Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Ramadan

Wat weten jullie over ramadan ...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ahrend1

Ahrend1

11-08-2011 om 20:49 Topicstarter

Hmm

Geen reacties???

tonny

tonny

11-08-2011 om 21:00

Het is hier al heeeel lang rustig...

hoezo je vraag over de ramadan?

Doe je er zelf aan mee, ken je moslims die eraan meedoen, vind je het een mooie geloofstraditie, heb je last van het nachtelijke eten van buren - kortom, wat is je achterliggende vraag?

Ahrend1

Ahrend1

11-08-2011 om 22:43 Topicstarter

Nou..

Ik ben zelf moslim en vast natuurlijk. Wij krijgen elk jaar dezelfde vragen over waarom we vasten of we ook niet mogen drinken, sex kauwgum. Dus vroegt ik me gewoon af hoeveel mensen ervan weten. Gewoon nieuwschierig....

Antwoord

Met drie moslima-collega's zou ik er natuurlijk een heleboel vanaf moeten weten, maar ik weet eigenlijk niet meer dan wat algemeenheden:
Na zonsopgang mag er niet gegeten en gedronken worden. Zelfs je eigen speeksel schijn je niet te mogen doorslikken. Alleen mensen die in goede gezondheid verkeren, mogen deelnemen aan de Ramadan. Je mag ook niet roken of sex hebben (ik weet niet of dit ook alleen geld als de zon op is). Verder mag je niet liegen of kwaadspreken en wordt er van je verwacht dat je veel bidt.

Tot zover mijn kennis. Klopt het een beetje?

Maylise

Maylise

12-08-2011 om 12:00

Ahrend

Wel wat. Ik doe zelf niet aan ramadan, man wel. Kinderen naar keuze wel of niet. Dit jaar zijn we niet samen het eerste gedeelte van ramadan aangezien we apart op vakantie zijn dus ik heb er nog helemaal niks van meegekregen. Volgende week als we allemaal weer thuis dan zullen we de laatste weken wel samen doorbrengen. Ik doe dan overigens nog steeds niet mee maar ik wacht 's avonds wel met eten. Ik sta 's ochtends ook niet op voor ontbijt/gebed. Ik vind het voor man soms wel ongezellig. Gelukkig komt een van mijn mans ramadan buddies (een van onze twee volwassen kinderen die wel meevasten) de komende weken bij ons logeren dus dan hoeft hij niet alleen op te staan. Met elkaar is natuurlijk wel iets fijner/makkelijker dan als je het allemaal alleen hoeft te doen.

Ahrend1

Ahrend1

12-08-2011 om 16:30 Topicstarter

Nausicaa

Ä°n grote lijnen klopt het wel. Kinderen mogen niet vasten idd en wat betreft je eigen speeksel doorslikken heb ik nooit van gehoord dan zou iedereen met een tufbakje moeten rondlopen.
Haha ik zie het al voor me..
Na zonsondergang mag je weer alles.
Groetjes ahrend

(null)

tonny

tonny

12-08-2011 om 16:44

De feitelijkheden ken ik wel

en ben ook weleens op uitnodiging bij een iftarmaaltijd in de moskee geweest.

De beleving van het vasten ken ik alleen uit verhalen en uit reportages.
Het lijkt me op zich mooi als geloofsgemeenschap allemaal hetzelfde te doen en ook enigszins hetzelfde te beleven. Maar ik ben geen moslim en ken de beleving daarom niet.

Sorry!

Onbetrouwbare informatie van mijn zoon dus.... Ik vond het ook al zo'n sterk verhaal, maar volgens hem lopen mensen die aan de Ramadan meedoen inderdaad de hele dag te tuffen.

Maar Ahrend.... is het niet ontzettend zwaar om je gedurende een hele dag aan alle ge- en verboden te houden? Ik zou op een gegeven moment flauwvallen van de honger. En over niet roken.... als je wilt stoppen is de Ramadan toch het uitgelezen moment? Als je het een dag kan volhouden, dan is het een kleine stap naar helemaal stoppen.

Ahrend1

Ahrend1

12-08-2011 om 17:22 Topicstarter

Nausicaa

Ä°k ben nog nooit flauwgevallen het is ook de bedoeling dat je voor zonsopgang nog eet. Hongergevoel valt ook heel erg mee ondanks de lange dagen het is meer trek als honger. Hele dag niet roken ... Het zou idd de ideale moment zijn om te stoppen

Groetjes
(null)

Fiorucci

Fiorucci

12-08-2011 om 17:32

Ahrend

Nou dat geldt toch niet voor iedereen..ik herinner me dat ik mijn groep van niveaulezers op school een jongen had, een jaar of tien was hij, die erg wit zag en klaagde over buikpijn. Hij bleek mee te doen met vasten en kon zo echt niet functioneren op school.

Ahrend1

Ahrend1

12-08-2011 om 17:40 Topicstarter

Fioricci

Met 10 jaar mogen ze niet eens vasten en zeker niet in de zomer met de heeele lange dagen
En dan nog zouden ouders zelf moeten inschatten of ze wel of niet mee kunnen vasten.
Het ene kind is het andere niet en of ze dan 10 of 12 zijn doet er niet toe. Wij begonnen destijds als kinds zijnde met halve dagen en wat waren we trots!!

Ahrend

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2011 om 07:24

Ahrend

Ik ken die regel,maar ik weet ook dat er families zijn waar de kinderen toch echt meevasten.

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 07:58

Gisteravond half 10

Marokkaans buurmeisje komt het pad ophuppelen,half tien 'savonds. Ik denk nog: Nou, dochterlief komt nou echt niet buiten spelen hoor. Maar buurmeisje brengt een schaal versgebakken koekjes. Wij worden altijd verwend tijdens de ramadan..)

Suikerfeest.

Nou, ik heb ook geen klagen hoor! Als de Ramadan is afgelopen, vieren we op het werk traditiegetrouw het Suikerfeest (meestal een dag daarna) en worden we door onze drie collega's verwend met allemaal zoete Turkse en Marokkaanse lekkernijen.

Ahrend1

Ahrend1

14-08-2011 om 13:29 Topicstarter

Suikerfeest

Manlief neemt al 12 jaar baklava mee naar collega's op het werk, hij mag het ook niet vergeten.

Maylise

Maylise

14-08-2011 om 15:23

Je hebt natuurlijk altijd mensen die het te ver doorvoeren. Ramadan mag niet je gezondheid in gevaar brengen. Als je dus echt flauwvalt mag je heus wel wat water. Het is ook een probleem met mensen die diabetes hebben. Zij mogen vanwege gezondheidsredenen niet aan ramadan doen. Zij hoeven dat ook helemaal niet van het geloof want ze zijn immers ziek. Toch doen elk jaar veel mensen met diabetes toch mee aan ramadan. Ik begrijp dat wel want je wilt zo graag omdat het er echt bijhoort en het raar/slecht zou voelen om niet mee te doen en omdat je zo graag die opoffering wil brengen. Een imam die ik laatst hoorde preken op de radio zei dat het eigenlijk juist heel arrogant is om onder die omstandigheden mee te doen met ramadan. Immers de uitzondering voor zieke mensen is er niet voor niets. Je hoeft je gezondheid niet in gevaar te brengen. In sommige gevallen is het een groter offer om niet mee te doen met de ramadan dan wel mee te doen. Blijkbaar vraagt God aan deze mensen juist het offer om niet mee te doen. Wat zeker in moslimlanden waarin iedereen mee doet minstens zo zwaar een offer is als wel mee doen.

Kinderen zouden sowieso niet mee hoeven te doen maar veel kinderen van zo rond de 10 vinden het zelf vaak reuze interessant om mee te doen. Mijn neefje wilde dit jaar ook mee doen (hij is 8) maar zijn vader heeft hem verboden wat verstandig is. Vaak beginnen kinderen met een halve dag mee te doen.

Bij ons thuis speelt dat niet zo want geen een van mijn kinderen wilde op jonge leeftijd al meedoen. Mijn enige twee kinderen die aan de ramadan mee doen zijn allebei al volwassen. De drie jongsten hebben nog nooit meegedaan. De rest heeft het wel eens gedaan maar doen nu niet meer mee. Van de twee die mee doen is een moslim en de ander is geen moslim maar doet mee uit solidariteit met zijn vader.

Dit jaar doet hij niet mee omdat hij op reis is met zijn tweelingzus en haar man. Hij doet het ook niet vanwege zijn geloof dus nu hij weg is voelt hij ook geen aandrang mee te doen.

Ahrend1

Ahrend1

17-08-2011 om 04:25 Topicstarter

Joyeux

En wat dat speeksel betreft: Als iemand het speeksel naar de buitenkant van de lippen uitlaat, weer naar de mond terug doet en het weer slikt, verbreekt hij zijn vasten, maar zolang het speeksel niet naar buiten gaat, maar in de mond blijft, dus aan de tong blijft, verbreekt het vasten niet, ook als hij het weer slikt

Waarom zou je je tuf uitspugen en weer opsabbelen ... Gatverrr

Mbt kinderen.. iedereen moet gewoon zijn gezond verstand gebruiken.
Een kind van 11 zou in de wintermaanden wel mee kunnen vasten maar in de zomer niet. We hebben nu eenmaal pech dat het nu in de zomermaanden valt.
Puber of niet elk kind is anders
(null)

Ahrend1

Ahrend1

17-08-2011 om 15:17 Topicstarter

Dom dom dom

Wat voor domme reactie weer zeg:
Als ik zeg dat ouders eigen verstand moeten gebruiken mbt kinderen .... Begrijp jij die zin wel uberhaupt????
Speciaal voor jou zal ik het eens uitleggen. Je hebt kinderen die snel honger krijgen en dorst hebben en weer kinderen die dat dus niet hebben.
Mijn zoon is 12 en heeft dit gevoel niet.
Hij kan dus lichamelijk meer aan, en mijn dochter van 11 heeft altijd honger. Voor de duidelijkheid ze is 11 met een lengte van 146 cm en weegt 32 kilo.

De islam gebied ons juist om te denken.
Wat een kortzichtige reactie van jou ... Voel je je nu goed

Maylise

Maylise

17-08-2011 om 19:02

Joyeux

Dat is niet Ahrend1's regel, dat is een manier waarop een bepaalde Imam de islam interpreteert.

In de Islam moet je juist zelf nadenken. Een Imam om advies vragen kan maar een Imam heeft zeker niet dezelfde status in de meeste gevallen als bijvoorbeeld een priester heeft. Er is binnen de islam geen algemene autoriteit die aangeeft hoe de regels gevolgd dienen te worden.

De islam bestaat uit verschillende stromingen. Er zijn twee hoofdstromen (een soennitische en een sjiitische) die onderling ook verdeelt zijn in verschillende richtingen. Daarnaast heb je nog stromingen als het soefisme die bij geen van beide passen.
Binnen het soennisme heb je ook verschillende scholen die elk een eigen richting binnen de islam vertegenwoordig en waartussen ook weer (vaak hele subtiele verschillen bestaan)

Teksten in de Koran zijn lang niet altijd duidelijk, lijken elkaar soms tegen te spreken en zijn soms moeilijk te ontcijferen. Daarom zijn er veel geleerden die commentaren hebben geschreven op de Koran. Die geleerden hebben ook niet allemaal dezelfde autoriteit. Geleerden die in de tijd van de Profeet leefden hebben meer autoriteit dan latere geleerden, althans bij de meeste moslims. Meer autoriteit hebben betekend natuurlijk ook niks anders dan dat meer mensen deze tekst volgen/gebruiken. Er is geen enkele hogere autoriteit die kan zeggen dat je die tekst moet volgen.

Voor bijna elke mening over een koran tekst kan je een tegengestelde mening vinden. Kortom je kan eigenlijk nooit zeggen de Islam zegt dit of volgens de Islam is het zo... Er zijn een paar dingen waar iedereen het over eens is binnen de Islam (het bestaan ven God, de Koran als heilige tekst, Mohammed als profeet...) en dan heb je het wel gehad. Over de rest wordt eindeloos gediscussieerd en gedebatteerd. Een moslim wordt dus wel degelijk aangemoedigd om na te denken.

Ahrend1

Ahrend1

19-08-2011 om 18:32 Topicstarter

Linzel

Die regel bestaat naar mijn weten idd en geld voor de gevallen dat je gezondheid het niet toelaat om te vasten.
In die situaties moet je dus een arme voeden.
Maar men dient wel naar de eigen beurs te kijken.
Een arts heeft immers meer te besteden als een arbeider

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is

Mover

Mover

20-08-2011 om 12:11

En vasten tijdens de menstruatie?

Ik begreep van de hulp dat zij nu niet vast omdat ze ongesteld is. Maar, na de ramadan moet ze de niet gevaste dagen inhalen. Heb ik dat goed begrepen?

Ahrend1

Ahrend1

20-08-2011 om 14:35 Topicstarter

Mover

Idd tijdens menstruatie mogen vrouwen niet vasten maar moeten deze dagen na de ramadan inhalen

.

Ahrend1

Ahrend1

21-08-2011 om 14:20 Topicstarter

Linzel

Ikmoet zelf ook nog inhalen van de afgelopen 2 jaar en nu weer, dus zeg maar een dag of 20
Ik kan iedereen voor de gek houden alleen god laat zich niet voor de gek houden.
Een kennis van mij vast ook niet maar zegt het nooit. Afgelopen 4 jaar heeft ze niet gevast omdat ze zwanger was, daarna borstvoeding gaf. Het jaar daarop was ze weer zwanger en nu heeft ze zogenaamd de prikpil en daardoor is elke week 4 dagen ongesteld.
Ik ken haar al 15 jaar en elk jaar is het weer een ander verhaal .. Inhalen doet ze ook niet aan. Ach ieder individu moet het zelf weten.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2011 om 14:51

Hoe meer ik er van weet

hoe minder zielig ik de Ramadan eigenlijk vind. Ik had lang het gevoel dat Ramadan wel érg veel van je moet vergen. Maar tot mijn verbazing zag ik deze week op tv dat tijdens de Ramadan veel meer ingekocht wordt dan erbuiten en dat de voedselloze uren tijdens de zon-uren ruimschoots worden gecompenseerd tijdens de zon-onder-uren. Als je het goed aanpakt hoef je maar kort honger te hebben volgens mij. In landen waar voldoende eten sowieso al een probleem kan zijn, zal het misschien zwaarder zijn, dat neem ik graag aan. Vocht ontberen zal bij warm weer wel een groot probleem zijn, maar ik mag aannemen dat je inderdaad niet hoeft flauw te vallen voor je een slokje mag nemen.
Door de informatie die ik nu heb, heb ik het gevoel dat Ramadan eigenlijk hetzelfde is als in de christelijke wereld kerst, maar dan een maand lang. Eigenlijk staat de hele maand in het teken van lekker eten en staat 'vrede op aarde' en 'denk aan mensen die het minder hebben' voorop.

Ik zag in de nieuwe folder van Lidl dat deze winkel er handig op inspringt. Turks en Marokkaans wat de klok slaat. Kant en klaar eten wat zo opgewarmd kan worden. Of het smakelijk is weet ik nietIk ga er wel wat van proberen denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2011 om 14:56

Aanvulling

Wat mij verbaasde over het feit dat tijdens de Ramadan veel meer geld wordt uitgegeven aan etenswaar is dat dat zo tegenstrijdig is met dat Ramadan voor een heel groot deel draait om meevoelen met de armen. Hoezo voel je mee met de armen als je meer geld uitgeeft aan eten en het je in de avonduren extra goed laat smaken, meer dus dan tijdens normale dagen?
Ik ben er echt een beetje over in verwarring gebracht

Wat ik me verder nog afvraag....

Ik heb een collega die wel meedoet aan de Ramadan, maar in het dagelijkse leven geen hoofddoek draagt en er geen moeite voor doet haar lichaamsvormen te verhullen. Heeft het dan nog wel zin, als je je aan bepaalde ge- of verboden houdt, maar aan andere niet? Ik weet niet of ik het woord mag gebruiken, maar ik vind het hypocriet.

Fiorucci

Fiorucci

21-08-2011 om 18:18

Nausicaa

Nou dat vind ik niet. Ben je dan ook minder christen als je je niet aan de kledingvoorschriften houdt van de wat meer fundamentalistische christenen?

Ahrend1

Ahrend1

22-08-2011 om 22:09 Topicstarter

Izar

De islam kent 5 zuilen waarvan vasten 1 onderdeel van is, net als de bedevaart naar mekka. Elke moslim zou 1 keer in zijn leven naar mekka moeten. En 5 keer per dag bidden.
Ben je dan minder moslim als je de een achterwege laat... In mijn ogen niet. Iedereen beleefd het op zijn eigen manier.
Ik vind ook dat het geloof iets is tussen de individu zelf en god.
Mijn uitgangspunt is; wat heb ik vandaag gedaan voor god.
Dat kan bidden, vasten, ouderen/armen helpen, iemand groeten of een gewond vogeltje helpen zijn.
Ik hoop dat god ons dan ook onze zonden zal vergeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2011 om 21:48

Gewond vogeltje

dan heeft mijn man het vandaag goed gedaan. Kat had een vogeltje in zijn bek. Man heeft die uit zijn bek gered en in de struiken gezet.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2011 om 21:51

Ahrend1

Ik vind het een interessant onderwerp en vind het jammer dat je mij nog niet van mijn verwarring hebt afgeholpen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.