Vakantie en uitjes

Elies
08-08-2009 om 21:55
Jongste wil niet op vakantie, rest van gezin wel
hoi
Mijn man en ik houden erg van op vakantie gaan. Voorheen trokken we rond in diverse landen, en nu met 2 kinderen gaan we in de zomer 3 weken naar zuid frankrijk. Volgend jaar is de jongste 6 en waren we van plan om bv naar scandinavie te gaan.
oudste van 7 houdt ook erg van op vakantie gaan, kijkt er enorm naar uit dat we over een paar dagen weer gaan.
het probleem is de jongste. Ze houdt er sowieso niet van om uit logeren te gaan, blijft het liefste thuis. We merken telkens meer (tijdens weekendjes kamperen enzo) dat ze gewoon helemaal niet van weg gaan houdt, laat staan 3 weken erg ver weg.
Vorig jaar was ze al niet vrolijk toen we op vakantie waren maar nu wordt ze echt chagarijnig hoe dichter het bij komt. Vanavond kwam het hoge woord er uit, ze wil veel liever thuis blijven.
Oke dit is haar karakter, ik wil/kan het begrijpen maar ik weet niet goed wat ik hier nu mee kan doen. Man, oudste en ik houden zo van op vakantie gaan, we gaan volgende week gewoon weg maar ik snap ook best dat het voor haar niet fijn kan zijn.
herkent iemand dit, hoe kan ik hier het beste mee om gaan?
Elies

Tango
08-08-2009 om 22:54
Lastig hè?
Voor ons een herkenbaar verhaal. Tangodochter (8) vindt op vakantie gaan helemaal geweldig. Heeft 2 weken genoten op de camping van alle contacten met andere kinderen, activiteiten etc. Tangozoon van bijna 5 is ook veel liever thuis. Dat merk je bij wijze van spreken al als je een dagje naar het strand gaat met hem, na een uur of twee wil hij weer naar huis. Logeren is niet zo'n probleem voor hem, maar dat doet hij dan ook alleen bij opa en oma die voor hem weer heel vertrouwd zijn. Bij anderen hebben we nog niet geprobeerd.
Het kan met de leeftijd wel veranderen. Tangodochter was met 4,5 jaar ook niet te genieten op een camping doordat ze uit haar ritme was. Dus voor Tangozoon hebben we nog hoop dat het wel beter zal gaan. Zorgen over volgend jaar zou ik me dus zeker nog niet maken.
Kun je er bij je dochter achterkomen wat ze het meeste mist van thuis. Zijn het vriendinnen, voorwerpen of wat dan ook? Misschien helpt het haar bijv. om haar beste vriendinnetje regelmatig te bellen of bepaalde spullen waar ze erg aan gehecht is mee te nemen. Bespreek met haar hoe je de vakantie zo leuk mogelijk kan maken. Laat haar uitstapjes bedenken etc. Betrek haar zoveel mogelijk bij de voorbereidingen en het inpakken. Meer kan ik even niet bedenken.
3 weken is inderdaad lang en Zuid Frankrijk niet naast de deur. Het enige alternatief zou zijn dat ze thuis blijft met een oppas in huis, maar daar zou ik en jij waarschijnlijk helemaal niet aan moeten denken zo lang.

elies
09-08-2009 om 18:06
hoi Tango
Klinkt inderdaad precies hetzelfde...vervelend he. ik las ergens anders al dat je zoon tijdens de vakantie ook al weer graag naar huis wilde? tsja...denk dat het bij ons ook wel zal gaan gebeuren.
ik zal deze week eens met haar door het huis heen gaan en vragen wat ze nu echt graag mee wil nemen. ik betrek ze allebei al erg in het inpakken/plannen van de reis maar dat pakt niet erg positief uit tot nu toe.
een oppas nemen en thuis blijven is helemaal geen optie, ze wil toch het allerliefste bij mama blijven desnoods dan maar in Frankrijk
Groetjes
Elies

tonny
09-08-2009 om 18:30
3 weken vind ik ook teveel...
Ik ben in van m'n leven maar eenmaal drie weken op vakantie geweest, maar dat was uitsluitend omdat het erg ver was. Drie weken is mij te lang, ik geniet ook altijd zeer van thuiskomen. Eerlijk gezegd heb ik altijd na een paar (leuke!) dagen het gevoel: nu weet ik het wel, we kunnen weer terug.
Tja, lastig, ik weet ook geen oplossing. Maar ik voel wel met je dochter mee.
Ik ga het liefst twee weken, en dan op twee locaties. Maar een losse week, vijf dagen, dat vind ik ook best, dan ben ik er ook al even uit.
Tonny

Shonagh
09-08-2009 om 20:43
Rondtrekken?
Onze oudste had hetzelfde probleem, heel vervelend, we trokken altijd rond. Tot we er achter kwamen dat hij het heel vervelend vond dat hij niet wist waar hij die avond zou slapen ( wel altijd hetzelfde plekje in de tent natuurlijk). Wij hebben het opgelost door campings te bespreken, folder aanvragen ( pre- internet tijdperk), zodat hij al een idee kreeg wat hij kon verwachten.
Niet echt ons idee van vakantie houden, maar vanaf toen een leuker kind op vakantie. Nog steeds gaat hij niet graag op vakantie, maar hij hoeft nu niet meer met ons mee ( 18 +).
Dus ik weet niet of dit misschien een onderdeel van haar probleem is ?