Vakantie en uitjes

Anke3
25-07-2012 om 23:19
Amsterdam
Over twee weken ga ik in mijn uppie een weekje naar Amsterdam. Even zonder man en kinderen, die vermaken zich wel op een andere manier! Ik zit in een appartement midden in A'dam, vlak bij het Waterlooplein, heerlijk!!
Ik kan genoeg bedenken om te doen, maar waar ik erg benieuwd naar ben, zijn tips over leuke zaakjes om te eten. Waar het ook niet "raar" is om in je eentje te zitten. Gewoon gezellige eettentjes waar ik het bestaan niet van weet, die misschien wel in achterafstraatjes zitten waar je zo normaal niet komt.
En andere leuke tips voor Amsterdam in je eentje zijn ook van harte welkom!

Adama
26-07-2012 om 10:58
Eten
Hier kun je in de buurt (en verder) wel gezellig eten in je eentje, lijkt me:
- New King, Chinees op de Zeedijk. Ik heb er al lang niet gegeten, maar het was altijd goed, lekker, bijzonder en niet duur. Het is een 'echte' Chinees in de Chinese buurt, anders dan de doorsnee Chinees-op-de-hoek. Anderen zweren bij Nam Kee maar ik vond New King lekkerder.
- Café Bern op de Nieuwmarkt. Donkerbruin café maar goed en gezellig. Beroemd om de kaasfondue.
- De Waag.
- Thais bij de Nieuwmarkt.
- Iedere zaterdag biologische markt op de Nieuwmarkt.
- Italiaanse ijssalon bij de Nieuwmarkt.
- Italiaan op de Jodenbreestraat, naast Soup Enzo. Geval apart. Slow food. Hangt vol met waarschuwingen om niet te stressen. Eigenaar is vaak humeurig maar met het hart op de goede plaats en spreekt met zwaar Italiaans accent. Lekkere kleine happen, vooral voor lunch. Je kunt er ook koffiebonen en tal van Italiaanse producten kopen. Openingstijden onvoorspelbaar, vooral overdag open maar niet altijd. Eind van de dag is het eten vaak op.
- Soup Enzo op de Jodenbreestraat. Lekkere dikke soepen. Verkoopt ook maaltijdsalades.
- Koffiehuis van den Volksbond op het Kadijksplein (is een lekker, niet duur, informeel restaurant, geen koffiehuis meer...). Aanschuiven aan een grote tafel of een kleinere tafel kiezen.
-Pizzabakkers, hoek Plantage Kerkstraat / Plantage Muidergracht. Beneden zijn lange tafel waar je kunt aanschuiven, boven kleinere tafels. Lekker en informeel. Er is een voordeelarrangement met een film in Kriterion geloof ik.
- Bloem. Entrepotdok. Schitterend terras aan het water met de laatste avondzon, achter Artis. Ik heb er al weer een tijdje niet gegeten, maar het eten was daar altijd o.k.
- Burgermeester. Biologische hamburgers in vele soorten, en meer. Ook afhalen. Lekker en makkelijk. Tegenover Artis op de Plantage Kerklaan.
- Biologische Snacksalon 't Wethoudertje. Verder weg, in de Watergraafsmeer. Heerlijke patat en kipsaté, en goede maaltijd van de week (bijv. stamppot, lasagna, bami, nasi, vis).
- Ook in de Watergraafsmeer: Merkelbach bij Park Frankendael (Linnaeusstraat). Prachtig terras en lekker, goed eten. Goed verzorgd. Terras lijkt me goed in je eentje te doen, binnen is misschien minder (?). Ik heb er wel eens buiten "in mijn eentje" met een peuter van 2 gegeten, ging prima.
En er is nog veel meer...
De meesten hebben een website, ff googelen van te voren lijkt me een goed idee. En zie ook:
http://www.nieuwmarkt.org/restaurants_nieuwmarkt.htm
Veel plezier!

Adama
26-07-2012 om 11:01
Hortus
De Hortus is een mooie, rustige plek tussen de planten. Er is daar ook een eet-/drinkgelegenheid met heel lekkere koffie, taart, broodjes, etc. In de zomer soms langer open.

Anke3
26-07-2012 om 12:38
Super!
Dank je Adama! Da's een mooie lijst, daar kan ik zeker wat mee!
De Hortus, daar ben ik met pinksteren nog geweest. Inderdaad een leuke plek, heb er ook heerlijk geluncht. De biologische markt op de Nieuwmarkt ken ik ook, en ik heb ook al 's Thais gegeten bij Otcha. Maar jouw lijst geeft weer veel mogelijkheden. Heb er veel zin in. (Naast heerlijk veel musea bezoeken waar man en kinderen nooit zin in hebben!)

Adama
26-07-2012 om 13:51
Waterland
De wwersvoorspellingen voor volgende week zijn niet zo gunstig, maar als je toch zin hebt om een keer de stad uit te gaan, dan kan ik een fietstocht door Waterland van harte aanbevelen. Ga dan over de Amsterdamse brug en Schellingwouderbrug, of nog mooier, ipv de Amsterdamse brug eerst door het Flevopark of langs het kanaal over de fietsbrug (Nesciobrug) naar het Diemerpark, en dan ipv de Schellingwouderbrug over de Oranjesluizen.
In Zunderdorp is de "Ijsboerderij" (aan de rand van het dorp richting IJsselmeer) waar je heel lekker ijs, koffie en taart kunt eten.
In Zuiderwoude is de Theetuin met een prachtig terras en zalige taarten (ook hartig), broodjes en koffie/thee.
In Holysloot is Het Schooltje, met café, terras en restaurant voor lunch en diner.
In Holysloot kun je trouwens kano's huren en prachtig kanoën, bijv. naar de Theetuin, daar uitstappen, en daarna weer terug kanoën, lekker, niet moeilijk tochtje.
En in het IJsselmeer kun je zwemmen (geschikt plekje zoeken, achter de camping bij Uitdam is een officeel strandje maar je kunt ook elders er in gaan).
Het Flevoparkbad, naast het Flevopark, is trouwens een heel fijn buitenzwembad.

Vertigo
27-07-2012 om 00:03
Mijn zus ot
Holysloot!! Woont zij daar al lang? Ik kom daar bijna vandaan

Vertigo
27-07-2012 om 00:04
Oh en anke3
Ik dacht ook meteen aan Burgermeester, zit ook aan de Albert Cuypstraat en volgens mij ook elandgracht.

Vertigo
30-07-2012 om 21:15
Mijn zus!
No way! Ja mijn moeder heeft het nog altijd over de oude mevrouw ..... ! Die daar nog steeds woont. Ik zou er nostalgisch va. worden.
Er zijn ook jiskefet filmpjes opgenomen in de pastorie aldaar.
Na wat leuk.