Vakantie en uitjes

sjalot
20-01-2012 om 15:01
Gezins/groepsreis in de bergen
De afgelopen jaren hebben we met Cycletours gefietst: een aantal gezinnen met kinderen plus reisbegeleiding, kamperen, fietsen, samen eten. Dat is ons allemaal goed bevallen: andere kinderen om mee te spelen, en een min of meer vaststaand programma (dus je hoeft niet elke dag zelf iets te verzinnen).
Voor de afwisseling, en omdat mijn man erg van bergen houdt, zouden we dit jaar eens naar de bergen willen (Alpen of eventueel elders in Europa). Maar, zoals gezegd, we vinden het leuk om iets in groepsverband te doen. Wie heeft ideeën of ervaring hiermee?
Onze kinderen zijn (in de zomer) 12, 10 en bijna 8 en hebben geen ervaring met bergwandelen, maar zijn wel redelijk sportief. Als we alleen met ons gezin zijn zal het, denk ik, moeilijk worden om ze te motiveren voor een wandeling, maar samen met andere kinderen vinden ze het vast leuker.

rodebeuk
20-01-2012 om 15:05
Op de camping met de alpinistenclub
Daar heb je gewoon georganiseerde vakanties voor, bij de nkbv of hoe die fusievereniging heet. Samenvoeging van knav en nbv. Even googlen!
Dan sta je met een stel gezinnen en worden er wisselende combinaties gevormd voor verschillende tochten.

ijsvogeltje
20-01-2012 om 16:22
Inderdaad, bergsportvereniging
http://www.nkbv.nl/Bergsportreizen
Ik hoor vooral enthousiaste verhalen over de bergsportkampen voor gezinnen.

mar
20-01-2012 om 18:06
Snp
SNP heeft ook bergwandelreizen voor gezinnen. Maar er zijn nog wel meer organisaties die dit aanbieden.
Huttentochten vinden kinderen vaak heel leuk.
Wat je ook kunt doen, als je min of meer weet waar je heen wilt, bij de plaatselijke gidsenbureaus informeren naar wandelweken voor gezinnen. Vaak hebben de buitenlandse gidsen ook allerlei wandelprogramma's 1 en meerdaags.
Vorig jaar zijn wij in de buurt van de Zugspitze geweest, zeg maar Lermoos/Ehrwald. In Ehrwald zit in ieder geval 1, maar ik dacht 2, bureaus die dit soort dingen organiseren. Erg leuk en goed georganiseerd.

sjalot
21-01-2012 om 00:22
Ervaringen knbv?
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Over de bergsportkampen van de KNBV had ik al eens gehoord. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn dat allemaal van die supersportieve bergfanaten, bijvoorbeeld? (Die kunnen we vast niet bijhouden...)
En mar, interessante tip om op zoek te gaan naar aanbieders ter plekke: ik ga zeker googelen.

Ineke P.
21-01-2012 om 03:14
Bergsportkampen
Wij hebben heel veel bergsportkampen gedaan. Een jaar of acht denk ik. Het is superleuk voor de kinderen. Het samenlopen motiveert enorm. Het niveau van de deelnemers wisselt flink maar omdat er aangepast wordt op de kinderen gaat het eigenlijk altijd goed. Er wordt ook veel van elkaar geleerd. Je kunt de nkbv ook altijd bellen met de vraag in welk kamp de meeste kinderen met dezelfde leeftijd als jouw kinderen zitten. Kortom een aanrader.

Vera*
21-01-2012 om 10:06
Vriendin
Mijn vriendin met gezin gaan al jaren op bergsportkamp. Ook de oudste van 16 vindt het nog steeds leuk. Doordat er verschillende groepen zijn/worden samengesteld deed vriendin met dochter wel eens wat 'gemakkelijkers' en ging pa met zoon bijv. een meerdaagse huttentrektocht doen.