Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Fiorucci

Fiorucci

14-04-2011 om 11:02

Berlijn!

Ieder kind trakteren wij rond hun 14e levensjaar op een stedentrip. Oudste mocht met mij naar Londen, en nu wil ik met middelste Berlijn onveilig maken. Misschien wel vliegen, want oa met Easyjet is vliegen voordeliger dan bussen.
Middelste is metalfreak en gitarist, wie heeft voor ons tips kwa winkels, etc?
En andere tips zijn ook zeer welkom, hij is zeker geinteresseerd in geschiedenis. En wat is een leuke reisgids??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hibiscus

Hibiscus

14-04-2011 om 14:14

Voor eten

Probeer Va Piano ( www.vapiano.com)
Dit restaurant hebben we net ontdekt en is echt geweldig. Het is een Italiaans restaurant, bij binnenkomst krijg je een chipkaart en daarmee kun je aan de balie bestellen wat je wilt, alles wordt voor je ogen vers klaargemaakt. Dit is echt fastfood, maar dan super gezond,lekker en trendy.

Het is een keten, zit in een aantal landen. Ik heb zelden zo lekker Italiaans gegeten, en het is niet duur.

Hibiscus

Jujube

Jujube

14-04-2011 om 21:06

Ramones museum

In Berlijn (of all places) is het Ramones museum. 't Is dan wel geen Metal, maar Punkrock, maar vast heel leuk!
http://www.ramonesmuseum.com/How-To-Find-Us
Veel plezier daar in ieder geval!
Groet,
Jujube

Fiorucci

Fiorucci

15-04-2011 om 07:15

Jujube

Oh top, mijn voorwaarde is: een museumbezoek, dus hij kan zich daar vast in vinden.. En het is jeugdsentiment voor mij.. bedankt!

Fiorucci

Fiorucci

15-04-2011 om 07:15

Hibiscus

Genoteerd! Dankje!

Pergamon

Berlijn is fantastisch! Wij zijn er vaak geweest en gingen altijd weer opnieuw even het Pergamon in. Maarja, wij houden van de oudheid .

Fiorucci

Fiorucci

15-04-2011 om 13:35

Judith

Ik ben dol op geschiedenis, dus ik ga nu gauw googlen op het Pergamon..)

Valkyre

Valkyre

15-04-2011 om 20:13

Prenzlauerberg

Dat is een leuke wijk in het voormalige Oost-Berlijn waar tegenwoordig veel creatievelingen wonen. Echt een aanrader - gekke winkeltjes met zelfgemaakt spul, rock 'n' roll winkel, en volgens mij ook een grote muziekwinkel. En je kunt op elke straathoek lekker en betaalbaar eten, ook ontbijt (buffet, versgemaakte salades) en lunch. Echt een wijk om gewoon een dagje rond te zwerven.

Veel plezier! Berlijn is zoooo leuk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2011 om 08:27

Dankje

Genoteerd!

Tinus_p

Tinus_p

16-04-2011 om 19:43

Berlijn = geschiedenis

De geschiedenis, en dan vooral WO2 en de Berlijnse Muur ligt letterlijk op straat. Ik heb vorig jaar (bij wijze van avondwandeling) het deel van de muur tussen de Brandenburger Tor en Checkpoint Charlie gelopen, langs Kreuzberg. Absurd.

Reisgids 100% berlijn

Ik weet niet of je boekjes kent van 100%. Je hebt ze van heel veel steden. Staan leuke wandelingen in, leuke eetgelegenheden, bezienswaardigheden en winkels. Kosten rond de 10 euro. En als je het nu koopt krijg je 100% Amsterdam er ook nog gratis bij. En Berlijn is echt heel erg leuk, heel veel plezier samen.

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2011 om 07:37

Tinus en dinos

Leuk idee, die avondwandeling! Inderdaad,de geschiedenis ligt er op straat.
Oh dat is en leuke aanbieding Dinos, Amsterdam vinden wij namelijk ook erg leuk..

Anne K.

Anne K.

17-04-2011 om 09:18

Waanzinnig mooi museum:

http://www.sdtb.de/
Het Deutsche Technik museum.
Heel veel collecties, giga-groot, binnen en buiten, redelijk dicht bij Checkpoint Charlie, met een kaartje van een paar euro mag je ook eruit en later op de dag weer erin.
Tip: zorg zelf voor wat versnaperingen. Er was echt niets te eten/drinken te kopen en het museum was zo groot dat wij er vele malen langer waren dan gepland. Het is dat we trek + dorst kregen!
Anne K.

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2011 om 09:51

Anne

ook genoteerd!

Restaurant technikmuseum

Zit als je naar buiten gaat, tien stappen naar links en dan weer naar binnen .....

Maar ms zaten we bij een zijingang. Iig heb je die gevel met de Rosinenbomber (ik houd het even vaag om de verrassing niet te verpesten) en als je daar voor staat heb je aan je rechterhand een zijstraat waar wij naar binnen zijn gegaan, en als je dat niet doet maar ff verderloopt zit er een prima Gasthaus.

Overigens vonden wij het museum maar zozo omdat het erg op duitse techniek was gericht, onoverzichtelijk, en vooral niet te harden zo heet op de bovenste verdieping. Wij waren er in mei, gierende hitte.

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2011 om 15:28

Hmm...

En wij gaan in juli..

Vic

Vic

24-04-2011 om 14:57

(mag ik even inhaken?) trein naar berlijn

Ik denk erover om in oktober een lang weekend naar Berlijn te gaan. Het is wat ver om met de auto te gaan, dus ik heb gekeken naar vlieg- en treintickets. De trein is goedkoper, maar klopt het dat de treinreis 9 uur duurt? Kan dat echt niet sneller?

Vic

Vic

24-04-2011 om 15:34

En hoe lang duurt dat dan?

Ik had gekeken vanaf Amsterdam. Bij het zoeken (ik geloof bij NS internationaal) kreeg ik alleen nachttreinen, en die deden 9 uur over de reis. Niet handig, ongeacht of ik moet overstappen.

Fiorucci

Fiorucci

24-04-2011 om 18:21

Hispeed?

Heb je bij NSHispeed gekeken? Ik heb begrepen dat je dan vanaf Schiphol in zes uur in Berlijn bent. In NL zijn dan nog wat opstappunten.

Www.bahn.de

..superieure reisplanner voor AL je Europese reizen, niet alleen naar Duitsland.

Mijn broer woont er, dus de dienstregeling is hier bekend. Ongeveer zes uur doe je erover, en hij gaat veel vaker dan vroeger, om de twee uur ongeveer.
Herstel: die zes uur is vanuit het midden van NL, vanaf Schiphol is het zeven uur.

Je kan in B ook op andere stations uitstappen, het is raadzaam om zorgvuldig te checken of je wel naar Hauptbahnhof moet. Die heeft nl weinig S- en U-bahnverbindingen, vaak moet je dus onhandig 'terugreizen' als je in het westen van de stad moet zijn. Dan moet je een half uur of twintig minuten eerder uitstappen. Sowieso ben je met de trein bij het uitstappen veel dichter bij je bestemming dan vanaf de grote nieuwe luchthaven.

Laatste opmerking: de treinreis is bloedstollend saai. Muv het passeren van de Porta Westfalica is er werkelijk niets te zien. Plat land.. zover je oog reikt.

Niet helemaal duidelijk: berlin spandau

Met "dan moet je een half uur of twintig minuten eerder uitstappen" bedoel ik dat er nog een ander station is, niet meer Zoo zoals vroeger maar... wacht ff... Berlin Spandau; daar kan je overstappen op de stoptrein. Je komt er een kwartier eerder aan dan in Hbf, en er zijn goede doorreisverbindingen met de S-bahn. Hispeed stuurt je standaard naar Hbf, die zijn niet op de hoogte van de binnen-Berlijnse verbindingen. ff een tip

Vic

Vic

24-04-2011 om 22:44

7 uur

Dat is ook best nog lang. Vliegen is 1,5 uur. Daar komt natuurlijk wel nog incheck- en bagagetijd bij, maar dan nog lijkt het me stukken sneller. Het scheelt zo'n 20 euro per persoon, dus dat is (bijna) te verwaarlozen.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2011 om 07:31

En...

En daar komt ook nog bij dat je naar het centrum moet natuurlijk vanaf het vliegveld, dat moet je ook meerekenen.

Vliegen

kost idd iets minder tijd. Maar het vliegveld is erg ver van de stad en is erg groot (half uur lopen is niets). Ik denk dat in totaal vliegen vijf uur kost en treinen acht uur van deur tot deur.

Ieder zijn meug.

Henriette123

Henriette123

25-04-2011 om 12:07

Trein

Afgelopen zomer zijn wij met de trein naar Berlijn geweest, wij vonden het ideaal. Je hoeft niet op drukke en warme luchthavens te zijn, en als je een kwartiertje voordat de trein komt op het perron bent, ben je ruim op tijd. Wij hadden de goedkoopste tickets, waar gereserveerde plaatsen bijhoorden. Er was een restauratie rijtuig aanwezig voor koffie en eventueel eten. Juist in de trein heb je de ruimte om eesn een wandelingetje te maken, en je zit niet opgepropt. Vaanf Spandau waren we zo bij ons hotel. Omdat de trein bij Bad Betnheim altijd een kwartiertje stopt, kun je daar ook even naar buiten.

Ja henriette

Ik ben ook een verstokte treinreiziger.
Zelfs naar Londen willen mijn kinderen liever met de trein. Omdat ze gewoon kunnen spelen, niet in de gordels hoeven. En naar Berlijn vinden ze nog leuker, want dat is zonder overstap in het midden.

Maar ja, ik dacht, ik zal het feitelijk houden.. als je van lezen en relaxen houdt moet je zeker met de trein naar Berlijn. Als je van lopen, haasten, vastzitten en shoppen houdt kun je beter gaan vliegen.

Vic

Vic

25-04-2011 om 16:16

Haha

"als je van lezen en relaxen houdt moet je zeker met de trein naar Berlijn. Als je van lopen, haasten, vastzitten en shoppen houdt kun je beter gaan vliegen."
Heel feitelijk ja
Ik ga er nog even over dubben, maar de tijdswinst is wel een belangrijke factor (ik heb van donderdagochtend tot zondagmiddag). Daarbij vind ik zonder kinderen met het vliegtuig best relaxt, als ik het vergelijk met tijdens het hoogseizoen in mijn eentje met kleuter en baby naar een populaire bestemming vliegen.

Vic

..tsja, met een knipoog werkt alles beter toch?

Maar zonder kinderen... daar zeg je wat. Ik dacht dat je dochters mee gingen. Ben een keer (laaaaatste keer) met het vliegtuig naar Londen geweest met zoon van 3. Waren de loopbanden kapot op Schiphol; kilometers gelopen (was al flink zwanger, maand of 5) en terug heeft ie me ondergekotst door luchtzakken, maar voor die tijd werden we nog omgeroepen omdat we er meer dan 40 minuten over deden tot de gate.. Heathrow is groot...
Ik was nog nooit omgeroepen op een luchthaven!

Nou ja, goeie reis!

Tinus_p

Tinus_p

27-04-2011 om 09:56

Trein

Vic:
"Ik ga er nog even over dubben, maar de tijdswinst is wel een belangrijke factor (ik heb van donderdagochtend tot zondagmiddag)."
Met de trein is het is 7 uur vanaf Schiphol; en korter of vergelijkbaar naarmate je meer naar het oosten gaat (vanaf hengelo maar 5 uur). De eerste trein op donderdag gaat om 6.49 van Schiphol, 8.58 vanaf Hengelo, Berlin-Spandau 13.28, berlin Hbf 13.42, berlin Ost 13.52. terug op zondag laatste trein: Berlin Ost 15.38, Schiphol 23.08. wat handig is, hangt dus erg af vanwaaaf je precies vertrekt.

Vic

Vic

27-04-2011 om 20:49

Trein

Ik kan op zijn vroegst om 09.30 op Schiphol zijn, voor trein of vliegtuig. Ik moet dus even uitzoeken hoe ik dan het snelst (ook qua vertrektijd) in Berlijn ben. Dat geldt ook voor de terugweg. Ik moet om 16.00 uur weer thuis zijn (dat kan evt wel 19.00 uur worden, maar zeker niet later).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.