Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Gebedsgenezing

Nav een andere draad: wat vinden jullie van gebedsgenezing(sdiensten)? Hebben jullie het wel eens meegemaakt? Spreekt God hierin door, of zijn de gebedsgenezers bedwelmd door hun eigen werkwijzen? Zin of waanzin? Placebo of Gods kracht?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Silone

Silone

04-11-2008 om 08:29 Topicstarter

Persoonlijk geloof ik in de placebowerking van gebedsgenezing en vind ik het ook nog eens misbruik van Gods naam.
Een echte gebedsgenezingsdienst heb ik nooit meegemaakt, wel een dienst geleid door iemand van de befaamde kerk in Friesland. Hij vertelde dat door zijn gebedsgenezing iemand ineens zijn zijn beenlengteverschil zag (letterlijk zag) verdwijnen. Het korte been groeide ter plekke bij. Een ander kon plotsklaps zien...door zijn glazen oog.
Aan de ene kant werd ik er enorm lacherig van, aan de andere kant stond ik op het punt de tent de verlaten. Beide neigingen heb ik nauwelijks kunnen onderdrukken, maar serieus nemen kan ik het met de beste wil van de wereld niet.

Leonhard

Leonhard

04-11-2008 om 09:22

Placebo

Volgens mij is het een vorm van placebo, oftewel het onder invloed van een externe prikkel (nep-pilletje, gebedsgenezing) activeren van de zelfgenezende mogelijkheden van het menselijk lichaam.

Onderzoek vanuit neuropsychologische hoek wijst ook in die richting.

Persoonlijk strookt dit met mijn opvatting dat god wel kenbaar is in het leven, maar geen almachtige, en zeker geen op afroep beschikbare probleemoplosser is.

Voor de dogmatisch gelovigen onder ons, die dit weerspreken en willen vasthouden aan het 'wonder' van gebedsgenezing, de volgende vraag: waarom werkt het wel bij de meest enge vormen van 'gewone' ziekte, maar niet i.g.v. mechanische ongemakken, oftewel: wel eens gezien hoe er een afgerukte arm werd 'aangebeden'? Een rotte kies gevuld?

tonny

tonny

04-11-2008 om 11:33

Tja, wat is het precies...

'Volgens mij is het een vorm van placebo, oftewel het onder invloed van een externe prikkel (nep-pilletje, gebedsgenezing) activeren van de zelfgenezende mogelijkheden van het menselijk lichaam. Onderzoek vanuit neuropsychologische hoek wijst ook in die richting. Persoonlijk strookt dit met mijn opvatting dat god wel kenbaar is in het leven, maar geen almachtige, en zeker geen op afroep beschikbare probleemoplosser is'

Ja, dat denk ik ook. Het is ongrijpbaar. Maar oh, wat zou ik graag willen dat ik een wonder kon 'organiseren'. Zo werkt het helaas niet...

Leonhard, wat denk je - refererend aan die te vullen kies- over al die eigenaardige getuigenissen over goud en olie, gouden kronen op kiezen (??) in sommige pinksterachtige geloofskringen? Zijn dat luchtspiegelingen, wat betekent het in vredesnaam? Google er eens op, ik ben erg benieuwd naar je mening.

tonny

Armpje gegroeid

Ik ben arts en gelovig maar ook behoorlijk skeptisch. Toen ik vorig jaar in Brazilie was voor een paar maanden buitenland ervaring vertelde een vriendin dat zij bij een gebedsdienst een kind heeft zien genezen van polio, een klein mager armpje dat opeens een normale maat had. Vriendin is wel Braziliaans maar een nuchter type en wilde het pas vertellen toen ik beloofde haar niet uit te lachen.

Ik weet nu nog steeds niet of ik het wel of niet geloof. En als ik het wel of niet geloof wat dat dan betekent voor mijn eigen geloof.

Ik geloof wel vast en weet uit ervaring dat bidden en het vaste geloof in een God die barmhartig is en een leven dat doorgaat na de dood het lijden tijdens angstige ziektes voor de patient en familie heel erg duidelijk kan verlichten, maar aangroeiende benen etc heb ik nog nooit gezien.

Mariel

Leonhard

Leonhard

04-11-2008 om 12:51

Gouden kiezen

Hmmm, ik zoek maar kan niet vinden...

Door de bank genomen heb ik moeite met verhalen als deze, ze komen namelijk in feite neer op een geval van materialisatie vanuit het niets (hoepla, echt goud op een kapotte tand), en dan vraag ik me:

Waarom wel goud tevoorschijn toveren, maar geen ivoor...

Andere variant: geen afgerukte arm eraan bidden, maar wel een prothese.

Ehh, ik denk niet dat je berichten als deze serieus moet nemen, Tonny.

Leonhard

Leonhard

04-11-2008 om 13:06

Mariel81

Zoals ik al opmerkte geloof ik niet in een almachtige, op afroep beschikbare god als probleemoplosser.

Dat wil niet zeggen dat ik het bidden an sich als zinloos beschouw. Sterker, als trigger van zelfgenezende krachten via ons onderbewustzijn is het al nuttig genoeg dunkt me. Maar m.i. is er meer: van gewone 'uitlaatklep' tot persoonlijke 'toegang' tot god. Zelfs ik bid, zij het op mijn eigen wijze. Soms geeft het me zelfs gemoedsrust.

Ieder zijn geloof...

In de naam van jezus

Ik geloof dat wonderen bestaan en ik geloof in de kracht van het gebed.Ik geloof dat de wonderlijke genezingen die in de bijbel staan,o.a. de functie kunnen hebben dat het wonder bv. aangeeft hoe graat de kracht van Jezus is of dat het wonder de aandacht vraagt voor wat hij erna gaat vertellen.
Ik geloof zeker dat wonderlijke genezingen ook nu nog plaats kunnen vinden. Maar ik heb moeite met gebedsgenezers waarbij het duidelijk draait om de gebedsgenezer zelf. Ook al zegt hij ''in de naam van Jezus'' te genezen. Zoals Jan Zijlstra; als je ziet hoeveel geld er aan het gebouw besteed is, hoe hij reclame maakt voor zichzelf en zelfs vraagt om geld. Dan betwijfel ik of dat de juiste weg is...
Ik weet niet of het een taak alleen voor Jezus en zijn discipelen was, maar ik ben er uiterst voorzichtig in.
Als een gebedsgenezer zegt dat je door moet blijven bidden,voor genezing, na de bijeenkomst,en dat als er geen genezing komt er niet (goed) genoeg gebeden is,heb ik daar moeite mee.Ik geloof dat God je kan genezen op Zijn moment, maar Hij bepaalt ook OF je genezen zal.Ik vraag liever in persoonlijk gebed of ik of iemand anders genezen mag, als het Gods plan is...

mijk

mijk

05-11-2008 om 09:12

Ik heb niets met gebedsgenezing.

Ik denk dat bidden en de steun van God en van de gemeente heel steunend kan zijn in een ziekte en ik geloof ook dat daar een genezende werking vanuit kan gaan. Maar ik vind de claims die soms gelegd worden dat hiv en kanker genezen kan worden heel stuitend. Het is absoluut niet een Godsbeeld waar ik iets mee kan..

Jessy69

Jessy69

05-11-2008 om 16:07

Tja

Ik geloof er wel in, maar (wat volgens mij Rugby ook al zei)moet het wel duidelijk zijn dat de genezing bij God vandaan komt en niet van de man/vrouw die voor op het podium staat.

Verder heb ik om me heen te veel gezien om niet te kunnen geloven in de genezende kracht van God.

Jessy69

Jessy69

05-11-2008 om 16:51

Volgens mij

geeft de laatste zin niet helemaal weer wat ik bedoel.

Ik bedoel dat ik in mijn omgeving genezingen gezien heb waardoor ik er wel in geloof

En wat ik geloof

Ik geloof er ook in, ondersteun ook Rugby en Jessy dat het echt van God moet komen en niet van zo'n man. Ik heb nooit echte armen en benen zien aangroeien en dat soort dingen, maar dat is ook logisch want ik ben nooit bij zo'n dienst geweest.
Heb ook gezien dat bidden om genezing niet werkt. Althans, niet zo werkt als ik wil. Dat is moeilijk en ik snap dat niet. Maar God is toch niet machteloos voor mij, Hij kán genezen. Waarom het soms wel en soms niet gebeurt snap ik niet (zoek ook niet echt naar een antwoord).
Maar ik ga daardoor niet mijn beeld van God bijstellen. Dat zou wat zijn zeg. God doet het niet zoals ik het wil, dan geloof ik maar in een ander soort God??? God is gewoon Gód. Ja, vaak niet te bevatten.

En leonhard

Gewoon nieuwsgierig: Naar wie bid jij dan? Wel naar God / Jezus? Of naar jezelf of zo?

Leonhard

Leonhard

06-11-2008 om 12:30

Geerke

Tja, wanneer je niet gelooft in god als probleemlosser wordt bidden naar hem een beetje vreemd - toch is het precies dat wat ik doe.
In materieel opzicht vrijwel zeker zinloos, in emotioneel opzicht (wat mij betreft) zeker niet.

Ik ervaar god in gebeurtenissen tussen mensen, en soms ook in persoonlijke ogenblikken. Het heeft een mystiek trekje.

Maar bidden tot mezelf..? Nee.

Oke

nee ik vroeg dat omdat sommige mensen zeggen: God, ja dat is eigenlijk "iets"dat in jezelf zit. Ik wist niet precies hoe jij erover dacht.

Leonhard

Leonhard

06-11-2008 om 15:17

Geerke

Nee, ik denk niet dat god 'iets' is dat in ons zit. Eigenlijk zit hij m.i. nergens (ik denk hierbij aan de appeltaart-vergelijking van Hendrikse), maar dat gaat aan deze topic voorbij.

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2008 om 16:11

Ontslagen

Hier in de regio is een predikant ontslagen (althans, er is hem dringend verzocht een andere werkkring te zoeken) omdat hij gebedsgenezing heeft verkondigd vanaf de kansel.
Vanuit dezelfde regio, zelfde kerkelijke stroming, wordt waarschijnlijk binnenkort een dominee op non-actief gesteld die een boek geschreven heeft met de titel: God bestaat niet.

Kortom: wat wíl die kerk nou? Als je een kritisch boek schrijft is het niet goed, als je iemand enthousiast beter bidt en daar melding van maakt, is het óók weer niet goed.

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

10-11-2008 om 16:49

Cool zeg (tirza)

Die laatste dominee van jou zegt dat het geloven in het bestaan van God iets heidens is God bestaat niet, maar gebeurt. Het bijzondere eraan is dat de beste man naar buiten komt met zijn mening, zal ook wel met leeftijd te maken hebben (hij was toch al van plan om te stoppen waarschijnlijk, dus nu durft 'ie wel)
De dominee van de gebedsgenezing, dat ging meer over uitdrijven van demonische machten ofzo. Genezen van de duivelse machten, dat vind ik erg sektarisch en ver-van-je-bed, ook voor Christenen. Het veronderstelt niet alleen geloof in de gebedsgenezing maar ook nog in demonische machten, de ban ervan en de verbreking.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-11-2008 om 19:06

Nikus

Ik vind dat hele 'bevrijdingspastoraat' sektarisch. Je gaat er dan vanuit dat ziekte iets van de duivel is, waarvan je bevrijd kunt worden: geef me toch geduld. Ziekte is ellendig, en bidden om genezing of kracht zal zeker helpen als je daar wat mee kunt, het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Maar mensen die aan niet beter worden geloofsmatige conclusies verbinden moeten terug in hun kast.

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2008 om 21:46

Zo yta

Je bent goed op de hoogte Inderdaad deed ds. 1 enthousiast gewag van een wonderbaarlijke genezig door gebed.
En ds. 2 heeft juist gemeend zijn boek vóór zijn emeritaat uit te geven, juist om "duhuh, makkelijk zeg, als je weg bent........" te voorkomen.

Tirza

Tja

ik geloof wel in genezing door gebed, maar niet in die diensten waarin de gene die de dienst doet uitstraald kijk mij hier eens even staan ..jeg....

straks met de aplhacursus zullen we weer het onderwerp hebben: geneest God vandaag de dag nog?
en ik weet zeker dat hij dat doet, wel vind ik het jammer hoe sommige mensen er tegen aan kijken...
o ben je ziek? o heb je al gebden om genezing dan? ja? en je bent niet beter? nou dan heb je niet genoeg gebeden... (euh ja bedankt)

Gebed om genezing ... je geneest niet altijd, maar je wordt er wel altijd beter van!

ikzelf ben ziek , heb gebeden, er is en wordt veel voor mij gebeden, en nee ik ben niet genezen, wel heb ik van God een soort rust gekregen, een acceptatie, waardoor ik nu goed om kan gaan met mijn beperkingen, met mijn pijn, met mijn moeheid... dat is voor mijj zeker ook een verhoring van mijn gebed, ik kon er namelijk eerst niet me eomgaan was boos opstandig, naar er van..

en bevrijdingspastoraat tja daar ben ik nog niet over uit..

Silone

Silone

12-11-2008 om 09:44 Topicstarter

Maar

Dus als je niet geneest mag je blij zijn met de rust en de kracht die je hebt ontvangen. Maar als je die dan óók niet voelt? Dan toch te weinig of niet goed gebeden? Ben je er niet klaar voor of niet ontvankelijk voor? Voor God, voor rust/kracht of voor berusting?

Silone

ik zeg het misschien niet goed, voor mij is dat stukje dus die rust die ik heb gevonden, het er mee omgaan enzv...
dat hoeft niet altijd zo te zijn...
het kan misschien ook zjn dat hij iemand op je pad zet die je kan helpen, waardoor het dragelijker wordt.
of er komt een medicijn op de markt die je leven dragelijker maakt of nou vul maar in..

Ik geloof gewoon dat God echt onze gebeden om genezing hoord, maar ze misschien niet altijd verhoord..omdat het niet kan, of omdat het nog niet Zijn tijd is, of omdat hij betere mooiere plannen heeft, dan die ik heb bedacht.. ik heb hier lang mee geworsteld idd zo van de bijbel staat vol met woenderen van genezing, waarom ik dan niet....

iemand vertelde toen dat er in de bijbel staat dat God heeft gezegd dat hij wonderen zal doen, maar dat dat vooral zal zijn om mensen te vertellen van Hem (ik weet het niet meer presies met bijbelteksten er bij helaas)

en wat gebedsgenzers betreft, ik weet nig dat iemand zei, als e ridd mensen genezen is dat een wonder van God een mooi iets, als je dus een zaal binnenloopt waar gebedsgenezers werken en het jaagd je angst aan kan het denk ik niet van God zijn....

intresante draad dit!

Silone

Silone

12-11-2008 om 11:17 Topicstarter

Hmmm

Waar ik mee blijf worstelen is het volgende: Waarom overkomt het de één wel; genezing na gebed en de ander niet. Of waarom voelt de één zich wel opgewassenen tegen tegenslagen na gebed en de ander niet? Is het willekeur van God, is het onvoldoende openstaan voor God of ziet het anders in elkaar. Is niet de verhoring van je gebed datgene wat je 'beter' maakt, maar juist het proces van het gebed. Heb je voor jezelf al de oplossing gevonden door je over te geven aan God, door een stapje terug te doen, jezelf even een figuurlijke schop onder de kont te geven, je terug te trekken, na te denken. Is het bidproces datgene wat je kracht geeft? Klinkt logischer dan de willekeur van God. Want als je niet zover bent om het gebedsproces in te gaan, ontvang je de rust ook niet. Maar in het geval dat het bidproces de clue is, heb je God dan nog wel nodig? (even afgezien van het feit dat God ons wel nodig kan hebben)

Overigens wel een mooi one-liner:
Gebed om genezing ... je geneest niet altijd, maar je wordt er wel altijd beter van!

tja het blijft erg lastig he?
ik worstel ook hoor, snap er soms ook gewoon niks van...
de een heeft kinderen en mishandeld ze, de ander wil dolgraag kinderen maar krijgt ze niet, de 1 vergoid zijn leven door aan de drugs te gaan, de ander vecht om te mogen leven... en idd waar is God dan is dit willekeur?
blijft lastig idd, wel denk ik dat alles gevolg is van de zondeval...
IK hou me vast aan het idee dat God een plan heeft met ons allemaal, en Hij weet wat goed voor me is, wat ik nodig heb, en vaak als ik denk he ik wil het zo, lijkt een andere weg toch blijkbaar beter, dan wordt mijn gebed niet verhoord maar wel gehoord daar ben ik zeker van...

Leonhard

Leonhard

12-11-2008 om 13:33

Inkie1979

"blijft lastig idd, wel denk ik dat alles gevolg is van de zondeval..."

Hoe dat zo? Want immers, dan moet die zondeval (dus met Eva en die appel etc.) een historische gebeurtenis zijn geweest - en daar trappen de 'mainstream-christenen' toch echt niet meer in heden ten dage.

En als het geen historische gebeurtenis is geweest, wat dan wel? Wat was het dan dat maakt dat mensen tegenwoordig nog steeds ziek worden? Zomaar, omdat de een of andere god door een 'interpretabele' gelijkenis nog steeds de pest aan de mensen heeft, maar tegelijkertijd liefheeft, daarvoor zijn kind laat doodmartelen, ehh...

Nee. God grijpt m.i. niet op afroep in als probleemoplosser. En ziekte, dood, verderf, kwaad-in-het-algemeen komt ook niet van hem, de zondeval of een andere door mensen verzonnen constructie. Of van Satan. Het is er gewoon.

Volgens mij is dit de uitdaging aan ons, mensen, om ongehinderd door bijgeloof hieraan te werken: vredebevordering, medisch onderzoek, en wat dies meer zij.

Jujube

Jujube

12-11-2008 om 14:35

Ik geloof er niets van

Kijk, dat begrijp ik nou niet. Er wordt gebeden dat iemand geneest, diegene geneest niet en vervolgens wordt daar een draai aan gegeven van 'maar ik ervaar wel rust' of 'god heeft blijkbaar een ander plan' (Wat dan? Pijn hebben en sterven?).
Er wordt maar naar believen geinterpreteerd waarom mensen niet genezen, want er MOET een verklaring voor zijn. Nou, wat mij betreft is de enige verklaring dat die god er dus niet is, of hij is er wel maar hij is zeer wreed, of het is gewoon een soort 'energie' die je uit je gebeden put (je bent op zich dan positief met jezelf bezig), en wonderen bestaan niet.
Groet,
Jujube

Pippin

Pippin

12-11-2008 om 15:42

Ik wil er niet in geloven

Ik wil niet geloven in een god die de ene mens wel geneest en de ander niet. Alleen maar omdat een stelletje mensen voor die ene persoon gebeden heeft?! Als het waar zou zijn, als je iemand echt beter zou kunnen bidden, zou ik niet meer durven en kunnen bidden. Wie zegt dat de ene mens (waar ik voor bid) wel het recht heeft om beter te worden, en de ander niet?
Ziekte, oorlog, geweld, oneerlijkheid, het is allemaal vreselijk. En ik kan alleen maar geloven in een God die dat net zo erg vind als ik. En die het niet weg kan halen.
Wij mensen moeten aan het werk, doen wat je kunt, niet opgeven. Mensen proberen te steunen, mensen bezoeken, je aan de tien woorden houden.... En dat kunnen we alleen maar als God ons steunt en helpt.
Maar de problemen oplossen, helaas...
Ik houd het erop dat de genezingen die plaats vinden na een gebed, toeval zijn. Want ik moet er niet aan denken dat God dat zou doen.
Pippin

Grote raadsels

Ik geloof dat God kan genezen. Ik geloof ook dat Hij ziekte en dood niet wil. Waarom de één wel en de ander niet geneest, snap ik niet, echt niet. Ik geef er geen draai aan, maar leef door met het feit dat bepaalde dingen grote raadsels blijven. Ik kan daardoor mijn geloof schijnbaar niet verliezen (dat vind ik zo bijzonder, sta daar regelmatig versteld van!). Ik verander mijn beeld van God ook niet naar believen (het idee van het bevalt me niet, dan geloof ik gewoon in een ander soort God), ik hou niet van het God-naar-je-hand-zetten.
Ik geloof niet dat ziekte van God komt, maar dat ziekte en dood het gevolg is van een wereld die niet volmaakt is. God wilde een volmaakte wereld maken, dat geloof ik. Maar Hij wilde de mens ook een eigen verantwoordelijkheid geven en daar hebben de mensen destijds al misbruik van gemaakt.
God kan ingrijpen dat geloof ik. Ook als probleemoplosser. Waarom Hij dat soms zo doet als je hoopt, en soms anders of schijnbaar (!) niet, dat begrijp ik voor geen meter. Maar dat hoef ik niet te begrijpen om toch te geloven.
En geef satan nooit een hoofdletter. Dat is teveel eer

Plannen en verklaringen

"God heeft een ander plan" - dat vind ik moeilijk. Een plan als bijvoorbeeld een kind bij de bevalling overlijdt? "Het is ergens goed voor, of het heeft een doel dat we nu nog niet zien," ook daar kan ik weinig mee.
Ik hoorde laatst van iemand: "God heeft wel een plan met je leven! Maar dat plan kan doorkruist worden. En waarom Hij dat soms wel en soms niet laat doorkruisen, dat blijft een raadsel."
En een verklaring, dat zoek ik niet altijd. Kan wel aan de gang blijven, en God valt door mij toch niet te verklaren.

En bidden

Heel dubbel is dat. Ik geloof dat bidden helpt, dat veel bidden helpt, maar vind absoluut nooit dat je te weinig gelooft of te weinig gebeden hebt als je niet geneest.
God is uiteindelijk niet afhankelijk van ons gebed denk ik. Hij kan niet afhankelijk van mij zijn, want Hij is mijn maker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.