Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

100%mama

100%mama

26-11-2013 om 11:02

Een hernia


@Rafelkap

dit heb je bedacht na je 6 kinderen, nadat je iets moeilijks hebt meegemaakt wat ik maar niet zal herhalen. Toch?

Wat weet jij van mijn moeilijkheden?

Eigenlijk heb ik 9 kinderen, er zijn er 3 naar huis gegaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-12-2013 om 19:46

Zorgwekkend

Ehh, ik begin me serieus af te vragen of dit geen geintje is. Zo bizar, onzinnig en totaal gespeend van alle realiteit, zo ontwijkend en vaag dat dit of een grap moet zijn, of iemand die dronken/stoned is of zo psychisch/emotioneel in de knoop dat het zeer verontrustend is en ik mij daadwerkelijk ook zorgen zou maken over die kinderen. Ik hoop dat het een van de eerste twee opties is; zo niet zou er iemand uit de nabije omgeving op heel korte termijn hulp moeten gaan halen.
Dit alles komt mij helaas maar al te bekend voor en het is net als een verslaving of iemand die zijn toevlucht zoekt in een sekte. Zeker als ik lees dat er een traumatische gebeurtenis heeft plaatsgevonden die overduidelijk niet goed is verwerkt en waar geen professionele, adequate hulp voor is geweest en als iemand zodanig probeert met een mengsel van esoterische en spirituele (onzin)leringen, gehaald uit boeken, een verklaring danwel zingeving probeert te zoeken. En als gevolg daarvan ieder contact met de realiteit verliest en daardoor ook weer anderen van zich vervreemdt. Dit is echt hoe dan ook triest. Mijn hart gaat uit naar zo iemand maar je kan zeggen wat je wilt, zo iemand hoort je niet want zijn waarheid en overtuiging is de enige. Andere mensen hebben ongelijk en zij zijn de schuldige en/of onwetend. Alles daarbuiten is eng en te confronterend. Stilstaan bij wat er echt is gebeurd is te pijnlijk. Het is een soort zelfbescherming die tegelijkertijd zelfdestructief is. De aandacht die men hiermee krijgt geeft ook voldoening en geeft ook een soort zingeving. En precies op dit soort beschadigde, kwetsbare mensen richten die nepgoeroes zich omdat die makkelijk te manipuleren en indoctrineren zijn. Kassa!
Maar wat kun je vanaf hier er aan doen?

@Elisa Gemani

Je haalt er nu wel van alles bij.
Sektes, goeroes, onverwerkte trauma's, dronken/stoned

En dat alleen omdat ik een totaal andere visie over het wereld gebeuren heb dan de doorsnee mens.

nou och

Je doet nu een beetje alsof je een heel bijzonder, speciale visie hebt, iets waar wij 'doorsnee' mensen allemaal maar te stom voor zijn. Maar het is gewoon een bijeengeharkt zootje losse flodders uit allerhande bestaande religies en zienswijzen. Er zit niets 'origineels' bij. Het enige knappe is dat je echt overal het meest negatieve uit hebt weten te halen...
Ik ben zo blij dat ik in een totaal andere wereld leef! Niet omdat ik zo naïef ben dat ik geen leed, ongelijkheid, ellende, problemen, zorgwekkende toestanden enz.enz zie, maar omdat ik ook iedere dag weer zo veel hoopvolle, goede en mooie dingen (en mensen) zie.

Trouwens, ik vind het eigenlijk best wel kwalijk dat je dit soort gedachten verspreidt. Daarmee geef je alleen maar negativiteit door. Bah! Ik zou haast zeggen: als je niks leuks of aardigs te zeggen hebt, houd dan je mond. Als je echt wat bij wilt dragen aan een betere wereld begin dan vooral eens met het NIET verspreiden van zo'n nare, kille zienswijze! Je helpt hier echt helemaal niemand mee.

hmz

hmz

12-12-2013 om 21:25

nah

als je dan maar 2 kinderen had "genomen" ipv 6 met deze zienswijze dan had je 4 kinderen een beter leven kunnen geven en met hun hun nakomelingen en familie en de generaties daarna een groot deel positieve karma kunnen geven. Geen woorden maar daden en al helemaal niet om je daardoor verlicht te kunnen voelen en ontslagen van alle werantwoordelijkheden. Ga toch maar eens praten met de psycholoog van je dochter....ik begin je werkelijk waar eng te vinden!

tonny

tonny

12-12-2013 om 21:58

hernia - en spiritualiteit (ik zie het nu pas!)

Tjonge, wat een bijzondere discussie. Het begon met een hernia (gezondheid) en wanneer is het gesprek toen naar spiritualiteit overgeplaatst?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2013 om 22:07

Nah hmz

Dat vind ik echt te erg voor woorden wat je daar beweert. En tegen de mores van dit forum...

Ik geloof nog steeds dat 'bad things happen to good people' zomaar, zonder goede reden.

Ik kan voor een gedeelte meegaan in het gedachtengoed van Jasam, maar de verantwoordelijkheid op me nemen voor de ramp op de Filipijnen of de burgeroorlog in Syrië, dat gaat me toch echt te ver. Ik geloof meteen dat wij deze aardkloot schandalig behandelen en dat dieren een dierwaardiger bestaan zouden moeten hebben, en ook nog wel dat dit gaat leiden tot de ondergang van de mensheid. Maar op nanoniveau geloof ik niet dat ik er verantwoordelijk voor ben dat de buurman in de schuldhulpsanering zit omdat hij er maar niet aan kan wennen dat hij zonder baan minder kan uitgeven dan met baan, of dat doe leuke juf op school darmkanker heeft. Of dat mijn schoonmoeder veel te vroeg overleden is, ook al was ze niet de makkelijkste soms, en konden wij niet altijd goed door een deur. Mijn moeder is in de 80 en heeft vermoedelijk Alzheimer. Dat heeft zij op geen enkele wijze verdiend. Ookal hebben wij vroeger nooit biologisch gegeten. En bovendien heeft mijn vader minstens even lang hetzelfde eten gegeten, en die is nagenoeg gezond. Er zal best een verband zij tussen kwaliteit van leven en de levenswijze, maar een op een kun je dat nooit toewijzen. Aanleg en toeval spelen volgens mij een veel grotere rol!

Stenna

Stenna

12-12-2013 om 22:20

dat weet ik wel Jasam

dat je dat helemaal niet wilt zeggen. Maar het is wel de logische consequentie van wat je zegt. Hiermee liet ik zien hoe tegenstrijdig dit gedachtengoed is. Het klopt gewoon niet met elkaar.
Maar als nu je conclusie is dat je sommigen dingen in je leven zelf veroorzaakt en dat andere dingen je zomaar per toeval overkomen (Quote:Een aardbeving kun je niet voorkomen), dan zijn we het toch eens.

tonny

tonny

12-12-2013 om 22:25

Jasam, je verwacht van mensen meer dan erin zit

Geen enkel mens is uitsluitend goed en gericht op het welzijn van de nabije en verre naaste, de natuur, en wat niet al. Ik snap geloof ik na 121 posts gelezen te hebben wel wat je bedoelt, en ik denk dat je van mensen meer verwacht dan erin zit.

Ik voel mij in deze discussie verwant met Geerke en verwacht met als zij een nieuwe wereld, ooit; een wereld waar we nu al mee bezig (kunnen) zijn, maar die desondanks toch helaas buiten ons menselijke vermogen ligt. Anders was-ie er langzamerhand met al die goede bedoelingen wel geweest

Waar het vandaan komt komt het vandaan, maar egoïsme en hebzucht zijn sterk gebleken. Noem het Kwaad.

Oh ja, Jasam, leestip: 'Verrast door hoop' van Tom Wright.

Waar stopt de verantwoordelijkheid?

@ tonny - Bedankt voor je leestip.
Quote: Anders was-ie er langzamerhand met al die goede bedoelingen wel geweest
Blijf hopen en werken hieraan.

@Ginny - We zijn niet verantwoordelijk voor rampen, maar wel voor de getroffen mensen die in erbarmelijke omstandigheden leven en zich vergeten voelen.

@hmz - Je reactie zegt meer over jou dan over mij.

@Stenna - Bedankt voor je vragen, dat zet mij ook weer aan het nadenken.

100%mama

100%mama

13-12-2013 om 13:36

Dus

Ik ben het helemaal eens met wat Ginny Twijfelvuur schrijft, het hadden zomaar mijn woorden kunnen zijn.

Nee, wij zijn niet verantwoordelijk voor de getroffen mensen daar. Wel kunnen we er alles aan doen om het leed te verzachten en te helpen aan een snelle wederopbouw. Maar als mijn buurvrouw in de WAO zit door ongeval, nauwelijks kan rondkomen met 2 kinderen kan ik haar niet verantwoordelijk stellen dat zij dus niets te geven heeft behalve goede gedachte dat als ze het kon ze het gedaan had...

Weet ik nog steeds niet hoe ik in godsnaam aan mijn hernia gekomen ben...(en er weer af kom want dat vind ik nu eigenlijk belangrijker, sorry voor mijn egoisme)

tonny

tonny

13-12-2013 om 13:45

haha 100%mama

Jaja, back on topic. Hoe kom je van die hernia af! Helaas heb ik geen tips...

Tjonge, uitzonderlijk draadje, dit!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-12-2013 om 14:36

100%mama

100%mama, spijtig dat je draadje zo "gehackt" is... Maar zoals ik al eerder schreef, je kan er helaas weinig aan doen. Gedoseerd met lage belasting bewegen (zwemmen ofzo), goede pijnstilling en iets als manuele therapie of fysiotherapie. En dan hopen dat het met een maand of 6 over is. Zo niet of als de klachten erger worden, terug naar de dokter en nogmaals een mri laten maken. In het uiterste geval kan een operatie het enige zijn om van een hernia af te komen. Iedereen kan trouwens een hernia krijgen. Er zijn risicofactoren als artrose, roken, vitamine D en/of calcium tekort alsook genetische aanleg. Ik heb mijn drie hernia's gekregen door een combinatie van artrose, genetische aanleg en een simpele beweging maken als me uitrekken bij het geeuwen. Een is er met 6 weken vanzelf overgegaan; aan beide nekhernia's ben ik met succes geopereerd. De kans op recidive is heel groot want het blijven ook zwakke plekken dus ik hou er rekening mee dat ik wel ooit weer een hernia krijg. Ik doe geen belastende sporten meer; alleen zwemmen en manuele fysiotherapie om mijn spierkorset te verstevigen. Succes!

100%mama

100%mama

13-12-2013 om 15:02

Zeker

uitzonderlijk draadje @Tonny, vind het zelf niet zo'n probleem hoor, ik kreeg in het gezondheid topic ook veel bruikbare tips

Dank je Elisa voor je reactie weer hier, pijnstilling heb ik gekregen, maar vind het eigenlijk niet afdoende. Lig nog vaak in de nacht wakker van de pijn en overdag wordt ik er zo dopi van dat ik (met 2 jonge kids thuis) ze niet in durf te nemen. Volgende week gaan we (de HA en ik) eens verder kijken. Fysio heb ik mij net voor aangemeld na jouw tip. Ik heb een vit D tekort (aangetoond) en slik daarvoor tabletten, de rest was allemaal goed. Ga dus ernstig proberen een lage belasting te creeren hoewel ik dat echt lastig vind met 2 kids, werk en huishouden...het zal wel even moeten!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-12-2013 om 15:17

Hernia

Ik begrijp het; zeker met 2 kleine kinderen is het heel lastig en zwaar. Vraag anders ook aan de ha of er iets mogelijk is als op verwijzing ondersteuning bij het huishouden of praktische gezinsondersteuning via je thuiszorgorganisatie. Ik heb daar toen gebruik van gemaakt omdat ik op een gegeven moment echt nauwelijks meer voor mezelf, laat staan mijn zoontje kon zorgen door de pijn, uitputting en het functieverlies in mijn arm.
En is het misschien ook mogelijk dat je kinderen in het weekend bij een familielid kunnen logeren om jou te ontlasten? Hoe meer je je overbelast, des te langer het duurt voordat je hernia overgaat en hoe groter het risico dat het erger wordt. Ik zou ook afspraken maken met je werk. Misschien parttime werken, minder belastend werk doen, een goede balans tussen zittend en actief werk; afhankelijk van wat voor soort werk je doet. Het is even creatief denken en denken in mogelijkheden. En vooral: geduld hebben. Sterkte!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2013 om 00:25

Jasam

Doe je goed uit pure liefde om een ander iets te geven, of doe je goed om er zelf een hemeltje voor terug te krijgen?

- Maakt dat voor het eindresultaat echt veel uit?

Als je dus herhaaldelijk de klaagwens uit: Ik heb altijd griep, ik krijg altijd hoofdpijn van.. zal je onbewuste er alles aan gaan doen om je de griep, de hoofdpijn te bezorgen.

- Jasam, voor griep heb je altijd nog een virus nodig. Je kunt piekeren wat je wilt, maar als dat virus niet langskomt, krijg je geen griep.

Wie is er bereidt om zijn vakantie te laten schieten om alleen fairtrade en biologische producten te kopen?

- Sterker nog: wie is bereid om van de 15 euro huishoudgeld (ook voor eten dus) per week fairtrade voedsel te kopen, omdat dat beter is voor kippen, varkens en koeien. Hier kom je aan een punt waarvan ik vind dat je de armoede in Nederland niet van ondergeschikt belang mag laten worden ten opzichte van het buitenland. Het kan honderd keer waar zijn dat wij het in Nederland zelfs op bijstandsniveau nog beter hebben dan de écht arme landen, maar zo werkt dat niet. Voor Nederlandse begrippen, met de Nederlandse welvaart, is hier wel degelijk armoede die serieus genomen moet worden.

totdat er “ineens” van die verschrikkelijke beelden op TV worden vertoont, tja dan moeten we toch maar een tientje storten. En dan zijn er nog mensen die het lef hebben om te beweren, ze laten ons expres zulke kindjes zien, om het geld uit onze zakken te kloppen.

- Hier vind ik je nogal naïef. Natuurlijk laten ze die kinderen wel zien vanwege het effect. Het erge is dat het echt de realiteit is, maar het wordt zeker wel gebruikt. Ik heb ook een tientje gestort, is dat te weinig?

tonny

tonny

14-12-2013 om 13:27

zonder liefde wordt het niks

Uit het (voor bijbellezers) overbekende 1 Corinthe 13.

De liefde

13
1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal.
2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.
3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.

4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.

11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.

13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Wandelgek

Wandelgek

14-12-2013 om 15:26

Tonny

Amen

Stenna

Stenna

15-12-2013 om 12:53

duiding

Kun je dat even voor mij, domkop, duiden Tonny? Waar komt de hernia dan dus vandaan in dit liefdesverband, en wat moet je eraan doen?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2013 om 13:36

Ik sluit me aan

Ik kon het verband met deze bijbeltekst en het onderwerp ook niet helemaal vinden. Sorry

Tonny

Tonny

15-12-2013 om 17:34

Ha, die link

Die bedoel ik te leggen met Jasams overwegingen hoe we ons allemaal zouden moeten gedragen jn het leven opdat het ' geheel' geheeld zou kunnen worden ( dat is tenminste wat ik ervan begrijp).

Zelfs al zouden we eensgezind buitensporig ons best doen, uit plichtsbesef, dan nog is het vruchteloos. Die overweging bracht me bij de geciteerde bijbeltekst. Zonder liefde kun je je nog zo uitsloven, het blijft rammelen.

Ik zie het trouwens niet zo dat, zoals ze ergens schrijft, iedereen waar dan ook ' je naaste' is. Naar mijn idee is ' de naaste' iemand die op je pad komt. Mensen met wie je geen enkele verbondenheid ervaart, daarmee oprecht meeleven en meedelen - in de praktijk werkt dat zelden.

Tonny

Tonny

15-12-2013 om 17:35

En die hernia, nogmaals, helaas

Ik heb geen idee wat je daarmee moet. Valt totaal buiten mijn bekwaamheid / ervaringen.

@Tonny - de Bijbel, daar staat meer in.

de naaste
Matteüs 25 : 40-46

geloof
Johannes 14 : 12-14

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.