Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Roosje

Roosje

27-08-2010 om 10:03

Reiki

Ik hoor in mijn omgeving dat sommige gelovigen reiki niet goed of duivels vinden. Waarom is dat? Ik ben zelf niet gelovig. Waarom kan je reiki niet zo zien als acupunctuur of magnetiseren enzo? Of is dat ook fout volgens mensen die geloven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

28-08-2010 om 15:57

Ook over acupunctuur en magnetiseren

denken lang niet alle christenen positief.
Idem dito als het om reiki gaat.
Het wordt gezien als komend uit een andere bron dan God.

Om je een idee te geven plak ik hier wat tekst, geschreven door een dominee van een samenwerkingsgemeente (christelijk gereformeerd / nederlands gereformeerd - maar dat zegt je niet zoveel misschien als je zelf niet kerkelijk bent)

'REIKI is in. Het doet opgang overal in Nederland. En het lijkt zo onschuldig. In vier avonden leren hoe je anderen kunt “helpen”. Nee, niet zomaar, maar door middel van handoplegging. Dan kun je zelf als mens beschikken over goddelijke, kosmische energie om een ander mens, of een dier of plant, ja zelfs jezelf te helpen. Je krijgt energie om genezing bij ernstige ziekten te bevorderen. Wat daar voor nodig is? Gewoon vier inwijdingsavonden volgen bij een plaatselijke REIKI cursus gegeven door een plaatselijke REIKI leraar. Want daar leren ze je hoe je het praktisch kunt beoefenen.

Wat is REIKI?

REIKI staat voor universele levensenergie. Deze leer is afkomstig uit het Japanse Boeddhisme. In het Japans betekent REI ‘geest’ en KI ‘energie’; het is dus de leer van de geestesenergie. Het leert de mensen om de godde1ijke, kosmische energie via de handen door te geven aan anderen. Eerst moet je worden ingewijd in de REIKI-leer. Dan kun je door middel van het aanroepen van een mantra in contact treden met die kosmische energie. Vervolgens kun je die energie gebruiken om een ander te genezen. Wat er niet bij verteld wordt door de leraren die deze cursussen overal in het land geven is, dat die mantra de naam is van een demon. Je treedt dus in contact met deze demon, die daardoor invloed gaat uitoefenen op je. Dat gebeurt geleidelijk aan onder de dekmantel van de gedachte dat je in contact staat met God of een goddelijke energie en de beschikking krijgt over de kr achten van genezing.
Mensen die aan REIKI doen worden hierdoor misleid en de occulte wereld ingezogen. Ze voelen warmte door hun lichaam stromen en denken dat het goddelijke liefde is, terwijl het gevoelsnabootsingen zijn van de boze. Ze krijgen bijzondere gedachten en denken dat deze van God komen, maar het zijn gedachten van de duivel. Waarom is REIKI levensgevaarlijk en moet je je daar verre van houden?

De Bijbel waarschuwt tegen occulte handelingen.

1. Er is maar één uw Heelmeester, dat is de HERE God (Ex 15: 26). Jezus geeft Zijn discipelen macht om op zieken de handen te leggen en hen te genezen, maar dat gebeurt nooit in eigen naam of in de naam van een andere ‘macht’, maar alleen in de Naam van Jezus Christus. Niet de mens of de één of andere macht heelt en geneest maar alleen Jezus, de Opgestane Here.

2. God heeft ons ten strengste verboden om boze geesten aan te roepen (Deut. 18: 9-22, 29: 29). Wij mogen op geen enkele wijze in contact treden met demonen, noch met de geesten van doden of machten waarvan we de oorsprong niet weten. Want dan loop je groot gevaar je open te stellen voor invloed van de boze; zie ook 1 Kor. 10:14 ev.'

Zo wordt het je misschien wat duidelijker dat (sommige) gelovigen bezwaren hebben tegen reiki?

Bastet

Bastet

28-08-2010 om 18:30

Tonny

Als je er werkelijk meer over wilt weten,zul je zien dat dit slechts een mening is.Reiki en zeker boeddhisme hebben niks van doen met occultisme.De werking is discutabel,maar als je meer zou weten over boeddhisme zou je ook weten dat bovenstaand verhaal niet klopt.
Bastet

Bastet

Bastet

28-08-2010 om 18:31

Overigens

Acupunctuur heeft natuurlijk helemaal geen draad te maken met demonen etc,dat is gewoon een geneeswijze,in china net zo gewoon als een huisarts hier.
bastet

Definitie van occultisme

@Bastet - ik denk dat het er van afhangt wat jouw definitie van occultisme is. Jij heb het over demonen enzovoorts. Als evangelisch christen geloof ik dat alles geestelijks wat niet van God komt occult is en daar wil ik per definitie dus niets mee te maken hebben. Ik geloof dus niet dat er goede krachten en slechte krachten zijn. Alle geestelijke machten die niet van God komen zijn dingen waar je je beter buiten kan houden. Ik zou iemand dus geen reiki voor mij laten doen en meng mij ook niet in voor andere mensen misschien onschuldige activiteiten als handen laten lezen, glaasje draaien etc omdat ik mijn hart niet voor iemand anders wil open stellen.

Klinkt wel heel streng zoals het er staat maar door ervaring, vooral in Zuid Oost Azie en Latijns Amerika met mensen die kapot gingen aan het betrokken zijn bij een geestenwereld die niet van God kwam zie ik dit soort dingen nogal zwart-wit.

Mariel

Bastet

Bastet

29-08-2010 om 08:25

Mariel

Acupunctuur,nogmaals,heeft niks met demonen van doen en al helemaal niet met een geestenwereld.Ik geloof persoonlijk ook niet dat reiki er iets mee van doen heeft.Dat is gebaseerd op energie,levensenergie,en ikzelf zie daarin geen verband met demonen,geesten,etc.
Ik denk dat elke geloof in welke religie dan ook mensen kapot kan maken.
Bastet

Tihama

Tihama

29-08-2010 om 12:10

Geloven

Reiki is gewoon ontzettend mooi vanwege de geweldige kracht van de suggestie. De reikimeester dénkt dat hij geneest en de behandelde denkt dat hij genezen wordt. Mooie symbiose.

Net zo mooi als homeopathie dus

Met bidden gebeurt trouwens hetzelfde. Het enig jammere is dat échte ziekten er niet door genezen (zie Sylvia Millecam), maar voor huis-tuin-en-keuken 'genezing' is het prima. Placebo werkt. Nocebo trouwens ook. Zie de slachtoffers van medicijnmannen en voodoo.

Ik snap wel waar de aversie van gelovigen vandaan komt. Als je aanneemt denkt dat Reiki wérkt, dan ga je uit van andere machten dan god. Ik denk niet dat Reiki werkt. Nu ben ik agnost, dus ik hoef me ook geen zorgen te maken dat er een andere macht geschaad wordt.

Tihama

tonny

tonny

29-08-2010 om 20:01

Een mening

Nadrukkelijk heb ik genoteerd dat dit 'een mening' is, gewoon om het gesprek een zetje te geven.

Ik snap Mariels reactie. Voor Westerse gelovigen / agnosten misschien niet eenvoudig te vatten, zulke ervaringen in een ander deel van de wereld, maar ik kan me haar opstelling goed voorstellen en denk dat het wijs is.
Mijn eigen moeder heeft ook geloofservaringen gehad waarin ze heel duidelijk zwart/wit heeft ondervonden.

Persoonlijk heb ik die geestelijke ervaring (gelukkig?) niet, maar op ik neem de ervaring van mijn moeder wel serieus. Ik heb geen behoefte mijn heil te zoeken bij iets als reiki en zal het anderen ook niet aanraden.

Zijdelingse vraag

Ik kan me redelijk vinden in Mariëls reactie, al vind ik dingen ook wel erg moeilijk soms hoe ik daar op moet reageren.
Bijv dat de bijbel zegt dat je niet met doden in contact mag treden. Ben ik helemaal mee eens!! Maar ik vraag me tegelijkertijd óók af hoe andere gelovigen het verhaal dan zien dat Jezus op de berg praat met Mozes en Elia (die dan allang dood zijn)? Hoe zie je dat dan, hoe rijm je dat dan? Daar kan ik dan over blijven nadenken.

Hier ook geen reiki (meer)

ik be christen hou me ook niet (meer) bezig met Reiki. Voordat ik (op deze levenswijze) geloofde, heb ik 1x reiki ondergaan. Ik stond er toen sceptisch tegenover, ik kom zelf uit de hoek van de reguliere geneestwijze en vind zoiets al gauw flauwekul. Maar ach, baadt het niet schaadt het niet dacht ik toen. Maar al was het op het moment zelf aangenaam, ontspannend en voelde ik echt een warme energiestroom in mn lijf, daarna ben ik dagen misselijk en hypergevoelig (overal om janken) geweest. (schijnt te kunnen als reactie). Nooit meer gedaan dus.
Nu ik op n andere manier in het (geloofs)leven sta, zal ik zeker geen reiki meer willen.
Idd. heb ik ook de uitleg gekregen dat die energie uit de ''kosmos/heelal/andere geestenwereld'' zou komen.
En daar zegt de Bijbel mij over dat ik daar verre van moet blijven, hoe goed bedoeld of hoe waar het ook is.
Ik geloof dus juist wel in die wereld, goede geesten ook, maar ik moet me er niet mee bezig houden. Mijn Vertrouwen moet op God gericht zijn, niet op de geestenwereld, horoscoop,waarzeggerij, kosmos enz.

Geerke, ik herken je vraag, maar zo zijn ervoor mij meer ''vragen'': doden mag niet, maar God laat (alleen al in het OT) veel mensen sterven..?
Maar wat voor God telt , telt niet voor ons...God doet het uit rechtvaardigheid, vanuit zijn Plan, wij doen het uit egoisme,wraak. We kunnen ons niet meten met God.
En dat Jezus met de doden praat , ik denk dat Jezus daarmee laat zien hoe die wereld werkt (leven na de dood), en Hij heeft er een boodschap mee!
Maar als wij praten met de doden, kunnen we er de weg door kwijt raken,en 'het mag gewoon niet'. We moeten niet op de doden vertrouwen, maar op God.
Bovenal: ''na deze zult gij begrijpen'', wordt er bj ons wel eens (grappig) herhaald vanuit vroegere tijden, maar nog altijd waar denk ik?!

Bastet

Bastet

30-08-2010 om 09:44

Rugby

Idd. heb ik ook de uitleg gekregen dat die energie uit de ''kosmos/heelal/andere geestenwereld'' zou komen....
Weet je,dat steekt mij zo als mensen dit dan maar klakkeloos voor waar aannemen.De kerk zegt dat dus is het zo.Het feit dat bijvoorbeeld chinezen denken dat ieder mens een bepaalde energie bij zich heeft,een levensenergie,wil toch niet zeggen dat het dus gelijk uit andere werelden komt ofzo.Dat maakt de kerk er weer van.Ik heb mij eens verdiept in anti-reiki sites,en hoe je ook denkt over reiki,die sites zijn echt volledig over the top en bevatten vaak klinkkare onzin,tot complotheorieen aan toe.Doe met andere geneeswijzen wat je wilt,maar blijf kritisch over wat tegenstanders beweren.
Bastet

Bastet

ik ging er vanuit dat iemand die Reiki geeft, mij ook juist voorlicht?
Maar idd. ik heb mijzelf er verder nooit meer zo in verdiept, niet nodig geweest; altijd gezond gebleven

Martin

Martin

30-08-2010 om 15:36

" dezelfde wonderen zult gij doen'

" Dezelfde wonderen zult gij doen en grotere wonderen zult gij doen' J. Christus

Ik, op mijn beurt, vraag me af of de mensen die zo goed weten wat er wel en niet christelijk is, Christus wel erkend zouden hebben. Hij deed immers ook onverklaarbare zaken tegen de mainstream opvattingen in.

Martin

Massi Nissa

Massi Nissa

30-08-2010 om 16:22

Mijn vader

Mijn vader is een devoot Christen en doet aan reiki. Hij heeft altijd heel fijne handen gehad: groot, warm, geruststellend. Als een van ons ergens pijn had, liepen we als peuter al naar papa, want die legde zijn hand dan op de zere plek en dat maakte voor ons echt verschil. Later bleek dat het ook bij andere mensen verschil uitmaakte. Hij heeft toen een cursus Reiki gedaan en helpt eigenlijk al veertig jaar mensen met pijn. Ik heb er geen oordeel over en houd me niet bezig met eventuele occulte aspecten. Het maakt me niet eens uit of het allemaal placebo-effect is of niet. Het maakt zowel mijn vader als zijn 'patienten' gelukkig. Prima toch?
Groetjes
Massi

Bastet

Bastet

30-08-2010 om 19:08

Rugby

Ik denk dat de fantasie van die persoon met hem op de loop ging..
Het gaat mij erom dat er over dergelijke onderwerpen veel gefantaseerd wordt,en dat dergelijke verboden door de kerk ook gebaseerd zijn op onwetendheid en angst.
Bastet

Bastet vs rugby

Rugby: Idd. heb ik ook de uitleg gekregen dat die energie uit de 'kosmos/heelal/andere geestenwereld' zou komen....
Bastet: Weet je,dat steekt mij zo als mensen dit dan maar klakkeloos voor waar aannemen.De kerk zegt dat dus is het zo.
Hm, dat hoeft zo niet te zijn gegaan. Het kan ook zijn dat Rugby meerdere uitleggingen gekregen heeft van verschillende kanten, en dat ze dit standpunt het meest geloofwaardig of zo vindt. Er staat niet dat die uitleg per se van de kerk komt. Uit Rugby's tekst blijkt alleen dat ze die uitleg heeft gekregen. Ze kan er meerdere hebben gehad.
Dus ik vind je iets te snel in je conclusie, sorry.

Bastet

Bastet

30-08-2010 om 22:30

Geerke

En die conclusie heb ik inmiddels weerlegt,niet waar?
Bastet

Klakkeloos, ja

Ik heb het idd maar van 1 iemand, de reiki therapeut. Daar heb ik het klakkeloos van aangenomen (zegt ook iets over hoe wanhopig ik toen over mijn gezondheidsklachten was?!).

Ik neem nooit iets klakkeloos van de kerk aan! De kerk-(Gereformeerd vrijgemaakt) roept mij ook op om altijd alles wat zij zegt te toetsen aan Het Woord).
Ik neem wel ALLES klakkeloos voor waar aan, van de Bijbel.Dar kan ik nooit omheen.In de Bijbel staat ook dat je altijd alles moet toetsen aan het Woord.
Ik heb ,zoals ik al zei, verder mij er nooit in verdiept.omdat het niet nodig was.De kerk heeft mij dus nooit iets over reiki gezegd.

Mss. dom om iets over Reiki, klakkeloos van 1 Reikitherapeut aan te nemen, maar ik word ook hier niet echt overtuigd dat het tegendeel waar blijkt te zijn?
Maar een boeiend onderwerp vind ik het zeker, ik bijf meelezen! En ik hoop echt dat je gelijk hebt, Bastet, dat die energie gewoon uit mensen onderling komt en niet van de geestenwereld.

Martin

ik ben christen en ik hoop een beetje te weten wat christenen wel/niet zouden moeten doen....wat ik erover weet, heb ik uit de Bijbel, ik ben immers een volgeling van Jezus? Maar ik vind het ook idd. vaak moeilijk, er zijn onderwerpen waar ik het gewoon echt niet weet!
En iets voor een ander beslissen, oordelen over iemands keuze is al niet wat de Bijbel zegt over hoe een christen zou moeten zijn. God oordeelt wel, later.

Als ik Jezus zou hebben mogen meemakenin Zijn leven hier op aarde,...pfff, hoe vaak ik daar niet over fantaseer....nu denk ik :wat zou dat fantastisch zijn!

Maar ik ben nix byzonders en nix anders dan die mensen van vroeger, dus zou ik in Jezus dan wel de Messias hebben herkend? Ik hoop het zo, maar ik ben niets beter dan hen, dus wellicht had ik toen ook twijfels gehad, net als zij. (Thomas, die de Opstanding niet geloofde...ik kan mijzelf daar echt wel in herkennen).

Bastet

Bastet

31-08-2010 om 10:51

Rugby

Ik heb nog eens gegoogled,in dit stukje wordt dus wel over kosmos gerept,wat ik dus niet wist.Waarbij ik wel aanteken dat voor mij kosmos niet synoniem staat aan geestenwereld.
In ieder geval zijn er vele stromingen binnen reiki,en zie ik geen verwijzingen naar demonen,geesten etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reiki
Groetjes,Bastet

tonny

tonny

31-08-2010 om 13:31

Vraagje aan massi

Massi over haar vader: 'Hij heeft altijd heel fijne handen gehad: groot, warm, geruststellend. Als een van ons ergens pijn had, liepen we als peuter al naar papa, want die legde zijn hand dan op de zere plek en dat maakte voor ons echt verschil. Later bleek dat het ook bij andere mensen verschil uitmaakte. Hij heeft toen een cursus Reiki gedaan en helpt eigenlijk al veertig jaar mensen met pijn.'

Wat voegde die cursus Reiki toe aan wat je vader altijd al deed?

Massi Nissa

Massi Nissa

31-08-2010 om 16:38

Tonny

Eigenlijk niets. Want hij deed het altijd al. Ik denk dat hij het destijds leuk vond om in contact te komen met anderen die 'dat' deden - het is niet bepaald iets waar hij mee aan kon komen in de bouwkeet, ofzo .
Groetjes
Massi

tonny

tonny

31-08-2010 om 16:50

Hee, da's grappig

Hij deed iets wat hij altijd al deed, wat in hem zat. En hij moest er nog voor betalen ook , zo'n cursus, denk ik?

Toen hij een cursus had gevolgd, bleek het reiki te heten? Is het trouwens heel anders dan magnetiseren, lijkt het daarop?
Nu schrijf ik het flauw op, zo bedoel ik het niet hoor. Maar zo wordt wel duidelijk hoe verschillend je dat 'aanraken' kunt duiden. Van vanzelfsprekend tot occult.

Vinden jullie het verschil maken of iemand er geld voor vraagt of niet, trouwens?

Roosje

Roosje

31-08-2010 om 21:02

Zo te horen

is het nog niet zo'n gemakkelijk onderwerp. Ik vind het nog steeds lastig om te begrijpen waarom het nu zo fout is eerlijk gezegd. Ik zie reiki meer als een manier van meditatie. Niet de gever, maar de ontvanger is daarbij bepalend. Zo denk ik er althans over. Als jij je volledig kunt geven en ontspannen tijdens een "sessie", dan is dat de heilzame werking denk ik. In mijn ogen heeft het totaal niets te maken met religie of demonen of wat dan ook. Jammer dat zulke dingen al snel eindigen in een "goed" of "fout" hoekje en ik vind het vooral jammer dat (de meeste) gelovigen te weinig zelf nadenken i.p.v. dingen aannemen van kerk, bijbel of dominee. Nu lijkt het misschien of ik zo'n voorstander ben van reiki, maar ik moet eerlijk bekennen er geen ervaring mee te hebben. Ik stelde de vraag uit interesse. Het verschil tussen mij en een gemiddeld gelovig persoon is wel dat ik kan zeggen dat reiki mij niet geweldig aanspreekt, maar dat die mening niets afdoet aan iemand anders die wel aan reiki doet. Er zit dus geen oordeel in; en dat doen de meeste gelovige mensen wel. Misschien niet openlijk, maar wel tegenover elkaar. Ik hoop dat dat ooit nog eens verandert.

tonny

tonny

31-08-2010 om 21:37

Nadenken

Roos: 'ik vind het vooral jammer dat (de meeste) gelovigen te weinig zelf nadenken i.p.v. dingen aannemen van kerk, bijbel of dominee.'

Nou, zo zie ik dat dan weer niet. Kerken en dominees denken heel verschillend over allerlei zaken en ook de bijbel beziet niet iedereen hetzelfde. Ik denk dat er niet veel hedendaagse gelovigen zijn die 'zonder nadenken' volgen wat er gepredikt wordt in de kerk waarheen ze gaan of wat die-en-die dominee zegt. Juist al die verschillen maken dat je blijft overwegen en nadenken.

'Oordeel' vind ik een wat zwaar begrip. Een overwegend positieve of een negatieve mening past meer bij me, en dan zoek ik naar redenen waarom ik dat zo vind. Veel dingen zijn niet logisch, vrees ik.

tonny

tonny

02-09-2010 om 23:29

Mariel, een vraagje

Nog even naar aanleiding van een ander draadje elders.

Hoe zie je acupunctuur?
Heb je daar vanuit je studie en beroep een helder beeld van?

Heeft het naar jouw idee een religieuze lading of helemaal niet?

Bastet

Bastet

03-09-2010 om 07:25

Tonny

Mag ik daar ook op reageren??Mijn man komt bij een zeer nuchtere hollandse acupuncturist,die heel goed is,er alles van weet,veel over verteld en religie is wel het laatste wat erbij hoort.Het is een geneeskunst,niks meer,niks minder.
Bastet

Ik ook

ik zie in accupunctuur, orthomoluculaire therapie en homeopathie ook geen verband met het kwade hebben.(ik weet dat er gelovigen zijn die hier anders over denken, ook in onze kerk). Ik denk dat we juist gebruik mogen maken van de natuur zoals God het ons gegeven heeft. Gaande de jaren zijn we die ''samenwerking'' wel steeds meer kwijt geraakt.
Ik ben wel kritisch, maar er blijft gelukkig nog wel wat over aan alternatieve geneeswijze, die wel mag/kan voor mijn gevoel

fladder

fladder

03-09-2010 om 19:31

Jammer...

(en dat bedoel ik in zijn algemeenheid, niet alleen n.a.v. dit topic) ...dat Reiki wordt weggeschreven als duivelse methode en degene die Reiki geeft als tovenaarsleerling die uit zichzelf goddelijke kosmische energie geeft.. De boel wordt vreemd verdraaid...! En hetzelfde gebeurt in het alternatieve veld, waar men religieuzen vaak maar bekrompen vindt.
Reiki is niets meer of minder dan het doorgeven en laten stromen van die levensenergie. Het wordt niet gegenereerd door de reikigever, het is er al.
Vraag me niet hoe dat gaat met inwijdingen, er zal ongetwijfeld suggestie bij komen, maar eigenlijk doen we allemaal wel eens reiki.
Of gaan sommige Christelijke stromingen nu ook de troostende hand op iemands hoofd of rug verbieden? Of de poes en de hond aaien? Kan iemand mij uitleggen waarom de dominee zijn hand opheft als hij de zege uitspreekt? In feite is dat net zoiets!
Al dat gehocuspocus rondom Reiki (ook door verschillende beoefenaars zelf) is luchtfietserij. Maar die energie is er. En of je dat nou God, Allah, Chi, Liefde of weet ik wat noemt, ik ben er heilig ban overtuigd dat het op een bepaalde manier versterkt en beïnvloed kan worden. Via je handen, maar ook via bijvoorbeeld een gebed.
En niet op een goede, slechte of duivels-occulte manier. Er is geen goed of slecht, dat zijn slechte etiketjes die wij mensen erop plakken. Er is levensenergie en dat stroomt.
Jammer dat alle groepen en religies op zich hun rug naar de angere groep en religie draaien, in plaats van dat ze nader bij elkaar komen, want volgens mij hebben ze allemaal veel gemeen.

Het zijn zulke mooie dingen, maar wantrouwen en elkaar zwartmaken, gecombineerd met "wij zijn de enige ware in onze leer" (en daarmee bedoel ik o.a. ook sommige Reiki-beoefenaars!) maakt dat we elkaar allemaar scheef aan zitten te kijken en beschuldigend vertellen over Jomanda's en misbruikende priesters of een zwartgallige jeugd door een streng geloof, zonder naar de mooie, waardevolle (gemeenschappelijke) kanten van religie/spiritualiteit te kijken. Zo zonde...

tonny

tonny

03-09-2010 om 19:40

Er stroomt niet alleen maar goeds

helaas, was dat maar zo.

Ik snap wat Fladder bedoelt. Goed dat je dit onder de aandacht brengt. Er zit zeker wat in!
Maar zo simpel is het niet. Want hoe verklaar je dan bijvoorbeeld magie waarmee men mensen nadeel wil berokkenen? Wat stroomt er dan?

Er is niet alleen maar 'goed'. En het is ook niet altijd zo gemakkelijk te onderscheiden wat goed en kwaad is - veel komt zeer gemengd tot ons.

Tonny

(de dominee spreekt trouwens geen zege uit, maar een zegen. Ik kan het even niet laten

fladder

fladder

04-09-2010 om 01:12

Tonny

Tiepvautje, sorry

"Maar zo simpel is het niet. Want hoe verklaar je dan bijvoorbeeld magie waarmee men mensen nadeel wil berokkenen? Wat stroomt er dan?"

Goeie vraag, en ik heb geen idee. Hoe dat bijvoorbeeld zit met negatieve dingen zoals bijvoorbeeld met een ouijabord (glaasje schuiven), wat zelfs in de serieuze alternatieve sector wordt afgeraden, dat weet ik niet.

Reiki, dat is niet bedoeld om iemand kwaad te doen. Noem het placebo of hersenspoeling, ik vind het allemaal prima maar het is nooit de bedoeling dat iemand die reiki geeft zichzelf bombardeert tot energieproducent (dat laten we liever aan Nuon over ). Ik merk soms iets als ik iemand reiki geef. En soms niet. Maar ik doe het met de beste intenties en met respect voor dat wat de mensen God, Chi, Allah, De Kosmos, Moeder Natuur, Liefde etc. noemen. Ik ben absoluut geen supermeisje dat even gaat goochelen met De Krachten.

Ik weet het allemaal niet zo goed. Ik denk dat veel afhangt van de intentie van de mensen. Wie wind zaait, zal storm oogsten. Dat soort dingen. En ik weet dat het kan, en ik weet dat het gebeurt, maar ik weiger me daar ook maar één minuut mee bezig te houden. Het heeft in ieder geval helemaal niets met Reiki te maken!

En voor de duidelijkheid: ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.