Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Borstvoeding geven aan partner


Hoe weet je dat het een taboe is als dit je eerste bericht is? Of ben je uit op onze reacties?

Tijdens de borstvoedingsperiode had ik altijd wel een extra flesje melk staan. Dat kreeg visite ook gewoon in de koffie als dat zo uitkwam. Nooit klachten over gehad.

MamaE schreef op 19-02-2022 om 12:57:

[....] Waarom zou een vrouw willekeurige kinderen die al lang en breed geen baby meer zijn nog moedermelk willen geven?

Afgezien van de vrouw en de willekeurige kinderen, ik vind het nog veel vreemder dat mensen (die al lang en breed geen baby meer zijn) koeienmelk drinken die helemaal niet bedoeld is voor mensen. 

Leuk dat je dit deelt. Ik vind het ook een idee van éven wennen', volwassen man die bij vrouw drinkt. Wat ik nog wel weet is dat ik soms, niet altijd vreselijk opgewonden kon raken van aanrakingen aan mijn borsten in de periode van borstvoeding geven. Vooral als er al wat spanning op stond. 
Heb jij dat ook?

Mijn man mag echt wel aan mijn borsten komen hoor, maar hij hoeft er niet aan te zuigen. 
Ik snap wel dat koemelk oorspronkelijk ook niet voor mensen bedoeld was en dat vinden we nu ook heel normaal. Dus misschien is het wel een kwestie van wennen en ben ik wat conservatief ingesteld.

Georgy

Georgy

19-02-2022 om 19:18

Koud schreef op 19-02-2022 om 15:43:

[..]

Afgezien van de vrouw en de willekeurige kinderen, ik vind het nog veel vreemder dat mensen (die al lang en breed geen baby meer zijn) koeienmelk drinken die helemaal niet bedoeld is voor mensen.

Dat is waar, dat is nog minder logisch. Vreemd eigenlijk als je er over nadenkt. Mensenmelk zou wat dat betreft een wat beter alternatief zijn. Het is gezonder en diervriendelijker. Voor mensen schijnt het wel natuurlijk te zijn om tot een jaar of zes moedermelk te geven en dat moeders voor elkaar invallen lijkt me ook niet heel onnatuurlijk. 

Georgy schreef op 19-02-2022 om 19:18:

[..]

Dat is waar, dat is nog minder logisch. Vreemd eigenlijk als je er over nadenkt. Mensenmelk zou wat dat betreft een wat beter alternatief zijn. Het is gezonder en diervriendelijker. Voor mensen schijnt het wel natuurlijk te zijn om tot een jaar of zes moedermelk te geven en dat moeders voor elkaar invallen lijkt me ook niet heel onnatuurlijk.

Er bestaan op internet communities waarin voor het delen van moedermelk, dus moeders die over hebben delen het met moeders die zelf niet kunnen geven. Dus vraag en aanbod. Dat is heel wat anders dan ongevraagd aanbod zoals een buurvrouw die aanbelt met een kopje moedermelk voor het buurkind of een kind dat moedermelk krijgt bij een vriendje waarvan de moeder borstvoeding geeft.
Het is overigens niet geheel zonder risico, want via moedermelk kunnen besmettelijke ziektes worden doorgegeven. Nu is die kans niet bijzonder groot maar om het nu zomaar te pas en te onpas aan iedereen uit te delen dat hoeft van mij ook niet. Laten we dat houden bij vraag en aanbod.

MamaE schreef op 19-02-2022 om 20:14:

[..]

Er bestaan op internet communities waarin voor het delen van moedermelk, dus moeders die over hebben delen het met moeders die zelf niet kunnen geven. Dus vraag en aanbod. Dat is heel wat anders dan ongevraagd aanbod zoals een buurvrouw die aanbelt met een kopje moedermelk voor het buurkind of een kind dat moedermelk krijgt bij een vriendje waarvan de moeder borstvoeding geeft.
Het is overigens niet geheel zonder risico, want via moedermelk kunnen besmettelijke ziektes worden doorgegeven. Nu is die kans niet bijzonder groot maar om het nu zomaar te pas en te onpas aan iedereen uit te delen dat hoeft van mij ook niet. Laten we dat houden bij vraag en aanbod.

Maar nu doe jij de aanname dat de moeder er bezwaar tegen had. De kwestie was dat de moeder van dat buurjongetje er niet om maalde; ze vond het wel gemakkelijk als een andere moeder tegelijkertijd ook op haar kind lette. Als die buurvrouw bezwaar had gemaakt tegen dat kopje melk voor haar uk, dan was ze haar paar ‘extra’ handen ook kwijt. De buren waren daarbij erg close.

Ik noemde het voorval niet om aan te geven dat het vreemd is je moedermelk aan de kind van een ander te geven, maar om de wijze waarop melkproductie opgang komt; vraag en aanbod. Je maakt dus meer dan je kind zelf nuttigt waardoor je borsten als het ware constant gevuld  worden. Zo lastig, meer kans op doorlekken of borstontstekingen. Puur praktische aspecten van meedrinken door je partner.

Maar Sandra die dit draadje gestart is, kan daar misschien wat meer duidelijkheid in geven....

Georgy

Georgy

19-02-2022 om 21:35

MamaE schreef op 19-02-2022 om 20:14:

[..]

Er bestaan op internet communities waarin voor het delen van moedermelk, dus moeders die over hebben delen het met moeders die zelf niet kunnen geven. Dus vraag en aanbod. Dat is heel wat anders dan ongevraagd aanbod zoals een buurvrouw die aanbelt met een kopje moedermelk voor het buurkind of een kind dat moedermelk krijgt bij een vriendje waarvan de moeder borstvoeding geeft.
Het is overigens niet geheel zonder risico, want via moedermelk kunnen besmettelijke ziektes worden doorgegeven. Nu is die kans niet bijzonder groot maar om het nu zomaar te pas en te onpas aan iedereen uit te delen dat hoeft van mij ook niet. Laten we dat houden bij vraag en aanbod.

Dat er risico’s zijn daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Het leek me juist heel sociaal om iets van je eigen melk af te staan, maar je wilt natuurlijk niet dat anderen iets oplopen door je melk en zeker niet ongevraagd ( al vraag ik me nog steeds af of dat de context ook echt is bij die opmerking van dat buurjongetje).Misschien moet je dan eerst je eigen gezondheid of de melk laten checken voordat je het aanbiedt. Dan js het met al die risico’s wel het beste om even toestemming aan ouders te vragen mochten die niet op de hoogte zijn. In de oertijd had je waarschijnlijk minder ziektes en speelde dat ook minder als moeders elkaars kinderen opvingen bij te weinig melk. 

Tot aan koningin victoria gebeurde het wel vaker dat een andere moeder je kind voedde. De zogenaamde minnen. 

Toch grappig dat dit draadje in de rubriek 'seksualiteit' staat en niet bij 'babytijd' ofzo. Ieder z'n seksuele fantasieën hoor, maar ik word niet echt opgewonden en ik krijg ook geen intieme gevoelens bij een volwassen man die borstvoeding krijgt bij zijn pas bevallen vrouw. Ook niet bij een buurvrouw met een kopje gekolfde melk voor een kind dat het nodig heeft.
Ik heb een kennis uit een ver en vreemd land en die werd aangelegd bij een buurvrouw omdat hij te zwak was en moeder niet in staat hem te voeden. Mooi toch? Gewoon een praktische oplossing, omdat je nou eenmaal dicht op elkaar zit. Dat doen wij hier niet: het is niet nodig, maar het is ook niet fout. 

Georgy

Georgy

19-02-2022 om 21:57

Flanagan schreef op 19-02-2022 om 21:22:

[..]

Maar nu doe jij de aanname dat de moeder er bezwaar tegen had. De kwestie was dat de moeder van dat buurjongetje er niet om maalde; ze vond het wel gemakkelijk als een andere moeder tegelijkertijd ook op haar kind lette. Als die buurvrouw bezwaar had gemaakt tegen dat kopje melk voor haar uk, dan was ze haar paar ‘extra’ handen ook kwijt. De buren waren daarbij erg close.

Ik noemde het voorval niet om aan te geven dat het vreemd is je moedermelk aan de kind van een ander te geven, maar om de wijze waarop melkproductie opgang komt; vraag en aanbod. Je maakt dus meer dan je kind zelf nuttigt waardoor je borsten als het ware constant gevuld worden. Zo lastig, meer kans op doorlekken of borstontstekingen. Puur praktische aspecten van meedrinken door je partner.

Maar Sandra die dit draadje gestart is, kan daar misschien wat meer duidelijkheid in geven....

Hierover kan ik meepraten omdat ik een tandemvoedende moeder ben. Als ik de kinderen op een vaste tijd voed dan heb ik op dat moment inderdaad ook de hoeveelheid benodigde melk, maar als het geen vaste tijden zijn en als de jongste aan het clusteren is dan fluctueren die hoeveelheden. Dan kun je wel eens gespannen borsten hebben, maar het valt mee moet ik zeggen. Dat zal dus ook zo zijn met een partner. Het oudste kind drinkt wel krachtiger en haalt er dus meer melk uit. Ik weet niet of een volwassene dan nog krachtiger drinkt.

Het is wel een bepaalde drinktechniek waarbij de tong naar voren beweegt ipv naar achteren en die baby eigen is en begint met reflexen en vanaf vier maanden kunnen ze het ook zonder reflexen. De techniek wordt ook beheerst door kinderen die de borst blijven krijgen en zelfs als ze een periode niet aan de borst drinken kunnen ze het nog. Ik vermoed dat een volwassene deze techniek niet meer beheerst, omdat het te lang geleden is. Dan kun je alleen het kleine beetje drinken wat bij de toeschietreflex naar buiten komt. 

Georgy

Georgy

19-02-2022 om 22:04

vier weken bedoelde ik 

In een situatie waarin moeders elkaar uit de brand helpen om het kind te redden snap ik heel goed dat je een kind bij een andere moeder laat drinken. Ik vind het ook niet vreemd als het vraaggestuurd is, maar wel als het aanbodgestuurd is.
Als iemand op mijn kind past, betekent dat niet dat mijn kind ook borstvoeding van diegene moet krijgen. Nu vonden de ouders van dat jongetje het blijkbaar geen probleem, maar om nu te zeggen dat je anders niet meer op wil passen vind ik vrij ver gaan. Als je een kind iets gezonds wil geven, kun je ook een stuk fruit of groente aanbieden.
En je eigen kinderen lang voeden kan prima, maar om nu vriendjes van je kinderen borstvoeding te gaan geven, dat gaat me toch te ver hoor. Mijn kind is inmiddels bijna zeven, ik vind dat rijkelijk laat om nog met borstvoeding te beginnen.
Datzelfde geldt voor mannen die bij hun vrouw gaan drinken. Ik kan me er niks bij voorstellen dat het sexy of intiem is om een volwassen kerel als een baby aan je borsten te hebben liggen sabbelen.

Georgy

Georgy

20-02-2022 om 06:55

EmmaT schreef op 19-02-2022 om 21:55:

Toch grappig dat dit draadje in de rubriek 'seksualiteit' staat en niet bij 'babytijd' ofzo. Ieder z'n seksuele fantasieën hoor, maar ik word niet echt opgewonden en ik krijg ook geen intieme gevoelens bij een volwassen man die borstvoeding krijgt bij zijn pas bevallen vrouw. Ook niet bij een buurvrouw met een kopje gekolfde melk voor een kind dat het nodig heeft.
Ik heb een kennis uit een ver en vreemd land en die werd aangelegd bij een buurvrouw omdat hij te zwak was en moeder niet in staat hem te voeden. Mooi toch? Gewoon een praktische oplossing, omdat je nou eenmaal dicht op elkaar zit. Dat doen wij hier niet: het is niet nodig, maar het is ook niet fout.

Hier ben ik ook benieuwd naar of het om seksuele intimiteit gaat die dus gepaard gaat met het gevoel van opwinding/ lust of dat het een andere vorm van intimiteit betreft. Je zou denken dat To het als seksualiteit ervaart, omdat ze het onder dit kopje heeft ondergebracht, maar ik kan me ook voorstellen dat je die keuze maakt omdat het hierbij niet om de baby gaat en wel om intimiteit. Bij intimiteit denk je al snel aan seks, terwijl dat natuurlijk niet samen hoeft te gaan.

Tijdens het voeden komen de hormonen oxytocine (waar je slaperig van wordt en waardoor je verbonden ervaart) en prolactine (het zorghormoon) vrij. Oxytocine komt ook vrij na een orgasme, maar bij seks en een orgasme komen nog veel meer andere stoffen en hormonen vrij die niet overeen komen met de hormonen die vrij komen bij het geven van borstvoeding. Daardoor zou je eerder een beleving van intimiteit verwachten zonder seksuele intimiteit. 
Maar ieder mens is uniek dus ook hoe je iets beleeft kan erg verschillen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.