimd en er gaat een handje vol medicatie heen. Jarenlang laten we deze mensen creperen. Zijn er al bouwbedrijven die huizen bouwen en scholen neer zetten in vluchtelingenkampen om de mensen daar in hun basisvoorziening te voorzien? Zijn er al bedrijven vanuit de hele wereld onderweg om dijken te maken en huizen te bouwen in Haïti en op de Filipijnen? Een aardbeving kun je niet voorkomen, de gevolgen van een aardbeving kun je wel beheersen.

Orkanen zullen ook steeds veelvuldiger voorkomen. Daar hebben we ook zo onze eigen inbreng in, door de opwarming van het zeewater, zullen deze in kracht gaan toenemen, en meer en meer vernietigen. Door de CO2 uitstoot te gaan verminderen kan dit onder controle worden gebracht. De grootste CO2 vervuiler zijn niet eens de fossiele brandstoffen, het zijn de dieren. Wereldwijd worden er ELK JAAR zo'n 70 miljard landbouwdieren (kippen, varkens, runderen en andere dieren) verbruikt voor hun vlees, eieren en melk. 70 miljard dieren moeten eten, werpen stront af en zorgen voor een immense toename van CO2.
Het gros van de mensen laat het stukje vlees echt niet aan de neus voorbij gaan.

Hulporganisaties waarschuwen vaak al een half jaar van te voren dat er ergens een hongersnood komt, komt men in actie dan? Welnee, eerst maar even de kat uit de boom kijken, misschien hoeven we wel niets van onze rijkdom te delen, en als de eerste doden dan vallen, kijken we nog een keer de andere kant op, totdat er “ineens” van die verschrikkelijke beelden op TV worden vertoont, tja dan moeten we toch maar een tientje storten. En dan zijn er nog mensen die het lef hebben om te beweren, ze laten ons expres zulke kindjes zien, om het geld uit onze zakken te kloppen.

Wat je uitzendt, krijg je terug, wat wij uitzenden, krijgen wij terug.

Je kunt natuurlijk een plaatsje in de plaatselijke hemel proberen te kopen, door “goed” te doen, maar daar zit ook een addertje onder het gras.
Doe je goed omdat je zoveel liefde voor een ander hebt, of doe je goed, omdat dit zo leuk op je CV staat, of doe je goed omdat je denkt dat je dan een plekje in de hemel krijgt.
Doe je goed uit pure liefde om een ander iets te geven, of doe je goed om er zelf een hemeltje voor terug te krijgen?

Waarom sommigen wel zoiets overkomt en anderen niet? Waarom? Je weet niet met welke agenda een ander op deze wereld is. Welke opdracht heeft de ander, welke uitdaging, welke wens om wat te leren, of om wat te ervaren. Of iemand goed doet uit winstbejag of uit liefde. Je kent de gedachten en het geprogrammeerde onderbewuste van deze persoon niet.

Wie is er bereidt om onderdak aan vluchtelingen te verschaffen in zijn eigen huis? Wie is er bereidt om zijn vakantie te laten schieten om alleen fairtrade en biologische producten te kopen?
Wie is er bereidt om vegatarier te worden.
Wie is er bereidt meer te betalen voor energie als het maar 100% groen is.
Wie is er tot verandering bereidt om een wereld te creeren die leefbaar is voor elk mens?

Toegift

Jezus zei: Het is makkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen, dan voor een rijke om in het koninkrijk der hemelen te komen.

Besef wel: Wij behoren tot de 20% van rijkste mensen op aarde, zelfs al geniet je een WWB uitkering, dan nog....

en Stenna

Zoals het er nu op dit moment voorstaat in de wereld, hoe er met mensen, vee en natuur wordt omgegaan, denk ik dat er nog vele oorlogen, virusepidemiën, (bacteriële) ziektes en natuurrampen gaan komen waar miljarden het leven zullen gaan laten, voordat de mens echt in gaat zien dat er een andere/betere manier is om tot een harmonieus bestaan te komen.

Stenna

Stenna

12-12-2013 om 17:59

consequentie

ok, als ik je antwoord heel kort samenvat geldt toch vooral optie 1: een individueel persoon overkomt nare dingen omdat hij/zij niet goed in zijn vel zit, stress heeft, en herhaalde negatieve gedachten.
Dus de mensen op de fillipijnen hebben te vaak herhaald gedacht: wij hebben altijd aardbevingen. Waarom vind je dan dat wij hen (en anderen die bijv herhaald tijd denken: wij hebben altijd maar hongersnood) extern zouden moeten helpen? Het is dan toch hun eigen intern geestelijke probleem? Ze moeten eerst hun gedachten veranderen, anders kunnen we helpen en opbouwen wat we willen maar roepen ze binnen de kortste keren weer een aardbeving op.

(Voor anderen hier: dit is niet mijn mening, zeker niet, maar een logisch en consequent doorzetten van Jasam's redenering)

Nee Stenna, dat zeg ik helemaal niet, je leest niet goed

Quote:Een aardbeving kun je niet voorkomen, de gevolgen van een aardbeving kun je wel beheersen.

Ik zeg dat ieder mens de plicht heeft om mensen in nood echt te helpen, met ALLE basisvoorzieningen waar elk mens recht op heeft.

En dat we met z'n allen hongersnoden onacceptabel moeten vinden, dat elk mens op aarde het recht heeft op de basisvoorzieningen, eten, educatie, een veilig huis, sanitaire voorzieningen, medicatie en bescherming.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-12-2013 om 18:44

Negatief

Ik vind het werkelijk een onmogelijk, dogmatisch, negatief en pessimistisch wereld- en mensbeeld.
Hoe kan een mens daarmee en daarnaar leven? Hoe breng je dit geloof in praktijk? Macrobiotisch eten, niets dierlijks consumeren, geen leer dragen, geen auto rijden natuurlijk, geen producten gebruiken die op dieren zijn getest, minimaal water gebruiken, alles recyclen, alles biologisch, ecologisch kopen? Wat doe je bij ziekte? Wat vinden je kinderen hiervan? Moeten zij ook hierin meegaan en hoe beïnvloedt dit hun leven? Wat heeft deze denk- en leefwijze jou als persoon te bieden, hoe helpt het jou als individu? Je zou je continu schuldig moeten voelen, wanhopig en depressief en veroordelend naar anderen. Want het is een en al kommer en kwel... Niemand doet het goed en dus krijgen we al die ellende op ons dak want we roepen het met zijn allen over ons heen.
Ik heb gelukkig een heel ander wereld- en mensbeeld; een positief en optimistisch beeld wat uitgaat van het goede. Waarbij ik mijn ogen niet sluit voor de vreselijke dingen op de wereld maar waar ik een nuchtere kijk op heb en doe wat ik kan binnen mijn vermogen zonder achter een utopie aan te rennen.

hmz

hmz

12-12-2013 om 18:59

dus..

als ik maar vaak genoeg denk dat ik en mijn naasten nooit een ziekte zal krijgen en de lotto win, en daarnaast een dakloze opvang en geef aan goede doelen dan komt dat uit? En als dat niet uitkomt dan komt dat door al die andere negatievelingen en treft mij geen blaam want ik heb mijn best gedaan? Tsjakkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

hmz

hmz

12-12-2013 om 19:00

vraagje,

heb je dit voor of na je 6 kinderen bedacht??

Rafelkap

Rafelkap

12-12-2013 om 19:11

dit heb je bedacht na je 6 kinderen, nadat je iets moeilijks hebt meegemaakt wat ik maar niet zal herhalen. Toch?

Ook mensen die Goed Leven en Zijn krijgen soms te maken met nare dingen.
Jij wil hiermee gewoon een verklaring voor je eigen problemen. Deze theorieen zijn dus ook winstbejag, om je eigen angsten te bezweren, om jezelf niet schuldig te hoeven voelen.

@hmz

dus als je je naaste alle gezondheid toewenst, en in een wereld leeft waar men aan elkaar geeft, waar iedereen een dak boven zijn hoofd heeft en alle goede doelen zijn opgeheven, omdat iedereen een goed bestaan heeft, kun je leven in zo'n rijkdom alsof je de lotto hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.