Vakantie en uitjes

ChrisH
20-08-2009 om 15:46
Exped matjes. is het wat?
In een eerder draadje vóór de vakantie kwam het onderwerp matrassen en slaapmatjes al eens voorbij. Daarin werden ook de donsmatjes van Exped genoemd. Wij denken er sterk aan om deze aan te schaffen. Afgelopen vakantie hebben we nog op een luchtbed geslapen, en hoewel ik daar prima op lig en slaap, vond ik met name het gekraak en gewiebel erg hinderlijk. Elke keer als we 's avonds naar bed gingen en de kinderen al sliepen, stond ik weer angsten uit dat ze van het gekraak wakker zouden worden, wat ook wel gebeurde.
Ook spreekt het idee van 4 compact opvouwbare matjes ons erg aan, in plaats van al die luchtbedden met daaronder nog eens therm-a-rest matjes tegen de kou. Wie heeft er ervaring met Exped? Waar koop je ze (behalve op internet) en zijn ze de hoge aanschafprijs waard?
Chris

mar
20-08-2009 om 17:31
Wij hebben én thermarest én nep-thermarest én Exped. Ik ben heel enthousiast over de Exped. Ligt perfect en isoleert perfect.
Minder enthousiast ben ik over het opblaassysteem, maar dat is nu verbeterd. Ik had de eerste leverbare versie indertijd.
Ik heb hem indertijd gekocht voor een fietsvakantie en we een extra mat nodig hadden. Als we altijd alleen maar met de auto op vakantie gingen zou ik niet weten of ik hem ook gekocht zou hebben ivm de prijs.
Bever Zwerfsport (door het hele land) en Zwerfkei (woerden) hebben ze.

Rembrand
20-08-2009 om 19:10
Nomad.
Wij hebben voor de jongens de Nomad zelfopblazende matjes gekocht. ( extra dik ).
Beviel ze goed. En ze zijn onverwoestbaar. ( en ik kan het weten want onze buurman is er met zijn Landrover overheen gereden en toen waren ze nog steeds heel ).
M.

ChrisH
24-08-2009 om 10:26
Besteld, en rembrand...
We hebben de Exped donsmatjes besteld. Ik laat nog wel even weten of ze bevallen.
Rembrand, jouw buurman kwam jullie tent binnen met zijn Landrover? Wat een vlerk. Of had je ze op de oprit liggen ofzo?
Chris

Rembrand
24-08-2009 om 12:16
Chris.
Onze buurman was vergeten zijn handrem aan te trekken en toen hij terug ging naar zijn auto om dit alsnog te doen, ging de auto rijden. Hij reed ( zonder inzittende ) over het tentje van onze jongens en toen de vouwwagen in.
Als je even zoekt via de zoekfunctie kan je het uitgebreide verhaal vinden ( met linkjes naar foto's erbij ).
M.

Rembrand
24-08-2009 om 12:19
Chris.
Ik heb het even voor je opgezocht.
"Wij waren eind Juli tot en met afgelopen weekend. De eerste twee weken veel regen gehad, maar de laatste week veel zon en lekker weer. Het was wel steeds een goede temperatuur en we hoefde alleen s'avonds fleece-vesten aan. Onze vakantie is verder niet echt zo verlopen als we gehoopt hadden. Toen we er een week waren is de auto ( Landrover ) van onze buurman over het tentje van onze twee oudsten gereden en tot stilstand gekomen in onze vouwwagen ( waar wij op dat moment alle vijf in zaten ). Hij stond geparkeerd op een heuveltje achter onze vouwwagen (waar onze eigen auto ook stond ). De buurman deed zijn portier dicht en vroeg zich toen af of hij zijn handrem goed had aangetrokken. Toen hij zijn portier open deed om dit te checken ging de auto rollen ( en op het stuurslot ). Hij probeerde nog in de auto te springen maar werd ruggelings in het gras geworpen ( en bijna overreden door zijn eigen achterwielen ). De ravage en schrik was enorm. Ik ben normaal niet snel over de zeik, maar ik ben gaan huilen en kon niet meer stoppen...
Na een minuut of tien kon ik weer wat meer uitbrengen dan jank..... Het had allemaal heel anders kunnen uitpakken. De jongens hadden in hun tentje kunnen liggen lezen ( en de jongste deed dit tot een uur voor de botsing ook in het ondertentje van de vouwwagen waar ook de bandensporen opstonden ). Door de klap vloog het bijna kokende theewater dwars door de voortent en niemand werd erdoor geraakt........
Goddank zijn we allemaal gespaard gebleven hiervoor. De campingeigenaar en verzekering hebben er alles aan gedaan om ons te helpen want de vouwwagen was niet meer bewoonbaar ( en waarschijnlijk total los ). We hebben nog een week in een piepklein huisje gezeten en een week in een grotere luxe stacaravan op dezelfde camping ( op kosten van de verzekering van de tegenpartij ),,,,,,"
Ik heb hier nog twee linkjes naar de foto's van de vouwwagen na de crash ( ik hoop dat de link werkt ).

ChrisH
25-08-2009 om 09:24
Oeps
Nou de links naar de foto's werken nog hoor. Allemachtig, wat een verhaal. Daar hebben jullie beschermengeltjes heel hard zitten schreeuwen op je schouders.
Ik ga ervan uit dat de kans dat je nieuwe vouwwagen eenzelfde lot beschoren is, nul is, maar toch. Heb je niet nog steeds ergens die angst voor wegrollende auto's in je systeem zitten?
In ieder geval kun je dus de Nomads nog gebruiken, ik wed dat ze ze bij Nomad zelf niet eens zo hebben getest.
Chris

dirksmama
25-08-2009 om 22:50
Exped en auto
Exped test de matjes WEL met een auto. Was even nieuwsgierig, had nooit van de mat gehoord, dus even er op gegoogeld.

ChrisH
26-08-2009 om 09:40
Ha ha dirksmama
Ik heb zelf even gekeken op hun site en zag inderdaad meteen een foto van een autoband op een matje. Was zelf niet van plan dit na te doen en hoop ook geen Landrovers Defender aan te treffen op onze matjes, zoals Rembrand is overkomen.
Chris

ChrisH
27-08-2009 om 13:14
Om het draadje af te sluiten
We hebben ze ontvangen en getest en besloten ze te houden.
Het opblazen (met de hand) duurt best even, maar ze zijn heel licht en klein op te vouwen. We hebben de extra lange en brede versie besteld. Je ligt er lekker zacht op, veel zachter dan op een therm-a-rest, en je voelt meteen dat ze goed isoleren. Luchtbed ligt lekkerder, maar heeft andere nadelen.
Voortaan kamperen met comfortabele en lekker compacte slaapspullen dus.
Chris