Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Ise

Ise

19-04-2009 om 13:44

Extra kosten ryanair

Deze zomer ga ik waarschijnlijk voor het eerst vliegen met de kinderen. Naar Zuid-Frankrijk met Ryanair. Wie kan mij vertellen welke extra kosten ik nog heb, bovenop mijn ticket. En als ik online incheck, hoe werkt dat dan op de luchthaven? Voor mij is het minstens 30 jaar geleden dat ik voor het laatst gevlogen heb.
En is het slim om allemaal alleen handbagage mee te nemen: 10 kilo per persoon als we alleen kleding mee hoeven te nemen moet toch te doen zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ise

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

19-04-2009 om 14:12

Ryanair

Hoi,
vwb de kosten, je betaalt bij je ticket ook nog de luchthavenbelasting (is per luchthaven verschillend), daarnaast optioneel nog de reisverzekering en tassen die je wil inchecken. Je betaalt dus in feite per tas. Ik zou je adviseren om de tas gewoon mee aan boord te nemen, tenzij hij echt te groot is. Een weekendtas gaat gewoon, ook zo'n trolleykoffer kan maar uiteraard niet de allergrootste. Een klein model mag mee aan boord.

Het inchecken online werkt zo dat je met je vluchtgegevens en persoonsgegevens op de website van ryanair incheckt, je krijgt dan een boardingpass die je zelf moet uitprinten. Daarmee kun je dus rechtstreeks naar de douane, je hoeft niet eerst bij een balie te wachten. Op stansted is het zo dat je helemaal niet meer bij de balie kan inchecken, je moet dan bij een computer inchecken en kunt alleen je tas afgeven (als je die niet mee aan boord wil nemen dus).Wellicht is dit inmiddels op andere luchthavens ook zo, dat weet ik niet.
Groet en veel plezier met de voorpret
Terpi

Ise

Ise

19-04-2009 om 14:35 Topicstarter

Bedankt

De luchthavenbelasting e.d. had ik inderdaad al in de prijs meegenomen. Voor handbagage hoeft toch niet betaald te worden? En weet je toevallig of kinderen van 7 en 10 jaar ook gewoon hetzelfde aan handbagage mee mogen nemen?

En inderdaad...de voorpret is al begonnen!

Per ticket/passagier handbagage

Dus elke passagier kan handbagage meenemen. Kijk even op hun site naar de max. afmetingen. Alles qua handbagage is daarop te vinden.

Let erop dat je niet zomaar een hele fles shampoo in je handbagage kunt meenemen, dat zijn die security regels sinds 911. Volgens mij gelden die in in ieder geval nog vanuit NL.

Bij de HEMA kun je een reissetje kopen met verschillende flesjes/potjes die je mee kunt nemen in je handbagage.

Vooraf online inchecken wanneer je alleen handbagage hebt is ontzettend handig. Scheelt gewoon heel veel tijd.

Have fun!

Pandia, hoe kom je daar nu bij?

http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=bag&quest=cabinbaggageallowance

Je mag 10 kg handbagage meenemen maar 1 item. Neem dus geen losse handtas mee. Op Eindhoven zijn ze niet zo heel streng maar er op andere vliegvelden wel.

Op sommige vliegvelden moet je je handbagage in een rek stoppen. Als het niet past moet je inchecken en behoorlijk bijbetalen. Let dus goed op de afmeting in de link die ik hierboven gaf.

Tinus_p

Tinus_p

20-04-2009 om 11:02

Beveiliging

Ise:
"Voor mij is het minstens 30 jaar geleden dat ik voor het laatst gevlogen heb."
Houd er rekening mee dat de beveiliging echt absurd veel strenger is geworden in 30 jaar.....

Op tijd zijn

Het klinkt heel simpel maar lees alle voorwaarden van je ticket heel goed door.

Zorg ook dat je op tijd bent. Dus niet vijf minuten voordat de incheckbalie/instapdeur dicht gaat maar op het moment dat je mag inchecken/instappen moet je zorgen dat je er eigenlijk ook wel bent. Dit omdat vaak ellenlange rijen bij de beveiligingscheckpunten staan die er voor kunnen zorgen dat je alsnog te laat kunt zijn. Is mij helaas een keer overkomen en ik reis erg vaak met low budget airlines dus onervaren ben ik niet.

Ik zorg gewoon dat ik geen vloeistof/gels in mijn tas heb, dat voorkomt discussie, maar het kan wel als je de regels goed leest. Zorg ook dat nagelknippertjes, vijltjes, mini zakmesjes etc niet in je handbagage zitten.

Ga er ook vanuit dat mochten er problemen zijn met je vlucht dat het zeer waarschijnlijk is dat je daar geen of te weinig vergoeding voor krijgt. Heb wel eens meegemaakt dat de vlucht uit Eindhoven niet terugging naar Engeland die dag en had niet genoeg geld om het geld bij te leggen voor een nieuw ticket (de volgende dag vliegen was duurder). Dat zijn dan vervelende situaties.

Veel plezier met de planning! Het staat er allemaal wel wat zuur zo maar meestal loopt het gesmeerd hoor.

Mariel

Kari1

Kari1

21-04-2009 om 18:54

Kan uit ervaring

melden dat je idd goed op de regels moet letten. Vooral van de afmetingen, soms zijn ze soepel maar als ze met zo'n pasrek werken dan is een halve cm te lang, te breed of te hoog: mag niet mee als handbagage! En let idd goed op je cosmetica, een gewone fles shampoo, een gewone fles bodylotion, een gewone fles zonnebrandmiddel kan niet mee in handbagage. Maximaal verpakkingen van 100 ml. Geen nagelknipper, vijl, naaigarnituurtje. Misschien toch 1 in te chekcken koffer voor het gemak?
Kari

Spoedvraagje

Hallo,
Weet iemand toevallig of er op vliegveld Weeze (Dusseldorf) ook een pasrek aanwezig is?
Ik reis morgen alleen met handbagage en het bewuste koffertje gaf tijdens de vorige vlucht vanaf Eindhoven geen problemen maar ik ga nu twijfelen door jullie berichten.

Maxi

Maxi

Even bij mijn collega gecheckt, vorige week nog gevlogen vanaf Weeze.
Ze zetten het niet in zo'n rek maar ze wegen het. Maar........... het is ook afhankelijk waar je na toe vliegt hoe ze het daar doen. Ik weet dat Londen, Manchester, Madrid, Girona zeker een rek hebben om te passen dus ik zou een ander koffertje meenemen die wel aan de maat voldoet.

Ik vloog in jan. nog naar Madrid en heb toen stiekum mijn handtas onder mijn winterjas gestopt zodat hij niet zichtbaar was hahahaha.

Op de valreep

Lisa, bedankt voor je antwoord. Ik vertrek zo direct naar het vliegveld met het bewuste koffertje....
Ik heb hem nog wel even gewogen en zit nog net 1 kg. onder het toegestane gewicht.
Terug vlieg ik vanaf Malaga, ik weet zeker dat ze daar geen pasrek hebben!

Groeten,
Maxi

Minet

Minet

22-04-2009 om 16:01

Op weeze een rekje

Op Weeze heb ik wel zo'n rekje zien staan waar je bij twijfel je handbagage in moet plaatsen om te zien of de maat voldoet.
Fijne reis!

Hoe wij het doen

Als wij als gezin reizen (meestal ook ryan-air) en we vliegen op luchthavens waar de beveiliging hoog is (b.v. londen) dan boeken we 1 tas/koffer erbij (zoveel kost het nu ook nog niet) en als we alleen vliegen (man of ik of oudste) dan alleen handbagage. Dan koopt diegene aldaar wel de nodige dingen.
Dit nadat we in londen een keer zo'n beetje de héle tas moesten uitpakken en ons van alles afhandig werd gemaakt wat we niet verwacht hadden (o.a. de hele e-tui van puber, ze kon met die pennen en potloden wel een aanval voorbereiden schijnbaar, zelfs haar geo-driehoek mocht niet mee...). We hadden nog wel zo'n keurig reisgevalsetje met shampoo etc. , maar mijn lenzenvloeistof moest mooi ingeleverd (fles nog dicht!+ verpakt in voorgeschreven zakje) want in totaal was het teveel 'vloeistof', oja en riemen en kettingen ook fout schijnbaar(zaten punten aan)...
en ben een beetje kwijt wat. Het was nogal 'hectisch' omdat het zo lang duurde en ze de hele tijd onze namen omriepen omdat we allang bij het vliegtuig moesten zijn....Dus helemaal precies weet ik het niet meer.
(Kan ik morgen aan puber vragen..die noemt het zo op)
Sindsdien is het 'langer weg' (=vaak wat meer nodig) of met het hele gezin...dan chekken we 1 tas in. Heb je tenminste geen gedonder en al die stress als je alnog bij de douane eruit gepikt wordt....(en bijna je vliegtuig dus mist...)
En het is niks duurder om 1 tas in te checken als dat je aldaar voor een heel gezin voor een weekje ofzo van alles moet kopen.
groeten albana

ishtar

ishtar

24-04-2009 om 16:33

Opletten

dat je exact de namen opgeeft die ook op je paspoort staan. Veranderen kost veel geld! (tenzij je een heeeeel vriendelijke meneer aan de telefoon treft die niet moeilijk doet omdat het maar zo weinig scheelt, maar normaal kost het 100 euro per verandering)
Priority boeken kan ook aan te raden zijn. Ryanair werkt met een 'wie het eerst binnen is mag ook het eerst een plekje zoeken' systeem. Als de vlucht vol is, en je de pech hebt van achteraan staan, kun je dus apart komen te zitten. voor 5 euro pp per enkele reis mag je dan(samen met de andere priorityboekers) het eerste het vliegtuig in.

Online inchecken

Hoi,
Bij Ryan Air betaal je apart voor iedere koffer die je in wil checken. Volgens mij mogen deze koffers ook maar 15 kg wegen ipv de normale 20 kg.

Online inchecken van tevoren is heel praktisch. Het levert je korting op (geloof ik), op het vliegveld kun je direct door de douane en je hebt priority boarding. Je mag dus als eerste het vliegtuig in en aangezien er niet gewerkt wordt met gereserveerde plaatsen, kun je dan zelf een goed plekje uitzoeken. Online inchecken is echter alleen mogelijk als je alleen met handbagage reist... Als je koffers in wil checken kan het niet.

Enne, let op, Weeze is dus een ander vliegveld dan Dusseldorf. Zijn we 1 keer ingetrapt. Op heel Dusseldorf geen RyanAir vlucht te bekennen... Wat een stress om nog op tijd in Weeze te zijn daarna. Gelukkig waren we al online ingecheckt, want de incheckbalie was al dicht toen we op Weeze aankwamen. Nu konden we direct doorrennen, met Priority Boarding het vliegtuig in en alsnog plaatsnemen bij de nooduitgang...

Groetjes,
Mamamjan

Mamajan

Ryanair verandert volgens mij iedere maand hun voorwaarden.
Jouw bevindingen zijn alweer "oud": voor NIET online inchecken betaal je extra,dus al je een koofer incheckt betaal je behalve voor deze koffer ook voor het inchecken op het viegveld. En nu ook een x bedrag voor Priority Boarden. Evenals voor betalen met de meeste creditkaarten en niet per boeking, nee per vlucht/ per persoon.
Je kunt heel goedkoop vliegen, zonder koffers en met de juiste CC. En dat moet je dan een beetje een sport vinden ;o)

Shonagh

Hoi Shonagh,

Het is inderdaad een hele zoektocht om de kosten bij Ryan Air overzichtelijk te krijgen. Toch is mijn informatie niet oud (net geboekt), maar misschien wel een beetje onhandig neergezet. Je krijgt inderdaad geen korting als je online incheckt, maar je moet gewoon extra betalen als je dat niet doet... En zodra je een koffer meeneemt, zit je daar dus al aan vast. Balen, want met 2 kinderen 3 weken op vakantie met alleen handbagage gaan we niet redden...

Priority boarding kan je inderdaad gewoon kopen bij Ryan Air, maar als je online incheckt dan krijg je het er gratis bij. Maar goed, aangezien de helft van het vliegtuig priority boarding heeft, ren je nog met een hele meute het vliegtuig in.

Veel 'plezier' met de zoektocht naar de goedkope tickets. Het geeft altijd wel een kick als het gelukt is...

Groetjes,
Marianne

Ryanair...

ja, heel goed de kleine lettertjes lezen..
had ik dus niet gedaan - dus... extra koffer rijker nu!!
max 10 kg voor handbagage en max 15 kg voor de koffer...
en ja.. zoals het een echte prijsvechter betaamd - voor elke extra dienst betaal je extra... tja...

goede reis en heeeel veel plezier!

femmetje

femmetje

07-05-2009 om 08:02

10kg?

Ik zelf vlieg bij martinair als stewardess en bij ons mag je maar 5kg als hand baggage meenemen...
En voor een koffer 20 kg.
EN als je geen koffers meeneemt en dus niets inchecked? hoe ga je dan je shampoo en tandpasta meenemen??
Die mogen nl niet in het vliegtuig!
Geen vloeibare spullen in je hand baggage.
Dus ik zou lekker gewoon een koffer meenemen en bijna niets als handbagage want daar loop je dan alleen maar mee te slepen...

Succes!

femmetje

femmetje

07-05-2009 om 08:05

Online inchecken

Je kan idd online inchecken dan krijg he vast je stoelnummers en op d eluchthaven hoef je dan alleen je bagage in te checken en af te geven je print thuis je boarding pass al uit veel sneller en voorkomt lange rijen.
Verdere kosten die erbij komen zijn airline afhankelijk kijk idd even naar de kleine lettertjes...

Fem.

Tinus_p

Tinus_p

07-05-2009 om 11:30

Femmetje

femmetje:
"Ik zelf vlieg bij martinair als stewardess en bij ons mag je maar 5kg als hand baggage meenemen..."
Bij Ryanair is het echt 10 kg (check de website). Easyjet adverteert zelfs al, dat je zoveel handbagage mag meenemen als je wil, zolang je het zelf kunt tillen....

femmetje:
"EN als je geen koffers meeneemt en dus niets inchecked? hoe ga je dan je shampoo en tandpasta meenemen??"
Niet? Ter plekke kopen? Of kleine tube?

Puck2

Puck2

07-05-2009 om 13:47

Femmetje, vloeibaar mag best in handbagage

Wij zijn een aantal maanden geleden met easy jet naar Londen geweest en hebben alleen handbagage meegenomen. Het verbaast me dat jij als stewardess hier foute info neerzet. Vloeistoffen mogen best in de handbagage aan boord, mits ze in een hersluitbaar plastic zakje van ca. 1 l zitten (bijv. ziplockzakjes) en per vloeistof niet groter zijn dan 100 ml. Jij noemt als nadeel van handbagage dat je ermee loopt te slepen. Ach, met die trolly-koffertjes valt dat reuze mee en voordeel ervan is dat je na de vlucht niet eindeloos bij de bagageband hoeft te wachten op je koffer. Ook kun je dan thuis gewoon via internet inchecken en hoef je op het vliegveld niet te wachten bij een incheckbalie. En voor zover ik weet is ryan-air net als easy jet een maatschappij die geen stoelen toewijst dus ook dat is geen reden om in te checken met je ruimbagage.
En idd: zoals Tinus al zegt: bij Easy Jet mag je idd zonder gewichtslimiet handbagage meenemen, ze letten vaak wel heel erg streng op het formaat van je handbagage, dat moet wel aan maximale eisen voldoen.

femmetje

femmetje

07-05-2009 om 14:12

Gelijk

Hebben jullie!!

Je mag idd in zn zakje wat vleoibaar meenemen hebben jullie gelijk in, en wist het niet van de handbagage bij ins zijn daar veel strengere regels voor. 5 kg mee niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.