Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Anoniemuts

Anoniemuts

05-03-2020 om 22:54

Vaginisme?

Ik heb vanavond een heel openhartig gesprek gehad met mijn zeventienjarige dochter. Ik ben erg blij dat ze me in vertrouwen heeft genomen.

Het lukt haar niet om een tampon, vinger of penis in haar vagina te krijgen. Ze heeft tot een maand of 3 geleden even een vriend gehad waar ze erg verliefd op was. Seks echter lukt niet. Het was blijkbaar alsof hij op een muurtje stuitte. Ook met vingeren hetzelfde probleem. Dochter gaf aan dat ze wel vochtig was, en ook graag wilde. Natuurlijk ook wel wat zenuwachtig zo voor de eerste keer. Ook een tampon inbrengen lukt dus (nog steeds) niet. Nu is ze heel bang om vaginisme te hebben. Deze angst blokkeert haar weer om zich aan een jongen te geven, dus houdt ze ze op afstand. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Een jonge meid moet genieten en zich vrij voelen.

Ik heb haar gezegd dat ze dit het beste met de HA kan bespreken. Dit durft ze vooralsnog niet.

Herkent iemand dit, of heeft iemand ervaring met vaginisme? En belangrijker, is het "makkelijk" op te lossen? Het kan, lijkt mij, niet iets psychisch zijn door een nare ervaring ofzo, want ze is dus nog maagd.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Liefs van een bezorgde moeder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anca

Anca

06-03-2020 om 08:35

Ander idee

Voordat je de naam van een vervelend probleem hierop plakt, zou je niet eens (laten) kijken of ze een groter en stugger maagdenvlies heeft dan normaal? De zus van mijn beste vriendin had dat. Een klein knipje door de gynaecoloog en het was opgelost.

Wat Anca zegt

Dat denk ik ook dus. Vooral niet groter maken dan het is, nou ja, het probleem dan😉

Ik

Ik

08-03-2020 om 19:50

Ontspannen

Heb ik ook gehad ze moet leren ontspannen.

Anca

Anca

08-03-2020 om 21:42

Niets zo ergerlijk dan mensen die zeggen: je moet gewoon ontspannen. Heb je dan ook verteld hoe? Door zachtjes tegendruk te geven? Dat is namelijk best contra-intuïtief.

Ik

Ik

08-03-2020 om 22:02

Anka

Nergens schrijf ik het woord gewoon. Nergens beggetaliseer ik het. Dat doe jij nu.

Ze moet leren ontspannen en dat kan alleen door proberen haar eigen manier.

Mijntje

Mijntje

09-03-2020 om 08:34

oefeningen

Ik denk niet dat ze iets onder de ledenen heeft. Het is heel normaal dat je gespannen bent bij de eerste keer tampons of sex en het is heel normaal dat je dan automatisch je spieren aanspant waardoor het niet lukt. En dat het de eerste keer niet lukt is ook heel normaal.
Misschien bekkenbodemoefeningen doen? Die zullen er vast op internet te vinden zijn. Om te leren hoe het voelt, het verschil tussen aanspannen en ontspannen.

Ilse

Ilse

10-03-2020 om 10:34

Stug maagdenvlies

Ik sluit me aan bij Anca.
M'n zus had dat destijds, 20 jaar geleden, en ik vertelde daar op tijd over tegen m'n dochter. Toen mijn dochter een vriend kreeg en aan het experimenteren ging, kwam ze me vertellen dat het niet lukte en veel pijn deed en dat ze dacht dat ze hetzelfde voorhad als m'n zus.
Een bezoekje aan de gynaecoloog bevestigde dat en een kleine ingreep loste het probleem op.
Ik zou heel erg opletten met het verdict vaginisme, want als dat in je hoofd gaat zitten, lukt er volgens mij niets meer. Verder vind ik het 'je moet maar leren ontspannen' ook best wel makkelijk, want ook dat lijkt te insinueren dat het haar eigen schuld is als het niet lukt.
Misschien toch maar eerst een bezoekje aan een arts die fysieke oorzaken kan helpen uitsluiten? Volgens mijn gynaecoloog had zowat 20% van de meisjes hier -in meer of mindere mate- last van, dus zo weinig voorkomend is het niet.

Maandverband ook prima

Tampon eerste keer gaat meestal niet. Gewoon paar keer doen dan komt t vanzelf goed en vooral ontspannen. Als t niet lukt dan lukt t maar niet. Niks mis met maandverband. Tamlons zijn ook niet echt gezond als je de onderzoeken leest. Dus lukt t dan prima maar niks aan de hand als t niet lukt.

Pennestreek

Pennestreek

01-07-2020 om 15:34

Gewoon doorduwen he MVP

Is dat niet altijd de beste oplossing? Oh, en natuurlijk niet eerst even alle postjes lezen, maar gewoon meteen jouw oneindige wijsheid spuien. Dank voor dit verhelderende en deze geniale oplossing, dat al die vrouwen/moeders/meisjes daar nou zelf nooit op gekomen zijn...

Nee

Nee niet doorduwen

M40+

Ik dacht al, waar bleef je...

Dit

Mag je niet op meerdere topics reageren

Zo denk ik

Maar goed. Ontspannen proberen en anders maar maandverband. En sex is niet iets wat perse moet. T is leuk als t kan maar niet een werekdzaak als t niet kan. Er zijn zoveel leuke dingen op de wereld. Richt je op de dingen die je wel kan doen. Een hobby of wandelen in de natuur bv.

Pennestreek

Pennestreek

01-07-2020 om 19:47

Ja tuurlijk joh

Iedere normale puber ruilt seks zó in voor een lekkere boswandeling.
Ooit van hormonen gehoord? Dacht van wel, gezien jouw eigen rammelende eierstokken...
Waarom nou niet gewoon onderzoeken of er iets aan de hand is dat simpel verholpen kan worden? Wat is dit nou voor absurd advies?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-07-2020 om 19:52

Aaah nu weet ik het: Mamaveertigplus

heeft een missie: het ontmoedigen van seks in welke vorm dan ook. Komt in ieder draadje langzamerhand terug: seks moet je pas hebben als je je zaken zo op orde hebt dat je er ook een kind bij kunt hebben, seks is niet zo belangrijk dus je kunt best zonder. Als klap op de vuurpijl: je kunt net zo goed gaan wandelen.

40er

40er

01-07-2020 om 21:04

Aagje

Als je jezelf wijs maakt iets niet nodig te zijn... Of zoiets

Geniet

Nou je kan wel kijken naar wat je niet hebt of kan. Maar dat is gewoon negatief. Ja je kan geen tampons gebruiken. Das rot voor je absoluut vooral met zwemmen en andere sport. Maar blijf niet hangen in wat je niet kan. Er zijn mensen die niet kunnen horen of zien. Mensen met diabetes mensen met alopecia. Die kunnen of hebben ook dingen niet. Maar het leven heeft zoveel dingen sie je wel kan. En als je geen dingen in je vagina kan doen kan je echt heel oud worden hoor. T is niet een ziekte waar je medicijnen tegen moet slikken zoals bv lupus. Wees dus blij met wat je wel hebt en geniet van je leven.

Pennestreek

Pennestreek

01-07-2020 om 21:34

Ja hoor

Met je ingegroeide teennagel ga jij niet naar de dokter of pedicure. Lopen is highly overrated, jij geniet dan gewoon van het feit dat je zonder pijn kunt fietsen.

Geen ziekte

Je kan er best even naar laten kijken en als er wat aan gedaan kan worden dan prima. Maar kan dat niet dan verder niet druk om maken. T is geen ziekte je kan er 100 mee worden

Anke

Anke

01-07-2020 om 21:51

Gezondheid

Ik ben ervan overtuigd dat lang geen seks hebben misschien lichamelijk geen kwaad kan, maar wel degelijk je geestelijke gezondheid kan schaden. Seks is gewoon iets wat de meeste mensen nodig hebben, net als eten en drinken.

Jammer

Er zijn zat mensen die geen sex hebben en dat wellicht wel zouden hebben als ze een relatie zouden hebben. Of stel je vrouw is ziek of zwanger icl diverse kwalen. Dan heb je als man ook een tijd geen sex. Ja jammer maar t is niet anders.

Pennestreek

Pennestreek

02-07-2020 om 07:43

Maar

Dat is toch echt wat anders dan je hele leven geen seks hebben.
Je kunt ook prima oud worden zonder kinderen, maar als dat bij jou niet 1-2-3 was gelukt had je toch ook niet tegen jezelf gezegd dat wandelen ook leuk is!

bieb63

bieb63

02-07-2020 om 11:29

precies

mama40+ plus moet hier verder niet zeuren. Het leven is heel simpel:
- als je geen man hebt, geen kind. Geeft niks, ga gewoon wandelen. Je hebt er ook geen medicijnen voor nodig én als klap op de vuurpijl: je gaat er niet dood aan.
- als je geen man kunt vinden, heb je geen relatie. Geef niks, ga gewoon wandelen. Je hebt er ook geen medicijnen voor nodig én als klap op de vuurpijl: je gaat er niet dood aan.

Dus ik zou zeggen mama40+: ga lekker wat met je leven doen, in plaats van ons hier te vervelen met je ontzettend puberale en onnozele teksten.

Adelaide

Adelaide

02-07-2020 om 15:00

zelf in stand houden

pas als niemand meer reageert op puber40+ gaat hij of zij ergens anders rare vragen stellen. maar elke keer is er hier weer iemand die toch reageert.

Er zijn zoveel ergere dingen

Er wordt heel vaak tegen mij gezegd dat ik moet kijken naar wat ik wel heb en mn zinnen moet verzetten ipv te kijken naar wat ik niet heb. En men heeft gelijk hoewel ik zeker wel vaak verdriet heb en dat verdriet mag er ook zijn.En de tip om de natuur in te gaan wordt mij heel vaak gegeven evenals me richten op hobbys of afspreken met anderen om niet in een vicieuze cirkel te belanden.

Ik kan zelf niet tegen chocola. Terwijl ik t superlekker vind. Maar ik krijg enorme jeuk ervan. Ik baal daar vaak genoeg van vooral rondom sinterklaastijd. En ik heb me er vaak echt rot om gevoeld. Heb diverse artsen bezocht met de vraag of er niks tegen gedaan kan worden maar ik kreeg altijd te horen mevrouw dit is hoe het is. En daar moet ik me bij neerleggen. Er zijn mensen met kanker er zijn blinde mensen er zijn mensen die hun kind door een medische fout hebben verloren. Dat zijn pas vreselijke dingen. Natuurlijk mag je balen omdat je geen tampons kan gebruiken. Echt. Je mag erom huilen je mag er nog 100 x om huilen. Maar probeer t wel in perspectief te zien. Er zijn duizend ergere dingen en je kan er 100 mee worden. Net als ik met mn chocola allergie en mn kinderwens

Adelaide, je hebt helemaal gelijk!

Zo denk ik

Ik denk gewoon dat als je geen tampons kan gebruiken dat enorm rot en verdrietig is zeker met zwemmen. Maar dat je de boel wel in zn perspectief moet zien en er niet een halszaak van moet maken. Er zijn echt veeeel ergere dingen lichamelijk.

Onderscheid

Negeren is zo kinderachtig. Mensen moeten gewoon eens onderscheid maken in zaken die hartstikke balen zijn en zaken die echt afschuwelijk zijn.

Hopelijk

To reageert niet meer. Hopelijk is t nog gelukt met de tampons!

bieb63

bieb63

03-07-2020 om 13:27

mama40+

Ik baal heel erg met je mee, dat je geen chocola verdraagt. Maar gelukkig: er zijn ergere dingen. Gelukkig kun je cakes bakken en drop eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.