Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Lieve

Lieve

30-01-2009 om 21:18

Wat Klink kan, kunnen wij ook (evolutie versus geloof)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

01-02-2009 om 13:08

Jippie

Ik zit juist te hopen dat er een Christen gaat meedoen. Ik zou graag een antwoord hebben op mijn vraag waar al deze plotselinge mediadrukte vanuit de Christelijke hoek vandaan komt. Christenen bashen is overigens ook saai.
Groetjes
Massi

tonny

tonny

01-02-2009 om 13:09

Die vis...

... heeft niets met de schepping/evolutie-discussie te maken hoor, voordat dat verwarring gaat geven.

Iedereen die zich hier even heerlijk superieur wil voelen: ik draag een armbandje met een vis. Dus als iemand zich geroepen voelt daar een piranha achteraan te hangen, have fun. Ik zie het geschenk op de volgende meeting wel tegemoet

Tonny

Jessy69

Jessy69

01-02-2009 om 13:37

Ik geloof

dat ik het niet zo zou waarderen als er een haai achter mijn visje op de auto wordt geplakt.

Over die folder? Ik moet er eens over nadenken hoe ik dat vind. Ik ben Christen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het handig vind om iedereen zomaar een folder toe te bedelen hierover. Zo te lezen hier in het draadje heeft het niet echt het effect wat ze willen. Het levert blijkbaar alleen nog maar meer irritatie op, dus dan streeft het meteen al zijn doel voorbij.

Jippie

Jippie

01-02-2009 om 14:33

Massi

"Ik zou graag een antwoord hebben op mijn vraag waar al deze plotselinge mediadrukte vanuit de Christelijke hoek vandaan komt."

Ik zou het anders willen zeggen: waarom maken de media zich plotseling zo druk over initiatieven uit christelijke hoek?
Kijk nou naar Engeland: dat daar bussen rondrijden met een (volgens christenen) provocerende tekst komt niet in de media. Pas zodra er een protest komt stort de media zich erop.
Met die folders net zo: ik krijg wekelijks tientallen folders in de bus die me allemaal voorspiegelen dat mijn leven alleen met hun produkten helemaal geweldig kan worden. Geen krant, internetsite of tv-programma die zich daar druk om maakt. Nu komt er een ander foldertje met dezelfde boodschap en alle media berichten erover.

Bastet

Bastet

01-02-2009 om 18:24

Jippie

Ik vind de folder waar deze discussie overgaat,van geheel andere orde dan de hemafolder met de rookworstenaanbieding.Ik zie het als een instrument om een opvatting op te dringen.Zoals vroeger de voet van de jehova tussen de deur zat,als je die wilde sluiten.Nu ben ik bekend met het feit dat sommige mensen anders denken dan ik over bepaalde zaken.Ik zie het nut niet van folderen hierover.
Groetjes,Bastet

Tinus_p

Tinus_p

01-02-2009 om 20:24

Bekeringsijver

Bastet:
"Ik zie het nut niet van folderen hierover."
Tsja, als ZIJ het nut maar inzien. Bekeringsijver zit diep in sommige religies.

Jippie

Jippie

01-02-2009 om 20:36

Nut

"Ik zie het nut niet van folderen hierover"

nee, dat nut zie ik ook niet. Zeker niet met het niveau van de bewuste folder. Maar het heeft ook weinig nut voor callcenters om mij te bellen of voor andere bedrijven om mij folders te sturen. Allemaal dingen waar ik niet om heb gevraagd en waar ik verdorie nog moeite voor moet doen om er vanaf te komen.
Het enige verschil wat ik er tussen zie is dat callcenters en folders mij lastig vallen om er zelf financieel beter van te worden terwijl men met deze folder blijkbaar primair bezorgd is om mij. Maar dan nog kan ik het niet echt waarderen.

Tinus_p

Tinus_p

01-02-2009 om 21:37

Goedkoop

Jessy:
'Over die folder? Ik moet er eens over nadenken hoe ik dat vind. Ik ben Christen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het handig vind om iedereen zomaar een folder toe te bedelen hierover. Zo te lezen hier in het draadje heeft het niet echt het effect wat ze willen. Het levert blijkbaar alleen nog maar meer irritatie op, dus dan streeft het meteen al zijn doel voorbij."
Waar ik uiteindelijk het meeste moeite mee heb, is dat ik vind dat het afgeven op de evolutietheorie goedkoop is. Het leuke van de evolutietheorie is, dat die weliswaar wetenschappelijk heel belangrijk is, maar weinig alledaags nut heeft. Je kunt dus rustig zeggen dat evolutie onzin is, zonder in praktische problemen te komen.
Als je nou principieel bent, kies dan iets dat er echt toe doet: Zoals een verbod op echtbreken ofzo.

Dat kun je ook tegen kruidvat zeggen

Als ik geen sticker tegen reclame op mijn deur had, dan had ik ook allerlei papier op mijn mat gehad waar ik niet op zit te wachten, van meneer Heijn, meneer Kruidvat, van Bioquinon levensverlengende zetpillen en noem maar op.

Waarom worden mensen blijkbaar geïrriteerd en vinden ze het nodig om een draadje te stichten als er eens de een of andere christelijke organisatie een folder gaat verspreiden. Wil je het niet lezen, huppetee, dan gaat het dezelfde weg als het Aldi-foldertje.

Maar nee hoor, het gaat over 'geloof' dus moeten er weer onschuldige bomen bijgehaald worden en haast jan en allevrouw zich weer om te melden hoe ontzettend onnuttig zo'n folder is. Nou, net zo onnuttig als de Scapino-folder als je verder geen plannen hebt om naar de Scapino te gaan dus. Maar ja, in Scapino kun je niet geloven natuurlijk...

Bastet

Bastet

02-02-2009 om 07:36

Dirksmama

Zoals ik al zei,het gaat niet om rookworst,maar om het verspreiden van een mening,een levensopvatting.En ja,dat irriteert mij,net als een jehova aan de deur.
Ik ga toch ook niet de deuren langs om iedereen te vertellen dat ik niet geloof en dat anderen daarvan overtuigd moeten worden?
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

02-02-2009 om 09:59

Pelle

Ik vind het gewoon vrij weird om je mening overal in de bus te proppen.De EO kijk ik niet naar,dus ik heb de keuze of ik die overtuigingen wil horen of zien.
En tuurlijk hier gaat ie ongezien de prullebak in hoor,ik zal me er ook werkelijk verder niet druk om maken,maar ik vind het toch een vorm van opdringen.
Grortjes,Bastet

even ano

even ano

02-02-2009 om 12:08

Snap de ophef niet

Wij zijn in Nederland een democratie en een van de belangrijkste pijlers in de maatschappij is het recht op vrijheid van meningsuitintg. En dus mag een ieder die dat wil een boodschap bij jou in de bus duwen. Of dat nu een folder van de AH is, drukwerk van lenen.nl of een informatiebrief van bepaalde christenen. Ze proberen je allemaal iets te verkopen. Wil je dit niet, dan kun je heel simpel een sticker op de deur plakken. Of je leest de folders die je wel interesseren en kiepert de rest in de oud-papier bak.

En voor mijzelf betreft: ik ben een Christen en geloof in beide theorieën. Darwin sluit de bijbel niet uit en andersom ook niet in mijn beleving.

Hierboven las ik ook reacties àla dat je wel erg dom moet zijn om in God te geloven, dat mag je best vinden, maar is het nu nodig om dat zo te roepen, je kwetst daar mensen mee. Er is trouwens een wiskundige berekening geweest waarmee aangetoond is dat de waarschijnlijkheid dat God bestaat meer dan 60% is, even ter overweging van al die mensen die zo stellig geloven in de wetenschap.

Tinus_p

Tinus_p

02-02-2009 om 12:22

Ach ja

even ano:
"Wij zijn in Nederland een democratie en een van de belangrijkste pijlers in de maatschappij is het recht op vrijheid van meningsuitintg. En dus mag een ieder die dat wil een boodschap bij jou in de bus duwen. Of dat nu een folder van de AH is, drukwerk van lenen.nl of een informatiebrief van bepaalde christenen."
Tis een interessante vraag of vrijheid van meningsuiting zich ook uitstrekt tot het verspreiden van folders. Iig is je vereglijking met AH-folders onjuist, omdat die folders nadrukkelijk uitgezonderd zijn van 'vrijheid van meningsuiting' (staatz elfs in de grondwet )

even ano:
"En voor mijzelf betreft: ik ben een Christen en geloof in beide theorieën. Darwin sluit de bijbel niet uit en andersom ook niet in mijn beleving. "
Ach, wat heet. Dat hangt er vooral vanaf of je de bijbel letterlijk opvat of selectief leest.

even ano:
"Er is trouwens een wiskundige berekening geweest waarmee aangetoond is dat de waarschijnlijkheid dat God bestaat meer dan 60% is, even ter overweging van al die mensen die zo stellig geloven in de wetenschap."
Ach, die redenering was ook al weerlegd als ppseudo-wetenschap...
Watis dat trouwens, geloven in 'de wetenschap'. Waar geloof je dan in?

Tinus_p

Tinus_p

02-02-2009 om 13:27

Pelle

Pelle:
"Tinus/bastet: kun je iets meer zeggen over waarom het zo vreemd is om je mening door iemands brievenbus te duwen en waarom het niet vreemd is om dat op tv te doen of is dat zo'n open deur dat we die stap maar overslaan?"
Bij TV ga jij naar de zender (en de mening) toe; maar die folders komen naar jou toe. Maar ik weet niet of t wel of niet mag; iig geldt vrijheid van meningsuiting niet voor reclame.

Bastet

Bastet

02-02-2009 om 14:05

Pelle

Nogmaals,ik vind tv kijken anders,zoals ik al schreef,ik kan kiezen die tv uit te zetten.Ik vind het gewoon raar om je mening over iets overal in de bus te stoppen.Ik ga ook geen folders in de bus stoppen met mijn mening over al dan niet geloven in bepaalde theorieen,dat moet iedereen toch zelf weten.
Ik maak me er geen nanoseconde echt druk over hoor,maar ik vind het vreemd en zie het nut er niet van.Is er iemand die kan uitleggen waarom dit nuttig zou zijn?
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

02-02-2009 om 14:07

Nee,ik krijg geen jehovafolders overigens,ze komen hier nog in reallife aan de deur.
Dergelijke Wachttorens vallen voor mij dus ook onder de bediscussieerde folder over de evolutietheorieen.Ze verkopen immers geen rookworst.
Groetjes,Bastet

even ano

even ano

02-02-2009 om 15:23

Tinus

"Ach, wat heet. Dat hangt er vooral vanaf of je de bijbel letterlijk opvat of selectief leest"

Er zijn tal van manieren om de bijbel te lezen. Letterlijk zal bijna niemand dat doen en is ook onzin. De bijbel is immers een oud boek geschreven in een andere tijd en in andere omstandigheden, en bovendien is dit boek vele malen vertaald, dan gaat er wel eens wat verloren (of wordt er toegevoegd). Daar komt nog bij dat de verzameling boeken die de bijbel vormen ooit door een aantal mensen is bepaald, dat wil zeggen er waren veel meer boeken en men heeft uiteindelijk bepaald dat deze boeken erin komen en andere niet.

Om dan te zeggen dat ik selectief lees gaat te ver. Selectief lezen roept bij mij een beeld op dat je alleen leest wat in je straatje past, zo is het niet. Wel denk ik bij wat ik lees hoe ik dat kan rijmen met de wereld om me heen en wat we nu weten, in welk perspectief ik het moet plaatsen en wat nou eigenlijk bedoeld wordt met de tekst. Daarom is het ook gevaarlijk om te schermen met bijbelquotes, je trekt de zaken dan uit het verband waar ze in staan en de cultuur waarin ze geschreven zijn. In de bijbel is het bijvoorbeeld volstrekt normaal om meerdere vrouwen te hebben, zeker als ze niet voor mannelijk nageslacht kunnen zorgen, dat is vandaag de dag volstrekt achterhaald.

Bastet

Bastet

02-02-2009 om 16:20

Even ano (ot)

Ik denk dat er meer mensen zijn dan je denkt die de bijbel zeer letterlijk nemen.
Groetjes,Bastet

reina

reina

02-02-2009 om 17:08

Zonde van het papier

Ik ken heel veel christelijke mensen, ik ken er maar heel weinig die letterlijk geloven wat er in de Bijbel staat, die is immers geschreven in zijn tijd, om uitleg te geven aan mensen van die tijd. Ik geloof ook, maar ik geloof echt niet dat de aarde geschapen is in 7 dagen (en ook niet dat er een Adam en Eva rondliepen tussen de dino's), dat is voor mij gewoon en manier van uitleggen, van vertellen. De folder waar het hier over gaat zou ik ws niet eens lezen, maar van mij mag ie in de bus komen. Ik geloof niet dat zoiets effectief is, het roept eerder weerstand op, daarom vind ik het geen slimme actie én zonde van al het papier.

Maylise

Maylise

02-02-2009 om 18:14

Van mij mag het

Ik vind de reacties hier ook wat fel. Ik snap de enorme weerstand niet zo tegen deze folder. Ja, natuurlijk is het zonde van het papier en de bomen die hiervoor hun leven hebben gegeven. Echter dat geld ook voor de folders van de Blokker. Daarvoor is de nee/nee sticker bedacht. Als maar genoeg mensen helemaal geen folders meer willen stopt de distributie van zelf.
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen om specifiek deze folder in de bus te krijgen. Waarom zou ik? Of ik lees het of ik gooi het weg.

Gaan mensen door deze folder anders denken over evolutie? Dat denk ik niet. Het is dus ook vrij zinloos. Althans dat denk ik. Maar dat denk ik ook altijd van de jehova's en de mormonen maar toch gaan zij ook door met evangeliseren. Dat zal zijn omdat ze het deels ervaren als een moeten (ongeacht het resultaat is God in elk geval tevreden dat we dit hebben gedaan) en deels omdat het toch af en toe wel succes zal hebben en mensen toch het geprogageerde geloof aannemen.

Een folder vind ik sowieso charmanter dan op straat aangesproken te worden. Het is wat rustiger en ik hoef niet direct te reageren. Overigens vind ik de twee jehova's die hier al jaar en dag elke maand langs de deur komen ook best aardig. Ik neem hun boekjes aan, we wisselen drie woorden en ze gaan weer. Niks aan de hand.

Er zijn overigens zoveel folders die meningen verkondigen. Folders van politieke partijen, folders van de helderziende die je succes in de liefde, werk en alles kan bezorgen enzovoorts.
Ik heb ook wel eens een folder van een evangelische kerk in de bus gehad met een uitnodiging om eens te komen kijken.

Maylise

Jessy69

Jessy69

02-02-2009 om 19:16

Tinus

"Waar ik uiteindelijk het meeste moeite mee heb, is dat ik vind dat het afgeven op de evolutietheorie goedkoop is. Het leuke van de evolutietheorie is, dat die weliswaar wetenschappelijk heel belangrijk is, maar weinig alledaags nut heeft. Je kunt dus rustig zeggen dat evolutie onzin is, zonder in praktische problemen te komen.

Als je nou principieel bent, kies dan iets dat er echt toe doet: Zoals een verbod op echtbreken ofzo."

Ik denk dat het grootste praktische obstakel al is dat onze kinderen (welke overtuiging/geloof dan ook) wel de evolutietheorie moeten leren op school. Dus wat dat betreft zit er wel een principieel iets in. Er wordt gekozen dat de evolutie aan de kinderen geleerd wordt en niet de schepping.

Quilla

Quilla

02-02-2009 om 19:37

Ik snap de ophef wel

"Ik ga toch ook niet de deuren langs om iedereen te vertellen dat ik niet geloof en dat anderen daarvan overtuigd moeten worden?"
Geweldig Bastet, dat zijn exact mijn woorden.

Ik heb zo'n sticker op mijn brievenbust: nee creationisme/ja darwin. Ja, ik heb de moeite genomen om die te bestellen, geld over te maken en hem op te plakken.
Ik wil absoluut geen ongevraagde folders over religie in mijn brievenbus. Jehova's slaan onze voordeur tegenwoordig eindelijk over. Bijzonder jammer dat we daar wel onbeschaamd onbeschoft voor moeten hebben worden.

Het betreffende foldertje gaat er van uit dat de keuze tussen evolutie en schepping een kwestie van geloven is. Zeer vreemd vind ik het, dat de evolutietheorie als ook een religie wordt neergezet. Ik 'geloof' niet blind in de leer van Darwin, ik zie het als een wetenschappelijke verklaring die constant in beweging blijft en aan zo objectief mogelijke toetsing onderworpen dient te blijven. Maar het past mij veel beter dan het religieuze subjectieve scheppingsverhaal.
Diegenen die waarde aan het scheppingsverhaal hangen, ga je gang. Als geloven in God je gelukkig maakt, als het je troost biedt en je een leidraad geeft, geweldig. Ik gun het je. Jij jouw ding, ik het mijne. Ik zal daar ongevraagd mijn mening niet over geven. En zelfs gevraagd niet, want ik heb al lang geleden afgeleerd om tegen drogredenatie in te gaan. Ik ageer dus tegen het feit dat christenen mij wel degelijk ongevraagd met nonsens lastig vallen. Ik vind het echt spam. En daar maak ik me inderdaad druk over.
En het allerergste vind ik nog wel, dat als je je mening over religie uitspreekt, je opeens kwetsend en beledigend bezig zou zijn. En krijg je te horen dat je de realiteit van een schepper en liefdevolle vader niet onder ogen zou willen zien...
????
Ik snap de ophef dus wel, en doe er actief aan mee.

Guinevere

Guinevere

02-02-2009 om 20:29

Geen ophef

Om eerlijk te zijn heb ik nog weinig ophef zien maken in dit draadje, behalve van enkele mensen die in het scheppingsverhaal geloven.
Ik maak zelf ook geen ophef, ik wil die folder zelfs krijgen om 'm eens goed uitgebreid te bekijken. Ik kan nu al vertellen dat ie mij niet gaat overtuigen. Maar dat doet een AH-folder ook niet. Wat dat betreft maakt het voor mij geen enkel verschil wat voor een reclame ik in de bus krijg. Scheppingsverhaal, aanbiedingen, 't is allemaal onzin voor mij.
En iedereen mag van mij geloven wat ie wil, maar als ze op school de evolutietheorie gaan schrappen ten gunste van het scheppingsverhaal, reken er dan maar op dat ik mijn kind bij die lessen ga thuishouden. Een beetje realiteitszin over het ontstaan van de huidige flora en fauna lijkt me wel aardig.

Jessy69

Jessy69

02-02-2009 om 20:51

Guinevere

"En iedereen mag van mij geloven wat ie wil, maar als ze op school de evolutietheorie gaan schrappen ten gunste van het scheppingsverhaal, reken er dan maar op dat ik mijn kind bij die lessen ga thuishouden. Een beetje realiteitszin over het ontstaan van de huidige flora en fauna lijkt me wel aardig."

Ik moest hier eigenlijk wel om grinniken. Voor mij is het realiteit dat de aarde is ontstaan door de schepping (ik ben 1 van die weinigen die nog wel de bijbel letterlijk neemt). Ik houd mijn kind niet thuis, laat hem gewoon leren wat hij moet leren en vertel thuis wat wij geloven en waarom.

Ik ben daar dan toch niet doortastend genoeg voor. Als ik zeer strikt zou zijn zou ik het om moeten draaien en mijn kind thuishouden omdat het voor mij niet reëel is wat ze leren op school.

Maar goed, dit niet als aanleiding voor een discussie. Ik leg me erbij neer dat het is zoals het is en heb verder niet de behoefte om de dingen te veranderen.

Tinus_p

Tinus_p

03-02-2009 om 09:15

Fel?

oa Maylise:
"Ik vind de reacties hier ook wat fel."
Ik vind dat eigenlijk wel meevallen.

Letterlijk nemen

Ik snap niet waarom je de Bijbel letterlijk wilt nemen. Maak je het jezelf daarmee niet onnodig moeilijk?

Neem nou het verhaal van Noach: als van alle dieren een stel op de ark werd gezet, zou er per dier minder dan een vierkante centimeter beschikbaar zijn. Dat is voor een mier nog wel te doen. Maar wat te doen met neushoorns, zebra's en olifanten? En hoe heeft Noach het klaargespeeld om al die verschillende dieren van de verschillende werelddelen zo snel op de ark te krjgen?En zonder verdovingsspuitje? Waar haalden ze zoveel voer vandaan?

Ik kom uit een zeer christelijk dorp waar mij dit op school werd voorgeschoteld maar ik had als 6 jarige al mijn twijfels. Gelukkig dachten mijn ouders er anders over dan de school.

Nog een voorbeeld: Jezus spreekt een vijgenboom bestraffend toe omdat die geen vruchten draagt (buiten het vijgenseizoen nog wel !! )Neem me niet kwalijk maar van de zoon van de Schepper zou je toch enige kennis hierover verwachten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan maar dan wordt het een lang verhaal.
Lijkt me ingewikkeld om bovenstaande letterlijk te nemen.

Er zijn zeer veel christenen die het niet noodzakelijk vinden om de Bijbel zo letterlijk te interpreteren.
Waarom wil je dat toch persé?

Damajo

Tinus_p

Tinus_p

03-02-2009 om 09:32

Guinevere

Guinevere:
"Ik maak zelf ook geen ophef, ik wil die folder zelfs krijgen om \'m eens goed uitgebreid te bekijken."
Hij staat hier: http://www.creatie.info/books/bookid/3

Er circuleren ook diverse tegenanalyses.

Tinus_p

Tinus_p

03-02-2009 om 09:54

Jessy

Jessy:
"Ik denk dat het grootste praktische obstakel al is dat onze kinderen (welke overtuiging/geloof dan ook) wel de evolutietheorie moeten leren op school. Dus wat dat betreft zit er wel een principieel iets in. Er wordt gekozen dat de evolutie aan de kinderen geleerd wordt en niet de schepping."
Nou, als dat alles is...
De evolutietheorie verwerpen leidt niet tot iets ingewikkelds dat je moet doen of laten, zoals 5 keer per dag bidden, of niet echtbreken, of niet mogen toegeven aan je homosexuele gevoelens, of de pil niet slikken, etc etc.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-02-2009 om 09:58

Atheïsme-bussen

Foldertjes over creationisme, atheïstische busreclame, visjes op de auto al dan niet met Darwinpootjes, het is mij allemaal om het even. Ik stoor me er niet aan.
Pas als er aangebeld wordt of ik word aangesproken op straat door lieden die ook nog eens niet op willen houden, vind ik het hinderlijk.
Ik vind eigenlijk, nu ik er over nadenk, de briefjes van paranormalerts die genezing van alle ziekten incl. kanker beloven, veel erger. Maar ook daarvan is het nog nooit in me op gekomen er iets anders mee te doen dan gewoon in de oudpapierbak te gooien.

Groet, Ellen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-02-2009 om 10:06

Tinus

"De evolutietheorie verwerpen leidt niet tot iets ingewikkelds dat je moet doen of laten, zoals 5 keer per dag bidden, of niet echtbreken, of niet mogen toegeven aan je homosexuele gevoelens, of de pil niet slikken, etc etc."

Hoe bedoel je eigenlijk? Die mensen die het creationisme aanhangen, zijn denk ik dezelfde mensen die een hoop van dat soort ingewikkelds wél doen en laten. Bedoel je dat ze dat ook in de folder moeten zetten, zo van "doet en laat dit ook, net als wij"? Of bedoel je dat je denkt dat ze zelf niet zo moeilijk zullen zijn in hun dagelijks leven?

Groet, Ellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.