Vakantie en uitjes

Snuggle's
22-08-2011 om 16:38
Cursus frans
Dit jaar onder andere in Frankrijk op vakantie geweest, erg goed bevallen en zeker van plan om weer naar Frankrijk te gaan volgend jaar.
Onze Franse mede kampeerders waren echt ontzettend aardig en altijd in voor een praatje. Tenminste dat vermoeden we, voor hetzelfde geld kwamen ze klagen over ons, want wij begrepen geen woord van wat ze wilden zeggen. En dat vind ik toch wel heel jammer.
Ik ben daarom op zoek naar een simpele cursus Frans spreken. Ik hoef niet de grammatica te leren of echt een diepgaande discussie op te kunnen zetten, maar zou wel graag een praatje willen kunnen maken. En iets makkelijker mezelf duidelijk kunnen maken in winkels en dergelijke.
Ik zoek eigenlijk gewoon een cd die ik in de auto kan luisteren en dat ik dan zo Frans leer, of zou dat te simpel gedacht zijn?
Iemand ervaring met iets?
Snuggle's

Manda Rijn
22-08-2011 om 23:17
Grappig
ik heb nog nooit een voldoende gehaald voor Frans, gelukkig was het maar een jaar.
maar, grappig genoeg, ik kan mij best verstaanbaar maken. Ja ik kwam er achter dat loup (wolf) als lou uitgesproken moest worden (ik heb een 'nachtwandeling' georganiseerd met een groep Nl'se kindjes op de camping en de campinghouder die alleen frans sprak erbij betrokken zonder dat hij het door had).
en ach, als ik wil vragen of de buren ons visnetje wil hebben dan bedenk ik 'voulez vous couchez avec moi, dus dan zal voulez vous wel 'wilt u' zijn en zo plak ik allerlei woorden die ik wel ken aan elkaar tot een krakkemikkige zin, dan gebaar ik wat en met een glimlach komt het altijd goed. Dus gewoon lekker vaak naar Frankrijk gaan, echt heerlijk, bijna alleen maar prettige beleefde en leuke mensen inderdaad.

Manda Rijn
22-08-2011 om 23:20
En natuurlijk simpele dingen
zoals bonjour, bonsoir (ja ik zal het wel verkeerd typen), bon journee, au revoir, la dission (?)
etc etc
ik spreek volgens mij net zo beroerd Frans als Amerikanen met hun chem se lie sus. Maar ach, beetje flirten heeft ook zin, ik word altijd keurig geholpen door mannelijke schoon in Frankrijk. Zalig land.

Vic
22-08-2011 om 23:25
Ik spreek het prima (o.t.)
Ik kan best wat simpele vragen stellen in het Frans, maar 9 van de 10 keer is het een beetje raden wat het antwoord is. Dan kan ik ook nog vragen of ze het antwoord wat langzamer willen herhalen, maar dat durf ik dan maar 1 keer te doen. Ik heb ook eens op een terras gevraagd om een lift (ascenseur) in plaats van een asbak (cendrier). Werd niet echt begrepen

Snuggle's
23-08-2011 om 11:16
Frans
Ik kan wel vrij vloeiend zeggen dat ik geen Frans spreek en vragen of ze Engels spreken, dat was vaak handig. En kleine dingetjes kom ik wel uit. Maar vooral als de Fransen tegen mij praten versta ik het niet.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat we dit jaar ook in Engeland waren en daar viel het met snelpratende accenten ook nog wel eens tegen om ze te verstaan, dat had ik toch niet verwacht.
Ik ga eens bij Alliance Francaise kijken, bedankt voor de tip.
Snuggle's

Kari1
23-08-2011 om 13:34
Weet jij dat sini?
Ik verbaas me in Frankrijk vaak over het onvermogen van veel Fransen om langzaam en duidelijk te spreken, zelfs als je daarom verzoekt.
Als ik in gesprek ga met iemand die het Nederlands beperkt machtig is, dan zorg ik ervoor dat ik in korte zinnen praat met eenvoudige woorden, die ik los van elkaar probeer uit te spreken zodat ze als entiteit herkenbaar zijn, zo mogelijk e.e.a. ondersteund door gebaren. In Frankrijk krijg ik bijna steevast op mijn in ietwat gebrekkig Frans gestelde vragen eengeratelterugwaarvoormijkopnochstaartaanisteontdekken.Okeeej, laat maar dan.
Zou dat komen omdat Nederland qua taal meer multiculti is en wij Nederlanders dus zeer aan anderstaligen gewend zijn? In Frankrijk zijn er natuurlijk ook andere bevolkingsgroepen maar die (Noord-Afrikanen!) spreken i.h.a. misschien meer de taal dan in Nederland het geval is.
Kari

Marit
23-08-2011 om 20:07
Cursus
Kijk eens bij je plaatselijk cultureel werk. Hier geven ze allerlei taalcursussen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre
24-08-2011 om 14:01
Snuggles
Ik ben docent Engels, maar ik was laatst in Lancashire, en daar had ik ook moeite de mensen te verstaan! Sommige accenten zijn gewoon lastig - helemaal als het meer dialect dan accent is...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dirksmama
25-08-2011 om 07:29
Eerst naar zwitserland en savoie
Tip: ga eerst op vakantie in Franstalig Zwitserland, Wallonie of de Savoie. Daar praten ze veel langzamer, en kun je het Frans veel beter verstaan (eerste keer in Zwitserland o vakantie merkte ik tot mijn verbazing dat ik iets kon vragen, het antwoord kon begrijpen en nog kon antwoorden ook!).
Parijs komt later wel

Rembrand
25-08-2011 om 10:48
Zwitserland ( ietwat ot).
Wij wilden volgend jaar weer naar Zwitserland gaan, maar nu de Euro zo laag staat is het daar momenteel echt heel duur ! Mijn nichtje en haar man waren met twee kinderen bij de Mac gaat eten en waren hiervoor 50 Euro kwijt ( omgerekend dus).
M.

Snuggle's
25-08-2011 om 18:15
Studiereis
Op studiereis naar Zwitserland dus, zou je dat van de belasting af kunnen trekken ?
Ik wist niet eens dat ze in Zwitserland Frans spreken *gaat zich diep schamen*
Snuggle's

dirksmama
31-08-2011 om 06:29
Goedkopere aanpak
Slapen in Frankrijk in de buurt van Geneve of Chamonix en overdag kijken in Zwitserland. Scheelt kapitalen!