Vakantie en uitjes

Polly Shearman
22-07-2011 om 10:32
Creditcard
Wij hebben voor de vakantie een creditcard aangeschaft en ik heb gisteren om te testen er al iets mee gekocht. Nou ging dat gewoon MET pincode, net zoals je pint
Maar ik blonde vrouw wil weten hoe het gaat in frankrijk,
bijvoorbeeld bij de tolwegen? is dat ook met pincode? hoe gaat dat?
en de borg bij de camping? die halen ze er dan alleen af als het moet?
vertel mij alles wat ik moet weten over deze prachtige creditcard. (het is gewoon uitgestelde betaling, dus eind van de maand word het automatisch betaald)
dus ik krijg er geen gat in mijn hand van hoop ik
groet, polly

Astrid
22-07-2011 om 11:56
Ervaring creditcard
Ik heb al jaren een creditkaart van de ING. Moest wel weer diepgraven naar de bijbehorende pincode.
Nu net terug uit Kroatie. Ik heb dat ding nog nooit zoveel gebruikt als dit jaar. Alle campings, Bezinestations, tolwegen, restaurants en boodschappen mee betaald. Ook hotel op 1e en laatste dag in Oostenrijk. Super handig. Ik had alleen klein geld op zak voor kleine dingetjes.
In de meeste gevallen moest ik de pincode gebruiken, in 2 supermarken in Oostenrijk tekenen. De bij overige dus alleen pincode. Bij 1 tolweg werd alleen de pas er door gehaald. De rest pincode gebruiken. Verschilt dus heel erg. Geld uit de geldautomaat heb ik met mijn normale pas gedaan. Zag dat daar bij 2 automaten € 2,= extra werd gerekend. Bij de overige automaten weer niet. Ook dat verschilt dus. Ik twijfelde of ik geld zou trekken met mijn creditcard, want ik vroeg mij af of daar kosten aan verbonden zijn. In NL in iedergeval wel. Misschien dat dat ook die 2,= zouden zijn. Niet geprobeerd, dus ik weet het niet. Overige bedragen zit geen toeslag bij.
Hoe het zit met borg weet ik niet. Heb ik de vorige jaren wel gehad en hoe dat ging weet ik niet meer. In iedergeval altijd terug gehad. Volgens mij gewoon contant.
Het voordeel van de creditcard t.o.v. van mijn normale pas is dat het later wordt afgeschreven (je kan het wel meteen zien via internetbankieren). Volgens mij mag je nl. niet rood staan om in het buitenland te kunnen pinnen met je normale rekening. Aangezien wij een slechte internet verbinding hadden in Kroatie heb ik geen zin om mijn rekening daar in de gaten te houden. Verder kan ik nu in 1 oogopslag zien wat wij uitgeven hebben. Valt gelukkig mee.

Lis@
22-07-2011 om 13:00
Polly
Bij de tol ligt het er aan welk poortje je neemt. Ook of je alleen met de auto of met een caravan er achter rijdt. Je hebt poortjes waar je alleen met je creditkaart kunt betalen en deze zijn vaak te laag als je een caravan er achter hebt. Verder zijn er poortjes waar je cash kunt betalen, hier zit iemand achter het loket. Ook bij deze poortjes kun je gewoon je creditkaart geven en in 2 tellen is het klaar. Je hoeft geen pincode in te toetsen of te tekenen. Ook bij de creditkaart poortjes is het een kwestie van er in stoppen en de automaat geeft aan als je hem er uit moet halen.
Bij benzine pompen moet je vaak wel pinnen. Ik gebruik eigenlijk altijd mijn gewone bankpas en pin gewoon bij benzine pompen en in winkels ook.
Pin nooit geld met je creditkaart want dit kost veel geld kwa kosten. Met je pinpas kost het niks.
Dus eigenlijk gebruiken wij hem alleen bij de tol en verder pin ik gewoon overal met mijn gewone pas, dit kon jaren geleden niet maar nu bijna overal wel.

IngridT
22-07-2011 om 13:51
Steeds minder.
10-20 jaar terug gebruikte ik mijn crteditcaard veel meer dan nu. Toen waren er zoveel plekken waar je niet kon pinnen. Restaurants, buitenland, sommige winkels, en idd tolwegen. Maar ook bij pompsstations. en idd, vooral in het buitenland, waar je toen zelden kon pinnen.
Tegenwoordig gebuik ik hem echt amper meer. Handig om achter de hand te hebbenm, maar in bijna alle buitenlanden kun je tegenwoordig geld uit de muur halen met je pinpas, maar ook betalen in winkels, restaurants, of als je tankt. Volgens mij kun je bij de tolwegen in Frankrijk tegenwoordig ook gewoon met je pinpas betalen hoor! (maar dat weet ik niet helemaal zeker) Eigenlijk gebruik ik mijn creditcard nog vnl bij online winkelen. En zelfs dat is eigenlijk onzin, kan net zo goed met ideal tegenwoordig. Maar bij sommige sites ben ik al zo lang klant dat ik uit routine nog steeds met creditcard betaal, gewoon omdat dat allemaal al in het systeem staat (amazon en zo)
Dus...gewoon hadig als extra betaalmogelijkheid, en dan vooral 'voor het geval dat'. En als routine: gewoon je pinpas gebruiken als het kan. En alleen de creditcard als dat de enige optie is.
Ingrid

purk
22-07-2011 om 17:01
Polly
om met creditcard te betalen bij de tolwegen in Frankrijk moet je wel in de goede baan gaan staan. Die banen gaan vaak ook sneller dan als je contant wilt betalen. Ze geven die aan met een speciaal pictogram. Even denken, ik weet het niet zeker meer, blauw en dan een rechthoekig vakje met daarin de letters CB, geloof ik dus.
Kijk eens....ik heb nog even gezocht:
Enne nog een tip: niet tanken bij die grote parkeerplaatsen, maar eraf gaan bij een grote plaats, direct een grote supermarkt zoeken, liggen vaak aan de rand van de plaats, daar tanken en bij de supermarkt in het restaurantje koffie drinken en gebruik maken van het toilet. Tanken is echt een stuk goedkoper!
groetjes van Purk
p.s. vergeet niet om een Decathlon binnen te stappen, mooie sportkleding en shirts voor je jongens

Chiquita
22-07-2011 om 17:04
Persoonlijke gegevens
wij betalen eigenlijk alles met creditcard. Zorg wel dat bij de creditkaart verstrekker jouw (mobiele) telefoonnummer bekend is!! bij 'vreemde' transacties zal dan telefonisch contact met je opgenomen worden om dit te verifiëren.
(maand geleden mijn creditkaart geblokkeert, blijkt deze buiten mijn medeweten om gekopieerd te zijn en men probeerde in Amerika voor 400 euro bij een supermarkt te pinnen; gelukkig door perfecte controle van Visa niet gelukt)

Simone G
23-07-2011 om 09:50
Rabobank
Kan je mbv internetbankieren ( wij hebben rabobank) zien wat er nog van je creditcard afgeschreven moet worden?? Ik probeer wel altijd de bonnen te bewaren, maar wij hebben wel eens extreme situaties gehad (lees ongeval) dat ik wel eens wat kwijt ben geraakt.Ik heb dan steeds het gevoel... wat gaat er het eind van de maand nog komen?

kaatje43
23-07-2011 om 20:11
Zonder creditcard
Kun je in de meeste gevallen geen vervangend vervoer meenemen, ook al ben je ervoor verzekerd. Dus zeker aanschaffen, al is het maar voor nood.

Polly Shearman
24-07-2011 om 13:35
Inpakken
we zijn inmiddels aan het inpakken, bedankt voor jullie tips, het is idd een rabobank creditcard...
groet, polly