Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

liedewij

liedewij

02-04-2009 om 11:05

Als de kinderen het op vakantie maar leuk hebben....

Zonet las ik het nog in de rubriek "vakantie". "Als de kinderen het maar leuk hebben, dan hebben wij het ook leuk". Als de kinderen het niet naar hun zin hebben op vakantie begrijp ik dat het een moeizame vakantie word. Maar het is hier toch echt niet zo dat we enkel dingen voor de kinderen doen( zo'n camping of hotel met een en al vermaak) omdat zij dat zo leuk vinden. Ik wil op vakantie ook dingen doen die ik leuk vind en waar de kinderen dan ook maar wat van moeten maken. Wat tot nog toe ook prima lukt.
Het verbaast mij gewoon dat ik het zoveel hoor. Hoe doen jullie dat? (onze 4 kinderen zijn in de leeftijd van 2 toit 9 jaar)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

als het alleen om mijn dochter zou gaan dan is een groepje Franse kinderen, friet en ij, een speeltuintje en een zwembad genoeg.

Nou daarvoor rij ik niet honderden kilometers. Verder vind ik het prima als mijn dochter het een keer niet leuk heeft, zo vaak komt dat niet voor.

Ijs

ijs dus

Hillary

Hillary

02-04-2009 om 11:59

Allemaal leuk

Hangt ook een beetje van de leeftijd van de kinderen af denk ik. Die van ons zijn 11 en 9, ideale leeftijd. Lichamelijk kunnen ze (bijna) alles wat wij ook kunnen, flinke fietstochten, wandelen, skien en ze zijn nog te jong om alles stom te vinden. Waarmee ik niet wil zeggen dat alle pubers alles stom willen, maar ja je hebt ze er wel tussen zitten. Ze vinden het dus nog echt leuk om en museum te bezoeken, een oud kasteel te bekijken en lange wandeling door de bergen te maken etc. En dat vinden wij ook allemaal leuk, dus bij ons gaat in deze leeftijdsfase het gezegde niet op. Vermaak etc. op campings of resorts doen ze niet aan mee, dus daar hoeven we niet naar op zoek. Weet niet hoe het is als ze gaan puberen. Zoeken we gewoon een gelegenheid die voor iedereen leuk is, maar ik ga me niet volledig aan hun aanpassen.

Omgedraaid

Ik zou de stelling liever omdraaien, zoals je al zegt: als de kinderen het niet leuk hebben, is het voor de ouders ook niet leuk. We zoeken meestal een leuk evenwicht: sommige dagen wat de kinderen willen (bv de hele dag naar het strand), sommige dagen wat wij leuk vinden (een stadje oid bekijken), en heel vaak doen we iets wat we allemaal wel minstens een klein beetje leuk vinden (even naar het strand / zwembad, lekker bij tent een boek lezen / kleuren, uit eten gaan). Ik moet er niet aan denken (en Caroroman al helemaal niet!) de hele dag met georganiseerd vermaak te zitten, in een Ballorig-achtige te vertoeven of heel veel televisie te kijken. Om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen die onze kinderen (4 en 6) fantastisch zouden vinden.

Caroro

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2009 om 13:44

Evenwicht

Uiteraard kiezen wij sowieso iets waar wij achter staan, maar ik kijk wel of er voor de kinderen genoeg te doen is. Voor de vakantie van vorig jaar heb ik menig uurtje achter de computer gezeten om een adres te zoeken waar de wensen van ons allevier vervuld konden worden. Strandje voor de een, natuur en cultuur voor de anderen. Ik vind ook dat er best een dagje mag zijn dat er even niet naar de prioriteiten van het kroost gekeken hoeft te worden, maar het lijkt mij niet verstandig om een vakantie te plannen waarbij geen rekening gehouden wordt met de kinderen.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-04-2009 om 16:03

Rust

het enige wat ik wil is rust, en hoe verkrijg je als moeder het meeste rust voor jezelf? juist door een vakantie uit te zoeken waarbij de kinderen zich zoveel mogelijk zelf kunnen vermaken.
Vorig jaar hadden wij echt de meest fantastische vakantie: we stonden op een veld met groot speelding incl zandbak in het midden, om het hoekje was het zwembad waar dus de oudste 2 volledig zelfstandig heen konden, en om het veldje lag een venijnig grind pad, dus wij lieten de jongste ( toen net 2) op blote voeten lopen, ging hij lekker niet zomaar het veldje af... Heb hele stapels boeken gelezen in de zon!! zaligheid.

Ik zou best wel stedentrips willen maken, en veel cultuur zien. Maar dat kan altijd nog als ze ouder zijn, daar heb ik nu toch het geld niet voor.

Dus in feite plan ik de vakantie voor mezelf zo gunstig mogelijk, en dat is nou precies wat de kinderen ook fijn vinden.

MRI

MRI

02-04-2009 om 18:29

Ga alleen maar voor kind

Ikzelf kan de afgelopen 27 jaar geen vakantie herinneren dat ik niet ziek was. Ik doe het puur voor mijn kind en als zij het naar haar zin heeft, dan ben ik blij dat ik me over die grenzen heb getild.
Het klinkt misschien wat zielig maar zo bedoel ik het niet hoor (hoewel ik er natuurlijk wel van baal). Ik heb al vele formules uitgeprobeerd maar helaas is het gewoon de realiteit. Ik zie er dan ook erg tegenop.

MR

Guinevere

Guinevere

02-04-2009 om 19:54

Kind vindt alles leuk

Tja, gelukkig heb ik een kind (6 jaar) dat alles leuk vindt! Sterker nog, vanaf dat ie 2 jaar is moeten we van hem alle kerken waar we langs komen bezoeken. Musea vindt ie helemaal geweldig. Het enige is dat hij iets andere aandachtspunten heeft dan wij, en hij racet van het ene naar het andere onderdeel. Een beetje op z'n Amerikaans dus. Stadswandelingen: prima. Strand: ook leuk. Natuurwandelingen: te gek, al vanaf dat ie 1 jaar was rende hij zelf de bergen/paden op en af. Als het woord "vakantie" valt, gaat hij zijn koffers alvast pakken.
Het enige dat ik nog te wensen heb, is dat zijn kleine broertje (bijna 2) net zo gemakkelijk is als hij. Euh, en nog een héél klein extra wensje: dat ik ook eens aan het lezen van een boek toekom.

Guinevere

Guinevere

02-04-2009 om 19:58

En ook nog

Was ik bijna vergeten om te vermelden dat ie ook een zwak heeft voor Romeinse en Griekse opgravingen.... Binnenkort maar eens met 'm naar Rome. Hij heeft ook een zwak voor pizza, dus helemaal te gek.

m@

m@

02-04-2009 om 21:19

Vakantie voor de kids

Wij hebben ook 4 kids in de leeftid van 9 tot 2 jaar. We gaan deze zomer in NL naar een (wel heel luxe) vakantiepark. Vliegen met die 4 (1 keer van nood gedaan), wil ik de komende jaren niet meer meemaken en een lange autotocht ook niet.

Man en ik houden best van lekker lang en culinair eten, maar dat kun je echt niet met 4 kids doen (niet met die van ons in ieder geval). Dus dat wordt dan toch een kindvriendelijk selfservice restaurant of een pannenkoekenhut of in het huisje koken.

Kids houden van dieren, zwemmen, strand, etc. Een dagje een stadje aandoen en wat dingen echt gaan bekijken, behoort ook niet tot de succesnummers.

Dus doen we veel met water (zorgen ook altijd dat er een binnenzwembad is vanwege het hollandse weer), buitenspelen, etc. En ja...daar geniet ik dan ook van. Leuk om zo met de kids bezig te zijn en te zien dat ze het naar hun zin hebben. Als ze ouder zijn, doen we weer andere dingen met ze en als ze groot zijn gaan pa en moe weer samen op vakantie naar Verweggiestan. Zal nog wel even duren, want nr 5 is op komst.

M@

Nanna

Nanna

02-04-2009 om 22:52

Gewend

Is ook maar net wat de kinderen gewend zijn. Op 'n regenachtige dag kunnen die van mij zich lang vermaken met enkel dun touw. Ze macrameen de hele voortent aan elkaar. Een paar stokken kaarten ook altijd prima. Op zonnige dagen zijn ze op 'n sportveld of in 't water. Ooit namen we een vriendinnetje mee, grote grutjes, die was amusement gewend. Een gezelschapsspelletje dat was pas echt suf. Achtbanen, golfslagbaden dat soort gedoe. Yiek, ik lees en ik doe 'n gezelschapsspelletje en verder zo min mogelijk.

reina

reina

03-04-2009 om 09:40

Allebei

Wij verdeelden het, we bleven de helft van de tijd op de camping oid zodat de kinderen konden spelen / met leeftijdsgenoten op stap gaan, de andere helft gingen we op stap. Dat kon zijn om de dag, maar ook 's ochtends weg en 's middags op de camping oid. De kinderen vonden de uitstapjes meestal ook leuk ( ze wisten niet beter ). Zet mij niet verplicht een paar hele dagen op een camping (of hotel, ) of nog erger op en strand, want dan ben ik niet meer om te genieten door de verveling, en als de ouders het helemaal niet naar hun zin hebben is het voor de kinderen ook niet leuk Toen de kinderen klein warengingen we helemaal op de bonefooi, later bespraken we meestal 1 camping met zwembad en de rest van de vakantie ging op de bonnefooi (we zijn nooit de hele vakantie op 1 plek gebleven, dat vinden we geen van allen leuk, doen mijn kinderen, nu ze zelf weg gaan ook niet). Door deze verdeling hadden we allemaal plezierige vekanties.

Vic

Vic

03-04-2009 om 15:23

Animatieteam

Ik heb de afgelopen jaren vakanties gevierd waar mijn kinderen vier dagdelen en twee hele dagen per week vermaakt werden door een animatieteam. Zelf heb ik me voornamelijk bezig gehouden met een boek onder een parasol, maar dat vond ik helemaal niet erg Stedentrips vind ik ook leuk, maar dan neem ik geen kinderen mee.

Maylise

Maylise

03-04-2009 om 16:47

Alles leuk

Mijn kinderen vonden en vinden eigenlijk alles wel leuk. Toen ze klein waren trokken we meestal rond, paar dagen hier, paar dagen daar. We maakten veel wandelingen in de bergen, veel cultuur altijd (musea, oude opgravingen, kastelen) en daarnaast ook regelmatig zwemmen, naar de speeltuin en dierentuin of een keer een pretpark. Gewoon een aangename combinatie van allerlei vermakelijkheden. We bleven heel af en toe een middag bij het huisje en dan gingen de kinderen spelen/zwemmen en lazen wij een boek.

Naar grote campings of parken met animatie teams kwamen we zelden met uitzondering van een keer club med (hadden toen een cheque van club med gewonnen) en een keer in een appartementen complex met alles er op en er aan ergens. Ik moet zeggen dat ik club med wel ok vond. Het trekt wel een redelijk beschaafd publiek dit in tegenstelling tot dat appartementen complex waar een wat meer ordinair smaldeel van de bevolking zat. Toch hebben we ons daar ook prima vermaakt. Althans ik, mijn man vond het minder leuk.

Ik denk dat zowel ik als de kinderen gewoon niet zo moeilijk zijn met vakantie. De kinderen vonden heel primitief kamperen in de bergen geweldig maar ook een stedentrip en dan in een hotel werd als leuk gezien.

Nu zijn de kinderen ouder en meestal doen we het nu zo dat we ergens gaan zitten waar genoeg te beleven is. De oudere kinderen (15+) gaan dan deels hun eigen gang en deels met ons mee. Man en ik plannen dan uitstapjes met de twee jongste kinderen (12 en 9) en doen dan van alles wat. De oudsten sluiten zich soms bij ons aan en trekken soms hun eigen plan.

In elk geval heb ik helemaal nooit het idee gehad dat ik mijn vakanties drastisch moest aanpassen voor de kinderen. De kinderen vonden alles altijd wel best. We nemen altijd een reisgids mee en bezoeken altijd de touristen bureaus om te kijken wat er in de omgeving te doen is en stellen dan per dag (in overleg met de kinderen) een programma op waarbij iedereen aan bod komt.

Maylise

Heerlijk, vakantie

Onze kroost vermaakt zich al snel, en man en ik eigenlijk ook. Animatieteams proberen we zo veel mogelijk te vermijden, en zolang we niet de hele vakantie volproppen met 'verplichte uitjes' vinden ze het allemaal leuk en gezellig.

Eerlijk gezegd vind ik het heerlijk om 3 dagen achter elkaar onder een boom te zitten met een stapel goede boeken en genoeg wijn en kaasjes terwijl de kroost zich vermaakt op de camping met wat tennisspullen, een bal en een zwembad. Heerlijk. Maar een stevige wandeling of een mooi oud stadje op zijn tijd is een prima afwisseling.

Hmm. En het zonnetje schijnt hier ook al zo lekker...ik krijg er zin in!

Ingrid

Jolijt

Jolijt

03-04-2009 om 18:20

Als je kiest wat de kinderen

zeggen dat ze leuk vinden, hoe moeten ze dan de andere dingen leren ontdekken?
Wij doen van alles wat, musea, pretparken, dierentuin/aquaria, winkelen, bijzondere gebouwen, natuur.
Actief en passief en iedere keer staan we voor nieuwe verrassingen.
En in de top 10 (van de kinderen) komen Disneyland/world, Universal en de camping -waar ze voor altijd wilden blijven- niet meer voor.
Wel in de top 10 staan Yosemite (bij de 4 jarige speciaal de sequoia's), Monteray bay aquarium, natural history museum. Daar waren we nooit gekomen als we puur 'voor de kinderen' hadden gekozen.

Fladder ot

Kijk eens bij de jeugdherberg?

Google even op YHA of youth hostel association. Mijn vrienden zijn zeer te spreken over de YHA bij St Pancras maar er zijn er meer in London. Vaak is er ook een family room en ik ben nog nooit in een YHA geweest waar ik niet met kinderen had willen slapen. Ook makkelijk er is vaak goed en goedkoop eten. (Ik ben niet onder de indruk van het ontbijt aanbod etc bij Travelodge).

Mariel

Mari

Mari

04-04-2009 om 13:06

Fladder ot.

Ik heb een tent en kampeer spullen die ja mag lenen. Kamperen zit er voor mij in mijn eentje niet meer in, wij gaan naar Engeland in een huisje (overigens best nog te betalen als je eisen laag zijn).

gr. Mari

Rembrand

Rembrand

05-04-2009 om 22:52

Fladder!

Kleine moeite, wellicht groot plezier
( wij gaan deze zomer ook naar Engeland, maar zitten niet in die omgeving ).
M.

Rembrand

Rembrand

05-04-2009 om 23:00

Fladder.

Meer campings in die omgeving kan je vinden via http://www.eurocampings.net/nl/europa/groot-brittannie/zuid-oost-engeland/?start=10
M.

Mari

Mari

07-04-2009 om 18:53

Fladder

You have mail.

globetrottermama

globetrottermama

11-04-2009 om 17:58

Kidsproof vakantie

Wij hebben onlangs een leuk boek gekocht 'kidsproof vakantie in zuid-europa'. Het staat boordevol leuke adresje en tips voor reizen met kids! Wij bezochten reeds Au Clair de Lune in Zuid-Frankrijk. Je kan het terug vinden op pagina 60. We hadden een prachtige gîte, bbq en zwembad waar de kids altijd in te vinden waren... Ze konden ook ravotten in de zonnebloemvelden rondom. Van auto's moesten we hier geen schrik hebben! Ik heb eindelijk nog eens wat kunnen lezen en een kleurtje gekregen terwijl de kinderen zich rot amuseerden. De gîtes waren prachtig ingericht met alle comfort en zelfs gezelschapspelletjes en andere speelgoedjes in de speelgoedkist. Thuis komt het er niet meer van, maar hier op vakantie hadden we nog eens 'quality time' met het ganze gezin! Er viel ook voldoende te beleven in de omgeving zowel voor ons als voor de kinderen: boomtoggelen, kano varen, etc. Op de website vind je hier meer over terug. Een aanrader! Een adresje om te onthouden dus: www.au-clair-de-lune.com.

Iris

Iris

13-04-2009 om 22:01

Als de ouders het leuk hebben dan hebben de kinderen het ook.

Misschien is het andersom?
Misschien is het een kwestie van aanwennen. Wij houden van aktieve vakanties: fietsen met tentje achterop, kamperen, kanoën, bergtochten maken, dingen bekijken etc. Dat deden we al voor we kinderen hadden. Dus toen we kinderen hadden ging dat gewoon door. Wel met wat aanpassingen, minder lange tochten, meer uitrusten, wat langer op één plek, soms een vakantiehuisje. Nu zijn de kinderen 10 en 12 en fietsen en wandelen flinke afstanden. Ze vinden kamperen leuk en houden van avontuur. Als je maar zorgt dat het tempo en de afstand in verhouding staan met wat ze aankunnen, veel pauzeren onderweg, speeltuintjes zoeken, af en toe een lekkere piknik of een ijsje, middagje zwemmen, lekker strandjutten etc. Zij mogen dan de kaart lezen of met de GPS, bepalen waar ze willen uitrusten en wij lopen er achteraan.
Zo is het voor jezelf erg leuk en voor de kinderen ook! Ze zijn het ook gewend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.