Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Binky

Binky

21-12-2009 om 23:34

"je komt in de hel"

vorige week belde er iemand aan de voordeur, iemand van een religieuze stroming (niet jehova) die mij een folder wilde overhandigen enz.
Toen ik aangaf niet in haar verhaal geinteresseerd te zijn zei ze: "je komt in de hel!". Nu ben ik ten eerste een beetje beledigd omdat zij niet weet of ik gelovig ben en dus eigenlijk zomaar wat roept, bovendien ben ik zo aardig om met deze kou de deur open te doen en haar vriendelijk te woord te staan en dan word je op deze manier toegesnauwd.
Ongetwijfeld is het in haar overtuiging dat zij mijn ziel wil redden, maar ik vraag me af: valt dit nog onder vrijheid van meningsuiting, of gaat dit te ver en zou je een klacht in kunnen dienen wegens belediging of zo? (niet dat ik dat ook echt wil gaan doen)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leony

Leony

21-12-2009 om 23:54

Geen idee

Maar ik zou tegen haar zeggen: "ik geloof (ook) niet in de hel".

Yta Chalne

Yta Chalne

22-12-2009 om 08:24

Zot

Ha, zo iemand kwam ik tegen in de wachtkamer van het ziekenhuis. Kwam naast me zitten en zei: "Jij bent ziek he, dat komt door de zonden van je voorvaderen. Onze voorganger kan daarmee aan de slag, zodat je kunt genezen en anders ga je dood met zoveel zonden dat je in de hel komt."
Ik dacht niet aan aangifte doen, zij leek me al genoeg gestraft. Je zult maar zo'n bizar leven leiden, in de kou langs de deuren dreigen met de hel.

Rembrand

Rembrand

22-12-2009 om 11:33

Lidwientje,

Bizar dat die meester dit soort gedachtes ventileerde in de klas !! Heb je hier nog wat mee gedaan ?
( ik zou persoonlijk dezelfde dag nog actie ondernemen richting betreffende leerkracht en de directeur van de school ).
M.

Ach

Binky, troost je met de gedachte dat als jij in de hel bent, zij daar niet is.

Ik heb wel eens gedacht: hel en hemel zijn eigenlijk gewoon dezelfde plek. Want wat denken de Jehova's getuigen dat de hemel is? Een plek die wordt gerund door Jehova's getuigen en vol zit met Jehova's getuigen. En wat is mijn idee van de hel? Juist.
(vul ipv J.G. een geloof naar keuze in )

Wel apart trouwens, dat openlijk dreigen met de hel. Die paar keer dat ik een J.G. tegenkom zijn ze niet zo bot, wat vanuit het oogpunt van klantenwerving ook wat onverstandig lijkt.

Ik denk overigens, om op je vraag terug te komen, dat dergelijke onzin niet strafbaar is. Een "ach, ik weet wie het zegt" lijkt me de enige reactie eigenlijk.

Groeten,

Temet

Even omdraaien

Hoop dat jullie dit niet off topic vinden.

Mijn ouders waren na hun huwelijk bij een heel oude oom, Onkel Paul, met een lang witte baard en een wandelstok en een mager lijfje.

Hij heeft gevraagd of ze voor hem wilden gaan staan en toen heeft hij ze gezegend, met zijn handen boven hun hoofd.

Mooi he?

Gaat volgens mij heel lang mee zo'n zegen, je kan hem in stukjes breken zonder dat het ooit minder wordt. Ik stuur even een stukje naar Ouders Online

Kadonaj

Kadonaj

22-12-2009 om 15:26

Belachelijk

Ik zou echt boos worden als iemand dan aan mijn deur gaat verkondigen. Iedereen zijn eigen geloof en mening en als iemand mij dan iets anders gaat vertellen en dan nog gaat 'dreigen' met de hell...

Maar ben dan ook nog eens 30 weken zwanger en vol hormonen

Ook beetje o.t.

Daarom heb ik ook zo'n hekel aan die (internet) kettingbrieven, waarin wordt gedreigd dat als je niet mee doet je zeven jaar ongeluk krijgt ofzo. Blèh, zo snel mogelijk deleten die handel.

Emmawee

Emmawee

22-12-2009 om 23:08

Rodebeuk

Ja joh, dat is echt verschrikkelijk off topic!!
Maar wel een mooi verhaal. Bedankt voor het stukje. Als ik mijn hart weer eens heb schoongemaakt, zal ik weer e.e.a. doorgeven. (Dat heb ik bij een meditatiecursus geleerd. Dat je pas mag zegenen als je eerst je hart hebt schoongemaakt.)
Groeten! Marianne.

De hel?

als iemand tegen mij had gezegd; je komt in de hel,had ik gezegd: oke,dan zie ik je daar wel weer !tot ziens.

Mirage

Mirage

23-12-2009 om 11:08

Angst

Ooit een zwaar gelovige huisgenoot gehad, die er nachtmerries van hoe ik, als ongelovige, in de hel zou belanden. Dit moest ze uiteraard ook vaak zeggen. Volgens mij had ze echt de beste bedoelingen, maar erg vriendelijk is het natuurlijk niet. Uiteindelijk heb ik haar maar uitgelegd dat het niet klopte, als ik niet in de hemel geloof, geloof ik ook niet in de hel. Dus na mijn dood, ben ik gewoon dood... Daar snapte ze niks van. De melding dat zij niet degene was die oordeelde, maar haar god, kwam wat beter aan, sindsdien was het afgelopen. Geloof zou toch moeten gaan om hoop en niet om angst?
In jouw geval denk ik dat de persoon in kwestie al genoeg straf heeft, doordat het leven met zo'n angst zwaar genoeg is...

Hart schoonmaken?

Ik moet zeggen dat dit, tijdens de voorbereidingen voor het kerstdiner, bij mij wel heel aparte associaties oproept
Ik geloof dat ik mijn stukje zegen maar gewoon even "vuil" uitdeel. Bedankt in elk geval rodebeuk!!
En wat betreft de hel: ach, er is in elk geval meer te doen en te beleven dan in de hemel volgens mij. In elk geval zit ik er dan waarschijnlijk meer met zielsverwanten dan in de met Jehova's gevulde hemel...
n@nny

Nasha 1st

Nasha 1st

23-12-2009 om 20:01

Tja...

over Jehova's (getuigen moet ik zeggen geloof ik) wel gehoord dat ze zelfs de rouwadvertenties uitpluizen, de nabestaanden benaderen en ze dan zelfs ronduit zeggen dat als geen Jehova worden, ze hun geliefden in het hiernamaals ook niet meer zullen zien! Grof!

Jehovah's getuigen en de hemel

Even terzijde: J.G.'s geloven dat eeuwig leven OP AARDE een gave is van God. Hoofdbewoners van de hemel zijn natuurlijk de Grote Baas zelf, zijn zoon Jezus en ongeveer 2/3 van de oorspronkelijke hoeveelheid engelen.
Daarnaast is er nog het getal van die 144000 mensen die mogen hopen in de hemel opgewekt te worden ipv op aarde. Maar ook van die laatste -aardse- groep zegt de bijbel dat er zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen een opstanding zullen krijgen. Dus ook mensen die onvriendelijk hun geloof verkondigen en ook de mensen die de deur gauw dichtslaan
In een hel geloven Jehovah's Getuigen niet Dan zou God toch geen God van liefde zijn, als Hij dat toeliet, vind je wel?

Peenvogel

Dit intrigeert mij hevig. Dus de JG's zullen in meerderheid opgewekt worden op aarde, maar datzelfde geldt voor de niet-JG's begrijp ik? En sowieso geen hel? Dan is er dus geen enkele aanleiding om bij de JG's te gaan, zou ik denken - een gok op de minieme kans tot die 144000 te behoren lijkt mij de moeite niet (maar goed, ik speel ook niet in de Staatsloterij)

Groeten,

Temet

Armageddon, een benadering van 'de hel'

Toch wel, Temet: We leven volgens het WT-genootschap in 'de laatste dagen', waarvan je de teksten kunt vinden in Mattheüs 24 en 2 Timotheüs 3:1-5. Eén van de voorspelde gebeurtenissen uit dat rijtje is het wereldwijde predikingswerk; 7 Miljoen J.G.'s gaan wekelijks bij talloze mensen aan de deur en in bedrijven op bezoek om mensen te vertellen wat de bijbel zegt over onze kansen op eeuwig leven onder God's koninkrijk. Het staat men dan vrij om te kiezen of ze hun levenswijze in overeenstemming willen brengen met de wil van onze Schepper, of willen blijven leven overeenkomstig hun eigen wensen en overtuigingen.
Voor die mensen die 'zichzelf willen blijven regeren' (zie het begin van Genesis, de scene met de slang) houdt het vroeger of later definitief op. Je hebt vast wel eens gehoord van Armageddon? Volgens het WTG overleven alleen de mensen die God gehoorzamen die 'grote verdrukking'. De rest komt door ingrijpen van Jezus (die nu koning in de hemel is, als een engel, zeg maar) en zijn leger van gehoorzame engelen om het leven, zonder hoop op een opstanding op aarde dus.
Hoe God in die dagen precies oordelen zal over de twijfelgevallen die in alle redelijkheid de boodschap van J.G.'s overdenken, maar tegen A. nog geen keuze hebben gemaakt, of de groep mensen die duidelijk 'nee' heeft gezegd tegen J.G.'s en hun boodschap niet eens in overweging wil nemen, is me niet helemaal duidelijk, maar ik ga voor de veiligheid ervanuit dat je beter volmondig 'ja'kunt zeggen, met doop en alles.
Ik hoop van harte dat deze tak van religie je blijft intrigeren, Temet. Nee zeggen kan altijd nog, nietwaar?

Raar

Raar en onbeleefd is het wel natuurlijk als ze zo voor je deur staan terwijl je ze inderdaad vriendelijk te woord staat!
Maar ja, "je komt in de hel" waarom is het een belediging voor je als je er niet in gelooft? Dan zegt het je toch niks? Als iemand mij zou zeggen "je komt later als mier terug in een volgend leven" is dat voor mij geen belediging want ik geloof daar niet in.
Ik zou het van je af laten glijden en er niet teveel energie in steken. Lekker laten gaan.

Bastet

Bastet

27-12-2009 om 15:52

Geerke

Nou,Geerke,mijn zeer gelovige niet jehova-buurvrouw zou dit oprecht heel naar vinden als haar iets dergelijks toegesnauwd zou worden.Ik vind het vrij onbeschoft om zoiets te zeggen tegen iemand.
Groetjes,bastet

tonny

tonny

27-12-2009 om 16:49

Geen hel, maar....

Hier in de regio is een groepering die je soms, als je met je winkelwagentje uit de Bas komt, overvalt met de vraag: 'weet u waar u komt als u dood gaat?'
Ik vind dat gewoon geen vraag om iemand zo onverhoeds mee te overvallen tussen de boodschappen.

Als er twee personen, keurig gekleed, met een tas bij zich, aanbellen weet ik uit ervaring dat het Jehova's Getuigen zijn; dan doe ik netjes open en zeg vriendelijk dat ik geen belangstelling heb voor hun tijdschrift.
Maar zo'n vraag tussen de winkelkarren - dat vind ik nog veel vervelender!

Hier betere ervaringen

In mijn vorige huis kwamen wel eens mensen langs. Als ik dan aangaf dat ik zeer bewust een andere keuze heb gemaakt (is ook wel duidelijk als je me ziet, hollandse kaaskop met hoofddoek ) en geen interesse in een gesprek had, werd me vriendelijk gedag gezegd.
Met de enige Jehova's Getuige die ik persoonlijk ken(de), een oud-collega, had ik op het werk altijd prima contact. 't Schept kennelijk een band als je allebei geen verjaardagen en sinterklaas viert - hij was de enige die begreep dat ik het echt echt echt niet wilde vieren, en nee, ook niet miste.

Toch vind ik het dan vreemd

dat ze dan wel de verjaardagen van anderen vierden. Ik had vroeger ook 2 collega's die Jehova's waren. Ze vierden inderdaad geen verjaardagen, maar als anderen dan trakteerden omdat zij jarig waren, namen ze zelf ook lekker een gebakje...
Vond dat altijd heel hypocriet.

Ik houd er trouwens ook niet van als mensen (wel of niet gelovig) hun mening opdringen.

Betere ervaringen

Ook ik heb geen nare ervaringen met JG's hier in Amsterdam. In Oost, waar we tot voor kort woonden, belden ze eigenlijk nooit aan. Eén keer geloof ik, en toen ik beleefd zei dat ik geen belangstelling had werd mij even beleefd een goededag gewenst. Op straat word je wel eens aangesproken, maar ook daar is een simpel 'nee dank u, ik heb geen interesse' genoeg. En een keer had ik een klant, een vriendelijke Surinaamse op leeftijd die mij uitnodigde voor een samenkomst, waar ik uiteraard ook voor heb bedankt.

Mijn schoonouders nodigen ze uit voor een kopje koffie, geloof ik, als er wordt aangebeld. Ik weet niet of zij dan de JG's proberen te bekeren tot hun kerk (ze zijn bij een soort Evangelische Indonesische kerk), kijken wie er wint

Groeten,

Temet

Feestdagen

In de bijbel wordt niet gesproken over een begrensde periode van 7 jaar. Het begint met de kroning van Jezus in de hemel, maar hoe lang die laatste dagen duren daarna, weet niemand. De bijbel zegt dat van die dag en dat uur niemand weet, zelfs Jezus niet.
Emel, wat voor religie heb jij dan eigenlijk? Het verbaast mij namelijk dat veel moslims op school toch wel Sinterklaas en Kerst vieren, en ook Sint Maarten, terwijl dat toch katholieke feesten zijn. Ook carnaval wordt wel meegedaan.
Lillie, J.G.'s vieren geen verjaardagen inderdaad, maar laten vaak hun kinderen de keuze tussen het al dan niet aannemen van traktaties op school. Als ze die wel regelmatig aannemen, laten veel ouders hun kinderen ook eens in het jaar trakteren(op een andere dag). Maar volwassenen die traktaties aannemen op het werk? Dat is niet netjes, nee. Ik kan me voorstellen dat ze het mogelijk onbeleefd vinden te weigeren, maar dan zouden ze zelf ook wel eesn kunnen trakteren, vind ik persoonlijk. Feitelijk zouden ze het niet moeten aannemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 01:58

Nasha

Waarom vieren mensen die niks geloven kerst, sint, st maarten? Het is natuurlijk ook best moeilijk om je er afzijdig van te houden als je kinderen wel overal met hun neusje bovenop zitten. Ongelovigen, maar ook andersgelovigen vieren het feest maar niet de betekenis. En hoeveel katholieken gaan nog vasten na carnaval?
Wij hadden vroeger op de mavo een jehova's getuige leerling in de klas en ik had wel met hem te doen. Hij moest toekijken hoe wij Sinterklaas vierden en ik had nou niet echt het gevoel dat hem dat niets deed.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-12-2009 om 11:05

Kerst/ sint

Tja, waarom vier ik dat. Voor de sfeer denk ik. Niet vanwege het geloof. Sint zie ik niet als een religieus iemand. Kerst wordt natuurlijk wel als iets christelijks gevierd, maar ja, ook op openbare scholen vieren ze kerst.

Ik heb een keer een collega gehad die Jehova was. Nee, verjaardagen vierde ze niet, maar ze nam wel een gebakje.....dat vind ik dan weer gek....

tonny

tonny

31-12-2009 om 11:37

Wanneer is een feest religieus?

Sinterklaas niet, in mijn ogen. Ik weet dat niet/anders gelovigen zich soms ergeren aan het kruis op de mijter, als was deze keurig gecostumeerde persoon met het opzetten van dit hoofddeksel werkelijk een bisschop. Kleren maken de man

Sint Maarten heb ik nooit meegemaakt, daarvoor woon ik in de verkeerde hoek van het land. Ik zou het niet zozeer religieus duiden, meer een verwijzing naar een goed mens die een goed voorbeeld gaf. Daar kan toch niemand tegen zijn.

Kerst. Daar bestaat een seculiere en een christelijke versie van. Dus vieren naar keuze. Allemaal!

De Jaarwisseling. Een volledig seculier feest. Maar veel christenen hebben wel een dienst/viering op oudejaarsdag en nieuwjaarsdag, omdat zo'n omslagmoment toch leidt tot bezinning, soms zorgen, omrust, maar ook dankbaarheid.

Pasen. Ook seculier danwel christelijk te vieren.

Hemelvaartsdag. Iedereen krijgt een dag vrij, maar ik denk dat vrijwel niemand weet wat er te vieren valt. Er is geen 'seculiere betekenis' van Hemelvaartsdag en zelfs voor gelovigen is deze dag een stiefkindje.

Pinksteren. Het lijkt me lastig daarvoor een seculiere invulling te vinden. Wat christenen vieren, is velen onbekend: de uitstorting van de heilige Geest, de Trooster die Jezus beloofde toen hij naar zijn Vader terugkeerde. De Geest is niet aan plaats of tijd gebonden en kan alle mensen bijstaan.

Koninginnedag - dat is voor iedereen. Nou ja, misschien is het niks voor mensen die zich niet thuis voelen in Nederland.

Nog feesten vergeten?

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 12:00

Pinksteren

En wat wij dan eigenlijk weer gek vinden is dat Pinksteren ook bij Christenen zo´n achtergesteld gebied is. Er zal in de kerk aandacht aan besteed worden, maar in mijn beleving is Pinksteren voor het Christendom in feite belangrijker dan Kerst.

tonny

tonny

31-12-2009 om 13:36

Pinksteren

is belangrijk, maar ongrijpbaar.

Bij Kerst kun je je een plaatje voorstellen.
Bij Goede Vrijdag en Pasen ook.
Maar Pinksteren?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 16:07

Ik zeg het eerlijk hoor

ook in de tijd dat ik meer praktiserend (en meer gelovig) was deed pinksteren mij niet zoveel, maar dat komt ook omdat er in het algemeen geen aandacht aan wordt besteed. Ja behalve de broodafdeling dan, die zien er weer een krentenstolmomentje in. Kerken zouden het eens wat meer moeten promoten. Zonder Heilige Geest was het Christendom niet geworden wat het nu is, dat lijkt me toch een uitbundiger feestje waard

Gkv wel pinksteren

in de kerk waar ik heen ga, vieren we pinksteren wel. Diegenen die belijdenis doen, doen dit meestal met pinksteren.
Er wordt extra aandacht besteed aan wat pinksteren inhoudt en nu nog voor ons kan betekenen.
Doordat pinksteren op zondag/maandag valt en wij alleen de eesrte pinksterdag (kerkelijk) vieren (net als kerst en pasen) is er geen extra kerkdienst, zoals wel bij kerst op eerste kerstdag.
Voor mij is een feest religieus als het feest in de Bijbel wordt benoemd als feest voor Hem.Dus geen stmaarten en geen verjaardagen, wel pasen, pinksteren, kerst en hemelvaart. Maar dan geen feesten met eieren, kerstmannen, paashazen enz.
Er zijn bij ons ook mensen die geen kerstboom/verlichting willen, aangezien dit van heidense afkomst is.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 13:34

En dat

gaat mij dan weer te ver. Maar dat is een onderwerp apart.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.