Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Yaron

Yaron

26-12-2016 om 17:23

kerstgedachte


Yaron

Yaron

27-12-2016 om 21:01

reactie

Ik heb alles gelezen, maar door sommigen is mijn vraag verkeerd begrepen, ik bedoel het niet als oordeel, gelovig (wat voor geloof dan ook) is niet beter of slechter dan atheïst. Gewoon als vraag, had ook betrekking kunnen hebben op Pasen of Pinksteren. Wat anderen doen en waarom ze dat doen met christelijke feestdagen was gewoon een gedachte die ik vorige week met een collega gedeeld heb.

Kenfan, man en ik zijn niet streng gelovig opgevoed, wij gingen vroeger maar af en toe naar de kerk, geloven doe je altijd, al twijfel ik heus wel eens, maar ik hoef daarvoor niet persé naar de kerk.

Ceasar, haha, dat probeer ik ook elke avond, lukt niet altijd, maar er had beter kunnen staan, "uitgebreider dan anders."

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2016 om 21:09

Yaron

Ach weet je, een traditie op z'n tijd geeft houvast, denk aan de rust en de regelmaat waar zuigelingen op gedijen. Je eet helemaal niet zoveel lekkerder of duurder, en eigenlijk vaak hetzelfde als vorig jaar. (Stoofpeertjes!) Als je je de waarde van dat soort dingen gaat realiseren begin je het leven te begrijpen, caesar. Go with the flow, don't fight it...

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2016 om 01:37

Dendy

Ik heb oudere kinderen dan jij en ik merk hoe leuk het is dat ze moeite doen om de dagen dat ze er zijn met kerst of pasen hun beste beentje voor te zetten. De een vindt het leuk om wat gerechtjes te maken die haar goed gelukt zijn, de ander blijft wat langer dan normaal in de huiskamer zitten. Een gezamenlijke vriendin van de dochters is er al jaren bij. Wij groeten elkaar wel eens met 'dag mam' en 'dag kind', dus heel gezellig als zij er bij is en die sfeer voelt als 'vieren', ook al heeft het voor mij niet meer de christelijke waarde. En ja, voor deze dagen trekken we de knip verder open dan normaal. We hebben daar dit jaar voor het eerst voor gespaard en dat voelde heel prettig. We hoeven de rest van de maand niet af te zien, omdat de kosten van kerst eigenlijk te hoog waren. En dan zie ik jouw commentaar op dat mensen in jouw ogen teveel geld uitgeven aan kerst, dat kunnen ze beter aan mensen geven die het moeilijker hebben. Bot gezegd: heel sneu dat die mensen het moeilijker hebben dan ik, maar er zijn grenzen tot waar ik meeleef. Wij hebben ook magere kerstfeesten gehad, dus ik weet wat het is als iedereen om je heen luxe zit te doen en jij dat niet kunt. Ik ben mij dus heel erg bewust van het feit dat het niet vanzelfsprekend is dat we onszelf zo kunnen verwennen.

Seks

"ik vraag me altijd af wat niet-gelovige mensen met kerst hebben". Hetzelfde als mensen die geen kinderen (meer) willen maar wel seks hebben.

skik

Jaina

Jaina

28-12-2016 om 14:43

Kerst

Bij de kerstviering zijn er talloze punten waar niet gelovige mensen zich aan kunnen sluiten:
boodschap van vrede op aarde
terugkeer van licht na de donkerste dagen, midwinter feest.
gezellig samen zijn met de familie
lekker eten
santa clause en cadeautjes
huis versieren

Dat zijn allemaal aanhaakpunten waar ook niet gelovige mensen wat bij kunnen voelen en iets mee kunnen doen.

Je ziet dat ook bij Pasen (lente feest, eitjes zoeken, paashaas, natuur die ontluikt..)

En je merkt al meteen dat Pinksteren bij niet-gelovige mensen al veel minder tot de verbeelding spreekt want daarbij heb je minder die externe tradities en heidense gebruiken.
Hoewel bijvoorbeeld dauwtrappen met Pinksteren in sommige dorpen ook weer een traditie is en daar haken niet gelovigen ook bij aan.

Als het feest een wat algemene boodschap heeft en daarnaast ook seculiere tradities is dan is het uiteraard ook iets wat mensen die niet geloven prima kunnen vieren.

Jaina

Jaina

28-12-2016 om 14:50

Half a twin

Ik zie zelf juist eerder een andere beweging. Ik zie eerder dat de meer traditionele en orthodoxe kerken een stuk voller zitten dan de kerken die wat meer in de traditie staan van alles kan en mag.
Het publiek in de meer orthodoxe kerken is vaak ook jonger terwijl het meer de babyboom generatie en ouder is die in de lossere kerken zitten.
Wat ik ook wel logisch vind. Geloven is geen moeten meer. Mensen kiezen er veel meer voor uit vrije wil. Je houd dus een (veel) kleinere groep over maar die groep is vaak wel echt betrokken en zijn ook meer orthodox in hun houding.
En mijn generatiegenoten en iets eronder en erboven zijn opgegroeid in de laat maar waaien tijd waarin alles kon en mocht en dat is voor hun traditie.
En velen daarvan zien de terugkeer naar een meer orthodoxe leer met lede ogen aan.
Terwijl de jongeren die bij de kerk blijven ook echt bewust voor de kerk en voor de leer van de kerk kiezen.

Niki73

Niki73

04-01-2017 om 12:49

Licht en leven

Als overtuigde atheïst vier ik met kerst naast het lichtfeest ook dat ik gezegend ben met een fijne familie en dat we het goed hebben. We eten lekker, maar niet overdreven, hoe Hollands. We hebben het nog wel even over de vluchtelingenproblematiek gehad, tenslotte waren Maria en Jozef ook niet welkom in de herberg. En we hebben de wens van vrede opaarde ook uitgesproken. Een religieus randje blijft er dus wel.
Ik geef elk jaar in december ook flinke donaties aan goede doelen, omdat ik weet dat niet iedereen het zo goed heeft. Ook dat is voor mij kerst.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2017 om 12:57

Niki

Dat doen er meer, in december de donaties en doelen eens onder de loep nemen .

Taxi

Taxi

04-01-2017 om 18:25

En ook

Om bv net onder de vrijstelling te blijven waarboven je vermogensbelasting moet betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.