Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Morning after pil: wie heeft ervaring?


Vlinder72,

Wat is ook alweer het landelijke gemiddelde aantal vrijpartijen per stel, 1x per week of 2x per maand? Men kan kiezen voor het dagelijks slikken van een pil (ondanks het landelijke gemiddelde) of voor een condoom, bij juist gebruik net zo veilig.

Alweer 17 jaar geleden keuze gemaakt voor deze vorm van bescherming omdat langdurig gebruik een aantasting kon betekenen van je maan, of was het de lever? (vader van vriendin en tevens huisarts).

De m.a.pil is natuurlijk geen ipv, maar alleen in noodgeval. Ook voor mensen die wel de pil slikken maar door misselijkheid of verkeerd eten minder beschermd zijn. Zelf maken we vaak een rondreis en is er minder tijd voor een speurtocht naar de farmacie.

Correctie

Maan moet maag zijn.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 11:50

Je hebt een punt

Maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht. Kan best handig zijn om een morning after pil mee te nemen.

Dalarna

Dalarna

26-06-2014 om 09:35

Flanagan

Weet je ook hoeveel hormoon er in die MAP zit tov de gewone pil?

Dalarna,

In de map zit 5 tot 10 x meer levonosgestel ( 750microgram of 1,5mg) dan in een gemiddelde pil (gem. 150 microgram). Maar in plaats van dagelijks gebruik, is de map eenmalig. Als ik om de week naar een apotheek zou rennen, zou ik mij wel afvragen wat die hogere dosis voor schade aanricht aan de maagwand.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2014 om 11:31

Flanagan

Gebruik je de ma-pil dan in geval van een scheurend condoom ofzo?

Ik heb overigens m'n man langs de uroloog gestuurd, geen hormonen meer voor mij.

Knoop

In twijfelgeval altijd bij de hand. Heb in 17 jaar 2x naar een ma.pil gegrepen dus doe ik ook geen gekke dingen.
De berichten over de toch wel zeer pijnlijke injectienaald in de bal, info van kennissen, heeft ons bij de ouderwetse rubbers gehouden. Trouwens over een paar jaar mogelijk in de overgang, ik ga mijn man nu niet meer vragen, hij ziet mij aankomen.

Ja ik heb hem al eens een keer gebruikt, maar geen succes. Ik werd toch zwanger. Ik heb mijn lieve dochtertje Lisa er aan over gehouden.. Bijwerkingen? Ja, diaree en misselijkheid. Ik ben daarna maar de pil gaan gebruiken. Die werkt beter!

Hoe vaak hebben jullie seks?

Even een vraagje hoor. Wat is normaal qua hoe vaak je per week seks hebt? Ik heb om de dag seks. Als de kinderen liggen te slapen.. Gelukkig zijn ze nu nog klein (6&4 jaar).

Maar de vraag is: Hoe vaak hebben jullie seks?

Mijn oudste kind

is er gekomen ondanks de morning afterpil. Maar ik had hem ook verkeerd ingenomen. Arts ging er vanuit dat we 's avonds hadden gevreeen, en zei me de pil 's avonds te nemen, maar we hadden het 's ochtends gedaan! Dus toch zwanger. Er zijn nog 3 andere kinderen bijgekomen, dus het is niet zo'n ramp geworden, maar het is wel een heel moeilijke tijd geweest, als je niet gepland zwanger wordt. BijkomstigheidJE, vriend weigerde alle dienst en ik weigerde abortus. Hoe het tussen ons nog goed gekomen is, mag ook een klein wonder heten

De les: lees goed de bijsluiter en luister naar de apotheker of arts! Blijf ook vooral je eigen gezond verstand gebruiken.

Kamille

Kamille

05-04-2016 om 19:00

...

weet je wat ik me afvraag? en ik bedoel dit echt gewoon normaal als vraag totaal niet belerend, maar waarom zoek je op of ma pil een vorm van abortus is? het gaat er toch om of je het op een bepaalde manier ervaart? ik zou het nemen van de ma pil echt wel ervaren als een abortus ook al gaat het om een paar cellen. maar als een kindje bv tien weken is, dan is het ook nog niet levensvatbaar en echt een kind, is het ook niet meer dan een aantal cellen in de vorm van een koffieboontje. ik zou mezelf een ma pil nooit vergeven, ik denk dat ik daar echt te gevoelig voor ben, zal altijd me afvragen hoe het zou zijn geweest en het idee gehad dat ik mijn eigen kind omgebracht zou hebben.

toch realiseer ik me dat anderen er anders over denken en dat vind ik dan ook wel weer interessant om te lezen. ik ben zelf soms vaak wat radicaal in mijn meningen (vreemdgaan is uitmaken...ma pil doen je niet etc) maar feit is dat ik steeds meer open ga staan voor de meningen van andere mensen en er respect voor heb.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-04-2016 om 20:08

Kamille dat is idd erg zwart-wit

Een ma staat volgens mij niet gelijk aan een zwangerschapsafbreking. Een ma breekt het baarmoederslijmvlies af zodat er geen zwangerschap zou moeten kunnen ontstaan.

Er is volgens mij een dag na bevruchting nog geen zwangerschap. Ik heb altijd geleerd dat er pas een zwangerschap is wanneer een bevruchte eicel (zygote) zich ingenesteld heeft in het baarmoederslijmvlies. Dat gebeurt vziw niet in zo'n razend tempo dat dit er in een dag is. Het sperma heeft eerst tijd nodig om een eicel te bereiken, dan moet er nog een samensmelting plaatsvinden en daarna moet die bevruchte eicel al delend weer afdalen in de baarmoeder alwaar het nog moet innestelen.
Daarnaast, niet iedere onbeschermde vrijpartij levert een bevruchte eicel op. Moet er eerst al net een rijpe eicel uit de eileider gesprongen zijn om bevrucht te kunnen worden. Als dat niet gebeurt, is er niet eens een bevruchte eicel. Kan er ook geen zwangerschap ontstaan. Het kan natuurlijk wel net raak zijn en de ma voorkomt (probeert te voorkomen) dat deze bevruchte eicel innestelt en daarmee de zwangerschap ontstaat.

Als er een bevruchte eicel aanwezig is, is dat in mijn ogen wel een vorm van leven (want het deelt, heeft potentie tot iets). Een ma zorgt er dan wel voor dat die zygote/dat leven zich niet kan ontwikkelen tot een zwangerschap met een embryo. Dus, geen zwangerschapsafbreking lijkt me.

Aagje

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-04-2016 om 20:08

Kamille

Lees je nog eens in. Een morning after pil is anticonceptie. Het voorkomt dat er een zwangerschap ontstaat, dus er is nog helemaal geen klompje cellen. Er is een eitje, en zaadjes, in dezelfde vorm als dat je ze regelmatig door het doucheputje spoelt.

vlinder72

vlinder72

05-04-2016 om 21:15

klopt

Ik heb jaren terug een keer een MA pil gebruikt. Inderdaad om te voorkomen dat ik zwanger zou kunnen raken. De dag na de vrijpartij geslikt. Ik heb het geen moment als abortus beschouwd. Ik weet niet eens of ik wel zwanger was geworden.

Kamille

Ik snap wel een beetje wat je bedoeld, een beetje de gedachte van hoe het eventuele kindje zou zijn geworden. Ik heb de ma pil één keer geslikt, was absoluut niet in een vruchtbare periode, maar na vier kinderen was het echt klaar, dus het risico dat ik wel zwanger zou zijn geworden wou ik absoluut niet nemen. Ik herken dat gevoel ook niet, ook al omdat de kans echt miniem was. En abortus vind ik iets heel anders, dan is het kindje al echt in je buik, dat zou ik zelf ook nooit kunnen denk ik.

niet bang zijn

Mijn vriendin was regelmatig ongesteld, en we hadden een ongelukje na de eerste dag van haar laatste ongesteldheids dag. Ze heeft de volgende dag een map genomen, 3 dagen later werd ze 4 dagen lang ongesteld. We hebben 4 weken gewacht tot haar nieuwe cyclus en we hebben het tussendoor 1x onveilig gedaan. Nadat ze in de week van haar normaal gesproken cyclus ongesteld zou moeten worden werd ze dit niet, een beetje stressen dus. Uit eindelijk is ze bijna een week
over tijd voordat ze een weer ongesteld werd. Een map kan er voor zorgen dat je 1 week over tijd bent, 2 weken over tijd of het kan ook gebeuren dat je maar heel lichtjes ongesteld word of een maand zelfs helemaal niet. Zelfs als je regelmatig ongesteld bent! Stres vooral niet als je een week over tijd bent, pas als je 3 weken over tijd bent zou ik me druk gaan maken. Ben je over tijd? Ga na of je zwangerschaps symptomen hebt. Bij 5 weken zwangerschap horen bepaalde symptomen, heb je deze niet. Is de kans op zwangerschap dus nog kleiner. Stres of de continue de gedachten hebben van: wanneer word ik nou ongesteld kunnen ook leiden tot een uitgestelde ongesteldheid.

vlinder72

vlinder72

17-06-2017 om 12:11

Ideveloper

Mijn advies zou juist zijn wees voorzichtiger. Waarom steeds onveilige seks?

Heb je ook die stress niet steeds.

Paperclip

Paperclip

19-06-2017 om 22:30

En niet iedereen heeft symptomen bij 5 weken

Ik bijvoorbeeld niet. Bij nummer 2 wel, toen was ik misselijk. Maar bij nr 1 geloofde ik het pas toen ik het kon voelen bewegen, en dat was met ruim 17 weken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.